Zelf clay bar maken

Forumindex Forums Overige Wassen, Poetsen en Detailing Zelf clay bar maken

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271373
    dennisnmgn88
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 February 2012

      Beste Opel vrienden ;),

      Ik was even een lijst aan het maken van spullen die besteld moeten worden, om de auto weer eens goed te laten blinken.

      Nu liet ik mijn gedachte even in de vrije loop, en zat me af te vragen in hoeverre een Clay bar anders is als een normaal stuk klei.

      Volgens sommige (diverse fora) zijn er verschillende soorten Clay bars. Echter vind ik zo snel niemand die kan aangeven wat het verschil is tussen deze 2.
      Zit er überhaupt wel verschil in een Clay bar voor de auto ten opzichte van een normaal stuk klei ?

      Laat ik het anders stellen….. Klei maken is niet zo moeilijk en aanzienlijk goedkoper.
      Maar wat als ik met deze zelfgemaakte klei over de auto ga ?

      Mocht goedkoop duurkoop zijn, gaan we natuurlijk voor de veilige keuze (Clay bar in de winkel halen), maar besparen waar het kan is altijd mooi meegenomen :)

      #18280420
      joop1970
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 September 2010

        Natuurlijke klei bestaat uit kleine gronddeeltjes (<paar um) en ik kan me zo voorstellen dat er ook wel is een groter deeltje inzit. Hier wil je niet heel je auto mee onderkrassen denk ik?

        #18280421
        dennisnmgn88
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 February 2012

          De grondklei is inderdaad ook een soort klei ;), maar dit is niet de klei die ik bedoel.

          Je kunt water, bloem, zout en olie zelf ook klei maken.
          Zo simpel dat zelfs een kind het kan:
          https://www.youtube.com/watch?v=X8D45L_I-Pc&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;

          Als ik bovenstaand dan vergelijk met de klei die we bij de bekende shops halen, krijg ik het gevoel dat er niet heel veel meer, en/of minder in zit verwerkt.
          Het maken is het punt niet, maar ben wel benieuwd welke schade ik in het ergste geval aanricht.

          #18280422
          joop1970
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 September 2010

            Fair enough, ziet er goed uit :jerry
            Geen idee of dit schadelijk is eerlijk gezegd, als het werkt….

            #18280423
            Juffer1
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 July 2006

              Er zijn grofweg 3 soorten clay : fine, medium en heavy. Hoe grover die clay hoe meer hij weghaalt MAAR hoe groter de kans is op marring.
              Daarbij heb je om te kunnen clayen ook een clay lube nodig wat voor een film laagje tussen de lak en de clay zorgt.
              Niet de juiste lube of te weinig betekend vastlopen van de clay op je lak met als gevolg marring.
              Niet iedere clay kan overweg met ieder soort lube met als gevolg marring of clay die uit elkaar valt.

              Marring krijg je alleen weg door te polijsten.

              De detailing clay is zo gemaakt dat alles in de clay blijft zitten. Het laatste wat je wilt is dat vuil wat in de clay zit een eigen leven gaat leiden terwijl daar vrolijk mee over je lak aan het wrijven bent.
              Als jij voor die 7 euro dat risico wil nemen dan zou ik zeggen gerust doen. Zelf zou ik het niet aandurven laat staan aan iemand adviseren.

              #18280424
              dennisnmgn88
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 February 2012

                Thanks voor je uitleg Juffer.
                Ik ken inderdaad de soorten (in hardheid) en dat je dit enkel moet doen met clay lube.
                Ik gebruik hiervoor Meguiars Quick detailer. Deze heb ik toen der tijd aangeschaf i.v.m. goede referenties en eigenlijk nooit vanaf geweken.

                Zoals ik in me eerste post aangeef wil ik de zekerheid hebben dat ik me lak niet vernaggel, maar dat is juist het doel van me vraag. Als ik weet dat er grote verschillen zijn begin ik er niet aan.
                Hoe eigenwijs ik ook ben, de spullen heb ik zojuist al uit de kast getrokken…. Mocht ik geen duidelijkheid krijgen, ga ik het gewoon op een klein (niet makkelijk zichtbaar) plekje proberen. Het gaat me niet om die 7 euro, maar hou er niet van om genaaid te worden terwijl het niet nodig is ;)

                #18280425
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  ff serieus.. een clay bar zelf maken terwijl een goeie 7 euro kost? Ik zou het risico te groot vinden..

                  En ja, genaaid worden? Het is volgens mij leven en laten leven..
                  Een fabrikant ontwikkelt dit product, en wil daar wat aan verdienen. De winkel koopt dit in en wil er ook wat aan verdienen.. Zo is onze hele maatschappij en de wereldeconomie opgebouwd.. Ik walg altijd een beetje van het “dubbeltje op de eerste rij” moraal van Nederlanders…

                  #18280426
                  daveensannie
                    Lid sinds:
                    28 March 2015

                    @pixels66 wrote:

                    ff serieus.. een clay bar zelf maken terwijl een goeie 7 euro kost? Ik zou het risico te groot vinden..

                    En ja, genaaid worden? Het is volgens mij leven en laten leven..
                    Een fabrikant ontwikkelt dit product, en wil daar wat aan verdienen. De winkel koopt dit in en wil er ook wat aan verdienen.. Zo is onze hele maatschappij en de wereldeconomie opgebouwd.. Ik walg altijd een beetje van het “dubbeltje op de eerste rij” moraal van Nederlanders…

                    Voor die 7 euro zou ik het ook niet laten, maar denk dat de meeste wel zo in elkaar zitten, stel, je motorblok gaat naar de klote, in de garage kost je dat 1000 euro, en via hier 650…..wat doe je dan ? :hmmz

                    #18280427
                    Family man
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      21 August 2012

                      De klei die ik elke dag maak is alleen maar goed voor m’n Renault… want is ook een schijtbak :ass

                      #18280428
                      dennisnmgn88
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 February 2012

                        @pixels66 wrote:

                        ff serieus.. een clay bar zelf maken terwijl een goeie 7 euro kost? Ik zou het risico te groot vinden..

                        En ja, genaaid worden? Het is volgens mij leven en laten leven..
                        Een fabrikant ontwikkelt dit product, en wil daar wat aan verdienen. De winkel koopt dit in en wil er ook wat aan verdienen.. Zo is onze hele maatschappij en de wereldeconomie opgebouwd.. Ik walg altijd een beetje van het “dubbeltje op de eerste rij” moraal van Nederlanders…

                        Waaruit concludeer je überhaupt dat ik voor een dubbeltje op de eerste rij wil zitten? Ik hoef geen nieuwe vrienden, maar als ik sarcasme zoek rij ik wel even langs me schoonmoeder ;).

                        Ik geef meen ik meerdere keren aan dat het me niet om de €7,- gaat. Waar het me om gaat is dat iets, detail klei word genoemd en ik me afvraag in hoeverre dat anders is t.o.v. normale klei.
                        Met andere woorden, als daar geen verschil in zit…. Vanwaar dan de naam DETAIL klei en niet gewoon normale klei(?), welke weliswaar met toeval inderdaad een stuk goedkoper is.

                        #18280429
                        dennisnmgn88
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          23 February 2012

                          Goed… We gaan zelf gewoon een poging doen het antwoord op de vraag te vinden.
                          Voor sommige wellicht totaal onzinnig, maarja wat in de kop zit….

                          Te beginnen met de ingrediënten:

                          Met neme 1 kopje zout, 2 bloem, 2 eetlepels zonnebloem olie, 1 kopje water en het speelkwartier kan beginnen.

                          Gezien mijn kinderinstinct zo naar boven kwam en de boel vol bloem zat maar even geen foto’s geschoten tijdens :).

                          Maar laat dit het resultaat wezen:

                          We gaan het morgen meemaken….

                          #18280430
                          Juffer1
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            26 July 2006

                            Ik denk dat je grootste uitdaging gaat worden een lube te vinden die de clay soepel over de lak laat gaan en toch net genoeg wrijving geeft om de clay zijn werk te laten doen.

                            #18280431
                            Wilma
                              Lid sinds:
                              5 September 2007

                              Als ik je recept zo lees heb je het ‘brooddeeg’ gemaakt wat ik regelmatig met de kinderen op de opvang maak.
                              Ik weet iig al 3 verschillen moet de clay die je gebruikt op je auto:
                              -brooddeeg droogt snel uit en wordt dan hard
                              -de zoutkorrels zitten ook aan de buitenkant van het deeg en worden niet helemaal opgelost in het water (goed te zien als het deeg opgedroogd is). Mijn eerste gedachte: je hebt zo een perfecte krassenmaker.
                              -als je vocht toevoegt aan clay verandert de clay niet, voeg je vocht toe aan brooddeeg wordt het zachter en plakkerig

                              Hoewel het deeg en de clay er misschien hetzelfde uitzien en voelen is de kans erg groot dat de werking door de verschillende ingredienten totaal verschillend zal zijn.
                              Dat heb je ook met de verschillende vloeistoffen voor op de auto en in huis… Hoewel het er hetzelfde uitziet en voelt wordt de werking bepaalt door de ingrediënten en wil je bepaalde producten echt niet door elkaar halen :agent

                              Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen

                              #18280432
                              Haasje17
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                8 September 2009

                                Ik denk dat de clay oil based is:

                                http://www.wikihow.com/Make-Clay&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;

                                #18280433
                                dennisnmgn88
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  23 February 2012

                                  @Wilma wrote:

                                  Als ik je recept zo lees heb je het ‘brooddeeg’ gemaakt wat ik regelmatig met de kinderen op de opvang maak.
                                  Ik weet iig al 3 verschillen moet de clay die je gebruikt op je auto:
                                  -brooddeeg droogt snel uit en wordt dan hard
                                  -de zoutkorrels zitten ook aan de buitenkant van het deeg en worden niet helemaal opgelost in het water (goed te zien als het deeg opgedroogd is). Mijn eerste gedachte: je hebt zo een perfecte krassenmaker.
                                  -als je vocht toevoegt aan clay verandert de clay niet, voeg je vocht toe aan brooddeeg wordt het zachter en plakkerig

                                  Hoewel het deeg en de clay er misschien hetzelfde uitzien en voelen is de kans erg groot dat de werking door de verschillende ingredienten totaal verschillend zal zijn.
                                  Dat heb je ook met de verschillende vloeistoffen voor op de auto en in huis… Hoewel het er hetzelfde uitziet en voelt wordt de werking bepaalt door de ingrediënten en wil je bepaalde producten echt niet door elkaar halen :agent

                                  Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen

                                  Ik kan me goed in je verhaal vinden. De zout lijkt (naar mijn idee) toch redelijk te zijn opgelost en de klei lijkt te voelen zoals die hoort. Wellicht een grote flop en gaat het inderdaad niet werken, maarja als je het niet probeert….
                                  Ik kijk gewoon op een klein stukje wat het doet, en vanuit daar zie ik wel weer verder.

                                  Mocht het niet werken heeft het me precies 33 cent en 20 minuten gekost, daar kan ik prima mee leven :)

                                  Thanks voor je reactie (Y)

                                  #18280434
                                  dennisnmgn88
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    23 February 2012

                                    @Haasje17 wrote:

                                    Ik denk dat de clay oil based is:

                                    http://www.wikihow.com/Make-Clay&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;

                                    Die was ik niet tegen gekomen haha :(.
                                    Maar eerlijk toegegeven… Dat ziet er wellicht iets beter/veiliger uit.
                                    Of ik me hier aan ga wagen weet ik niet, maar verwacht het niet haha.

                                    Het gaat mij ook om het beste resultaat, wilde enkel antwoord op me vraag.
                                    Denk dat de olie basis dichter in de buurt komt als de meel variant, maar nooit geschoten is altijd mis ;).

                                    Antwoord op de vraag word straks duidelijk, al word me gevoel van slagen steeds kleiner :P
                                    Maar nogmaals, dat geeft niet haha. Ik heb weer een stukje jeugdsentiment naar boven mogen halen voor een avondje, das altijd leuk ;)

                                    #18280435
                                    dennisnmgn88
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      23 February 2012

                                      Zoals Wilma beschreef is ook inderdaad het resultaat geworden.

                                      Het zichtbare zout leek mee te vallen, maar zal ongetwijfeld aanwezig zijn.
                                      Tijdens het aanbrengen merk je inderdaad dat de klei snel papperig word en hierdoor geen vuil opneemt (wel iets, maar zeer minimaal!).

                                      Kortom:
                                      Dat de ingrediënten voor een clay bar anders zijn is duidelijk ;).

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.