Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › x18xe1 2001 vs x18xe1 2004
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 november 2011 om 11:50 #17243119
Hallo beste mensen,
De x18xe1 van de zafira (bj2001) heeft het begeven. Nu wordt deze vervangen door een x18xe1 (bj2004). Zitten er nog onderlinge verschillen tussen beide blokken? Is er nog iets waar we op moeten letten bij het overzetten? We willen zowieso het blok opfrissen (Filters ed) en gelijk de carterontluchting bekijken / opboren.
Gr Sander
9 november 2011 om 12:15 #17939875Gelijk even de EGR-klep demonteren en schoonmaken.
Daarnaast kun je overwegen om je koppeling + druklager te vervangen (ligt er een beetje aan hoeveel kilometers dat er mee gemaakt zijn. Bij mijn motorrevisie (ook x18xe1) zat de koppeling eraan te komen en ik heb deze toen gelijk meevervangenEen x18xe1 is een x18xe1 en er zit dus geen verschil tussen. Maar vergis je niet tussen de x18xe1 en de x181xe, die zijn compleet anders, net als de z18xe, al heeft die z18xe wel weer een hoop gemeen met de x18xe1.
9 november 2011 om 13:05 #17939876Eeh volgensmij zijn er geen x18xe1’s gemaakt in 2004 dus dat zou dan een z18xe moeten zijn.
9 november 2011 om 13:12 #17939877Dat dacht ik eerst ook! Maar een kennis van me ouders heeft ook een Zafira met x18xe1 uit 2004 (volgens kenteken). Maar toen trok ik het chassisnr. een keer voor hem na, en toen bleek dat het bouwjaar 2001 was. Auto heeft waarschijnlijk heel lang bij een dealer als showauto gestaan ofzo? Of in de voorraad van Opel.
9 november 2011 om 20:33 #17939878Bedankt! Volgens de verkopende partij zou het inderdaad om een x18xe1 gaan uit 2004. De koppeling wordt bekeken wanneer het huidige blok eruit komt, anders wordt deze gelijk vervangen. De EGR is inderdaad een goede.
Stel dat het nu toch om een z18 zou gaan, zou dit dan problemen kunnen opleveren voor het overhangen? Het blok komt overigens uit België, weet niet of hier in 2004 wel x18xe1 blokken zijn geleverd?
Lees dat de x18 een gasklep heeft met kabel en de z18 elektrisch.
9 november 2011 om 20:33 #17939879.
9 november 2011 om 21:40 #17939880Volgensmij zitten er in de latere zafiras en astras in belgie zelfs geen Z18XE maar een Z18XE(1/R/P) motor
9 november 2011 om 22:16 #17939881Er zijn meer verschillen tussen de x18xe1 en z18xe.
Zo heeft de z18xe inderdaad een elektrische gasklep. Daarnaast zitten er twee lambdasondes (één voor de kat en één erna) en zit de kat vast aan het spruitstuk, waar dit bij de x18xe1 een los deel betreft.
Tevens heeft z18xe in de Vectra-B geen EGR-klep en in de Astra/Zafira wel.9 november 2011 om 22:34 #17939882Spruitstuk en derleijke zijn wel uitwisselbaar. Enkel moetje dan een extra gat maken in je uitlaat voor de lamda sonde.
9 november 2011 om 23:23 #17939883@Haasje17 wrote:
Volgensmij zitten er in de latere zafiras en astras in belgie zelfs geen Z18XE maar een Z18XE(1/R/P) motor
Motorcodes smallblock 1.8 motoren:
X18XE1 115pk: 1998 t/m 2000 (kentekenjaar 2001)
Z18XE 125pk: 2000 t/m 2005 (jup had een Astra Coupe bj2000 Kenteken ook 2000) met Z18XE motor in onderhoud)
Z18XEL 115pk: 2002 t/m 2005:Z18XER 140pk is evengoed in NL DLD LUX FR SP UK PL SP PG SCAN etc geleverd, dat is de opvolger van de oude generatie 1.8 16V’s en heeft variabele kleptiming erbij gekregen, en is verder qua aansturing GEHEEL anders als de oude generatie..
Willem
10 november 2011 om 10:11 #17939884Bedankt voor de reacties, het blok komt niet uit België, maar uit Duitsland. Het schijnt dat ze daar langer geproduceerd zijn.
11 november 2011 om 14:00 #17939885Sowieso zou ik om problemen te voorkomen alleen het donor shortblock gebruiken en alle aanbouwdelen / kabels / sensoren van je huidige motor overnemen.
Natuurlijk bij de cilinderkop wel even controleren of de kanalen hetzelfde zijn, mocht het een Z-motor zijn die je gekocht hebt.
25 november 2011 om 12:15 #17939886Even een update, het blok wordt er morgen vandaag ingelepeld en zal morgen klaar zijn. Nu het volgende.
De motor maakt eerst een ”ratelend” geluid, vandaar dat m’n schoonouders naar de VOD waren gegaan. Zij hebben toen het kleppendeksel verwijderd, de carterpan bougies en nog wat klein spul. Als conclusie kwam er naar boven dat er schade aan de 3e cilinder was en dat het hele blok vervangen zou moeten worden ook vanwege het olie verbruik. Nu kunnen we het verbuik natuurlijk verbeteren d.m.v. het carterontluchtingsverhaal. Nu hebben wij gisteren een telefoontje van de monteur gekregen die het blok aan het overbouwen is, dat de lager van de waterpomp er uit ligt. De pomp zit er overigens vanaf maart 2010 in, dus dat kan eventueel wel garantie werk worden.
Zou dit de oorzaak van het ratelend geluid kunnen zijn? En kun je schade aan je cilinders ontdekken zonder de kop er af te halen? DMV camera’s oid? We wisten dat het blok uiteindelijk flink opgefrist moest worden, maar wat moeten we nu geloven? Het blok ”oude” blok wordt zowieso open gehaald voor inspectie dus dan zien we het van zelf wel.
Gr Sander
25 november 2011 om 12:21 #17939887Hiervoor kun je compressietest doen op de cilinders. Of eventueel kijken in de bougiegaten. Maa rlager van waterpomp kan tevens een regelend geluid verzoorzaken.
gaat dit nu over het nieuwe of oude blok?
Als het om het nieuwe blok gaat zou ik me sterk af gaan vragen of dat dat blok daadwerkelijk wel van 2004 is.
25 november 2011 om 13:12 #17939888Dit gaat over het oude blok, ben benieuwd wat de daadwerkelijke schade is. Het nieuwe blok is bijna zo goed als klaar in ieder geval.
25 november 2011 om 13:14 #17939889Waarom laat je het oude blok nog testen? Is dat geen weggegooid geld?
26 november 2011 om 13:52 #17939890Het oude blok wordt onderzocht door de zelfde monteur, hij was zelf ook erg benieuwd naar de mankementen. Hier zaten zelf geen kosten aan verbonden.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.