z16se nokkenas

Forumindex Forums Modellen Astra z16se nokkenas

• Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    tyro

Goedemiddag,

mijn naam is Edwin, aangenaam :)
      Opel astra G 1.6 8v bj: 2002
      km: 128.577

Afgelopen vrijdag een distributie en multiriem vervangen (compleet).
      De auto klepperde al tijden iets, hoopte dat dit de waterpomp zou zijn (de lager veroorzaakt soms ook een dergelijk geluid).
      Helaas is de nokkenas iets ingesleten, echt minimaal! Zal kijken of er een duidelijke foto gemaakt kan worden. Met de vinger voel je een minimaal slijtrandje. (met het blote oog niet zichtbaar)
      De monteur waarmee ik het vervangen van de riemen heb gedaan gaf aan dat het beste de gehele cilinderkop vervangen kan worden. (tweede handsje)

Nu weet ik dat bij een minimale slijtage ook de kleppenstoters/tuimelaars vervangen kunnen worden, is dit bij dit type motor ook mogelijk? Wellich doen we dan toch ook de nokkenas, is deze ook te vervangen?

Wellicht heeft iemand een how to of advies wat te doen.

Groeten,

Edwin

OPC Turbo

Versleten nokkenas bij een Z16SE is een bekend probleem, de nokken zijn te zacht (niet goed genoeg gehard)

Je kan hem los vervangen maar als je dat doet moet je ook de slepers vervangen anders kan je het net zo goed niet doen.

Alleen de slepers vervangen heeft geen enkele zin.

Je kan ook de nokkenas van bepaalde andere 1.6 motoren monteren.

Het is een klusje van 1,5-2 uur als je het goede gereedschap hebt.

Een cilinderkop van de sloop is niet verstandig want ook die kan hetzelfde probleem hebben (ik heb ze ook wel met 60.000km gezien die ingevreten waren) bovendien is een complete kop onzin want dat is veel meer werk.

tyro

ja dat dacht ik ook, gewoon de nokkenas slepers tuimelaars en kleppenstoters.
          Vond het al veel werk om gehele kop en dan ook nog koppakking etc.

moeten de onderstaande onderdelen dan wel of niet meegenomen worden?

kleppen
          nokkenassensor
          thermostaat

weet je zo welk speciaal gereedschap nodig is? de monteur is ex-opel dus die kan welicht daar het een en ander lenen.

grtz,

edwin

OPC Turbo

Je hoeft alleen de nokkenas. slepers, keering van de nokkenas en de pakkingen die je los maakt te vervangen.

Kleppen niet (dan moet alsnog de kop eraf)
            Nokkenas sensor ook niet
            Thermostaat ook niet, tenzij je heel de distributie erafhaalt… dan is het nog maar 2 boutjes extra (als alle kappen eraf zijn, maar dat is niet nodig voor deze klus)

Speciaal gereerdschap = Klepveerspanner MKM-891

tyro

ok dan, bedankt voor het goede advies.

de nokkenas kan ook met behulp van de tool verwijderd worden?
              las dat deze aan de accuzijde eruit gehaald kan worden, niet aan de distributie zijde.

Zal het binnenkort een uitvoeren.

nog advies voor een nokkenas?

nogmaals bedankt.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.