Zafira loopt heel slecht na vervangen luchtmassameter

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira loopt heel slecht na vervangen luchtmassameter

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18370879
    Janszen
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 January 2020

      Beste forumers,

      Ik ben nieuw hier op het forum en zal mij even voorstellen, mijn naam is Jansen en in bezit van een Zafira z18xe handgeschakeld uit 2005 met 190000 op de klok.

      Gisteren heb ik geprobeerd de luchtmassameter te vervangen omdat de zafira bij koude motor licht in toeren schommelde en bijna geen vermogen had bij het wegrijden tot de motor warm is. Wat wil nu het geval zowel bij de nieuwe luchtmassameter als de oude loopt de zafira heel slecht en schommeld heel erg in toeren en heeft haast geen vermogen, motor schud en het lijkt ook of hij niet op al de vier de cilinders loopt. Het leek mij niet zo’n spannende ingreep maar denk dat ik iets verkeerds heb gedaan of kapot is gegaan.

      Wie weet raad ik kom er niet meer uit, :unsure:

      #18370885
      robert64
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 December 2018

        Check de vacuumslang die achter de lmm-buis loopt, bij mij was ie op de gasklep losgekomen. Zit aan de gasklep met een 90 graden rubber koppelstuk. Ik had dezelfde storingen. Hij zit aan de buis vast dus als je die lmm uit de buis haalt (buis beweegt mee) gaat ie meestal los. misschien kan je het ook vastklemmen met klemmetjes. mvg

        #18370887
        Janszen
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 January 2020

          En inderdaad het was de vacuumslang, losgekomen op het huis van de gasklep.

          Omdat het aan de achterkant zit totaal over het hoofd gezien. Bedankt voor de gouden tip! en  zal het voor de zekerheid vastzetten met wat klemmetjes. De zafira loopt ook weer mooi en net even een rondje gereden :smiley-car: . Hij trekt nu ook weer zonder hikken en stoten door het hele toerengebied, morgen ochtend nog even proberen met een koude motor of het probleem van weinig vermogen bij wegrijden ook is verholpen.

          Nogmaals dank voor de snelle reactie en gouden tip! :applause02:

          #18370888
          robert64
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 December 2018

            Graag gedaan. Ondanks dat ik het wist is het me 2 keer overkomen. net als wat je zegt je ziet het over het hoofd want het zit echt verstopt. Het haakse stuk rubber is vaak ook verouderd/zacht, en komt makkelijk los(ook door die 90 graden bocht) . Ik overweeg om het door een stuk recht benzineslang te vervangen, dat is wat stugger, want ook als het niet goed aansluit zuigt ie daar valse lucht aan en loopt niet lekker. slechte afwerking van opel vind ik.

            #18370889
            robert64
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 December 2018

              Bij mij gaf ie daardoor ook nog eens foutcode  P0100 en P0110 als ik me nog goed herinner. In principe zou het een goed idee zijn om al die vacuumslangrubbers rondom het blok te vervangen/verbeteren. Moet ik ook nog doen.Vacuumlek kan allerlei rare storingen geven/slecht lopen enz.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.