Zelfbouw auto

Forumindex Forums Overige Auto algemeen Zelfbouw auto

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257734
    Klopper
      Lid sinds:
      19 September 2010

      Beste lezers,

      Ik gooi bij deze even een balletje op wat betreft informatie-vergaring voor zelfbouw-auto’s. De RDW is ruk wat betreft informatievoorziening, zeker via mail.

      Velen maken gebruik van het onderstel van de 2CV en de Kever, maar ik wil juist nog een stap verder terug gaan, naar de bouw van het onderstel zelf. Dit te laten doen natuurlijk.
      Kortom; from scratch!

      Hoofdzakelijke dingen zoals de verlichting, gordels, stoelen, exterieur en interieur zijn aardig bekend, maar hoe zit het bijvoorbeeld met de kosten van de keuringen? Typegoedkeuringen zijn er niet. Enkel informatie wat betreft de motoren (herkomst, uitstoot, gewicht, verbruik, brandstof etc) en CE-gekeurde onderdelen van andere auto’s.

      Uitgangspunt is een lichtgewicht auto (500 a 650kg) met een kleine motor (800cc tot 1400cc). Zelfs een 1L 3 cilinder uit een nieuwe Corsa zou al voldoende zijn :P Nee, er gaat geen C20XE in, de belastingdienst vind het maar al te leuk met de BPM a la uitstoot.
      Een zeer zuinige en toch vlotte auto zou toch mogelijk moeten zijn qua zelfbouw?

      Meedenkers, vragen en antwoorden allemaal welkom :)

      #18143142
      henk 400rr
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 June 2004

        Volgens mij is er onder manta of zo een topicje waar een zelfbouw auto aan bod is gekomen, daar staan ook de vragen wel (redelijk) beantwoord die je nu vraagt.

        Zoiets bouwen kan zeker, zoiets op kenteken krijgen, kan lastig zijn, maar er zijn best wel mogelijkheden, vraagt tijd, geld, connecties en geduld.

        #18143143
        theunm
          Lid sinds:
          29 June 2004

          volgens mij heeft henk het over dit artikel

          http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=171539

          weet niet wat voor model je wilt gaan bouwen.

          zou opzoek gaan naar een frame met chassis nr en van daaruit verder gaan

          #18143144
          Klopper
            Lid sinds:
            19 September 2010

            Zit te denken aan een auto in de richting van een KTM X-Bow of Ariel Atom. Zijn weer andere regels in tegenstelling tot gesloten voertuigen zoals menig niet-cabrio :P
            Het onderstel wil ik laten bouwen, inclusief krachtberekeningen. Dat zijn de belangrijkste waardes bij een onderstel. De bovenbouw zal hun een worst wezen :P

            #18143145
            theunm
              Lid sinds:
              29 June 2004

              van de ariel wordt al een cloon gemaakt.

              kijk maar bij kitcarcollection.com

              denk dat het op kenteken krijgen nog wel een uitdaging wordt.

              of degene die jouw frame tekent en ontwerpt moet goed door 1 deur kunnen met de mensen van de rdw.
              denk ook dat je met mileu en uitstoot fratsen te maken krijgt.

              ik zou eerder voor een engels bouwpakket met opel techniek kiezen.
              en dan via engeland een kenteken regelen.

              als ik het goed weet zit er het nodige carbon in een ktm vandaar de richting van de ariel / mev

              #18143146
              Juffer1
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 July 2006

                Is het ook niet zo dat een auto die je op kenteken zet ook een crashtest moet zijn uitgevoerd ?

                Ik weet van dichtbij dat “een” Nederlandse sportwagenbouwer per nieuw productiemodel 5 auto’s aan moet leveren die NCAP getest moeten worden.

                Hoe dat met een “unieke” auto zit waar er maar 1 van gaat rijden weet ik niet ?

                #18143147
                Fearless
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 January 2005

                  Bij motorfietsen is het niet zo lastig. Dan krijg je een frame nummer met eigenbouw oid erin. Met auto’s zal het heel wat lastiger zijn

                  #18143148
                  PyroNiels
                    Lid sinds:
                    29 August 2010

                    Moet volgens mij wel meevallen ;)
                    Wij zijn zelf producent van zware bedrijfsvoertuigen.
                    Een uniek voertuig wordt gewoon gekeurd zonder type goedkeuring, dit is de normaalste zaak van de wereld.
                    Kosten ongeveer 450 euro, maar dit kan ik wel eens na kijken voor je ;)

                    #18143149
                    Juffer1
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 July 2006

                      Maar dat uniek voertuig staat dan wel op een bestaande basis Niels ?
                      Of maken jullie die basis ook zelf ?

                      #18143150
                      PyroNiels
                        Lid sinds:
                        29 August 2010

                        Onze opleggers ontwerpen en produceren wij vanaf de basis compleet zelf, inclusief het chassisraam.
                        Bakwagens op bestaande basis.
                        Belangrijke punten;
                        – Remberkening
                        – Aslast berekening
                        – Verlichting
                        – Chassis berkening

                        Die vier punten zijn 80% van de goedkeuring.
                        Maar de overige 20% is het meeste werk.
                        (Dan komen de fratsen als; Regeltje A toevoeging C paragraaf 6 lid 13 wijziging 4 etc.)

                        #18143151
                        arjontje
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          31 March 2006

                          @Juffer1 wrote:

                          Is het ook niet zo dat een auto die je op kenteken zet ook een crashtest moet zijn uitgevoerd ?

                          Ik weet van dichtbij dat “een” Nederlandse sportwagenbouwer per nieuw productiemodel 5 auto’s aan moet leveren die NCAP getest moeten worden.

                          Hoe dat met een “unieke” auto zit waar er maar 1 van gaat rijden weet ik niet ?

                          Ik weet wel dat het pas is bij een productie van een x aantal auto’s.

                          Mischien dat Engeland een optie is.
                          Lees vaak dat Engeland niet heel moeilijk is bij eigenbouw dingen.
                          Maar wat ik gelezen heb gaan wel over dingen die al een chassis nummer hebben. :hmmz

                          #18143152
                          RISL
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            24 January 2011

                            In Engeland kun je inderdaad voor ieder ding (zoals een bankstel op wielen) goedkeur krijgen als je aangeeft dat het als landbouwvoertuig bedoeld is.
                            In Nederland weet ik niet hoe dit zit, maar je zou het jezelf een stuk gemakkelijker maken als je inderdaad een bestaand onderstel pakt. Daarbij hoef je niet aan 2CV of Kever te denken, Heynsdijk bouwt bijv. wagens op basis van de Porsche 944.
                            Een TVR-onderstel is ook erg mooi: buizenchassis die je nog vrij regelmatig voorbij ziet komen op ebay.

                            Hier een plaatje van zo’n TVR:

                            #18143153
                            Klopper
                              Lid sinds:
                              19 September 2010

                              Crashtests zijn gelukkig niet nodig bij een zelfbouw. Bij seriematige productie weer wel (gelukkig maar).

                              Milieu-eisen zijn over het algemeen nog wel te doen, mits je een bestaande motor gebruikt. Kan een Chevy 5.7L V8 erin hangen, zit de RDW niet echt mee. Zolang het voertuig het maar aan kan met de nodige aanpassingen. Alleen als je dan bijna 40.000 euro af mag tikken aan BPM, dan loop ik gauw die optie voorbij :P Dit is tegenwoordig allemaal uitstoot-afhankelijk. Prijs van het voertuig + uitstootberekening.
                              Om het nog even leuker te vertellen. Zou ik vanuit het buitenland een Corsa B C20XE willen importeren, dan mag ik een uitstoot-bedrag van al bijna 23.000 euro neertellen.

                              Heb even de prijs van dit onderstel opgezocht (TVR) op een Engelse site. Prijs is 3000,-.

                              “The new TVR Power OEM chassis, which will initially be available for every variant of Griffith and Chimaera, will be on sale for just £2,499 plus VAT – that’s astonishingly less than £3k including VAT”

                              Wat betreft die laatste 20%, daar heb ik al aardig in zitten bladeren… Het meeste is vanzelfsprekend, maar er zitten punten bij waarvan je denkt; WTF!! :|
                              Electronica in de auto mag bijvoorbeeld niet storingsgevoelig zijn van buitenaf… Als er airbags gemonteerd zijn in de auto, mogen deze de bestuurder niet hinderen bij het verlaten van de auto na een ongeval… Gelukkig vallen al een aantal interieur-regels weg ivm permanente cabrio :P En anders gewoon een kleppie erin maken voor broekspijp-koeling :P

                              Engeland is gelukkig de ‘poort’ naar het op de weg krijgen van een zelfbouw. Zolang het stevig is, kan remmen, een motor heeft en de nodige verlichting; mag hij de weg op. Zoals RISL al zei; een bank op wielen is toegestaan :P

                              Vind het trouwens wel mooi dat er meegedacht wordt, en er nog vrij veel serieuze feedback is.

                              #18143154
                              RISL
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                24 January 2011

                                Kijk anders eens naar dit stukje Top Gear.

                                [youtube:3exylvrf]http://www.youtube.com/watch?v=PCSNCs7bwCw[/youtube:3exylvrf]

                                Die gasten hebben ook op een TVR-chassis toen dat elektrische ding gebouwd. Als je ziet hoe dat in elkaar steekt, dan krijg jij zeker wel een kenteken in Engeland.
                                Enig probleem kan dan nog zijn dat je mogelijk een adres nodig hebt in Engeland waar je de auto op kunt schrijven.
                                En of je de auto dan kunt ‘importeren’ naar Nederland, dat zou ik je niet kunnen vertellen.

                                Crashtest is inderdaad niet nodig, dat had ik toen ook al uitgezocht voor mijn Astra met RWD.

                                #18143155
                                midnight black
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  14 December 2011

                                  Zoek voor die bank maar eens op Edd China.

                                  #18143156
                                  theunm
                                    Lid sinds:
                                    29 June 2004

                                    denk je dat je de enige bent met van die rare hersenspinsels :-)

                                    dat van die corsa is een beetje anders volgens kun je op basis van bouwjaar aangeven of je bpm of via uitstoot (co2) wilt betalen.
                                    bij een zelfbouw donkenvoort achtig is het bouwjaar nieuw en dus uitstoot
                                    dan moet er dus een eco torretje in.
                                    heb je nu een oud chassis dan zijn de milleu regels van het bouwjaar van toepassing en betaal je bpm of restdeel
                                    datum hangt samen met invoering co2 tax

                                    anders zou je in duitsland een a manta halen en dan hangen ze de meet slurf er in en kun je vervolgens een hypotheek afsluiten

                                    zelfs een sprinter frame van fastenspeed is in engeland op kenteken gezet als 3 zitter.
                                    is het zelfde model als wat gebruikt wordt bij de race of champions

                                    #18143157
                                    Klopper
                                      Lid sinds:
                                      19 September 2010

                                      Dat apparaat van Fast & Speed heb ik toen gezien in Gorinchem bij het autosportevenement. Wel een grappig ding, maar niet echt het chassis wat ik zoek :P

                                      Ik wil ook juist voor een kleine motor gaan vanwege het lage gewicht. Een grote bak koppel in een licht voertuig heeft gewoon geen zin. Wat dat betreft ben ik beter af met een hoogtoerig tuffer-motortje zoals die van de Hatsjoe Cuore.

                                      #18143158
                                      RISL
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        24 January 2011

                                        Dat F&S-ding heb ik ook gezien in Gorinchem destijds, mooi is anders, maar er moest een ‘voorbumper’ voor de voorwielen, hoorde ik van die man die er bij stond.
                                        Er zijn genoeg kleine Japanse turbo-torretjes, wellicht kan RicoW je daar nog wat in adviseren.

                                        Mocht ik je kunnen helpen op wtb-gebied, dan hoor ik het wel.

                                        #18143159
                                        Klopper
                                          Lid sinds:
                                          19 September 2010

                                          Zal al een wonder zijn als ik een werkruimte heb :P Zoek nog steeds iets in de buurt voor max 80,- in de maand inclusief elektra

                                          #18143160
                                          RISL
                                          Moderator
                                            Lid sinds:
                                            24 January 2011

                                            Dat is geen ruim budget voor een hobbyruimte…

                                            #18143161
                                            Fearless
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              9 January 2005

                                              Daar wil ik ook wel wat voor huren. Dat vind je nergens zo goedkoop. Laatste loods waar wij keken was net zo duur als wat ik nu elke maand kwijt ben aan mn huis. Gelukkig heb ik nu een garage aanhuis

                                              #18143162
                                              Klopper
                                                Lid sinds:
                                                19 September 2010

                                                Hoe zit het eigenlijk met de Opel GT? Heeft deze een apart onderstel (inclusief het raamstijl)? Als ik dit zo bekijk, zou ik het haast wel denken:

                                                #18143163
                                                Klopper
                                                  Lid sinds:
                                                  19 September 2010

                                                  Zag trouwens op internet ook filmpjes van GM, waarbij ze pickups en dergelijke in elkaar zetten, ook allemaal met een apart onderstel. Deze is toch ook niet vastgelast aan het ‘koetswerk’?

                                                  #18143164
                                                  RISL
                                                  Moderator
                                                    Lid sinds:
                                                    24 January 2011

                                                    Nee, de carrosserie wordt daar op het chassis gebout.
                                                    Maar die ladderchassis die daar gebruikt worden zijn wel echt loodzwaar.

                                                    Overigens heeft een oude Toyota Landcruiser bijv. ook geen zelfdragende carrosserie en haal je met 8 of 12 bouten (ben het even kwijt) de carrosserie van het chassis af.

                                                    #18143165
                                                    trashmetal
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      1 February 2007

                                                      @Klopper wrote:

                                                      Zal al een wonder zijn als ik een werkruimte heb :P Zoek nog steeds iets in de buurt voor max 80,- in de maand inclusief elektra

                                                      Ik betaal al meer voor een garagebox ZONDER stroom :D :shock:

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 34)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.