robert1701

Aangemaakte reacties

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 221)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Km teller werkt soms niet na vervangen homokineet #18426968
    robert1701
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 November 2005

      <p style=”text-align: left;”>Is de ABS nog in orde? Bij moderne voertuigen met electronische snelheidsmeter wordt de snelheid soms afgeleid van het signaal van de ABS sensoren.</p>
       

      In reactie op: Na noodstop, hapert de X18XE motor bij gasgeven. #18420599
      robert1701
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 November 2005

        OK. Ik heb het een tijdje geleden gevonden waarom de motor haperde.

        Ik dacht, ik zal de bougies eens kuisen of vervangen.

        Kabel verwijderd, boutjes los, ik neem de ontsteking eraf en … er druipt motorolie van de bougiestekkers.

        Ik kijk daar de bougies en enkele staan in een plasje motorolie.

        Dus heb ik een nieuwe dichting gekocht voor het kleppendeksel en ga de oude vervangen… als ik eens goesting heb.

        Wie had nu zoiets gedacht.

        Dit is de enige dichting die nog niet vervangen was aan buitenkant de motor. Ik had het kunnen denken want, na 14 maanden op de tafel te liggen, was de carterpandichting ook uitgedroogd. Voorheen geen enkel lekker onder de wagen, geen druppel onder de pan, maar toen ik na 14 maanden naar de autokeuring reed en hij daar op de brug stond, z**k de olie eruit.

        In reactie op: Geeft ECU valse berichten? #18420598
        robert1701
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 November 2005

          Wel, na een tijdje zijn de berichten op de display niet meer verschenen.

          In reactie op: Na noodstop, hapert de X18XE motor bij gasgeven. #18391035
          robert1701
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 November 2005

            Ik dacht, vanwege de leeftijd van de wagen, de injectoren ineens te vervangen, maar de prijs viel nogal tegen.

            Het eigenaardige is, dat als ik nog maar net vertrokken ben met koude motor, de wagen normaal rijdt. Tot ik twee straten verder ben en dan begint het stotteren weeral. Enkel als ik dan zo weinig mogelijk gas geeft draait hij normaal. Net als hij koud is, heeft hij meer benzine nodig, dus zou je denken dat de eerste twee straten eerder een groter probleem zouden zijn.Ook rijdt hij af en toe even normaal.

            Ik heb nog geen tijd gehad om iets te doen. Ik heb in een boek gelezen dat je de benzinetank moet verwijderen om de pomp te kunnen vervangen bij de Zafira-, klopt dat? Net nu dat ik geen tijd heb en begin november weer eens naar de jaarlijkse technische keuring moet.

            Kan ik de injectoren niet gewoon met iets doorblazen ofzo, in de omgekeerde richting?

            Ik hoop nog steeds dat het enkel een vuile bougie is. Ik heb nieuwe liggen, maar ik ga ze vervangen als ik één van de volgende dagen de rubberen dichting van het kleppendeksel ga vervangen, wat dat is ook al beginnen lekken. Ik had het beter al vervangen toen ik de motor op de tafel had liggen.

            (Hebben jullie ook zoveel problemen met die stomme auto-correct op je smartphone? Ik moet de post dikwijls achteraf gaan verbeteren omdat er soms andere woorden in staan dan ik getypt heb)

            In reactie op: Na noodstop, hapert de X18XE motor bij gasgeven. #18390601
            robert1701
            Deelnemer
              Lid sinds:
              5 November 2005

              [quote quote=18390593]Als het filter al 20 jaar oud is denk ik dat er geen filter meer in zit eigenlijk, dan is dat allang verteerd door je motor. Het schuim in het filter van die leeftijd verdwijnt meestal in kleine stukjes richting je injectoren. Dus injectoren reinigen zal ook wel nodig zijn.[/quote]

              Dan zal ik er eens moeten onder kruipen en kijken waar de filter en de pomp ergens hangen. Waarschijnlijk best alle twee vervangen.

              Die 10% ethanol in de benzine zal er ook wel geen goed aan doen bij zo’n oude wagen. Ik gebruik sinds kort een ethanol killer die je bij de benzine moet gieten. Zit ineens ook een octaan verhoger en nog wat meer in. Mijn verbruik is ook al gezakt.

              Nu weet ik niet of er al wat “aangepapt” was in het brandstofcircuit voor ik dit additief ben beginnen te gebruiken en of er iets losgekomen is door de mogelijk reinigende actie van dit product (of hoe het ook werkt) en dat dan misschien ergens iets verstopt geraakt is…

              Als de foto niet mag, verwijder hem dan maar. Het is niet als reklame bedoeld. Ik ben voorlopig heel tevreden van dit additief.

              VSPe-Power-Plus-Millers-Oils-768x993(1)

              In reactie op: Terugstellen achterste remcylinder????? #18390488
              robert1701
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 November 2005

                Ik had al geprobeerd met een lijmtang, maar de druk was te groot zodat de spindel begon mee te draaien ipv in te draaien.

                Ik heb dan met een hefboompje lichtjes tegen de zuiger geduwd terwijl ik er met een tang aan draaide en toen ging hij uiteindelijk naar binnen.

                Dit is de eerste wagen die ik heb met zo’n handremsysteem. Ik zal dan maar zo’n remmen terugstelgereedschap kopen. Zo’n “Remzuiger terugstelset universeel 22-delig” in een koffertje kost op moment van dit schrijven toch maar een €25,99 met gratis verzending.

                8718475816164_a_en_sq250

                 

                robert1701
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 November 2005

                  cert20190731seti@home

                  In reactie op: contactslot schakelaar #18367570
                  robert1701
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    5 November 2005

                    Hebben jullie het al klaar gekregen bij je Zafira?

                    Ik ben namelijk net bezig met mijn “slot” te vervangen van mijn Zafira A F75.

                    Ik kon nog net mijn contact opzetten, maar starten ging niet en terug afzetten ook niet meer.

                    Hier zie je waarom:

                    slot_zafira

                    Die …kleine deugniet… (om geen lelijke woorden te gebruiken) was onderaan afgebroken.

                    De draaischakelaar achteraan kon ik er dan ook eerst niet afschuiven omdat dat afgebroken stukje er nog in zat.

                    Die draaischakelaar ga ik dan ook maar ineens vervangen, want het spleetje waar die pin in gaat is ook al wat uitgesleten.

                    Met 4,68 € voor de draaischakelaar en 8,29 € voor de slotcilinder met 2 (gewone) sleutels, kan ik toch al terug rijden.

                    slot_zafira2

                    Ik zal later wel de passende binnenkant bestellen en de onderdelen overzetten van mijn origineel slot.

                    slot_zafira3

                    robert1701
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 November 2005

                      Ooit wou iemand, ik dacht, een alternator vervangen van een CX. Die bleek niet tussen motor en carrosserie te gaan. Dan maar de voorkant losmaken, Om dat te kunnen doen moest er eerst meer los. Op den duur lagen de spatborden en al er af.

                      robert1701
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 November 2005

                        Bedankt voor de info.

                        Er was hier al paniek.

                        Die info zouden we, desnoods tegen betaling, toch moeten kunnen downloaden of desnoods kopen op disc?

                         

                         

                        In reactie op: Beschermd: Post hier de lekkerste Chickies!! #18365956
                        robert1701
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 November 2005

                          merica-merican-funny-pride-memes-awesome-13

                          In reactie op: Beschermd: Post hier de lekkerste Chickies!! #18365954
                          robert1701
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            5 November 2005

                            I LOVE …  THE TERRITORY AMERICA!

                            merica-merican-funny-pride-memes-awesome-14

                            In reactie op: F17 bak 4 maanden geen olie gehad #18359960
                            robert1701
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 November 2005

                              Bij mij zat er in mijn F17 bak nog een volle liter olie in, in plaats van de nodige 1,6 liter en ik heb hem moeten vervangen.

                              Ik kocht verleden jaar een tweedehands Zafira-A en 1600km later heb ik de F17 versnellingsbak kunnen weggooien. Niet servicen? Levenslange olie? … ammehoela! Waar halen ze het uit om de bak niet te servicen ? Om te beginnen al verdampt de olie stilaan en als je met een lekje zit dat niet direct opvalt, hoe ga je dan weten dat je problemen hebt?

                              Ik dacht dat bij zo’n types, de diff de olie omhoog smijt en zo de assen en hun tandwielen smeert, zag ik in een informatiefilmpje op YouTube. Zit er te weinig olie in en er wordt niet genoeg olie omhoog gesmeten, dan loopt al minstens een as uit. Die alleen al vervangen kost meer dan 300 Euro vertelde iemand van een revisiebedrijf.

                              Is de bak nog niet stuk, direct de oliekeerringen vervangen. Die kosten maar enkele Eurotjes. Bvb.: https://www.autodoc.nl/jp-group/8179667

                              Revisie zou 600 Euro plus btw gekost hebben. Plaatsing door de Opel garage nog eens 1000 Euro. Ik heb er zelf een tweedehands ingestoken van 363 Euro. Wel direct de keerringen en hydraulische druklager vervangen natuurlijk.

                              Ik ga een dop plaatsen onderaan, zodat ik regelmatig de olie kan aflaten en vervangen. Nu na enkele honderden km’s gereden te hebben, moet je eens zien welke wolken van vuiligheid al in de nieuwe olie drijven. Ik ga ook op zoek naar een glazen venstertje om ergens in de wand van de bak te plaatsen om het olienivo regelmatig te checken, zoals de motor van mijn motorfiets heeft. Als iemand moest weten waar ik dat kan vinden, laat het me gerust weten. Dank u.

                              Foto’s volgen later.

                              robert1701
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                5 November 2005

                                Het was blijkbaar versnellingsbakolie. Dewelke ik gebruik is niet rood, maar kleurloos.

                                Na 150km gereden te hebben, heb ik meer dan 100ml moeten bijgieten. Ook dit nog: Na 14 maanden op een tafel te liggen, was de dichting van de oliepan blijkbaar opgedroogd en liep de olie er nu stevig tussendoor.

                                Ik heb de boel wel niet direct open gesmeten, maar even rustig afgewacht.

                                Na nog eens zo’n 400 kilometers te rijden, is het lekken gestopt, van zowel de versnellingsbakolie als ook de motorolie. Het mag toch wel eens een enkele keer meevallen.  :yahoo:

                                robert1701
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  5 November 2005

                                  Mijn Zafira A heeft 14 maanden zonder batterij gestaan toen ik het totale subframe met motor, versnellingsbak en stuurinrichting er onderuit had.

                                  Deze week voor de eerste keer gestart en… natuurlijk de radio in “Safe” mode.

                                  Wel het kaartje met de code in handen maar geen handleiding.

                                  Gelukkig vond ik uw foto van de nodige bladzijde van de handleiding hier op het forum en nu speelt mijn radio weer. :good:

                                  Bedankt. :dank-u:

                                  robert1701
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 November 2005

                                    Ah, ik heb toch nog een foto gevonden van de gemonteerde waterpomp.

                                    Hier kan je zien dat het “lipje” in de uitsparing van de waterpomp past:

                                    robert1701
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      5 November 2005

                                      Wat kan je zo nogal proberen.

                                      Heb je de voorste en achterste wielen al eens verwisseld om te kijken of dat verschil geeft? Of een enkel wiel van vooraan met een achterwiel, bvb. de twee linkse wielen. Of zet je reservewiel eens een keer linksvoor en daarna rechtsvoor.

                                      Even controleren of je er de juiste velgen hebt op staan. Volgens steekmaat.nl dacht ik dat het steekmaat 5×115, naafdiameter 70.3 en ET-waarde 41 zou moeten zijn.

                                      Heb je nagekeken of er niet ergens speling zit op de stuurinrichting of de ophanging? Daar kan een koevoet aan te pas komen om dat te vinden.

                                      Ik had onlangs een waggel in heel de wagen welk een misvormde band bleek te zijn.

                                       

                                       

                                       

                                      robert1701
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        5 November 2005

                                        De waterpomp bij mijn X18XE1 kan eens gemonteerd, niet meer verdraaien. Ik dacht dat de waterpomp een lipje had dat in een opening past, maar het lipje staat op de behuizing van de oliepomp.

                                        http://forum.1701.be/lipje_op_oliepomp_x18xe1.jpg

                                        http://forum.1701.be/plaats_voor_waterpomp_x18xe1_met_lipje.jpg

                                        Ik heb de motor dus een paar keer met de hand rondgedraaid en behalve op de momenten dat de nokkenassen naar elkaar toe wrongen, bleef de rest van de tijd de wijzer mooi op zijn plaats staan.

                                        Dus veronderstel ik, hoop ik, dat zo alles goed afgeregeld is nu.

                                        Tijdens de normale werking van de motor zullen de nokkenassen wel genoeg momentum hebben zodat ze niet de tijd krijgen om telkens te vertragen en te versnellen op het moment dat de klepveren er tegen drukken of toch niet noemenswaardig.

                                        Ik kan spijtig genoeg geen foto meer nemen van de nieuwe waterpomp, want alles is gemonteerd en alle kappen dicht gevezen. Als iemand zo’n pomp bij de hand moest hebben, zou het fijn zijn als hij hier een foto zou bijplaatsen.

                                        robert1701
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          5 November 2005

                                          Neen, de distributieriem wordt met het verdraaien van de waterpomp aangespannen bij motoren waarbij geen spanrol gemonteerd is.

                                          Toen moest je een metertje op de distributieriem plaatsen en de pomp verdraaien tot hij op de juiste spanning stond. Als je nieuwe distributieriem dan een tijdje in gebruik was en een beetje begon te rekken, kon je opnieuw beginnen.

                                          Nu draai je de veer van de spanrol aan tot het wijzertje naar het juiste streepje wijst, voor nieuwe of oude riem en het is klaar. Ook houdt de spanrol hem langer in de juiste “spannings-range”.

                                          Mijn probleem is, dat de nokkenassen de ene keer wat tegen wringen en de andere keer zelf verder draaien, doordat de veren van de kleppen hard tegen de nokken duwen. Zo kan je op de 1ste foto zien dat de 2 tandwielen naar elkaar toe willen draaien en de riem tussenin slap komt te hangen. Zo wordt de rest van de riem dan harder aangespannen en moet de spanrol meer meegeven en staat het wijzertje helemaal aan de kant ipv. op het lijntje. Mijn vraag was dus of de assen op een bepaalde plaats moeten staan terwijl de spanrol afgeregeld wordt.

                                          Ik denk wel dat hij nu op de juiste plaats staat. Als ik de motor met de hand ronddraai, slaat het wijzertje wel ver links en rechts uit op het moment dat de nokkenassen tegen wringen, maar tijdens het “gemakkelijk draaien” staat het toch steeds tegenover het juiste streepje (nieuwe riem).  Ik neem aan dat het zo in orde is, maar als iemand iets meer weet, is alle raad welkom natuurlijk.

                                          robert1701
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 November 2005

                                            Na een nachtje slapen, want het was al laat gisteren, heb ik vanmiddag de motor nog eens een paar keer rondgedraaid en de spanrol nog eens afgesteld en nu hangt de distributieriem niet meer zo slap tussen de tandwielen van de nokkenassen. Dit lijkt me op het eerste gezicht wel normaal te zijn. Hopelijk is het nu dan wel goed afgesteld?

                                            In reactie op: velgen van insignia van 10.2017 op zafira tourer2012 #18351559
                                            robert1701
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              5 November 2005
                                              In reactie op: Nieuwe (gereviseerde) cilinderkop #18346278
                                              robert1701
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                5 November 2005

                                                Doet me denken aan mijn schoonbroer. Die stond voor mijn deur en vroeg of ik eens naar zijn wagen kon luisteren, want de motor maakte nogal lawaai.
                                                Was niet de spanrol zelf, maar een andere rol van de distributieriem.
                                                Ik heb hem nog gezegd: “Rij rustig naar huis, parkeer en laten staan!”
                                                Drie dagen later kreeg ik een telefoontje met de vraag of ik hem wou komen depanneren, want hij was stilgevallen onderweg.
                                                Rol kapot, riem eraf, motor naar de haaien. Maar dat was zijn eigen schuld.

                                                In uw geval, als je een geluid hoort en je garagist zegt dat het onschuldig is… best ergens een second opinion vragen dus.
                                                Nu heeft die zijn zakken kunnen vullen en de jouwe zijn geledigd, voor iets wat hoogstwaarschijnlijk voorkomen had kunnen worden.
                                                Gerechtelijke zaak van maken, zal enkel er nog wat geld bovenop scheppen zijn waarschijnlijk.

                                                In reactie op: Vw relais 99 -> Zafira A #18346268
                                                robert1701
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 November 2005

                                                  Ik herinner me dat, ik dacht, in Elektuur ook zo eens een schakelingetje stond.
                                                  Als ik nu nog eens wist in welke.

                                                  Ah… gevonden: Elektuur 405/406 – juli/augustus 1997
                                                  flexibele ruitenwisserinterval (pagina 07-53)

                                                  In reactie op: Ophanging veranderen #18346109
                                                  robert1701
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    5 November 2005

                                                    Er zijn in het Opel gamma toch modellen die onafhankelijke wielophanging hebben.
                                                    Mijn oude Omega heeft dat ook. Plaats zo’n soort ophanging ander je wagen. Liefst niet met zo’n zware achterbrug.

                                                    Hangt er ook vanaf hoever je wiel op en neer moet kunnen.
                                                    Op circuit zal dat niet zoveel zijn, maar in de autocross zal dat wel niet te min zijn neem ik aan.

                                                    Als je ook bij andere merken gaat kijken, is de kans natuurlijk groter dat je vindt wat je nodig hebt, of is dat niet toegestaan of niet wenselijk?
                                                    De oude BMW 316 E21 die ik gehad heb, had achteraan zo’n onafhankelijke ophanging met zo’n vering met shocks ineen. Dat leek wel op een uit de kluiten gewassen achtervering van een Honda Camino. Zelf stock zijnde, heb ik met dat wagentje door de bochten gescheurd dat het niet mooi was.
                                                    En zo’n cross of race vering kun je wel los en in alle “geuren en kleuren” krijgen. Meestal nog instelbaar ook.

                                                    In reactie op: Post hier je links naar de leukste filmpjes #18344486
                                                    robert1701
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      5 November 2005

                                                      Denk bowlingball en pin:

                                                      https://youtu.be/slD1buSV5No?t=2m3s

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 221)