zwarte korrels (koolstof?) in vacuumslang

Forumindex Forums Modellen Vectra, Signum zwarte korrels (koolstof?) in vacuumslang

• Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Rawi
    Deelnemer

Omdat mijn vectra, ondanks de schoongemaakte gasklephuis en EGR en nieuwe vacuumslangen, wederom begon te “schokken” en licht inhouden uiteindelijk toch weer even de slangen nagekeken.

Bij een van de slangen kwamenen er zwarte korrels uit de slang, deze zaten ook in het ventiel. Enig leeswerk op het forum hier leert dat het de slang van de tankontluchting is welke naar het koolstoffilter gaat.

Ik heb nu dan ook het vermoeden dat dit het inhouden en stotteren/haperen veroorzaakt. Na het schoonmaken van zowel het ventiel (tot hoever mogelijk) en de slang leek het probleem na 1 a 2 haperingen weer verdwenen. Helaas kwam deze, net als de korrels, weer terug.

Klopt mijn vermoeden dat het inhouden en haperen (beide licht, doch voelbaar) hierdoor veroorzaakt kunnen worden? Bij wat steviger doortrappen lijkt de slang en het ventiel namelijk ook sneller “verstopt”.

Wat is wijsheid? Is het mogelijk de korrels “eruit te rijden” of moet het koolstof filter vervangen worden of wellicht de slangen afdoppen?

Rawi
      Deelnemer

Voor alle duidelijkheid, het gaat niet om de slang van de tank naar het filter maar de slang van het filter naar het zwarte doosje van onderstaande afbeelding.

Uit dit kastje komt een slang die meteen eronder naar een ventiel op de luchtinlaat gaat waar, zover ik kan zien, geen problemen zijn. De andere slang komt, zo begrijp ik, van de koolstoffilter en daar zitten ook de korrels in.
        Het kastje zit bij nummer 4 van onderstaand schema

wim-v6
        Deelnemer

Koolstoffilter vervangen in je rechter wielscherm.

Willem

Rawi
          Deelnemer

Gisteren even langs de dealer gereden, even kijken hoeveel het spul daar zou moeten kosten,
            bleek alleen op bestelling leverbaar en bovendien een grapje van €101,88 te zijn, vrij prijzig dus.

Ben uitgebreid de sloperijen langs geweest en, letterlijk, meer dan 12 van die krengen los zitten halen.
            Stuk voor stuk maakten ze flink geluid als je heen en weer schudde en liepen de ‘korrels’ zo uit het ventiel.
            Heb me laten vertellen dat dat dus absoluut niet de bedoeling was dus sloop valt voor voorlopig ook af.

Enig idee waar ik dit onderdeel zou kunnen vinden?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.