VAN BELLE Jean Marc

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 119)
  • Auteur
    Berichten
  • VAN BELLE Jean Marc
    Deelnemer
      Lid sinds:
      22 April 2015

      Update: 457.000 km nu.

      Aankoopprijs, alle brandstofbeurten en herstellingen vindt u nog altijd op:

      https://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/715050.html

      Hopelijk kan ik nog even doorgaan, want toen ik laatst prijzen vroeg voor nieuwe camionette, ben ik even moeten gaan zitten…

      Van 20.000 + BTW in België naar 35.000 EUR + BTW… En ik verdien niet meer dan vroeger als zelfstandige…

      Jean Marc +je

      In reactie op: Pookhoes/knop Vivaro B (2017) vervvangen #18550605
      VAN BELLE Jean Marc
      Deelnemer
        Lid sinds:
        22 April 2015

        Is dat gelukt? Enkel voor de volgers hier.  En type is Vivaro B model (2015) of Vivaro A model ervoor? +je

        In reactie op: Kapotte koppeling – herstellen of verkopen? #18550604
        VAN BELLE Jean Marc
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 April 2015

          Zit al aan 457.000 km maar gebruik sinds bovenstaande stand mijn motorrem minder en gebruik meer mijn gewone remmen, en dat blijkt enorm te helpen.  Maar wordt nu toch wel dringend, want in eerst schokt hij al lichtjes als de koppelingsschijf (en vliegwiel?) wat warmer wordt.

          Nog nooit zo ver geraakt met geen enkele auto met een koppelingsschijf!

          Jean Marc +je

          VAN BELLE Jean Marc
          Deelnemer
            Lid sinds:
            22 April 2015

            Ik ga nu naar de 500.000 km zonder probleem met regeneratiefilter en zo.  Blijkbaar zijn deze vierkant gebouwde motoren toch wel uitzonderlijk goed.  Heb wel de kosten niet gehad die menige Opel Vivaro rijder en Opel Traffic rijder blijkbaar gehad heeft met de AdBlue systemen (1000 tot 2000 EUR) en ook de diagnoses nu zijn veel gemakkelijker zonder die AdBlue optie als laatste model met Euro 5B.

            Ik wou gewoon even melden dat ik 2 X het record opnieuw verbroken heb ONDER DE 5 LITER DIESEL/100 km met dezelfde Opel Vivaro tussen eenmaal Luxemburg Lukoil naar Wenen (100% diesel zonder bijvoeging van biodiesel) en eenmaal van Torhout Lukoil naar Wenen (zelfde tankstation met duurdere biodiesel die aanraadt het om de zoveel tankbeurten eens te gebruiken).  Ofwel heeft Lukoil zuinigere diesel, ofwel had ik geluk met files en ben ik nu gespecialiseerd in super eco rijden soms.  Ik rij meestal maar mee met de camions overigens en mijn hond heeft mijn rustige rijgedrag overigens ook erg graag.  Banden gaan meer dan 100.000 km mee hierdoor (zelfs mijn 4 seizoensbanden sinds ik in Bulgarije woon) en mijn remmen meer dan 150.000 km.  Je vindt het verbruik nog altijd terug op dezelfde link (ook de hoge verbruiken de laatste tijd soms omdat ik meer opgejaagd ben dan gemiddeld als gerechtsdeskundige want het gaat niet zo goed in België en Nederland op dat vlak op juridisch vlak).

            Ben wel blij dat ik het kon updaten, want ik denk dat je wel in een aantal gevallen met zwaardere motoren gelijk hebt. Ooit was mijn eerste Mercedes Vito aan 300.000 km binnenin vol met roet, dus misschien scheelt het van motor tot motor of merk tot merk?

            Jean Marc VAN BELLE

            +je

            In reactie op: Aparte sleutel #18550602
            VAN BELLE Jean Marc
            Deelnemer
              Lid sinds:
              22 April 2015

              Nog nooit gezien. Ik heb wel de optie van deadlocks op al mijn deuren (Opel 2016, dus nog Renault Vivaro model 1.6 liter diesel zonder biturbo uitzonderlijk, bestond niet bij Renault Vivaro). +je

              In reactie op: Vivaro geen turbo boost, P2263-22 #18550601
              VAN BELLE Jean Marc
              Deelnemer
                Lid sinds:
                22 April 2015

                Zou kunnen het probleem zijn dat ik ook met mijn huidige 1.6 Opel Vivaro van 2016 kunnen zijn die geen biturbo versie is:

                Ik reed altijd met ECO knop aan rustig, maar moest plots volgas (vol diesel is beter) acceleren langs een wegomlegging tussen Vratsa en Botevgrad, en plots hoorde ik een rare verandering van het motorgeluid.  Pas een heel eindje later kreeg ik dezelfde meldingen als jij hierboven en verloor ook wat vermogen (maar dat had ik pas door toen het hersteld werd).

                Opel TIS/TIS2 gaf een hele dure kost met vervanging van alle radiatoren en zo, dus ik nam een tweede opinie in België en ook daar gaven de officiële opeldealers vanzelf na uitlezen hetzelfde advies.

                Ik voelde dat hier iets niet klopte (de garage in Sofia van Opel werkt heel eerlijk met mij daarin en ondersteunde mijn twijfel en zei dat het de computer was die dat voorstelde zonder dat ze snapten waarom), en liet een van mijn boekhoudersklanten die zelf kleine garagisten zijn eens kijken waar ik iets vermoedde en die vond de hele grote zwarte invoerbuis een stukje weggesmolten nadat deze ooit door een opspringend voorwerp ergens tegen de motor was geduwd.  Die werd vervangen en toen zei de garagist dat hij plots ook veel vermogen meer weer had tijdens een testrit. Ik resette de foutcode met mijn ODB2 ‘dinges’ en die keerde niet terug.  Reed er intussen weer 150.000 km verder mee en wil nu graag de 500.000 km overschrijden, want nieuwe camionettes zijn dubbel zo duur als deze waar ik nu mee rij uit 2020 en hebben minder opties… (enkel de dynamische cruise control zou misschien wel leuk zijn voor mij tussen Bulgarije en België en de nieuwe automaten die meer versnellingen hebben en eindelijk dan toch wel zuiniger zijn, wat vroeger totaal omgekeerd was).

                Of is het al opgelost intussen?

                Jean Marc

                +je

                In reactie op: controle luchtverontreiniging #18550600
                VAN BELLE Jean Marc
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  22 April 2015

                  Ja, inderdaad.

                  Heb later nog een tweede keer het probleem gehad en toen was het iets anders:  Onderaan in Hongarije was een zwaar stuk band opgesprongen en die had een duw gegeven zodat mijn V riem vervroegd tegen het blok wreef en plots doorknapte (bij Brugge Opel Landuyt sprong ik toen binnen, ik kende Rudi als informatica klant van vroeger, maar dat is nu overgenomen).  Daar hebben ze dat teruggeplooid dat de v riem weer ruimte had.

                  En samen met mijn klant de Blauwe Poort in Kortrijk ook, heb ik toen zitten zoeken naar die foutmeldingen weer, want elke Opel garage (zowel te Bulgarije als België gaf toen als oplossing dat ik mijn drie radiatoren moest vervangen voor een hele dure prijs).  Maar ik had een verandering in geluid gehoord plots bij een ‘planché’ (gasgevend) inhaalmaneuver op een van de gevaarlijke banen in Bulgarije waarna dat startte… Toen bleek het die grote zwarte inlaatbuis te zijn, Garage De Blauwe Poort verving die toen voor zo’n 120 EUR + werk, en ik resette de foutcode met mijn ODB2 eenheid (ik ben altijd verzot geweest op wagentechniek), en de fout kwam niet terug, dus was het toen die buis, die ook onvoldoende lucht aanzoog, waardoor die sensor inderdaad foute waarden vertoonde… Zo had ik de verzekering toen een paar duizenden euro’s bespaard, maar toch wilden ze in omnium niet deze kleine kost terugbetalen, dus zegde ik die omnium verzekering in Bulgarije op ging naar een gewone verzekering vanaf toen (in België had ik een persoonlijke, supergoede verzekeraar, Luc Devlamycnk die me de beste adviezen gaf en altijd eerlijk was).

                  Is het opgelost intussen?

                  Jean Marc VAN BELLE
                  +je

                  In reactie op: Follow me home functie #18550598
                  VAN BELLE Jean Marc
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    22 April 2015

                    Wist niet eens dat dit ‘follow me home’ noemde, en las dus uit nieuwsgierigheid dit bericht.  Zat al altijd op mijn Opel Vivaro die nog Renault Traffic is uit 2015 en kan nergens ingesteld worden (behalve misschien via TIS of TIS2 software van Opel zelf).

                    Inderdaad: voor je uitstapt, even de hendel van grootlicht aanhalen en die blijft 30 seconden branden.

                    Maar, ik had deze functie graag kunnen langer instellen, bijv. 2 plusuten (ik vervangen min door plus, dus minuten > plusuten) of 120 seconden zodat ik gemakkelijker zou kunnen boodschappen uitladen als ik laat thuiskom bij mijn superhuisje in Bulgarije dat ik voor 7.500 EUR ooit kocht… Ik ga een apart menu maken want ik zou de TIS graag zelf kopen nu ik een volledige scholing over autotechnieken en garagetechnieken volg (incl. elektrische auto’s en ADAS heb ik al achter de kiezen, en ik werkte verleden jaar opzettelijk als shunter in Zeebrugge om ALLE nieuwste auto’s te verrijden tussen schepen, treinen en camiontransporteurs… Dus ben al redelijk specialist, maar mis wat software nog om dit soort dingen te doen…

                    Thx voor je bericht

                    Jean Marc

                    +je

                    In reactie op: Vivaro 2016 waarschuwingslampjes #18550596
                    VAN BELLE Jean Marc
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      22 April 2015

                      Vreemd, ik heb nu ruim 457.000 km op mijn teller van mijn Opel Vivaro 2016 (nog oude Renault Traffic model dus), en krijg nu pas ook iets vreemds:  Mijn boordcomputer gaat na 2.0 tot 2.1 km exact na opstarten terug even met een flitsje van ‘oranje alarm lichtje aan’ (soms zie ik het zelfs niet) en reset dan altijd weer opnieuw.

                      Het gelijkaardige met jou is dat er voor de rest niets aan de hand is, en dat ik tijdens heel lange ritten dus ook geen enkele reset krijg.

                      Bij Opel Bulgarije en Opel België is het probleem niet meteen gekend, dus ben zelf aan het onderzoeken intussen.

                      Daarvoor had ik wel een probleem plots met de achterknipperlichten die niet gingen en toen hebben ze de stuurmodule voor lichten vervangen en met werk kostte me dat zo’n 350 EUR in Bulgarije (officieel Opel, heel goede garage in Sofia verder, het aantal kilometers bewijst dat overigens ook wel en onderhoudsinterval van 40.000 km is wel echt aangenaam voor een veelrijder tussen Bulgarije en België als mij).

                      Ik geef je een update als ik iets vind, mocht jij iets vinden, geef je dan een klein berichtje ook op mijn telefoon via bagrentsi@abv.bg (niet be maar BulGarije)?

                       

                      Jean Marc

                      +je

                      In reactie op: navi 50 intellilink update #18550595
                      VAN BELLE Jean Marc
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        22 April 2015

                        Heb Windows 11 geinstalleerd en eindelijk werkt de tool terug na meer dan een jaar niet meer te werken voor wie meer kaarten kocht, en dus manueel moet selecteren hoe je bijkomende updates maakt. De nieuwe app, terug met inloggen op een nieuwe PC ipv op je oude PC met de oude Naviextras Toolbox (nu versie 4), werkt haarfijn.

                        Je krijgt eerst deze aanduiding bij ‘Updates’:

                        Naviextras_onvoldoende_ruimte

                        En dan kun je klikken op de knop Content beheren en kun je je recentste updates wat scherper zetten. Het is me nog niet duidelijk of de laatste snelheidsinstellingen aangepast werden voor bijv. BeNeLux, want die zijn serieus veranderd in België (70 km/h ipv 90 km/h, ik dacht van wel toen ik er laatst reed, ook voor Bulgarije zag ik plots een veel betere overeenstemming met de borden weer).

                        Naviextras_aangepaste_installatie

                        Ik neem hier dus de kaarten van Oost Europa omdat die meest recent zijn. Bulgarije bestaat niet meer als kaart apart merkte.

                         

                        Voor wie nog geen updates gedaan had:

                        1. Een USB stick nemen FAT32 geformatteerd, en in de USB aansluiting stoppen van je Navi 50 of Navi 80

                        2. Naar Navigation menu gaan, daar naar opties en laatste kadertje met pijltje naar rechts nemen en nogmaals op Update klikken. Na een tijdje vraagt die om alle gegevens op die stick te zetten. Contact niet afzetten als je dat doet.

                        3. Usb stick in PC en deze app opstarten, je moet inloggen (normaal maakte je een login bij aankoop), serienr. en zo zie je rechtsbovenaan overigens, en die onthoudt nog altijd al mijn aankopen ooit hierop.  En dan updates doen, bij schrijfruimte te kort, selecteren wat je wil (staat op portable, dus als ik naar Rusland ga, kan ik Duitsland en Frankrijk schrappen en Rusland installeren als dat nodig is).

                        4. usb stick in Navi 50 of Navi 80 terug stoppen en na een tijdje vraagt het systeem zelf op het moet updaten want dat het deze update vond.  Motor hier ook niet afzetten en geduldig wachten, want dit kan iets langer duren, als je plots nieuwe kaarten selecteert die op de stick gezet werden.

                         

                        Jean Marc VAN BELLE

                        +je

                        In reactie op: Verbruik en toerental Combo 1.3 diesel #18549474
                        VAN BELLE Jean Marc
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          22 April 2015

                          Zoals hieronder vermeld: met 90 km/h te rijden, zul je je 1.3 liter motor zeker een liter tot anderhalve liter lager krijgen.  Kijk maar naar mijn verbruiksstatistiek en op 30/12/2023 kon ik van Luxemburg Lukoil Rodange naar Wenen Vösendorf tankstation rijden (net meer dan 1.000 km) met een verbruik van MINDER dan 5 liter voor de eerste keer (tussen camions, in Duitsland vele werken aan 80 km/h zelfs). En de Opel Vivaro is 1,95 cm hoog (ipv 1,99 cm vroeger dat soms net die paar cm te veel was, laadruimte is even hoog gebleven en daar past zelfs als enige gewone camionette mijn Kawasaki 1400GTR in die 2 meter breed is).  Succes en geniet van je ritten vooral! Diesel blijft het meest ecologische voorlopig en is straks met hoge elektriciteitsprijzen aan snelladers weeral de goedkoopste terug… +je

                          In reactie op: Zitplaats wijzigen #18549473
                          VAN BELLE Jean Marc
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            22 April 2015

                            Minder actief dan vroeger.  Ik denk dat het in Bulgarije vlotter ging verlopen om dat te laten aanpassen.  Europa is op dat vlak een groot drama aan het worden.  Misschien even contact nemen met de importeur van de wagen of het centrale adres van Nederland of België naargelang je woonplaats? +je

                            In reactie op: HELP: Onderdelen voor Vivaro op motorcode zoeken #18549471
                            VAN BELLE Jean Marc
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              22 April 2015

                              Altijd je serienummer/chassisnummer gebruiken en mailen naar super leveranciers al Autodoc of Druant Autoparts of bij je Opel Dealer. Ze helpen je allemaal graag daarmee.

                              Dat heb ik ook nodig bij mijn Opel Vivaro soms omdat die zoveel opties heeft en bijvoorbeeld de V riem om de 200.000 km WEL moet vervangen worden bij mij omdat ik optie V66 (PTO of Power Take Off) voorziening heb.

                              Ik denk dat mijn waterpomp standaard is, maar zou toch via chassisnummer me veiliger voelen als ik die zomaar moet bestellen.  En Druant neemt die ook terug als je dan bij uitbouwen toch merkt dat het een ander type is.

                              Jean Marc VAN BELLE +je

                              In reactie op: Vivaro-e #18548683
                              VAN BELLE Jean Marc
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                22 April 2015

                                Wow, Paula,

                                Dat klinkt straf.

                                Ik ben intussen me volledig aan het bijscholen qua gewone techniek en dan ook alle electronica omdat ik eigenlijk uit de wetenschappelijke kant van informatica kom.

                                 

                                Zou graag uw dossier dan ook van nabij willen opvolgen als dat mag.

                                Ben om de drie maanden in de BeNeLux, dus zou dan graag eens hierover praten daar e Vivaro’s misschien wel de toekomst zijn.

                                Maar dit zijn toch PSA’s nu en geen Traffics meer van Renault hé? Daar hoor ik voorlopig mknder problemen mee en de semi automatische cruise control zou heel goed zijn bij die.

                                 

                                Maar ook dat wil ik van nabij volgen.

                                 

                                Ik overweeg een nieuwe Ford Transit diesel 2024 door mijn enorme afstanden Bulgarije België (2500 km) en terug, maar specificaties over die grotere dieseltank en juiste prijzen krijgen we ook maar volgend jaar.

                                 

                                Misschien onderhoud in straks zelf mijn Opel Vivaro 2016 met alle mogelijke opties uit 2016 en met al bijna 440.000 vrij zorgeloze kilometers op de teller.

                                Jean Marc Van Belle +je

                                In reactie op: Opel Vivaro 2018: Controleer inspuitsysteem #18547961
                                VAN BELLE Jean Marc
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  22 April 2015

                                  Denk dat je Adblue versus softwareversies van de turbo elkaar tegenwerken op een of andere manier. Zo te zien ben in de eigenaar van een van de gelukkige wagens die ik speciaal kocht net VOOR Adblue verplicht werd. Geen turbo’s, veel zo’n medingen als hierboven gehad maar altijd kunnen oplossen (grote toevoerbuis is misschien aan vervanging toe, zo’n 120 EUR, als je wil kom ik eens langs om je die te tonen nadat de PC van Opel zowel in Bulgarije als in België advies gaf alle radiatoren en intercooler te vervangen maar mijn intuïtie de juiste wasen beide garages gelukkig waren met mijn persoonlijk nazicht). +je

                                  VAN BELLE Jean Marc
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    22 April 2015

                                    Is wellicht niet meer nodig, maar misschien wat algemene tips voor anderen die zoeken.

                                    1. Achterremmen zijn in het midden gekoppeld aannhandrem, langs de andere kant met het normale remsysteem  Ik raad dus volgende aan:

                                    2. Koop online een terugstelset remmen, zoals online op https://www.google.com/search?q=terugstelset+remmen&client=safari&sca_esv=575570414&hl=nl-bg&sxsrf=AM9HkKkCh_vyfSb2S3SoBTqZizJ2SgjAqA%3A1697964999596&ei=x-M0ZZqGJN-ei-gP9umsWA&oq=terugstelset+remmen&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIhN0ZXJ1Z3N0ZWxzZXQgcmVtbWVuSLQjUOYRWJcdcAB4AJABAJgBAKABAKoBALgBA8gBAPgBAeIDBBgAIEGIBgE&sclient=mobile-gws-wiz-serp

                                    of bij Euroshop Doornik als je in België woont voor bijna alle remmen op auto’s die je tegenkomt voor minder dan 40.00 EUR en kun je meteen meepakken.

                                    3. Zet je wagen GOED vast en in versnelling. NIET de handrem want daar gaat het nu over ook.

                                    4. Open het dopje van de remvloeistof zodat die kan teruglopen als je de remcilinder induwt straks.

                                    5. Draai de bouten al lichtjes los op de grond met een hele zware sleutel of pneumatisch (nadien ook hard vast en na 50 km nogmaals checke) en licht de auto dan op (voorkeur een krik die >300 tot 400 mm kan, die van 5 ton gaat tot 406 mm, dacht ik)

                                     

                                    6. Volg de video’s die overal op Youtube staal (zoek Opel Vivaro achterrem of brake pads rear) en dacht met sleutel 15 en 12 raak je er want je moet vanachteren vasthouden terwijl je helemaal achteraan het losdraait.

                                    Rest wijst zich uit zoals op vele videoclips.

                                    PS: Niet de allergoedkoopste setjes kopen, opel en Renault verkopen duurdere maar ze gaan ook bij mij tot 150.000 km mee. Dit is niet het leukste werk…

                                    Jean Marc Van Belle

                                    In reactie op: Controleer injectie systeem en luchtverontreiniging #18543728
                                    VAN BELLE Jean Marc
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      22 April 2015

                                      Bijkomende foto’s van later dus  Blinkend = nieuw stuk met Eddy van De Blauwe Poort garage gevonden te Kortrijk  Deze oudere klant van mij zette zo alle grote Opel garages met gun computers voor schut! +je

                                      IMG_8537

                                      In reactie op: Controleer injectie systeem en luchtverontreiniging #18543722
                                      VAN BELLE Jean Marc
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        22 April 2015

                                        In het midden zie je dat rubber 90 graden rubbertje dat op die metalen buis zit, en die werd op die 423.000 km al twee maal vervangen  Tegelijk toon ik een foto van de blinkende zwarte buis die achter de motor naar onderen te vinden is en die voor valse aanvoer van lucht zorgde met een geluid bij bepaald toerental en met compressieverlies of minder vermogen dus  Na dit te vervangen reed ik weer 130.000 km tot heden  Deze foto is van het onderhoud rond 190.000 km nadat de Belgische garage een foutieve diagnose gegeven had om basis van de TIS computer van Opel zelf, dus ben daar niet boos voor

                                        IMG_3732

                                        In reactie op: Vivaro B Navi 50 #18543156
                                        VAN BELLE Jean Marc
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          22 April 2015

                                          ik ben wel super tevreden van die NAVI 50 ook al verloor ik bij een software update de West Europese landen. Als ik centraal Europa en het Oostblok blijf hebben en Turkije en Rusland en Ukraïne en Moldavië en Donbass en de Krim, vind ik dat nog altijd goed.  +je

                                          In reactie op: Controleer injectie systeem en luchtverontreiniging #18543150
                                          VAN BELLE Jean Marc
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            22 April 2015

                                            Didier32, Opel Kortrijk weet dat klein buisje zitten en ook wat er mij uiteindelijk aan de hand was. Goeie garage!!! Ben ze laast gaan vertellen dat ik met mijn Opel Vivaro die ik daar kocht in 2016 al op 400.000 km zat en dat is nu al boven de 423.000 km. Verwacht dus wel een paar probleempjes de komende jaren. Link naar mijn auto met alle kosten en verbruik (ben een winnaar?) is https://www.spritmonitor.de/en/detail/715050.html +je

                                            In reactie op: controle luchtverontreiniging #18543148
                                            VAN BELLE Jean Marc
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              22 April 2015

                                              Ja, dit komt bij Renault Traffics en Opel Vivaro’s van Renault bij mij om de 200.000 km voor. Het kleine slangetje dat aan de sensor zit, raakt beschadigd en krijgt daardoor niet de juiste meetlucht. Het is iets moeilijker om eraan te geraken, maar Opel van Kortrijk weet daar goed weg mee (en Opel NewEast van Sofia Bulgarije ook). Bel ze even met de groeten van Van Belle. Is geen dure kost! +je

                                              In reactie op: kapotte versnellingshefboom compleet Opel Vivaro #18543147
                                              VAN BELLE Jean Marc
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                22 April 2015

                                                Misschien Renault in Bulgarije even contacteren. Ben nu wel even in België en rij met een Opel Vivaro van 2014 die al aan 423.000 km zit nu (perfect onderhouden door Opel Bulgarije).

                                                Bel anders even op 0493/37.90.50), misschien kan Eddy Denutte dit even bekijken ook van Kortrijk (Garage De Blauwe Poort, boekhoudklant van mij, hij heeft ook al getoverd voor mij). +je

                                                In reactie op: brandstof verbruik vivaro automaat L3 DC #18543145
                                                VAN BELLE Jean Marc
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  22 April 2015

                                                  Dat lijkt me normaal met zo’n zware tuning naar vermogen toe en als er heel veel wind beukt tegen de aanhangwagen.

                                                  Wat is je minimale verbruik als je met de knop ECO aan rijdt achter een camion aan 90 km/h over een afstand van 100 km in het buitenland ergens. Mijn Opel Vivaro van 2014 verbruikte over de huidig bereikte 423.000 km (jawel, dolblij van ik van fie L2H1 versie met alle mogelijke opties) een gemiddelde van slechts 6,62 l diesel per 100 km of op zijn Nederlands een verbruil van slechts 15 km op 1 liter diesel. Alle details van kosten en verbruik vind je op https://www.spritmonitor.de/en/detail/715050.html +je

                                                  In reactie op: navi 50 intellilink update #18483976
                                                  VAN BELLE Jean Marc
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    22 April 2015

                                                    Ga het even voor je zelf doen zodat ik je per stap kan begeleiden:

                                                    1. Neem een oude stick USB stick die nog zo klein mogelijk is en check of die in FAT32 op FAT16 staat, of herformatteer die op  Deze computer, E schijf rechter muisknop (de ‘E’ kan natuurlijk ‘F’ of iets anders zijn bij u), Eigenschappen en die van mij lijkt dan als volgt:  20221022_printscreen_FAT32_stick_voor_NAVI50

                                                    2. Moet nu even mijn NAVI50 van Bulgaars naar Nederlands vertalen:

                                                    2.1. Je gaat niet naar KAARTEN maar naar NAVIGATIE en dan naar Opties, en dan druk je op de pijl naar rechts voor het extra menu dat bij mij noemt Актуализации на карти wat betekent Actualisatie van de kaart, denk ik.  Nu stop je de lege FAT32 geformatteerde usb stick erin.
                                                    2.2. Dan krijg je weer een submenu en moet je boven klikken op het lijntje Actualisatie (kan update zijn ook) boven de knop sluiten
                                                    2.3. Dan vraag het systeem te wachten (tenzij je USB stick niet in zit) en moet die die vinden.
                                                    2.4. Een bevestiging wordt gevraagd en dan zeg je Da in Bulgaars of Russisch of ‘ja’ in het Nederlands
                                                    2.5. Een balk zal oplichten van links naar rechts met blokjes en dat gaat vrij snel bij mij.
                                                    2.6. Daarna krijg je een melding dat alle gegevens en versies nu op de stick staan en je de USB stick op de PC kunt gebruiken voor update.

                                                    3. je gaat nu naar de PC en installeert de app of je gaat naar de link: NaviExtras Toolbox die je kunt downloaden op https://www.naviextras.com/shop/portal/newLogin waar je je moet registreren zodat je apparaat herkenbaar is.

                                                    Als er daar iets niet duidelijk is, laat het weten.  De oude tool NaviExtras Toolbox kon vééél meer want ik kocht OostEuropa en Turkije ooit en toen bleek onvoldoende geheugen te zijn en zat er niets voor mij anders op dan plots BeNeLux en centraal Europa te verliezen, maar eigenlijk ken ik mijn weg daar en gebruik ik Waze want die landen zijn ongehoord onmogelijk geworden op vlak van flitsen en dat heeft absoluut niets meer te zien met veiligheid maar met een Europa en enorme geldnood in hun dicatoriale administratieve en gepolitiseerde diensten die naar fascisme beginnen neigen omdat ze ervan uitgaan dat alles wat ze doen ‘goed’ is en beter dan andere culturen.  Ik heb nu immers geschiedenis geleerd van meerdere culturen eng ezien dat elke cultuur en godsdienst zich blijkbaar snel beter vindt te vinden dan anderen, wat natuurlijk wetenschappelijk noch psychologisch helemaal niet klopt, maar in ego tijdperken wel in zekere zin een evident gevolg is van ‘comfort’… en gemakkelijke tijden (ook al zeggen we dat het moeilijk is, onze sensititiviteit steeg, niet de moeilijkheidsgraad om te ‘over’leven).

                                                     

                                                    Laat weten of ik de rest ook documenteer hier.

                                                     

                                                    +je

                                                    In reactie op: Vivaro-e #18471169
                                                    VAN BELLE Jean Marc
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      22 April 2015

                                                      Inderdaad, ik haal ook tot 1300 km maximaal met de 75 liter tank.

                                                      En dat mis ik dus wel: voor de ad blue versie (die ik opzettelijk ook NIET heb), kon ik de wag schuin zetten en tot 109 liter in de oude 90 l tank krijgen en brak zo ooit ook hier het record van Belgie naar Bulgarije met een tank (>2000 km) Onmogelijk met deze.

                                                      Zou wel interesse hebben in extra dieseltank (Audi heeft optie grotere dieseltank). +je

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 119)