Z22SE oorzaak en mogelijke vervangingsmotor

Forumindex Forums Techniek Ecotec Z22SE oorzaak en mogelijke vervangingsmotor

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18518006
    Cupra 6K2
    Deelnemer
      Lid sinds:
      17 May 2017

      Hallo allemaal

      Oke, m’n plan was om de 240 als hobby auto te hebben en m’n astra G als daily, maar daar denkt de Astra anders over. Had hem 2 weken stil staan en toen toen ik hem wilde starten draaide de motor (Z22SE) heel erg beroerd. Heb hem niet eerder op drie cilinders horen draaien, maar klonk voor m’n gevoel nog beroerder dan 3 cilinders. Bougies uitgewisseld, maar toen wilde hij helemaal niet meer ontbranden, bobine gewisseld, brandstofinjectie gecontroleerd, vonk gecheckt, accu en startmotor gecheckt. Dit was allemaal in orde. Toen de ANWB aangesproken die toevallig 100 meter verderop in de straat bezig was. Compressietest gedaan en dit was niet in orde: 3, 5, 3 en 3 bar (waarbij de 5 bar misschien door een meetfoutje). ANWB verwachtte dat de distibutieketting 1 tandje versprongen is op de ingaande of uitgaande nokkenas. Lijkt jullie dit ook aannemelijk? Had de auto probleemloos weggezet en bij het starten direct dit probleem geconstateerd. Hoorde toen geen metaal op metaal dus verwacht niet dat de kleppen de zuigers hebben geraakt. De auto had wel minimale hoeveelheid olie zag ik. Kan de oorzaak van dit alles een gefaalde kettingspanner zijn door te weinig oliedruk?

      Motor verbruikt al lange tijd veel olie, dus zit m’n opties af te wegen. Kan ook een andere Z22SE blok erin laten zetten en hopen dat deze beter loopt. Heb deze twee gevonden in de buurt. De ene van een Zafira uit 2002 en de ander van een Vectra uit 2003. Beide zijn ook Z22SE blokken (mijn blok komt uit 2002). Echter heb ik de F07 variant en is de Zafira de F75 variant, de Vectra weet ik niet. Ik kon ook niet de verschillen vinden tussen deze F-codering. Is er een Opel kenner die toevallig weet of deze twee blokken 100% identiek zijn aan de mijne en gewoon 1 op 1 uitgewisseld kunnen worden? Mijn auto heeft airco dat aan het blok is gebouwd dus sowieso goed om ook een blok te vinden met airco. Zijn er verder nog punten waar ik specifiek op moet letten?

      Fijne avond!

      Casper

      WhatsApp Image 2023-03-26 at 21.33.06

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.