zafira a 1.6 16v is gas kwijt bij 120 km/h

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) zafira a 1.6 16v is gas kwijt bij 120 km/h

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Auteur
    Berichten
  • #18343447
    Voogt
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 January 2017

      hoi ik heb een probleem,
      ik rijdt in een zafira a 1999 1.6 16v en in de stad rijdt hij perfect maar zodra ik 40 km ( 120km per uur) op de snelweg rijdt dan valt mijn gas in 1 keer weg,
      dan laat ik hem afzakken naar 90/100 km/h dan heb ik hem weer terug en zo tot vervelends toe dat ik uit frustratie van almere binnen door moet naar Eindhoven.
      ik heb op-com besteld maar nog niet binnen en dat moet op een laptop met windows 7 en ik heb 10.

      kan iemand tips geven.
      Gedaan: gasklephuis gereinigd
      egr gereinigd
      stappentellen ook gereinigd
      bougies zijn nieuw.

      loopt in stad prima.

      #18343448
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Brandstof filter of cat verstopt.

        #18343450
        Voogt
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 January 2017

          Bij verstopte brandstof filter moet je er toch meer last van hebben. Toerental valt meteen weg zonder het gevoel dat je je gas los laat. Snap je als je rijdt en je laat je gas los dan hoor je je auto afremmen maar je hoort niks je merkt alleen dat hij langzamer uitrolt terwijl je volle gas kan geven

          #18343453
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            Ok, succes verder. Opcom werkt ook op win10, als je weet hoe te doen.

            #18343457
            Voogt
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 January 2017

              Kan jij uitleggen hoe je dat voor elkaar krijgt bij Windows 10. Ik heb een ICT er die heeft er een paar gedaan maar die krijgt het niet op Windows 10. En welke heb je besteld en waar.

              En was geen kritiek op je antwoord alleen een vraag

              #18343458
              liviu2004
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 April 2014

                Geen kritiek, inderdaad, maar kan niet meer doen. Voor win10 ik heb een andere software(+driver) en procedure.

                #18343464
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  De software van de opcom werkt prima op windows 10 enkel de driver kan voor issues zorgen. Dit komt omdat de driver niet ondertekend is. Je kunt dit oplossen door windows 10 te herstarten met herstel opties en te kiezen voor de optie waarbij driver ondertekening niet nodig is. Of je voert een powershell commando uit waardoor je windows 10 altijd in testmodus opstart, dan werkt het prima.

                  #18343465
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    Als je een lagere snelheid rijd, met hetzelfde toerental dat je bereikt bij 120km valt hij dan ook weg?

                    #18343502
                    Voogt
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 January 2017

                      Niet geprobeerd. Hij deed het op de terug Almere eindhoven ook op een gegeven moment bij 80. Ben van ellende maar bij Veghel binnen door gegaan.ook daar reed ik 80 en deed hij het niet

                      #18343505
                      Haasje17
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        8 September 2009

                        Als die ongeveer altijd bij 3500 toeren inde begrenzer slaat zal een van je toerentalsensoren stuk zijn.
                        Lijkt het alsof die smoort zal de catalysator of brandstoffilter verstopt zijn.

                        Is het geen van beide, zou ik eens controleren of je distributieriem nog wel optijd ligt.

                        #18343591
                        Voogt
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 January 2017

                          Toeren weet ik zo niet maar na 40 km bij 120 is het gas weg. Kan koppeling intrappen en volgas geven doet ie niks na een paar keer gas geven gaat hij na iedere keer naar 1500 toeren nog een keer gas plat naar 2500 en nog een keer naar 3500 ga zo maar door tot ik hem terug heb fan kan ik weer 10 km 120 rijden toch hij weer weg is. Disriem ga ik volgende week kijken blok moet uit elkaar pak ik die en waterpomp en alles meteen mee

                          #18343608
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            Klinkt als een defecte krukassensor, welke soms verkeerde waardes doorgeeft of nokkenassensor. Gaat het lampje niet branden van het Motor Management?
                            Zou ook nog een verstop brandstoffilter / defecte pomp kunnen zijn.

                            Heb je een opcom tot je beschikking?

                            #18345148
                            a.bosman
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              26 June 2017

                              hallo Voogt ik las jou berichtje dat je problemen had met de opel zafira dat het gas op de snelweg naar zoveel km wegvalt
                              Ik heb sinds 3 weken het zelfde probleem als ik binnen door rij geen probleem maar zodra ik de snelweg op rij valt het gas na een km of 30 helemaal weg
                              hebben ze het probleem bij jou al kunnen vinden bij mij nog niet

                              #18345312
                              Voogt
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 January 2017

                                Hoi Bosman
                                Ik heb nog steeds probleem.
                                Gedaan:complete motor revisie
                                Krukas sensor vervangen.
                                Egrklep gereinigd.
                                Geeft geen enkele melding op pc.
                                Was eerst lucht en brandstof mengsel maar na revisie niet meer. Nou bleken mijn zuigers en veren naar de klote te zijn door goedkope olie.
                                Vandaag weer de snelweg op na vervangen krukas sensor en weer bij 120km per uur na 40 km viel hij weg. Daarna bij 100 en 80 ook. Bij constante toerental. Zwaar klote heb er nu 800 euro inzitten en nog niet oke. Hoor meer mensen met een 1.6 met dit probleem het voordeel alleen is dat ik hem steeds kan uitlezen. Maar steeds weer wat vervangen worst ik moedeloos van. Maar hou je op de hoogte
                                Geef me je mail dan stuur ik je wel wat hij heb vervangen als de storing weg is.

                                #18345330
                                Voogt
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 January 2017

                                  Waarschijnlijk is het de ecu die ga ik binnenkort laten repareren in Helmond.
                                  Want heb nu alles vervangen en de kosten zijn zo hoog dat ik er 1 uit 2004 had kunnen kopen.

                                  #18345427
                                  a.bosman
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    26 June 2017

                                    bedankt voor jou reactie

                                    #18345434
                                    Haasje17
                                    Moderator
                                      Lid sinds:
                                      8 September 2009

                                      [quote quote=18345312]Hoi Bosman
                                      Ik heb nog steeds probleem.
                                      Gedaan:complete motor revisie
                                      Krukas sensor vervangen.
                                      Egrklep gereinigd.
                                      Geeft geen enkele melding op pc.
                                      Was eerst lucht en brandstof mengsel maar na revisie niet meer. Nou bleken mijn zuigers en veren naar de klote te zijn door goedkope olie.
                                      Vandaag weer de snelweg op na vervangen krukas sensor en weer bij 120km per uur na 40 km viel hij weg. Daarna bij 100 en 80 ook. Bij constante toerental. Zwaar klote heb er nu 800 euro inzitten en nog niet oke. Hoor meer mensen met een 1.6 met dit probleem het voordeel alleen is dat ik hem steeds kan uitlezen. Maar steeds weer wat vervangen worst ik moedeloos van. Maar hou je op de hoogte
                                      Geef me je mail dan stuur ik je wel wat hij heb vervangen als de storing weg is.

                                      [/quote]

                                      Van versleten zuigerveren gaat die niet inhouden, hooguit olie verbruiken. En vaak komt niet door goedkope olie, maar gewoon door slecht behandelen van een koude motor. Lucht brandstof mengsel, komt vaak door problemen met lambda sensor of defecte katalysator.

                                      Dit probleem met de 1.6 16v komt zelden voor. Dit probleem kom wel vaker voor met de 1.8 16V maar dan is het een luchtmassameter probleem.

                                      Welke sensoren zijn vervangen en door welk merk en type? Is de auto ook al eens rijdend uitgelezen en de waardes bekken? Dit moet prima te vinden zijn.
                                      En als je motor echt gereviseerd is en dit probleem treed nog steeds op is het nog steeds een een elektronisch probleem. Dus uitleesbaar maar vaak moet je hiervoor niet enkel codes maar gewoon rijdend uitlezen.

                                      Naar welke garage ben je gegaan? En waar kom je vandaan?

                                      Nokkenas en Krukassensoren altijd vervangen voor originele exemplaren. Weet je zeker dat je katalysator niet verstopt zit of dergelijke?

                                      Brandstoftoevoer is deze ook gecontroleerd, injectoren zijn die goed? Brandstoffilter en pomp gecontroleerd?

                                      #18345871
                                      Voogt
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        25 January 2017

                                        Hoi haasje.
                                        Ik heb eigen monteur en ben er zelf ook 1 .Ik alleen hobby :good: maat van me heeft eigen bedrijf en heeft 25 jaar bij opel gewerkt en heeft ook alle benodigde apparatuur voor uit te lezen. En ja motor is zeker gereviseerd door mij zelf en maat. Alle sensors zijn vervangen door alleen maar origineel. Ik wil niks anders.en dat het niet bij een 1.6 16v voorkomt is raar ik heb al 4 mensen die me volgen die exact het zelfde hebben.
                                        Je hebt bericht gelezen over delco ecu.
                                        Ik snap het ook niet. Ik ga vanavond de 5 volt aansturing omleggen. Dat had ik ook al gedaan bij de onsteking maar mag niet baten.nu proberen bij de inspuiting. Want wat wij denken na het uitvallen van het toerental en inspuiting dat hij dan geen signaal krijgt vanuit de ecu.het uitvallen was eerst na 70km en nu al bij 25km constante snelheid.

                                        #18350563
                                        Fred Nieuwenhuis
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          18 December 2017

                                          goedenavond ik heb sinds twee weken een zafira 1.6  en bij mij gebeurde dit ook vndaag ineens mijn gas weg en de vluchtstrook op ineens doet ie het weer een kilometer of twee als ik binnendoor rijd geen problemen wie weet wat het zou kunnen zijn alvast bedankt gr fred :help:

                                          #18352532
                                          Fred Nieuwenhuis
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            18 December 2017

                                            het probleem is opgelost heb twee gaatjes geboord in de tankdop dus de tank zuigt vacuüm :happy02:  :happy02: :happy02:

                                          20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
                                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.