Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
25 maart 2024 om 09:03 In reactie op: Oliedruksensor meld oliedruk laag met voldoende olie #18551060
Beste AddiCaprino,
uitgaande van je info zou ik zeggen de boel laten checken. De computer eraan om hem uit te lezen wat de druk is als hij koud is en na zeg 50km rijden als de olie lekker warm is. Een oliedrukschakelaar vervangen incl. uitlezen zullen de kosten niet zijn. Als je overschakeld van bijvoorbeeld 1 naar 2 zakt je oliedruk omdat je toerental zakt. Er zit een overdrukklep in het oliecircuit welke steeds open en dichtgaat naargelang de druk is. Daar zou het ook nog in kunnen zitten. Andere mogelijkheden zijn er ook nog. Op afstand moeilijk te bepalen. De oliedrukschakelaar geeft melding bij ongeveer minder dan 0,4bar druk. Hoeveel kilometers heeft je auto gedaan, wat is de onderhoudsgeschiedenis? Dexos GM specificaties is belangrijk om te volgen. Niet alleen de olieviscositeit!
Succes.
Gr. Ries.
Soms als er iets gaande is hersteld dit zich nadat de auto toch echt op slot heeft gestaan. Maarja daar heb jij last van dat hij dat niet doet, dat op slot gaan. Elektronica blijft raar soms. Helemaal van spanning halen wil ook wel eens helpen. Het blijft soms raar en volledig niet te volgen.
Nu je het zo zegt herken ik ook vage klachten na een lage spanning. Eigelijk dode accu maar na opstarten met hulpauto aantal vage klachten opgemerkt die ik allemaal heel vaag vond. Blijkbaar kwam dit doordat de accu rot was ineens op vacantie in de UK. Vertrouwde het niet dus naar een dealer 120km verderop. Verlichting brande meen ik en niet uit te krijgen, ramen niet te bedienen, automaatbak verlichting brande niet etc etc.
Moest eerst andere accu in en gereset worden. Daarna was het over.
Bij mij was de accu echt dood!
Gr. Ries.
24 maart 2024 om 19:28 In reactie op: Oliedruksensor meld oliedruk laag met voldoende olie #18551045Hoi AddiCaprino,
het zou idd de sensor kunnen zijn of de oliepomp. Zit er wel de juiste olie viscositeit van de olie in? Wanneer krijg je die melding? Tijdens rijden of stationair? Wat is het toerental bij rijden mocht dit zo zijn? Allemaal info om je misschien verder te kunnen helpen.
Gr. Ries
Hoi pyroop,
dat zou een Z18XE motor moeten zijn met 125pk en best een betrouwbare motor.
Die lopen met een cr bak best lekker weet ik uit ervaring. Wat jij beschrijft herken ik dus niet. Durf niet te zeggen of dit uit de automaat komt of blok zelf. Onder de 3000rpm is hij lichtjes tam, daarna komt hij. Maarja ik had een schakelbak geen automaat.
Wens je succes.
Gr. Ries.
Hoi Hazepeter,
Bietje krom hoe jij hier lid word en dan meld “update navi 9000”
Allereerst een welkom hier namens mij en misschien wel andere forummers.
Als er vragen gesteld worden en je zou een antwoord willen is het beter om dit anders te formuleren. Wat voor Opel, type, bouwjaar etc etc. Daar zit soms veel verschil in. Zeker kwa modeljaar.
Misschien dat ik en anderen er eens over na zal gaan denken als het anders geformuleerd wordt.
Wens je succes met je zoektocht naar een antwoord.
Met vriendelijke groet, Ries.
Hoi Levi,
Met handmatig bedoel je met sleutel neem ik aan?
Bij een Astra K Keyless klinkt dit als een defect deurslot. Jij hebt nog geluk dat je deur opengaat. Dat was bij de passagiersdeur voor niet. Ook chauffeurskant defect geweest. Deze ging niet van slot tot ………
Gr. Ries.
Ligt eraan wat voor ECU erin zit. E88 is hopeloos. REV tunning is aan te bevelen.
Maar je bent afhankelijk wat voor ECU er in zit. Iets er tussen zetten is ruk ook al zeggen ze van wel.
Hoi Carlo,
het kenteken wat je schreef is van een Opel Vectra. 2,2ltr. Dan rijst bij mij de vraag klopt het wel? Ik weet dat de temperatuur bij digitaal uitlezen hoger was dan de analoge meter bij een Astra J met A16LET motor bij normaal rijden. Ga je wat sportiever rijden zakt de temperatuur. Als je een melding krijgt van koelvloeistof is het mijn ervaring dat de sensor of koelvloeistofvatje met vlotter erin rot is. Helaas bleek dit 3x het vatje te zijn en niet de sensor. Een vatje zijn de kosten niet. Gok zo’n 30-40 euro. Kun jezelf. Slangetjes rustig losmaken! Kunnen vast gekleefd zitten!
Gr. Ries.
Zit er geen vlotter in het reservoir?
Deze wil wel eens vergaan. Hij geeft de melding bij het warm worden van de motor op het moment dat in mijn 2 gevallen de thermostaat open gaat. Daarna was de melding vrij snel weg. Kanttekening, het wordt wel erger!
Zou als het goed is een Westfalia sluitplug heten.
Onderdeelnummer 913183630121
Gr. Ries.
<p style=”text-align: left;”>Hoi Haasgarike,</p>
Goed om te horen dat het gelukt is met de sleutel.Denk dat je deze bij een Westfalia trekhaak leverancier of bij de dealer kunt bestellen. Echt specifiek voor Westfalia.
Gr. Ries.
Hoi Remy,
over wat voor soort Astra hebben we het.
1.0 motor hand of automaat
1,2 motor hand of automaat
1,4 en 1,6ltr hand of automaat?
Gr. Ries.
Hoi Jaap,
De Astra K is geheel van Opel nog.
Het is idd een bekend probleem zou je zeggen. Rare is dat niet alle 1,2 motoren er last van hebben. Normaal gezien wat ik lees is dat er best vaak een coulance regeling is. De krukas speling komt meestal later eerst andere kuren en dit is zeg maar een vervolg. De motor die er later voor terug komt heeft verbeterde lagers begreep ik. Advies niet in zijn 6 snelheid verhogen. Niet te laag in toeren optrekken. Geen caravan of aanhanger doe je dit wel hoog in toeren houden en niet hoger dan 4 of 5de versnelling.
Gr. Ries.
De pure tech motor ligt niet in de Astra voor zover ik weet. Wel in de Grandland.
De Astra K met een 1,2ltr blok is echt een Opel blok. Helaas slecht doorontwikkeld.
Laadluchtstoringen, turbo en later axiale speling op de krukas. Als laatste aan de hand is moet er een ander blok in.
Motoren zijn te licht gebouwd kwa belasting op de krukas. Met aanhanger/caravan erachter wordt niet geadviseerd ondanks hij het mag. Motor moet te hard werken. De schakeladviseur negeren en hoger in zijn toeren schakelen. Zijn 6 pas gebruiken bij maximale snelheid. Niet optrekken daarin. Blok wordt echt te zwaar belast. Mensen die toch vol beladen rijden in heuvelachtige terrein of erger bergen, hou die motor op toeren! Ook regelmatig onderhoud met de juiste olie is een ding. Moderne motoren zijn daar erg gevoelig voor.
Wens je veel succes met de afloop Jolanda.
Gr. Ries
Hoi Yoeri,
dat is niet zo mooi.
Op welke meter kwam de temperatuur zo hoog?
Analoog of digitaal in je cluster? Worden gemeten op 2 plaatsen.
Ik weet dat er issues kunnen zijn met cilinder 1 meen ik. Is je koppakking niet lek?
Als je dop eraf springt heb je heel veel druk lijkt mij.
Is de druk wel eens gemeten met het warm worden van je blok?
Heb zelf ook zo’n auto met blok gehad.
Thermostaat bij eerste eigenaar en bij mij vervangen.
Koelvat, dobbertje tbv de sensor verouderd waardoor ik steeds meldingen kreeg van laag niveau terwijl de motor op temperatuur komt. Nadien niet meer. Opelkwaal, dop ook dat deze lekt.
Waterpomp bij circa 150.000km Komt bijna niet voor.
Waterlekkage tvh turbo. Ringetje van een kwartje, totaal 875euries. Binnen 4 dagen reservoir leeg en was niks te vinden. Na veel zoeken hadden ze het gevonden. De lek verdampte meteen door de hitte van de turbo. Lekspoor was bijna niet zichtbaar.
Olie verbruik was 0 bij 185dkm.
Reed heerlijk.
Toch maar wat nieuwere gekocht in 2020.
Succes met het herstel.
Laat je wat weten?
Gr. Ries.
Hoi Jolanda,
vermoed dat je een 1,2 motor hebt. Daar zijn issues mee. Gebroken drijfstang heb ik nog niet gehoord. Axiale speling op de krukas wel, turbo storingen, laadlucht etc etc. Mocht die er zijn geweest gaan er meestal meer storingen aan vooraf. Dan moet er een andere motor in. Daar zitten als het goed is een verbeterde krukas met lagers in. Wens je succes met de afhandeling bij Opel en je coulance hebt.
Gr. Ries.
Hoi Philtjens,
mocht je de zekering eruit halen zou dit een zichtbare storing op kunnen leveren. Die van mij brandt elke keer tot motor warm genoeg is mocht de standkachel niet aan gestaan hebben. Is ook aangemeld in de auto. Verwacht dat dit bij jou ook het geval is.
Gr. Ries.
Hoi Haasgarike,
en heb je iets gevonden?
Gr. Ries.
Hoi Haasgarike,
de trekhaak staat er standaard in vermeld meen ik.
Kan zijn dat de afbeelding ook van een Westfalia is.
Bij het sleufje van het slot staat meen ik ook een nummer van het slot. Ff checken en je weet meer.
Ligt er geen rood dopje met een sleutelbaardje in het kofferruimte thv reservewiel of er onder?
Bij een Westfalia zit er meestal ook een zak bij waar het afneembare gedeelte in kan. Meen blauw van kleur. Zit de sleutel niet daarin?
Succes kerel.
Gr. Ries.
Als hij aangaat en de ECC gaat ook aan zal het motorblokverwarming zijn. De Eberspacher verwarmt je koelwater. Daarmee voorkom je een koude start. Koude start is meer slijtage van je blok. Bijkomend voordeel is als het vriest of kouder je ramen ontdooid zijn en je ook geen aanslag krijgt op je ramen als je instapt bij een koude motor en buitentemperatuur. Ja het kost wat brandstof maar de pluspunten tellen bij mij mee. Mijn Webast kan ik instellen hoelang hij brandt en sterkte. Neem aan dat dit ook kan bij een Eberspacher.
De Opeldealer zal niet veel kunnen.
Opel heeft verstand van Opel en niet van Eberspacher, misschien in Duitsland wel waar dit meer voorkomt. Hier niet op enkele uitzonderingen na. Op het Opel Astra K forum zijn er welgeteld 3 leden van de 800+ met een Webasto erin om je een indicatie te geven
Daarvoor moet je toch bij een Eberspacher dealer zijn.
<p style=”text-align: right;”>Nee heb je en ja kun je krijgen uhh kopen.</p>
Gr. Ries.Hoi Haasgarike,
Er zijn zoveel trekhaak leveranciers dat je moet weten wat voor merk er onder zit.
Ik acht de kans groot als dit origineel is dit een Westfalia zal zijn. Zit er geen boekje bij waar het nummer van slot is beschreven?
Als hij origineel vanaf fabriek is geleverd zou het nummer bekend moeten zijn bij de Opel dealer.
Succes.
Gr. Ries
2 februari 2024 om 10:06 In reactie op: Opel Insignia 2.0 4×4 sports tourer automaat bj 2010: verbruik Tour modus #18549837Denk je dat zo’n auto goedkoop rijdt of wá?
Is zeker acceptabel die 7 op 100. De 12 op 100 is iets aan de hoge kant.
Maarja, dat weet je zelf ook hoop ik het is een 2.0, 4×4 en op gas.
Dat is – en – en – dus veel hoger verbruik.
Gr.
Hoi Philtjens,
hebben we hier over een blokverwarming of luchtverwarming?
Dat ze in het begin roken zou kunnen. Met opstarten bedoel ik. Daarna moet dit weg zijn.
Klinkt idd als slechte verbranding.
Mijn advies is als je er geen verstand van hebt je naar een Eberspacher dealer moet gaan. Hij zou vervuild kunnen zijn, gloeistift van mindere kwaliteit, te weinig brandstof door slechte pomp of filtertje verstopt wat er tussen zit.
Heb zelf een Astra-K waar ik zelf een Webasto heb ingebouwd incl kabelboom specifiek voor deze Astra. Benzine, dat wel maar oh zo heerlijk. Motor wordt circa 80c° bij mij.
Als hij origineel is en dus aangesloten op de canbus zou een Opel-dealer deze moeten kunnen uitlezen. Of ze er verstand van hebben is vraag 2.
Bij meer vragen pb je me maar.
Succes.
Gr. Ries.
-
AuteurBerichten