zacht zoemend geluid versnellingsbak Meriva B

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila zacht zoemend geluid versnellingsbak Meriva B

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272006
    xzen
      Lid sinds:
      20 May 2015

      Hoi Opelrijders,

      Een eerste bericht hier op het Opelforum voor mij (en dat na 10 jaar Opel-rijden, tss) , omdat ik op zoek ben naar een (geld)reddende engel. :angel . Er is namelijk sinds enige tijd een zacht zoemend geluid in het interieur dat hoorbaar is vanaf ongeveer 40 km/h en waarvan de sterkte en toonhoogte toe- en afneemt met de snelheid van de auto. Ik dacht eerst dat het geluid van de ventilatie/aircogaten vandaan kwam en er dus mss iets met (de filters van ) de airco was of zo, maar de dealer zei dat het van de versnellingsbak zou komen en dat die gereviseerd zal moeten worden dus en da’s dus een dure grap :shock:

      Het gaat om een Meriva B1.7 Cdti bouwjaar begin 2011 met 6-bak, 107000 km op de teller.

      Ben wat gaan rondlezen op fora en het zou gaan om een legendarisch slechte M32-bak dus de kans is groot dat dit idd het probleem is. Maar ik las niettemin dat bij veel mensen het wel verschil uitmaakte of je de koppeling intrapte of niet, of dat je in neutraal reed of niet, en zo. Dat is bij ons niet het geval. De toonhoogte is evenredig met de snelheid, NIET met het veranderen van versnelling of intrappen koppeling. Kan het toch nog iets anders (lees:goedkoper) zijn? Welke component in de versnellingsbak beweegt permanent en evenredig met de snelheid? Of is het toch iets met de wielen?
      Zou vervangen van de transmissie-olie iets kunnen uithalen (las dat dat soms wel eens wou helpen)? (alhoewel volgens het onderhoudsboekje dat vorig jaar zou gebeurd zijn…)

      Hij schakelt voor de rest wel gewoon soepel, alhoewel hij als het koud is soms moeilijk in 1 geraakt, maar dat gebeurt zelden en had ie al vanaf het begin ongeveer geloof ik)

      Hoop doet leven, dus alvast erg bedankt voor enige reacties! Laat maar weten als ik nog meer info moet geven, of een opname moet maken van het geluid…

      Groeten

      #18285176
      stefanDTI
        Lid sinds:
        10 May 2007

        Dat is dus vrijwel zeker je versnellingsbak…

        Die van ons was al bij 54.000 km defect .

        #18285177
        xzen
          Lid sinds:
          20 May 2015

          vermoedde het idd al;

          we zijn vandaag nog eens langs een garagist geweest; heeft er met een soort van stethoscoop naar geluisterd met de auto op de brug en hij dacht toch ook aan de versnellingsbak…

          Bedankt voor de reactie in elk geval. Het is wat het is

          Groetjes

          #18285178
          CQPV6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 October 2008

            idd de differentieellagers in de bak :(

            #18285179
            Nick-GSI
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              klinkt idd als versnellingsbak, deze week ook nog een m32 gedaan

              #18362315
              Kriskdi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 December 2018

                Mijn Opel Meriva had dit ook al na 50.000 km. Gelukkig kwam Opel er voor 80% bij tussen (auto was toen 4 jaar oud) waardoor de dure grap ineens een heel deel goedkoper werd. Sindsdien geen problemen meer mee gehad. Nu zit ik ondertussen aan de 100.000 km. Hopelijk blijft het een éénmalige ingreep.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.