Zafira CNG ervaringen

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira CNG ervaringen

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 71)
  • Auteur
    Berichten
  • #18048751
    coppe218
      Lid sinds:
      6 August 2012

      Dan zoek maar eens op 1.4 TSI problemen bij volkswagen. Daar wordt je net zomin vrolijk van. Het vervangen van de drukregelaar is gewoon onder garantie. De auto is namelijk pas 2 maanden oud. Ik weet dus niet wat de kosten zijn. Verder ziet een Touran er naar mijn mening gewoon belegen uit ten opzichte van de frisse Zafira Tourer. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik prive misschien minder snel voor een opel zou hebben gekozen, maar dan zou ik ook niet nieuw rijden.

      #18048752
      coppe218
        Lid sinds:
        6 August 2012

        Over garantieverlenging. Vaak is dat een wassen neus omdat de zaken die daar onder vallen ook vallen onder de europese regelgeving over conformiteit. Hierin staat heel kort door de bocht dat je bij een duur product enige mate van levensduur mag verwachten bij de verschillende componenten. Dit betekent vaak wel dat je zelf sterk in de schoenen moet staan om deze garantie af te dwingen. Succes met je keuze.
        Ik heb ondanks de eerste perikelen, die dus gewoon zijn opgelost, verder geen klachten over de auto buiten de actieradius maar die wist ik van te voren.

        #18048753
        satsurfer
          Lid sinds:
          21 August 2012

          bedankt coppe218

          ondertussen is mijn ‘paniekaanval’ gestabiliseerd ;)

          Heb daarnet overbuur gesproken, die zijn beide VW’s vervangen heeft door Huyndai & Honda.
          Onderhoudskosten véél te duur van de Duitser.

          Toevallig heeft een andere buur een -stinkende :D – touran diesel….toen ze gisteravond vertrok, ging de nagelnieuwe wagen de valavond in met 1 mistlamp vooraan. Was al 1 defect….

          belangrijkste is dat ik model mooi vind, zuinig, stil, leuke opties (w.o. sportzetels), goede motor die toch al enkele jaren op de markt is, goede dealer die ‘correcte’ prijzen vraagt. Zuinigheid primeert, hoef geen sportwagen…..wil zo laag mogelijke verbruikskost (sport),…rij nu altijd 110 km/U op autosnelweg (behalve op reis, dan ga ik wel sneller)

          oplossing voor dit probleem als ervaringsdeskundigen. CNG rijder in BE, krijgt maar 21 kg ipv 25 kg in lege tank. Dealer die geen kennis heeft?
          http://www.opelforum.be/index.php?showtopic=10540&hl=%2Bzafira+%2Btourer&fromsearch=1

          #18048754
          coppe218
            Lid sinds:
            6 August 2012

            In Nederland is het ook geen 25 kilo, maar 23 kilo.
            Waarschijnlijk was er maar 1 mistlamp aan in verband met de bochtverlichting op de Touran bij een stuuruitslag naar links of rechts gaat die desbetreffende lamp aan.

            #18048755
            satsurfer
              Lid sinds:
              21 August 2012

              ja, reed haar oprit uit (achteruit, stuur rechts draaiend). De linkse brandde wel (kant stuur)…

              Ging het haar nog zeggen, gelukkig niet…zou nogal lullig overgekomen zijn… :(

              #18048756
              BOB3dD
                Lid sinds:
                1 August 2012
                satsurfer wrote:
                ja, reed haar oprit uit (achteruit, stuur rechts draaiend). De linkse brandde wel (kant stuur)…

                Mss was er rechts geen mist :thumb
                Ik kreeg hier de opmerking dat de meeste onder ons te “lief” zijn voor hun diesel , maar als dat zo is en de motor draaid te koud , waarom dan geen bijsturing doen ter hoogte van de radiator zodat de motor bij kleine trajecten toch nog warm draaid ?

                Bob

                #18048757
                Connexion bus
                  Lid sinds:
                  4 November 2012

                  Sinds twee weken ben ik ook de bereider van een CNG zafira. Ik heb gekozen voor de auto vanwege het bereik.

                  Het lijkt er nu op dat de passat’s van collega’s met een kleinere tank toch een groter bereik hebben. In iedergeval valt het bereik mij erg tegen (380 km max). Heeft iemand tips? Zou chiptunen de auto zuiniger maken? (misschien niet ondersteund door leasemaatschappij?)

                  Ter info. Ik heb contact gezocht met Opel naar aanleiding van het (in Nederland) misleidende artikel op hun website.

                  http://media.gm.com/media/nl/nl/opel/news.detail.html/content/Pages/news/nl/nl/2011/OPEL/12_12_opel_zafira_tourer_cng.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                  Ik heb er een mail over gestuurd. Er wordt verwezen naar het feit dat de verbruikscijfers testresultaten zijn onder ideale omstandigheden… en sturen me door naar een dealer. Mijn ervaring is echter dat die geen kaas van CNG hebben gegeten.

                  Wat geklaag
                  Er is geen enkele kennis bij de dealers m.b.t. CNG en al helemaal niet over de verschillen tussen de Duitse en Nederlandse situatie.
                  Kleur was niet meer leverbaar (waterworld blue)
                  Geen voorbeelden van nieuwe kleuren, waardoor ik voor het brave en dus erg saaie asteroid grey ben gegegaan.
                  De levering is drie maal uitgesteld. Uiteindelijk was de auto er voor de laatst aangegeven datum (wel eens van track and trace gehoord?)
                  Bij de levering kwam ik er achter dat de verkoper in feite het navigatie systeem niet kent. ‘Nee hoor, u kunt de navigatie niet in het schermpje tussen de klokken zien en de navigatie is alleen stilstaand te gebruiken. Zo vervelend van Opel.’ Beide bleek niet waar.

                  En de auto, tja die rijd eigenlijk wel goed. De eerste versnelling vind ik wel heel erg kort, panoramisch voorruit gaaf. navigatie werkt prima, bediening niet tussen de voorstoelen dat is jammer. Bereik tamelijk jammer.

                  Tot zo ver mijn ervaringen.

                  #18048758
                  satsurfer
                    Lid sinds:
                    21 August 2012

                    ik denk omdat dit komt doordat jullie in Nederland met L-gas rijden en in België H-gas (hoog metaan gehalte)
                    ik zie toch 16% verschil.

                    Sowieso denk ik dat je nooit 530 km. kan halen (tenzij op autostrades aan 110 km/u.) ;)

                    “Momenteel worden de gasverbruikers in België bevoorraad met twee verschillende types gas: rijk gas (hierna: H-gas) en L-gas1. Deze twee types gas hebben andere kenmerken; het voornaamste verschil ligt in hun calorisch vermogen (hierna: PCS). Terwijl H-gas een PCS heeft van 11,630 kWh/Nm3, heeft L-gas een PCS van 9,769 kWh/Nm3 2. Dit verschil in calorisch vermogen maakt het noodzakelijk het H-gas en het L-gas via verschillende pijpleidingen te vervoeren en deelt de Belgische aardgasverbruikers op in L-gasverbruikers en H-gasverbruikers.”
                    bron: http://www.creg.info/pdf/Studies/F313NL.pdf

                    #18048759
                    Scholten
                      Lid sinds:
                      17 August 2012

                      @Connexion bus wrote:

                      Sinds twee weken ben ik ook de bereider van een CNG zafira. Ik heb gekozen voor de auto vanwege het bereik.

                      Het lijkt er nu op dat de passat’s van collega’s met een kleinere tank toch een groter bereik hebben. In iedergeval valt het bereik mij erg tegen (380 km max). Heeft iemand tips? Zou chiptunen de auto zuiniger maken? (misschien niet ondersteund door leasemaatschappij?)

                      Ter info. Ik heb contact gezocht met Opel naar aanleiding van het (in Nederland) misleidende artikel op hun website.

                      http://media.gm.com/media/nl/nl/opel/news.detail.html/content/Pages/news/nl/nl/2011/OPEL/12_12_opel_zafira_tourer_cng.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                      Ik heb er een mail over gestuurd. Er wordt verwezen naar het feit dat de verbruikscijfers testresultaten zijn onder ideale omstandigheden… en sturen me door naar een dealer. Mijn ervaring is echter dat die geen kaas van CNG hebben gegeten.

                      Heb precies dezelfde ervaringen. Zie ook mijn eerdere berichten op dit forum. Is misleiding van Opel. Ze weten precies hoe het er in de praktijk aan toe gaat, met name het verschil tussen Duitsland en Nederland. Wat zouden we er aan kunnen doen?

                      #18048760
                      coppe218
                        Lid sinds:
                        6 August 2012

                        Bij de levering kwam ik er achter dat de verkoper in feite het navigatie systeem niet kent. ‘Nee hoor, u kunt de navigatie niet in het schermpje tussen de klokken zien en de navigatie is alleen stilstaand te gebruiken. Zo vervelend van Opel.’ Beide bleek niet waar.

                        Kun je me van beide dan uitleggen hoe ik dat voor elkaar krijg, want bedienen kan alleen stilstaand, behalve via voice control, en tussen de klokken op het scherm heb ik ook geen navigatie, of is dat alleen bij de cosmo.

                        #18048761
                        Connexion bus
                          Lid sinds:
                          4 November 2012

                          Beste Coppe218,

                          De navigatie deed het gewoon, hier heb ik niets voor hoeven aanpassen. Misschien een software update? Of eens proberen via het instellingen menu?
                          De CNG is alleen nog maar beschibaar met een Edition uitvoering die ik dus rijd. Het navigatie schermpje in het midden is te bereiken via een knop op de linker hendel (bovenkant). n.b. Ik heb het 600 systeem

                          #18048762
                          BOB3dD
                            Lid sinds:
                            1 August 2012

                            Mijn tourer CNG is aan gekomen sinds twee weken , ik ga ondertussen naar de 2000km en het bevalt perfect . :thumb
                            Verbruik geef ik nog wel eens door want nu doe ik enkel snelweg . De motor is opvallend stil als je uit een zafira diesel komt en het algemene afwerkings-niveau ligt veel hoger . king: Ik heb een 5-zitter met meer dan voldoende bagageruimte . De kuipzetels houden je goed op de plaats en de wagen blijft uitzonderlijk horinzontaal in de bochten . De cruze control werkt goed zolang je in de gepaste versnelling rijd , in 6de aan 80km/u zal hij zeker niet correct werken , wat ik ook wat normaal vind . De GPS is altijd te bedienen , ook rijdend . bij mijn vorige GPS (draagbaar) had ik wel meer mogelijkheden maar dat was een chinees . :mrgreen: Ik gebruik die nu voor de motor . Wat fijn is is de mogelijkheid om te schakelen zonder dat de GPS afslaat . Een nadeel hiervan is dan weer dat je in vrijloop je GPS manueel moet stoppen anders slaat de motor op hol . Voor de rest niets dan lof . :wors
                            BOB

                            #18048763
                            coppe218
                              Lid sinds:
                              6 August 2012

                              Dan is dat bij een update aangepast. Mijn auto heeft alleen een menuknop aan de voorzijde van de hendel en daar kan ik geen navigatie mee op het scherm krijgen.

                              #18048764
                              BOB3dD
                                Lid sinds:
                                1 August 2012

                                Ondertussen ben ik aan het googelen om te kijken waar ik zoal kan tanken .
                                Daarbij heb ik al gemerkt dat geen enkele belgische site up to date is , ik vrees dat het op dit niveau behelpen zal worden .Ook op “brandstoffen.be” hebben ze nog nooit van aardgas-tankstations gehoord .
                                Gelukkig ga ik regelmatig over de grens en kan ik in Nederland tanken , ik zit nu al drie weken in Maasmechelen en kan dus tanken in Maastricht .
                                Ik heb deze week ook een aanvraag gekregen om een technische controle te laten uitvoeren op het gedeelte “aardgas” van mijn wagen maar ik heb gevraagd of ik dan nu met een niet-reglementaire auto uit de garage ben gekomen want dat mag niet van de wet . elke wagen “af garage” moet een type-keuring hebben gehad . Wat je er daarna bij opzet moet natuurlijk gekeurd worden , ik wacht dus nog af .

                                Bob

                                #18048765
                                satsurfer
                                  Lid sinds:
                                  21 August 2012

                                  Bob,
                                  .
                                  Ik heb alle -ook toekomstige- cng stations in kaart gebracht in google maps. Zit nu mobiel te s
                                  urfen, als ik thuis kom, dan zet ik de link hier!

                                  Voordeel is dat wij hier met H gas werken=langer rijden :-)

                                  #18048766
                                  BOB3dD
                                    Lid sinds:
                                    1 August 2012

                                    @satsurfer wrote:

                                    Bob,
                                    .
                                    Ik heb alle -ook toekomstige- cng stations in kaart gebracht in google maps. Zit nu mobiel te s
                                    urfen, als ik thuis kom, dan zet ik de link hier!

                                    <span style="font-size:150]Dat zou héél tof zijn [/size%;”>[/size]

                                    Voordeel is dat wij hier met H gas werken=langer rijden :-)

                                    #18048767
                                    satsurfer
                                      Lid sinds:
                                      21 August 2012

                                      zo slecht en dom zijn die Belgen nog niet :lol:

                                      ivm brandstofprijzen.be http://brandstofprijzen.vroom.be/
                                      heb al meermaals gemaild met eigenaar van die site.
                                      oa op 30/8/12 ivm CNG stations => geen reactie

                                      hij komt graag in het nieuws om over brandstofprijzen te praten, maar zijn site is gammel, zijn app die schandalig veel geld kost en nooit geupdated wordt (nog altijd 1.0) en onrechtstreeks wordt hij rijk van de vele vrijwilligers die de prijzen -kosteloos- ingeven, en die als ‘dankuwel’ een app van 6 € mogen kopen!
                                      op scdb.com (flitspalen) kan je door 1 flitspaal in te geven, levenslang abbo krijgen…Dus bij deze de verhouding.
                                      Wat kan hem die CNG interesseren, waar er niets mee te verdienen valt.

                                      https://maps.google.be/maps/ms?msid=213061341964556950305.0004c7cd8e36562713b75&msa=0

                                      nog een leuke
                                      http://www.cngprices.com/station_map.php

                                      correcte lijst Nl?
                                      http://www.fuelswitch.nl/index.php?mod=map&filter=aardgas

                                      Frankrijk
                                      https://maps.google.com/maps/ms?hl=en&gl=fr&ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=104923197005084184297.00046f23712514a700d51

                                      Duitsland (wooaw!)
                                      http://www.gas24.de/cms/291-0-erdgastankstellen-uebersicht-deutschland.html

                                      #18048768
                                      Connexion bus
                                        Lid sinds:
                                        4 November 2012

                                        Heren (en dames? ;) )

                                        Vergeet vooral ook niet de site van gibgas. Hiermee kun je planningen/routes maken aan de hand van je bereik, afstand tankstation tot aan snelweg etc. Echt helemaal super voor je wintersport plannen. :wors

                                        http://www.gibgas.de/Tankstellen/Umkreissuche%20-%20Routenplaner&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;

                                        De site van CNG net geeft ook een goed overzicht! :thumb
                                        http://www.cngnet.nl/tanklocaties/tanklocaties.aspx&#8221; onclick=”window.open(this.href);return false;

                                        Succes!

                                        #18048769
                                        BOB3dD
                                          Lid sinds:
                                          1 August 2012

                                          Hartelijk bedankt mannen , met deze info geraak ik al heel ver .
                                          Nu nog een stikker vinden voor mijn wagen want in belgie weet men nog niet wat aardgas is , buiten de keuken. :shock:
                                          Bob

                                          #18048770
                                          satsurfer
                                            Lid sinds:
                                            21 August 2012

                                            zelfs mijn eigen garage bekijkt mij als een marsmannetje….de vrouw des huizes vroeg zelfs waarom ik op aardgas wil rijden….en wat kost da?…en mensen hebben schrik van gas….

                                            #18048771
                                            satsurfer
                                              Lid sinds:
                                              21 August 2012

                                              welke benzine tanken jullie in combinatie met de CNG motor: 95 octaan of 98 octaan (vanzelfsprekend loodvrij)?

                                              #18048772
                                              BOB3dD
                                                Lid sinds:
                                                1 August 2012

                                                volgens mij is het 98 maar ik kan mis zijn ,
                                                Ik zit nu aan 3000km en ben hoe langer hoe meer tevreden van mijn aanschaf ( tourer cng ) , minpunt nu is dat ik volgens mijn garagist naar de technische controle moet , niet tegenstaande dat Belgie alle dokumenten goedkeurde.Ik heb dus een auto gekocht die niet gekeurd is . Wat als die morgen afgekeurd word??? kan ik dan omwisselen voor een nieuwe ? Ik dacht dat een nieuwe wagen steeds volgens een type-keuring gebouwd werd en dus niet meer hoeft gekeurd worden bij in gebruik-name. Mis dus .
                                                Wat ik ook mis is een toeter , wat er in zit kun je moeilijk een toeter noemen want die maakt hetzelfde geluid als die van mijn brommer als ik 16 jaar was .
                                                Bob.

                                                #18048773
                                                satsurfer
                                                  Lid sinds:
                                                  21 August 2012

                                                  @Scholten wrote:

                                                  Beste mensen,
                                                  Verder maakt de auto bij het starten kort een piepend geluid. Herkent iemand dat?

                                                  Actieradius is inderdaad veel minder dan beloofd. Opel heeft in persberichten heel uitvoerig omschreven dat je toch echt wel 530 km op gas zou kunnen rijden. Er werd zelfs heel specifiek genoemd dat er 25 kg getankt zou kunnen worden. In het instructieboekje staat echter dat dit maar 23 kg is. In mijn ogen belazer je de kluit dan, toch? Gevolg is dat amper 350 km ver kom op een volle tank.
                                                  Ik vind dat Opel hierin tekort schiet.

                                                  vooreerst ben ik heel tevreden met de wagen. Maar volgende opmerkingen.

                                                  Ja! dat piepend geluid heb ik ook.

                                                  Ik heb mijn vorige LPG wagen weggedaan omdat hij schokte in de winter (indruk geen voldoende toevoer, nooit opgelost). Heb indruk dat wagen in koude ook geen harmonieus geluid geeft, hij geen constante toevoer krijgt. merk dit gewoon op als ik buiten luister naar de motor, binnen merk je daar niets van.

                                                  ik tank H-gas, en net na het tanken staat alternatieve actieradius +/- 367 km. ?! zonder dat ik nog maar 1 km. gereden heb.
                                                  Dit vind ik ook een serieuze domper op de vreugde, als ik ervan uitging dat ik toch +/- 450 km. zou kunnen rijden.
                                                  Zeker omdat je zo weinig tankstations hebt, vind ik dat we misleid zijn met de actieradius.

                                                  Vooral stadsverkeer en zit rond de 6 kg/100 km. (zuinig rijden)

                                                  Ik denk dat ik Opel hierover zal schrijven of test-aankoop (consumentenbond NL?)

                                                  #18048774
                                                  BOB3dD
                                                    Lid sinds:
                                                    1 August 2012

                                                    Zafira tourer CNG:
                                                    Ik tank bij DATS te Ninove en mijn laatste tankbeurt was 22,74kgr waarmee ik 406km reed .Normaal gezien kan ik toch rond de 23kgr+ tanken .
                                                    Ik spreek dan wel over 300km snelweg + 100km binnendoor en dit met een geladen aanhanger en een gemiddelde van +- 100km/uur .
                                                    Ik ben vandaag op aanraden van mijn garagist ook naar de techniche controle geweest , na 10 wachtenden was het aan mij .
                                                    Controleur:
                                                    Dag mijnheer , waarom kom jij met een nieuwe wagen naar de controle ,
                                                    IK:
                                                    omdat mijn aanhangerkoppeling moet gekeurd worden alsook mijn aardgasinstallatie
                                                    controleur:
                                                    de trekhaak is geen probleem maar van aardgas hebben wij nog nooit gehoord dus dat keuren we niet omdat we niet bij de installatie kunnen zonder de onderkant van de wagen te demonteren .
                                                    IK
                                                    Ik rij dus verder tot de dag dat een overijverige agent mij doet stoppen en me op de bon lapt .
                                                    Wordt vervolgd !!!!!
                                                    BOB

                                                    #18048776
                                                    BOB3dD
                                                      Lid sinds:
                                                      1 August 2012

                                                      Ik ben nu even thuis en doe dus enkel binnenwegen , laatst was mijn verbruik voornamelijk op snelwegen 5.5€/100km , kben benieuwd wat dat nu gaat geven .
                                                      Wat ik me afvraag is : hoeveel kost een kgr aardgas die thuis uit de gasteller komt . Op het net is dit niet terug te vinden.
                                                      In Ninove aan de dats pomp is dat 1,05€/kgr .
                                                      Als het de moeite loont dan komt er een thuisvuller in de garage . Reden hiervoor is dat in Belgie de prijs van iets alleen maar kan stijgen en aangezien ik mijn wagens tot op het bot verslijt is het misschien het overwegen waard .

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 71)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.