zwaardere dynamo

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen zwaardere dynamo

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17234584
    Tomvt
      Lid sinds:
      2 July 2004

      hoi,

      omdat ik mijn audio wat ga upgraden heb ik ook ee nieuwe stroomvoorziening aangeschaft, beter gezegd 2 nieuwe. heb nl 2x 6v 200ah accu’s voor in de Manta.
      nou neem ik aan dat deze accu’s ook graag een wat zwaardere dynamo willen hebben omdat ik ze anders niet vol krijg.
      Nu rijd ik met een c30se(3.0 24v) met nog de originele dynamo erop. Is er een alternatief voor een dynamo met meer laadvermogen??

      mvg tom

      #17842590
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Als jij genoeg rijdt laadt het wel op hoor, te snel laden is juist zeer kwalijk.

        Maar om ze lange levensduur te geven moeten ze eigenlijk wel een beetje op spanning blijven. Onder de 12V komen vinden ze al niet echt leuk….

        Zo’n accu beschermer zonnepaneel kan hier ook een uitkomst zijn! Hebben ze bij de Conrad voor een paar tientjes, zuignapjes er op om aan een raam te plakken van binnen uit…. ideaal! Moet je alleen niet de auto 90% van de tijd in de garage hebben staan…

        #17842591
        Tomvt
          Lid sinds:
          2 July 2004

          het zijn tractiebatterijen dus zijn gemaakt om snel te laden en te ontladen, dus dat is t probleem niet. Ik heb nu nog maar 74 ah en dan laait ie m al niet goed bij, langzaam maar zeker loopt ie leeg. Dus ik denk dat ik t niet ga halen met deze dynamo… er komt 1,5 kw aan audio in dus verbruiken zal t ook wel gaan doen…

          #17842592
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            1,5Kw audio vermogen is in de praktijk 1/10 van continue vermogen, dus daar hoef je niet enorm van te schrikken… Hoewel sommige versterkers de slechte gewoonte hebben om in rust al flink te verbruiken, daar niet van…

            Ik heb een 4x2Kw versterker gebouwd die in rust nog niet eens een ampère trekt, maar da’s ook een heerlijk klasse T beestje… Beste geluid, geen hitte en super compact.

            2x500W bouw ik in 23x12x4cm en wordt niet warm…. Trekt in rust ongeveer 300mA

            Maar goed, da’s audio…

            Ik zou wel een dikkere dynamo aanbevelen dan ja, of meerdere dynamo’s. Denk dat twee van een diesel al heel aardig het vermogen kunnen leveren wat jij nodig hebt. Dan alleen nog monteren…

            #17842593
            Tomvt
              Lid sinds:
              2 July 2004

              ok, ik ga zoiezo eerst kijken wat ie met deze dynamo doet, even reviseren en zien maar. Maar zijn de dynamo’s makkelijk uit te wisselen?? Dus iig dat ik de pulli over kan zetten? En van wat voor een opel moet ik dan nemen???
              ik ga zoiezo eerst kijken wat ie met deze dynamo doet, even reviseren en zien maar. Maar zijn de dynamo’s makkelijk uit te wisselen?? Dus iig dat ik de pulli over kan zetten? En van wat voor een opel moet ik dan nemen?
              gaat overigens om deze versterker:klik

              #17842594
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Je kan trouwens ook je dynamo meer laadstroom laten leveren door de belasting op de D+ lijn toe te laten nemen. Dit wordt normaal gedaan door een zwaarder lampje in je tellerbak te zetten, die van dat accu symbooltje. Hier kun je ook evt. een weerstand overheen zetten, maar dat moet ook in de buurt van de dynamo kunnen….

                Die D+ is de dunne + draad vanaf de dynamo…

                #17842595
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Die versterker is wel dik ja, maar 1,5Kw doet hij op 1 ohm belasting. Meestal hangen mensen er niet zo’n krankzinnig zware belasting aan. Zou ik zelf niet doen, krijg je alleen maar hogere vervorming van. Maar ik ben dan ook van de audio, en niet van de aarbevings installaties….

                  Als ik het verhaaltje lees bij die versterker dan heb ik toch ook wel weer wat bedenkingen er bij. Zoals dat de betrouwbaarheid zeer goed is door de ventilatoren. :hmmz Als er iets is wat het vaak begeeft onder extreme kou/hitte/vocht/stof dan zijn het wel ventilatoren. Als die versterker ook daar erg afhankelijk van is gaat de versterker er zelf ook nog achteraan. Zowieso verzameld in een apparaat met ventilatoren altijd een heel dik deken van stof na verloop van tijd…. Daarnaast heb je op de voedingsspanning altijd een hoop rommel (ruis) extra door ventilatoren. Nou ja, laten we hopen dat er een goede sturing aan hangt die ze pas inschakelt als het nodig is….

                  Dan is er nergens genoemd wat voor versterker klasse het is. Zal wel standaard klasse AB zijn, maar goed, al meer dan 10 jaar geleden heeft men eindtrappen uitgevonden die nóg beter klinken en wel koud blijven en super compact zijn. Vreemd dat juist in de auto waar dit enorme voordelen meedraagt nog zo volhardend aan klasse AB versterkers wordt gedaan. Een klasse D of klasse T versterker zou dus die hele ventilatoren niet eens nodig hebben…

                  Dan de altijd genoemde vervorming, hier wordt harmonische vervorming weer als een verkooppraatje gebruikt. 0.02% bij 50% van het vermogen. Naast dat dit helemaal niet spectaculair is boeit het ook helemaal niet. Dit mag gerust tot 10% oplopen voordat het vervelend begint te worden.

                  Wel mooi is SMD techniek, maar goed, dat is niet alleen kwalitatief beter, het is vooral een stuk goedkoper te produceren. De fabrikant zou wel stom zijn als die dat vandaag de dag niet zou toepassen.

                  Maar goed, ik ontwerp dan ook zelf voor de hobby dergelijke versterkers, dus kijk ik dwars door die gegevens heen en heeft de kennis mij erg kritisch gemaakt. Ik vind het alleen wel eens jammer dat die techniek al zo lang vastgerot is op het zelfde punt terwijl er zulke mooie nieuwe technieken bestaan. Neemt dus niet af dat ondanks de klassieke keuze het een heel brute versterker is van prima kwaliteit. Wat ik bouw is ook gewoon niet te koop….:sleeping

                  #17842596
                  Tomvt
                    Lid sinds:
                    2 July 2004

                    ok ik heb er dus niet veel verstand van, mijn eis is dat t hard gaat maar voornamelijk kwaliteit, als het hard gaat maar niet mooi is dan hoeft t van mij niet, nu is een oude collega van mij inbouwer bij de winkel van de site en die heeft als advies 4 8inch woofers 200w rms audiosystem (klik) gegeven, dat omdat ze hard gaan, heeel zuiver klinken en voor mij fijn dat ze met een 10L kist al heel goed spelen, inbouwruimte is bij mij beperkt vandaar. Natuurlijk heb ik navraag gedaan (ook al vertrouw die man wel, mar zo ben ik) en dit is door meerdere bevestigd, dus heb ik de woorfers gekocht, andere versterker was in eerste instantie niet de bedoeling, maar omdat ik bang ben dat ik de woofers kapot speel door te lichte versterker is hij gaan kijken voor een passende versterker. Kwam dus met deze aan, ten eerste omdat ik het overbodig vind om 1000 euro voor een versterker te betalen, en max 500 in gedachte had en 2e omdat dit volgens hem, en audiosystem, een kwaliteif (ook qua zuiver geluid) een heel goede versterker is en zeker voor een vergelijkbare versterker een stuk goedkoper, ook noemde hij enkele dingen die daar niet bij staan en ook wat van wat er wel bij staat dat heel goed ervan is, ook zei hij dat er wat onzin bijstond net als jij. Ook dit heb ik weer nagevragen bij een ander ‘bedrijf’ van audio hier in de buurt, de bunker, en ook hier zeiden ze dat deze zeker wel aan te raden was… Dus zodoende.
                    Hij raade mij ook aan om gewoon op 4 ohm te gaan spelen en de speakers serie-parallel te zetten, zo krijg ik, uit m’n hoofd even, iets van 950 w rms, wat op zich mooi past bij 800w

                    #17842597
                    Tomvt
                      Lid sinds:
                      2 July 2004

                      hier nog een link voor manuel van de versterker, staat bij dat het een klasse a-b is: http://audio-system.hifimotive.nl/download/PDF/X-manual-dutch.pdf

                      #17842598
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Kijk, daar staat bruikbare informatie. Het is een mooie stille versterker hoor, met 120db signaal-ruis afstand…

                        Zeker niet verkeerd hoor voor dat geld!

                        Waar ik wel altijd erg benieuwd naar ben is de intermodulatie vervorming (IMD) want nogmaals zegt die harmonische vervorming (THD) niets, dat is een leuk getal en als dat laag is staat het natuurlijk heel goed in de specificaties…

                        Ik heb alleen recent een vergelijkende test gedaan tussen een van mijn eigen versterkers en zo’n enorme klasse AB en dan vraag je je wel af waarom je nog zo’n enorme kist in je auto zou willen. Dat is het enige wat ik bedoel met mijn verhaal, dat het gewoon raar is dat het in deze markt nog niet is doorgesijpeld terwijl het JUIST daar super interessant is om koele, compacte en enorm efficiente versterkers toe te passen. Het rendement van mijn 2x500W versterker is beter dan 92%. Reken maar uit hoe weinig vermogen er dan opgaat in warmte, ding blijft gewoon koud, ook al staat hij uren lang te beuken….

                        #17842599
                        Tomvt
                          Lid sinds:
                          2 July 2004

                          [rquote=1899142&tid=145041&author=Vinci]Je kan trouwens ook je dynamo meer laadstroom laten leveren door de belasting op de D+ lijn toe te laten nemen. Dit wordt normaal gedaan door een zwaarder lampje in je tellerbak te zetten, die van dat accu symbooltje. Hier kun je ook evt. een weerstand overheen zetten, maar dat moet ook in de buurt van de dynamo kunnen….

                          Die D+ is de dunne + draad vanaf de dynamo…

                          [/rquote]
                          Zou je dit eens nader kunnen toelichten, klinkt interessant.heb t nog not gehoord

                          #17842600
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Als je een beetje Engels kunt lezen moet je dit maar eens lezen:
                            http://www.pelicanparts.com/techarticles/914_alternator_troubleshoot/914_alternator_troubleshoot.htm

                            Vooral de laatste alinea van het textje….

                            #17842601
                            Tomvt
                              Lid sinds:
                              2 July 2004

                              snappen doe ik t nog niet helemaal, komt erop neer dat via het lampje de spoel bekrachtigd word en met de stroom waarmee die word bekrachtigd gaat ie laden, dus hoe meer stroom door t lampje, hoe meer dattie laait?? zoiets haal ik eruit. Hoe kan ik overigens meten hoeveel dat de dynamo laait??

                              #17842602
                              Vinci
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 August 2009

                                Je snapt het beter dan je denkt!!:P

                                Je kan dus een weerstand over het lampje heen zetten om de laadstroom te vergroten. Beste is om eerst eens te kijken hoe zwaar het lampje is wat er nu in zit, anders is het allemaal een beetje gokken… Als er bijv. een twee watter in zit dan kun je flink wat extra laadstroom krijgen door er een 50ohm 5watt weerstand over heen te zetten, dan verdubbel je zo ongeveer je laadstroom….

                                Meten hoeveel die laadt kan globaal (maar vrij goed) door de spanning op de accu af en toe te meten met draaiende motor. Of bijv. voor en na een stukje rijden.

                                Laden van een loodaccu gaat namelijk met afnemende stroom en toenemende spanning. Dat wil zeggen dat als jouw accu nog redelijk vol is er vrij weinig stroom gaat lopen. Dus een ampère meter er tussen zegt niet zo veel…

                                #17842603
                                Tomvt
                                  Lid sinds:
                                  2 July 2004

                                  Ok hier kan ik iets me e.laat m in ieder geval reviseren of ik doe t zelf en dan kijk ik eerst of t echt nodig is.heb ook t probleem dat ie af entoe half brand misschien dat dat dan is opgelost

                                  #17842604
                                  R.schleich
                                    Lid sinds:
                                    31 December 2012

                                    Super. Informatie. Dank je. Ga morgen even kijken wat mij laat stroom is me oude teller bak zat 3wat in

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.