Zafira A cylinder misfire 1 en 4

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira A cylinder misfire 1 en 4

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18366217
    markk82
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 May 2019

      Beste forumleden,

      Ik heb een Zafira uit 2002 die ik gebruik als tweede auto en hier wordt weinig mee gereden. Een paar weken geleden tijdens een ritje merkte ik dat de auto heel erg slecht accelereerde. Aangezien er weinig mee gereden wordt heb ik op internet gezocht wat het inhouden zou kunnen veroorzaken.

      Dit heeft mij ertoe gezet om het gasklephuis los te halen en te kijken hoe deze er van binnen uitzag. Het carterventilatiegaatje zat dicht en heb dus het huis en gat schoongemaakt. Nieuwe pakking gebruikt en de boel weer gemonteerd.

      Helaas bleef de auto inhouden en erger nog wanneer ik boven de 3500-3700 toeren kwam ging het motorlampje en TS lampje branden. Hierna zat er helemaal geen gang meer in de auto. Om toch wat meer te kunnen ontdekken wat de reden zou kunnen zijn heb ik een obd2 uitlezer gekocht en middels een appje (inCarDoc) gekeken wat de meldingen waren. Het ging om misfire op cilinder 1 en 4.

      Na wat speurwerk op dit forum heb ik een nieuwe bobinebrug besteld en gemonteerd, maar ook weer zonder resultaat. Auto trok nog steeds slecht op en boven de 3500-3700 toeren weer de misfire op cilinder 1 en 4. Daarom maar de bougies eruit gehaald, maar zagen er eigenlijk goed uit. Niet zwart. Om deze toch uit te sluiten heb ik ze in een andere volgorde geplaatst. Maar ook dit gaf weer de misfire op 1 en 4.

      Dit leek mij het goede moment om de auto naar de garage te brengen voor een diagnose. Zij hebben een en ander getest en hun vermoeden was de ECU. Deze hebben zij opgestuurd naar een revisiebedrijfje, echter gaven die aan deze niet te kunnen testen en reviseren. De garage heeft contact opgenomen met Opel en die gaf aan dat het niet mogelijk is een gebruikte ECU te plaatsen en er alleen een nieuwe kan worden gebruikt voor dit type motor, omdat deze ECU maar een keer ingeleerd kan worden. De kostenindicatie voor de nieuwe ECU was EUR 1000.

      Natuurlijk heel veel geld, zeker als er geen garantie is dat dit het probleem verhelpt van de misfires.

      Nu heb ik natuurlijk twee vragen:

      1. Is er grote kans dat het de ECU is?
      2. Klopt het dat ik een ECU heb die alleen vervangen kan worden door een nieuwe of is deze toch wel te testen?

      Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Ik wil best nog wel wat in de auto investeren, maar vind EUR 1000 wel een grote gok.

       

      Vriendelijke groet,

      Mark

      ecu_opel_zafira

      #18366218
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Ik heb een zo ecu, als je wilt proberen. Opel dealer kan niet een tweehands inleren, inderdaad. Maar ik kan.

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.