Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Zafira A draadbreuk, panels los krijgen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 juli 2015 om 20:40 #17272922
Beste Opel rijders,
Ik ben sinds kort ook een Opel rijder en ik moet zeggen, dit bevalt me prima! :thumb Er is alleen 1 probleempje met mijn net gekochte Zafira-A uit 2004.
Ik heb last van de bekende draadbreuken en ik heb gelukkig een handige kennis die zijn hele leven al werkt in de electronica, oftewel een draadje vervangen moet geen probleem zijn. Probleem waar we echter tegenaan liepen was dat bij de 2 achterdeuren er vrijwel geen ruimte is om de draadje goed te vervangen/vast solderen. We konden ze wel tevoorschijn toveren maar toen zagen we al dat er minimaal 3 draadjes door waren en aan de andere kant zeker meer omdat daar ook de speakers niet meer werken.
Wij dus kijken hoe de panels van de achterdeuren los moesten krijgen maar verder dan 3 schroefjes aan de onderkant kwamen we niet. Omdat ik hem natuurlijk net 2e hands nieuw had wilde ik niet gelijk iets forceren en eventueel slopen.
Dus dan de vraag, hoe moet ik de panels van de achterdeuren los krijgen zodat we bij de draden kunnen komen of is het verstandiger om een deel van de carroseriepanels los te maken?
Alle tips zijn welkom, ik had al even op het forum gekeken maar deze stap is voor iedereen vrij natuurlijk waar wij die kennis helaas missen.
Als iemand een service/workshop/repair manual heeft van de Zafira A houd ik me helemaal aanbevolen.Met vriendelijke groeten en alvast bedankt voor de moeite van het lezen van mijn bericht!
27 juli 2015 om 21:09 #18291764Laat me raden, draadbreuk in het scharnierpunt?
Gemakkelijk op te lossen in dat deel. Stekker is los te nemen in de deur, extra lange draad solderen en klaar.
Je kan het deurpaneel wel los nemen maar daar schiet je niets mee op. want de breuk zit in het flexibele deel naar de stijl. Daar zit een stekkerverbinding tussen.
27 juli 2015 om 21:13 #18291765Ja ik had inmiddels al gezien dat die deur losmaken een flinke klus is.
De breuken zitten idd in het flexibele deel, maar dat is niet een heel groot stuk en is die ook makkelijk los te krijgen?( je hebt het over een stekker?) (onze methode zou zijn de zwarte flexibele kabel insnijden, draden eruit en repareren en dan hopelijk klaar, probleem is alleen dat er niet veel ruimte is om dat te doen.)27 juli 2015 om 21:42 #18291766Je hoeft niets te snijden hoor. Het kan allemaal heel makkelijk
Die ronde stekker steekt in de deur. Dat grijze ronde dingetje waar je rubber manchet in loopt….Die kan je loshalen.
Die kan er ook maar op 1 manier weer omheen, ook de ronde stekker kan er maar op 1 manier in.Je haalt dan die grijze ring los met een klein schroevendraaiertje. Dan kun je de rubber hoes wegschuiven. Als je beide deuren opent kun je genoeg ruimte maken en ga je bij de voordeur bezig met solderen….
Zo doe ik het ook altijd en dat werkt mij het beste.
Kijk maar eens met bijv. een spiegeltje hoe die draad de deur in gaat. Dan zie je wel hoe je hem loshalen kan.
28 juli 2015 om 11:29 #18291767Dank je voor al deze info, gaat heel erg hulpzaam zijn! :thumb
Klein vraagje nog, we moeten accu losmaken hiervoor maar kan datzo maar of moet de boordcomputer dan opnieuw ingesteld worden etc? is dit makkelijk als in knopje indrukken of moet het met eenodb2 kabel en nare dingen?
28 juli 2015 om 11:32 #18291768Kan je gewoon loshalen. Misschien dat je nog radio code nodig hebt, staat op de autopapieren of ergens in het originele boekje middels een klein stukje security papiertje.
Ook moet je je ramen daarna helemaal omlaag drukken en daarna weer omhoog, om ze even in te leren. Voor de rest niks geks.
28 juli 2015 om 11:34 #18291769Nee hoeft niet los.
kan er gewoon uit.
wel opletten dat je geen kortsluiting maakt.
anders toch even de accupool los halen.
let op dat je de radio code hebt (als er een orginele radio in zit)28 juli 2015 om 11:37 #18291770bij mijn achterdeuren zijn geen electrische ramen, alleen maar met zo handmatigdraaisysteem. Is het in leren dan ook nodig? of gaat het juist erom dat de accu los is geweest en moeten de voorramen ook gedaan worden?
autoradio net vervangen met een eigen zonder code dus datzal geen probleem zijn.
28 juli 2015 om 11:41 #18291771Nee dan niet natuurlijk. Maargoed als je de radio hebt vervangen zonder accu los te halen, kan je ook wel de kabels repareren zonder de accu los te halen. Zet je radio alleen niet aan tijdens het werken aan de draadjes, kortsluiting kan einde zijn voor je versterker in de radio.
Inleren, of beter gezegd, de security code invoeren van de originele radio hoeft alleen als de accu los is geweest voor een tijdje. Ook de voorramen moeten dan even tot de 2 uitersten gedreven worden. Als je geen originele radio meer hebt hoef je dus eigenlijk alleen maar je ramen op en neer te doen, meer niet. En je klokje mischien opnieuw instellen, maar dat mag de pret niet drukken king:
28 juli 2015 om 11:48 #18291772ah super bedankt jongens voor de uitleg! Kunnen we weer met een gerust hart gaan sleutelen en dan op vakantie met een goed werkende auto :D
Moet het klokje nog instellen sowieso want die liep niet goed :) dus geen extra werk voor me dan :D
5 augustus 2015 om 11:57 #18291773Nogmaals hartelijk bedankt jongens, het was inderdaad niet zo heel moeilijk om tevoorschijn te halen. Helaas waren aan beide kanten 8 van de 11 draden helemaal door. Nu hebben we alles weer gemaakt (systeem blijft wel slecht waardoor een breuk vanzelf weer komt) hebben heb ik in ieder geval weer allemaal nieuwe features die ik eerst niet had!
Geweldig :D
23 augustus 2015 om 21:33 #18291774Die breuk blijft wel uit hoor, draden weer even tevoorschijn halen en strak inwikkelen met isolatietape, dan kunnen ze nog wel buigen, maar niet knikken….
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
23 augustus 2015 om 21:46 #18291775je kunt ook een kabelwrap gebruiken.. dan als de draden nog moeten bewegen maar niet knikken dan kunnen ze in zo`n buisje bewegen… en kun je dat buisje dicht tapen…
http://www.tamiasoutside.com/wp-content/themes/paalam/img/cablewrap1.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false; <== deze dingen23 augustus 2015 om 21:50 #18291776Die krijg je niet in de rubber tule, is te stug in de korte bocht die de kabels moeten maken en de tule is te nauw
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
23 augustus 2015 om 21:51 #18291777hoeft niet perse rubber te zijn.. je hebt ook van die geweven wraps..
24 augustus 2015 om 07:27 #18291778Bij aankoop van de Zafira werkten de elektrische spiegels en achter ramen niet.
– De Elektrische ramen hadden we snel kunnen oplossen omdat de contacten van de spiegels geoxideerd was. Even schoonmaken en de spiegels werkte zoals het zou moeten werken.
– Het probleem van de achterramen hadden we ook redelijk snel gevonden op de bekende plek namelijk een kabelbreuk in de achterdeur rechtsachter. Zie foto’s.
Deurpaneel loshalen is vrij makkelijk.
1. Onderkant deur 3 torks schroeven loshalen.
2. Asbakje eruit wippen. Daar zit namelijk een schroef achter die de de deurpaneel vast houd.
3. Daarna de deurpaneel voorzichtig omhoog duwen.
4. Als de deurpaneel los komt voorzichtig de deurgreep kabel loshalen.1.
2.
3.
4.Deze kabelbreuk hebben we gerepareerd. Daarna alles getest en alles werkt weer zoals het zou moeten. :thumb
24 augustus 2015 om 09:39 #18291779Hoe lang ben je ermee bezig geweest Dolby? En heb je gesoldeerd of met knijpschoentjes?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
24 augustus 2015 om 20:59 #18291780Knijpschoentjes werken maar heel kort, beste is om een stukje kabel te vervangen aangezien deze door het vele bewegen hard worden en dan makkelijk breken. Het intapen van de kabels helpt wel maar het blijft een ontwerpfout (de kabels moeten een te grote knik maken, oplossing is zo maken als bij de voorportieren met een dubbele knik maar dat was kennelijk te duur….) Als je de achterdeuren vaak gebruikt dan komt de reparatie nog wel een keer terug.
24 augustus 2015 om 21:18 #18291781T blijven compromissen Midnight, zeker jammer dat de constructie van voor niet ook achter is gebruikt
Ik weet dat Gore ook kabels maakt voor industrieel gebruik, ik meen voor lasrobots, waarbij kabelbreuk heel lang uitblijft. Zijn gevlochten kabels met een teflon mantel, maar waar die te ‘krijgen’ zijn, ik ben er nog niet achter…Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
25 augustus 2015 om 08:07 #18291782@Opel-Maus, deze reparatie heeft 20min geduurd. Maar hadden ook snel gezien waar het probleem zit. Ik heb dit gerepareerd met een kroonsteentje. En zit inmiddels al ruim 1,5jaar op deze manier gerepareerd. Kroon steentje heb ik met tape afgeplakt zodat het niks kan beschadigen. Heb zelf 3 kids die dagelijks op de achterbank zitten. Dus de achterdeuren worden regelmatig gebruikt. En tot nu toe heb ik totaal geen problemen meer gehad.
@Opel-Maus wrote:
Hoe lang ben je ermee bezig geweest Dolby? En heb je gesoldeerd of met knijpschoentjes?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
25 augustus 2015 om 18:42 #18291783Ik heb mijn Zafira al bijna 7 jaar he ;) in die tijd 2x gerepareerd en 1x vervangen. Overigens alle keren links.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.