Zafira 2001 1.6 benzine bokt SOMS

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira 2001 1.6 benzine bokt SOMS

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #18335882
    HansPlus
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 December 2016

      Hallo,

      ik heb een langzaam steeds erger wordend probleem met mijn oude Zafira. Ik heb deze auto nu bijna 2 jaar, en het probleem is dat hij soms, let wel, soms, ontzettend gaat bokken.
      Hij doet dit tot nu toe eigenlijk alleen als je net een stuk(je) 100 of harder gereden hebt, en dan van de snelweg af komt. Nooit op de snelweg. Het begon bij simpelweg af slaan als je de koppeling in trapt op de afrit, maar als je dan de koppeling even op liet komen sloeg hij wel weer aan en was er verder niks aan de hand.
      Nu is het inmiddels (let wel, SOMS) zo ver dat als je in de stad rijdt na de afslag genomen te hebben dat je door elkaar geschud wordt door het bokken. Hij blijft wel rijden, maar het is net of de ontsteking telkens even helemaal weg valt voor een halve seconde of zo. En als je stopt voor een stoplicht is een normaal stationair toerental houden soms ook niet mogelijk, hij slaat af of je moet echt gas geven. Toch start hij wel weer vrij vlot als hij af slaat. Eerst duurde dat maar even, enkele seconden, inmiddels kan het wel 5 minuten door gaan. Echt niet fijn rijden dan… En als je dan al bokkend op de plaats van bestemming komt denk je dat je daar waarschijnlijk vast niet meer weg gaat komen, maar welnee: als je na een tijdje start is er helemaal niets meer aan de hand. Wel heb ik de indruk dat hij wat minder vlot start als vroeger. 1 keer meende ik zelfs te merken dat hij even op 3 poten liep na het starten, maar dat is ook al weer een poosje geleden.
      En het kan dus ook weer wekenlang goed gaan.
      Wanneer je in de stad of daarbuiten rijdt zonder op de snelweg te komen gebeurt het eigenlijk nooit.
      Benzineverbruik lijkt me ook vrij normaal, zal ergens rond 1:13 zitten ofwel 7,6/100km. Misschien iets gestegen in de tijd dat ik hem heb, maar dat kan ook aan mijn rijstijl liggen natuurlijk.
      Het ding heeft wel vanaf het begin al dat hij telkens aangeeft dat het oliepeil gecontroleerd moet worden, en dat houdt alleen op als hij echt max vol zit. Maar doordat hij wat olie verbruikt komt de melding al heel snel weer terug. Ik heb hier verder niets mee gedaan, de peilstok hou ik in de gaten en ik ga er van uit dat de oliepeilsensor niet lekker is. Lijkt me niet dat dit verband houdt met het eerste probleem.
      Hij geeft geen motorstoring aan.
      Ik ben zelf elektronicus, van automotoren heb ik weinig kaas gegeten maar doe wel zo veel mogelijk zelf om kosten te besparen. Hier weet ik echter niet waar te beginnen want het komt zo weinig voor en onder zulke specifieke omstandigheden dat ik het niet goed kan beredeneren. Ik lees in de diverse forums wel dit soort klachten, maar nooit hetzelfde.

      Is er iemand die dit toch herkent? Graag reactie!
      Gr. Hans

      #18335929
      redbad
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 November 2007

        Hoi Hans,

        Onze bonkende Zafira (2004,z18xe) was weer helemaal de oude nadat ik er een nieuwe luchtmassa meter in had laten zetten.
        Als elektronicus zou je misschien veel plezier van een Opcom hebben.
        Heb zelf een goedkope kloon van Marktplaats, en die heeft me telkens aardig op weg geholpen.

        Mvg Anne

        #18336033
        HansPlus
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 December 2016

          Hallo Anne,

          Klinkt wel interessant, maar wat voor informatie krijg je eigenlijk daarmee? Alleen fouten uitlezen lijkt me niet heel zinvol aangezien er nooit storingen zijn.
          Vanmorgen weer even (10 minuten) rustig snelweg gereden en daarna was het weer hopeloos. Na 5 minuten stilstaan weer helemaal geen problemen meer. Ik kan dat dus echt niet beredeneren. Deed jouw auto dit ook? Op dezelfde momenten?

          Gr. Hans

          #18344364
          HansPlus
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 December 2016

            Poosje stil geweest, het probleem leek opgelost te zijn nadat ik de EGR klep-opening heb gedicht met behulp van een fanta-blikje. Het was direct perfect, totaal geen problemen meer. De klep zat ook echt vast toen ik hem losmaakte: een beetje druk op de klep en hij schoot met een klik weer dicht. Probleem opgelost dus. https://opel-forum.nl/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/applause01.gif
            Tot vorige week. Ineens weer soortgelijke problemen: af en toe bokken tijdens het rijden, en afslaan bij het stoplicht. Zo van de ene op de andere dag. Geen storingslampje.
            Ik heb de EGR er weer afgehaald om te kijken of het blikje misschien gescheurd was of zo, maar helaas: dat zag er nog gewoon dicht uit. De klep zat nu nog vaster dan eerder trouwens, toen ik hem aan drukte klikte hij niet dicht maar ging moeizaam dicht door harder te drukken. Maar dat zou niet uit mogen maken met dat afgedichte gat.

            Later is toch een sleuteltje verschenen, en nog weer later het motor lampje. Ik heb een goedkoop (6,95!) OBD apparaatje gekocht en de storingen uitgelezen. De EGR storing stond er nog in (van de vorige keer neem ik aan?) en ook P 0130. Lambda sensor. Storingen gewist, en later weer uitgelezen, nu P 0170 ofwel Fuel trim. P130 heb ik niet weer gezien, misschien was dat ook nog een oude storing? 170 blijft terugkomen.
            Het probleem is inmiddels iets minder erg geworden; hij slaat bijna niet meer af maar stationair lopen blijft onrustig. Storingslampje gaat soms aan en soms weer uit.
            Tijdens het rijden zie ik de O2 (lambda) waarde continu van 0 naar 0,9 of zo schieten en weer terug, op en neer, op en neer… is dat normaal? Dat gebeurt ook als je gewoon constant 80 rijdt of zo. En het op en neer schieten van die waarde merk je niet aan het rijden.
            De motor is een 1,6 16V ecotec. Waar zit de Luchtmassa meter? In de luchtaanvoerbuis zit wel een sensor met 2 draden, maar dat is temperatuur als ik het goed heb.
            Overigens heb ik ook de gasklep losgemaakt en de slangen gecontroleerd. De dunne slangaansluiting zat dicht, ik las dat dat vaak voor komt. Het weer open maken heeft echter voor het lopen geen verschil gemaakt. De gasklep was verder wel olie-achtig en zwart van binnen, maar niet zo erg dat het de doorstroming zou kunnen belemmeren.

            Ik heb nu al veel gelezen op internet over dit soort storingen maar er is van alles mogelijk als ik het zo lees, tot en met een rotte ECU. Ik ben geneigd hem open te maken, met de nodige moeite schijnt dat mogelijk te zijn en soms zitten er draadjes in los heb ik gezien. Maar is dat slim om te doen?

            Iemand een idee wat ik nu het beste kan doen? Ik wil er natuurlijk niet veel aan uit gaan geven dus lukraak wat onderdelen bestellen lijkt me een beetje dom… ik kan nu een en ander uitlezen, maar zonder ervaring is het lastig om te zeggen of de waardes die ik zie ok zijn.https://opel-forum.nl/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_unsure.gif

            Wie helpt me verder?

            Gr. Hans

            #18345934
            Voogt
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 January 2017

              Pijpje op je gasklephuis uitboren naar 2mm. Kan je proberen kost niks. Heb helaas geen foto. Geloof de bovenste als je je klepguis open hebt liggen.gaat vaak verstop zitten

              #18345936
              liviu2004
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 April 2014

                Z16XE heeft geen lmm maar een druk sensor. Mag ik vragen waar woon je? Ik heb een lambda sonde en een ecu, met deze 2, ik kan vinden waarom komt P0170.

                #18345937
                HansPlus
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 December 2016

                  Dank je voor je reactie Voogt, maar zoals je hierboven al kunt lezen had ik die opening al weer vrij gemaakt. Niet opgeboord, maar hij zat echt helemaal dicht en het open maken heeft totaal geen verschil gemaakt dus opboren zal denk ik ook niet helpen.
                  Toch bedankt voor het meedenken!

                  #18345938
                  HansPlus
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 December 2016

                    Hallo Liviu,

                    inmiddels flink gesleuteld om het ding weer door de APK te krijgen. Remleidingen roestvrij maken, handrem afstellen, subframebouten vervangen, uitlaatdeel met flexibel deel er in vervangen, hierbij is de lambda sonde gesneuveld (nu ben ik blij met mijn OBD scannertje! Er was niets aan te zien maar er was intern een draad los gegaan waardoor er een storing van het heating circuit verscheen) dus meteen maar twee nieuwe sondes besteld en gemonteerd (lambda waarde was toch ook niet goed bij de keuring), ander uitlaatdeel gerepareerd, twee banden vervangen… Veel werk maar al met al viel het nog niet tegen qua kosten.

                    Dus lambda sondes zijn beide vervangen, het maakt echter voor het stationair lopen volgens mij weinig uit. Het probleem lijkt vanzelf minder te worden, afslaan gebeurt niet meer en bokken ook nauwelijks. Alleen stationair lopen blijft onrustig. En het sleutel symbooltje verschijnt soms, maar er is dan geen storing uit te lezen.

                    Eerlijk gezegd kan ik er wel mee leven als het zo blijft als het nu is. Uiteraard wil ik graag weten wat er nu aan de hand is, maar ik vind het eerst wel even goed zo. Afwachten maar.

                    Overigens woon ik in Hoogeveen, maar een ECU uitwisselen gaat toch niet zomaar? Moet je dan geen sleutels inleren of zo?

                    Daaraan gerelateerd: het inleren van een nieuwe sleutel (transponder) is toch voorbehouden aan dealers? Ik heb namelijk maar 1 sleutel met transponder bij deze auto gekregen, en een tweede zou me meer dan 100 euro kosten bij een dealer. Dat heb ik er niet voor over…

                    Groeten, Hans

                    #18345939
                    liviu2004
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 April 2014

                      [quote quote=18345938]en ik blij met mijn OBD scannertje![/quote]
                      [quote quote=18345938]En het sleutel symbooltje verschijnt soms, maar er is dan geen storing uit te lezen.[/quote]

                      lampje aan = foutcode

                      Maak er snel van af. Aliexpress is jouw vriend, opcom rond 11-14 euro.

                      Soms ik ga in Hoogeveen.

                      Voor andere transponder inleren je heb nodig:
                      – 1 transponder chip, staat op marktplaats, heb ik ook
                      – opcom
                      – auto security code.

                      Een ecu is niet plug & play.

                      Uitlezen foutcodes met opcom of een echt compatible opel apparaat, en laat onz weten.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.