Xenon ombouw naar halogeen

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Xenon ombouw naar halogeen

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #18410102
    22voeter
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 November 2018

      Mijn Bi-Xenon koplampen (fabrieks af) geven niet zo gek veel licht, ik vind het behoorlijk tegenvallen op donkere polderwegen.
      Halogeen geeft voor mij een fijner en duidelijker lichtbeeld. Nu zijn ook de koplampen ook verweerd, en deze heb ik gepolijst, maar veel beter word het niet meer.

      Halogeen koplampunits zijn vele malen goedkoper dan (originele) Bi-Xenon vervangende lampen. Nu zou ik eigenlijk de koplampunits willen vervangen voor halogeen. Is dit mogelijk nu er fabrieks af Xenon op zit?
      Ik heb nu b.v. geen hoogteverstelling op het dashboard, en kan ik de hoogspanning ballasten gewoon verwijderen, en de 12V voeding gebruiken voor H7 halogeen? Of moet ik ook iets wijzigen in de software?

      Iemand hier ervaring mee?

      #18410125
      Koffie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 November 2019

        Gek, bixenon zou meer licht moeten geven dan halogeen.

        Er zijn drie zaken die de lichtsterkte en het lichtbeeld minder kunnen maken:

        1. Van xenonlampjes neemt de lichtopbrengst langzaam af. Was de lichtopbrengst met nieuwe lampjes wel goed?
        2. De kunststof kappen verweren, maar die heb je al gepolijst. Zijn ze nu weer mooi helder?
        3. De opgedampte aluminium laag van de reflector kan deels loslaten. Wat is de staat daarvan? Later toegevoegd: zwart of dof worden kan ook.

        Als je de warme kleur van halogeenlicht prettiger vindt, kan je xenonlampjes kiezen met een kleurtemperatuur van rond de 3000 K (normaal is 4100 – 4300 K). Die geven wel iets minder licht.

        #18410136
        22voeter
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 November 2018

          [quote quote=18410125]Gek, bixenon zou meer licht moeten geven dan halogeen. Er zijn drie zaken die de lichtsterkte en het lichtbeeld minder kunnen maken:

          1. Van xenonlampjes neemt de lichtopbrengst langzaam af. Was de lichtopbrengst met nieuwe lampjes wel goed?
          2. De kunststof kappen verweren, maar die heb je al gepolijst. Zijn ze nu weer mooi helder?
          3. De opgedampte aluminium laag van de reflector kan deels loslaten. Wat is de staat daarvan?

          Als je de warme kleur van halogeenlicht prettiger vindt, kan je xenonlampjes kiezen met een kleurtemperatuur van rond de 3000 K (normaal is 4100 – 4300 K). Die geven wel iets minder licht.[/quote]

           

          Ik heb de auto nog maar een paar maanden, het zou kunnen dat de lampen minder opbrengst leveren. hij is van eind 2007.
          Maar toen ik in de Astra van mij zoon reed, vond ik de lichtopbrengst veel beter (Astra G, H7 halogeen).

          De reflectoren zijn netjes, het plexiglas is nu redelijk, heb deze gepolijst en zijn wel weer redelijk helder, maar als de lampen er op schijnen zie je wat veroudering/haarscheurtjes in het plexiglas.

          Neemt de lichtopbrengst veel af in de jaren? Ik zou natuurlijk een setje nieuwe xenonlampjes kunnen proberen.

          #18410138
          Koffie
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 November 2019

            Ja, ze kunnen aanzienlijk zwakker worden zonder kapot te gaan. Vaak verschuift de kleur dan ook van (iets warm) wit naar blauwig of paarsig wit.

            #18410323
            Nick-GSI
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              ik heb afgelopen week mijn originele xenonlampen d1s omgebouwd naar led en dat geeft meer licht ( astra j)

              #18410386
              22voeter
              Deelnemer
                Lid sinds:
                4 November 2018

                [quote quote=18410323]ik heb afgelopen week mijn originele xenonlampen d1s omgebouwd naar led en dat geeft meer licht ( astra j)[/quote]

                 

                Passen die led(vervang) lampen in de bestaande Xenon armaturen?

                #18410437
                Koffie
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 November 2019

                  Heb je dat vergeleken met een nieuw xenonlampje of met het oude? Een oud xenonlampje geeft minder licht, dat kan verklaren waarom je een groot verschil zien.

                   

                  Een standaard xenon Philips D1S lampje (85415C1) geeft 3350 lumen. https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/814JOQQhjDL.pdf

                  Een willekeurig LED D1S lampje claimt 3600 lumen. https://hilox.eu/d1s-led-dimlicht-xtr-black-5700k-hilox-performance

                  Dat maakt dus niet echt uit. Xenon kan niet veel feller dan 3000 lumen omdat het vermogen is vastgesteld op 35 W. LED is ook beperkt in vermogen en kan ook niet veel feller dan 3000 lumen, omdat het zijn warmte kwijt moet via een koelblok, dat in de krappe koplampbehuizing moet passen.

                   

                  Voor het lichtbeeld (lichtsterkte dichtbij niet feller dan ver weg, wegdek gelijkmatig verlicht) is de originele lichtbron waar de armatuur op is ontworpen altijd het best.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.