Klaas01

Aangemaakte reacties

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • Klaas01
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 November 2017

      @Kernkadett,

      Het klinkt idd alsof het een probleem is van de bobinerail. Misschien is het nu zo, doordat de betreffende cylinder al een tijd niet meer goed functioneerde, dat nu ook de injector op 4 aangedaan is en moet worden schoongemaakt of vervangen. Misschien eerst eens een flesje injectorreiniger door de benzine doen, en dan een stuk flink gaan rijden..

      Klaas01
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 November 2017

        @PalmRoyale:

        Klopt dat oudere Corsa’s hier geen last van hebben. De ‘modificatie’ op de bobine heeft plaats gevonden vanaf ca 5 jaar geleden.

        Daarom heeft Corsa2015 en vele anderen er wel last van, en jij niet.

        @Corsa2015,

        fijn dat de Opeldealer het op die manier heeft opgelost.

        Klaas01
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 November 2017

          Ik heb geconstateerd dat deze polymeerringetjes waren aangebracht op de bobine zoals geleverd in de Corsa af fabriek.

          Maar ik kan mij niet voorstellen dat de bobines, die direct op internet te koop zijn, deze speciale behandeling hebben ondergaan.

          Omdat de bobinerail (de standaard Delphi) via internet 1/3 is van de prijs (of minder) die de dealer rekent, is het zowiezo aan te bevelen deze via internet te kopen.

          Het vevangen van de bobinerail is een fluitje van een cent. Afdekkap op het blok loswippen, 2 inbusbouten losdraaien, en je trekt de bobinerail zo los. Bougies hoef je na 30.000 km echt niet te vervangen. Bij elkaar nog geen kwartiertje werk.

          Klaas01
          Deelnemer
            Lid sinds:
            4 November 2017

            @HermanusB,

            Je vraagt of je de polymeer ringetjes kunt verwijderen om dan op een aangetaste bobine te plaatsen….

            Let wel: het is juist dat die polymeerringetjes de oorzaak zijn van de aantasting en bewust daarvoor zijn aangebracht.

            Kijk ze op de nieuwe bobine zitten. Zie het verschil tussen de twee buitenste, waar ze diep in de schacht zitten, en de twee binnenste, waar ze ontbreken.

            Mochten ze er in zitten, dan weet je dat je met een 30.000 km weer hetzelfde probleem kunt verwachten.

            Je kunt ze helaas niet verwijderen.

            Klaas01
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 November 2017

              Manta,

              Goed dat je het hier meldt. maar dat een bougie ‘stuk’ is, is een zeer ongeloofwaardig verhaal. Bougies gaan meer dan een ton mee, en nog langer als je ze bijstelt. Dit is het klassieke probleem van de polymeer ringetjes die opzettelijk zijn aangebracht, zodat op 1 en 4 vocht wordt aangetrokken, wat er voor zorgt dat de contacten corroderen. Alleen zal de garage dat nu niet meer zeggen, omdat dit probleem nu hier al op het forum bekend is.

              Het bedrag wat je moet betalen is exorbitant hoog, zie ook de reactie die ik ga op de melding van Jimmy op 6/9/2018.

              Je zou Opel hierop moeten aanspreken, en het bedrag moeten terug claimen. En eventueel ook het programma Radar of Kassa hiervan op de hoogte moeten stellen.

              Klaas01
              Deelnemer
                Lid sinds:
                4 November 2017

                Jimmy,

                Dit is inderdaad exact de situatie die zich telkens weer afspeelt. Maar natuurlijk niet heel veel mensen gaan op zoek naar dit forum en melden dit.

                Het bedrag wat in rekening gebracht wordt is ook exorbitant hoog. Andere melders hebben al aangegeven dat exact delfde bobine rail via internet voor 1/3 van het bedrag op de markt is. Dus de inkoop is nog lager.

                Ook het bedrag voor arbeidsloon is veel te hoog. Het vervangen van de bobine is een kwestie van de kap eraf klikken, twee inbusbouten loshalen, oude eruit halen en nieuwe erin zetten. Dat is 15 minuten werk, Het vervangen van 4 bougies is ook 15 minuten werk. Dus bij elkaar een half uur.

                Het vervangen van twee banden, inclusief balanceren, is 20 minuten werk, hooguit 30 minuten. Dus voor arbeid heb je het dubbele betaald.

                Typisch voorbeeld weer van hoe de garage profiteert van een bewust aangebrachte constructiefout.

                Goed dat je Opel hier op aanspreekt. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

                Dit soort zaken moet eigenlijk door de media worden opgepikt…

                Klaas01
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  4 November 2017

                  Misschien niet de aandacht afleiden door het goochelen met getallen en een discussie wat winst en wat marge is en hoe je dat in percentages bepaalt..
                  Kijk naar de absolute cijfers. Het wordt dan duidelijk dat hier sprake is van big bussiness.
                  De prijs gaat verschillende keren over de kop (ik spreek zelf uit ervaring…).
                  Ik begrijp dat garagebedrijven ook moeten leven, maar houdt het eerlijk…
                  En hier is sprake van oneerlijk zaken doen (noem het ‘oplichting’ misschien…?)

                  Klaas01
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    4 November 2017

                    Als reactie op Dockedmarc:

                    Inderdaad is marge een beter woord. Het verschil tussen internetprijs (van de orginele Delphi, dus geen kwaliteitsverschil) en verkoop is idd 203 euro.

                    De feitelijke inkoop van de bobine voor de dealer zal rond de 80,- euro incl BTW zijn (eigenlijk kost het ding nog minder, maar OK, de Opel importeur moet er ook 50% op verdienen). De dealer rekent de klant 370,- incl BTW.

                    Dus de marge is 370,- minus 80 is 290,- inclusief BTW. Haal hiervan af de BTW (21%) en dan blijft over ex BTW een marge van ca 240 euro. Dat is een rijkelijke marge, terwijl daar dan nog eens extra het arbeidsloon bij wordt berekend van 15,- euro (kwartiertje werk).

                    Maar nogmaals:

                    Het gaat er om dat hier sprake is van een bewust ontwikkelde modificatie om de levensduur te bekorten en hiermee dus extra ‘omzet’ te genereren voor de dealers. Ik kan dat bewijzen, ik heb het oude exemplaar nog. Mogelijk zullen oude Corsa’s (zie reactie Corsa_GSI uit 2007) hiervan geen last hebben. Die hebben nog een bobine met de onbeperkte levensduur.

                    Ik blijf het schandalig vinden.

                    Klaas01
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      4 November 2017

                      Corsa_GSi schrijft dat ik het zelf had kunnen doen. Dat klopt inderdaad, als ik van tevoren geweten had dat zij bij de Opeldealer langs zou gaan.
                      Bovendien voelt de klant zich gebonden aan een Opel Garage, omdat je de mobiliteitsgarantie en eventuele garantie/ coulance niet wilt verspelen. Waarmee de Opel garage dus vrij spel heeft….

                      Maar dat is niet het issue. Het gaat erom dat deze bobine bewust zo is geconstrueerd, door toevoeging van twee polymeerringetjes (die je niet kunt weghalen zonder de bobine te slopen) om op enig moment kapot te gaan.

                      Ik weet niet sinds wanneer deze constructie zo is, ik kan alleen maar consteren dát het zo is.
                      Het kan zijn dat Corsa_GSi een auto heeft die veel ouder is, en waarbij de bobinerail nog niet was voorzien van deze twee polymeer-ringetjes. Of misschien is het wel een ander merk bobine, waarvan de fabrikant op deze wijze geen moeite doen om de omzet te vergroten.

                      Belangrijk is in ieder geval dat dit soort zaken gemeld worden, en dat de klant niet de dupe is.

                      Klaas01
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        4 November 2017

                        Er kunnen zich natuurlijk altijd constructiefouten voordoen, en meestal komen die naar verloop van tijd eruit en worden opgelost.
                        In het geval van de bobinerail is echter geen sprake van een constructiefout, maar een bewuste keuze om de levensduur middels een eenvoudige (verborgen) aanpassing te verkorten.

                        In reactie op: Bobinerail voor de tweede keer kapot #18349691
                        Klaas01
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          4 November 2017
                          In reactie op: Bobinerail defect, garantie/ coulance? #18349624
                          Klaas01
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            4 November 2017
                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)