Zafira B 2005 start niet, ECU probleem

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira B 2005 start niet, ECU probleem

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18468921
    Skloep
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 May 2008

      Hallo allemaal, het is alweer jaren geleden dat ik iets van mij heb laten horen maar bij deze ben ik er weer.

      Ik wilde vanmiddag mij Zafira na een maand stilstaan weer eens starten, niets, accu leeg, echt goed leeg. Dus andere accu er in gezet.

      Contact aan, alles in het dashboard gaat branden maar verder niets, geen reactie op het verdraaien van de sleutel. Geen geklik in de relais/zekeringen bak, helemaal niets. Even later verschijnt er in het centrale display bij “reikweidte F” en “Huidige verbruik F”

      ANWB laten komen, geprobeerd uit te lezen, een hele rits aan foutcodes, waaronder de melding “vervang ECU” Alle foutcodes gereset, accu er nog even af gehad, nog steeds niets. Relais bak, alle zekeringen en relais nagekeken, alles OK. Conclusie van de ANWB meneer, waarschijnlijk ECU defect.

      Nu is het beestje 16 jaar oud, het is een van de eerste type B Zafira’s en ik wil hem niet zo blind bij het Motorhuis neerzetten ter reparatie, dagwaarde is momenteel € -350,00 dus ik wil er ook niet te veel geld aan uitgeven. Als het namelijk echt een hoop moet gaan kosten rij ik hem met liefde naar de sloop of een exporteur. Het is onze tweede(Vakantie) auto en we kunnen als het echt moet wel zonder.

      Nu is mijn vraag, heeft er iemand hier een idee hoe ik dit het beste aan kan vliegen? Desnoods iemand met een Opcom die mij, tegen betaling wel wil helpen met het regelen van een ruil ECU, of deze (laten)repareren .

      #18468922
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Is een Z18XER motor? Ik heb een zo ecu denk ik.

        #18468924
        Skloep
        Deelnemer
          Lid sinds:
          28 May 2008

          Ja, het is een Z18XER motor, dus die van zou zou wellicht kunnen werken. Maar moet zo’n Ecu nog wordengereset of ingeleerd voor je hem uit kunt wisselen?
          Ik weet niet waar je woont, als het te berijden is wil ik hem wel op halen, vervangen kan ik zelf wel, dat is geen probleem.

           

          #18468960
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            ECU moet ingeleerd op auto. Omdat oude ecu dood is, je kan die niet klonen.

            Mijn woonplaats staat in mij profiel, Capelle a/d IJssel.

            Als teller niet origineel vanaf fabriek is, dan heb je een probleem.

            LET OP: waarschijnlijk ECU defect

            In mijn wereld, als mensen zo zegt, is in principe fout, heb je dan die + / – en comm @ motor ecu niet goed gecontroleerd.

            #18468973
            Skloep
            Deelnemer
              Lid sinds:
              28 May 2008

              Sorry, ff niet gedacht je profiel te bekijken.

              Auto gaat komende week naar de (onafhankelijke) garage, die gaat uitzoeken wat er werkelijk mis is. Dan weet ik meer en ik laat de uitkomsten hier wel weer weten.

              #18471975
              Skloep
              Deelnemer
                Lid sinds:
                28 May 2008

                Zo, tijd voor een update.
                Zaffi heeft een tijd bij de onafhankelijke garage gestaan die het een en ander heeft nagelopen. Conclusie: lastig te herleiden probleem, is niet even snel op te lossen.
                Dus ik heb het anders opgelost, Ik rij nu in een Mazda 5, na alle perikelen met deze Zafira, er was echt ieder jaar wel iets mee aan de hand gaan we nu Japans rijden, kijken of deze betrouwbaarder gaat zijn.
                Helaas rij ik nu geen Opel meer dus zal ik dit fijne forum helaas moeten verlaten.

                Ik wens jullie allemaal heel veel rijplezier veel veilige kilometers toe en ga volgende week zelf een paar duizend Km maken met een voor mij nieuwe auto.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.