x18xe1 2001 vs x18xe1 2004

Forumindex Forums Techniek Ecotec x18xe1 2001 vs x18xe1 2004

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17243119
    2e-c14nz
      Lid sinds:
      5 June 2009

      Hallo beste mensen,

      De x18xe1 van de zafira (bj2001) heeft het begeven. Nu wordt deze vervangen door een x18xe1 (bj2004). Zitten er nog onderlinge verschillen tussen beide blokken? Is er nog iets waar we op moeten letten bij het overzetten? We willen zowieso het blok opfrissen (Filters ed) en gelijk de carterontluchting bekijken / opboren.

      Gr Sander

      #17939875
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Gelijk even de EGR-klep demonteren en schoonmaken.
        Daarnaast kun je overwegen om je koppeling + druklager te vervangen (ligt er een beetje aan hoeveel kilometers dat er mee gemaakt zijn. Bij mijn motorrevisie (ook x18xe1) zat de koppeling eraan te komen en ik heb deze toen gelijk meevervangen

        Een x18xe1 is een x18xe1 en er zit dus geen verschil tussen. Maar vergis je niet tussen de x18xe1 en de x181xe, die zijn compleet anders, net als de z18xe, al heeft die z18xe wel weer een hoop gemeen met de x18xe1.

        #17939876
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Eeh volgensmij zijn er geen x18xe1’s gemaakt in 2004 dus dat zou dan een z18xe moeten zijn.

          #17939877
          RISL
          Moderator
            Lid sinds:
            24 January 2011

            Dat dacht ik eerst ook! Maar een kennis van me ouders heeft ook een Zafira met x18xe1 uit 2004 (volgens kenteken). Maar toen trok ik het chassisnr. een keer voor hem na, en toen bleek dat het bouwjaar 2001 was. Auto heeft waarschijnlijk heel lang bij een dealer als showauto gestaan ofzo? Of in de voorraad van Opel.

            #17939878
            2e-c14nz
              Lid sinds:
              5 June 2009

              Bedankt! Volgens de verkopende partij zou het inderdaad om een x18xe1 gaan uit 2004. De koppeling wordt bekeken wanneer het huidige blok eruit komt, anders wordt deze gelijk vervangen. De EGR is inderdaad een goede.

              Stel dat het nu toch om een z18 zou gaan, zou dit dan problemen kunnen opleveren voor het overhangen? Het blok komt overigens uit België, weet niet of hier in 2004 wel x18xe1 blokken zijn geleverd?

              Lees dat de x18 een gasklep heeft met kabel en de z18 elektrisch.

              #17939879
              2e-c14nz
                Lid sinds:
                5 June 2009

                .

                #17939880
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Volgensmij zitten er in de latere zafiras en astras in belgie zelfs geen Z18XE maar een Z18XE(1/R/P) motor

                  #17939881
                  RISL
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    24 January 2011

                    Er zijn meer verschillen tussen de x18xe1 en z18xe.
                    Zo heeft de z18xe inderdaad een elektrische gasklep. Daarnaast zitten er twee lambdasondes (één voor de kat en één erna) en zit de kat vast aan het spruitstuk, waar dit bij de x18xe1 een los deel betreft.
                    Tevens heeft z18xe in de Vectra-B geen EGR-klep en in de Astra/Zafira wel.

                    #17939882
                    Haasje17
                    Moderator
                      Lid sinds:
                      8 September 2009

                      Spruitstuk en derleijke zijn wel uitwisselbaar. Enkel moetje dan een extra gat maken in je uitlaat voor de lamda sonde.

                      #17939883
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        @Haasje17 wrote:

                        Volgensmij zitten er in de latere zafiras en astras in belgie zelfs geen Z18XE maar een Z18XE(1/R/P) motor

                        Motorcodes smallblock 1.8 motoren:

                        X18XE1 115pk: 1998 t/m 2000 (kentekenjaar 2001)
                        Z18XE 125pk: 2000 t/m 2005 (jup had een Astra Coupe bj2000 Kenteken ook 2000) met Z18XE motor in onderhoud)
                        Z18XEL 115pk: 2002 t/m 2005:

                        Z18XER 140pk is evengoed in NL DLD LUX FR SP UK PL SP PG SCAN etc geleverd, dat is de opvolger van de oude generatie 1.8 16V’s en heeft variabele kleptiming erbij gekregen, en is verder qua aansturing GEHEEL anders als de oude generatie..

                        Willem

                        #17939884
                        2e-c14nz
                          Lid sinds:
                          5 June 2009

                          Bedankt voor de reacties, het blok komt niet uit België, maar uit Duitsland. Het schijnt dat ze daar langer geproduceerd zijn.

                          #17939885
                          Corsa_GSi
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Sowieso zou ik om problemen te voorkomen alleen het donor shortblock gebruiken en alle aanbouwdelen / kabels / sensoren van je huidige motor overnemen.

                            Natuurlijk bij de cilinderkop wel even controleren of de kanalen hetzelfde zijn, mocht het een Z-motor zijn die je gekocht hebt.

                            #17939886
                            2e-c14nz
                              Lid sinds:
                              5 June 2009

                              Even een update, het blok wordt er morgen vandaag ingelepeld en zal morgen klaar zijn. Nu het volgende.

                              De motor maakt eerst een ”ratelend” geluid, vandaar dat m’n schoonouders naar de VOD waren gegaan. Zij hebben toen het kleppendeksel verwijderd, de carterpan bougies en nog wat klein spul. Als conclusie kwam er naar boven dat er schade aan de 3e cilinder was en dat het hele blok vervangen zou moeten worden ook vanwege het olie verbruik. Nu kunnen we het verbuik natuurlijk verbeteren d.m.v. het carterontluchtingsverhaal. Nu hebben wij gisteren een telefoontje van de monteur gekregen die het blok aan het overbouwen is, dat de lager van de waterpomp er uit ligt. De pomp zit er overigens vanaf maart 2010 in, dus dat kan eventueel wel garantie werk worden.

                              Zou dit de oorzaak van het ratelend geluid kunnen zijn? En kun je schade aan je cilinders ontdekken zonder de kop er af te halen? DMV camera’s oid? We wisten dat het blok uiteindelijk flink opgefrist moest worden, maar wat moeten we nu geloven? Het blok ”oude” blok wordt zowieso open gehaald voor inspectie dus dan zien we het van zelf wel.

                              Gr Sander

                              #17939887
                              Haasje17
                              Moderator
                                Lid sinds:
                                8 September 2009

                                Hiervoor kun je compressietest doen op de cilinders. Of eventueel kijken in de bougiegaten. Maa rlager van waterpomp kan tevens een regelend geluid verzoorzaken.

                                gaat dit nu over het nieuwe of oude blok?

                                Als het om het nieuwe blok gaat zou ik me sterk af gaan vragen of dat dat blok daadwerkelijk wel van 2004 is.

                                #17939888
                                2e-c14nz
                                  Lid sinds:
                                  5 June 2009

                                  Dit gaat over het oude blok, ben benieuwd wat de daadwerkelijke schade is. Het nieuwe blok is bijna zo goed als klaar in ieder geval.

                                  #17939889
                                  RISL
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    24 January 2011

                                    Waarom laat je het oude blok nog testen? Is dat geen weggegooid geld?

                                    #17939890
                                    2e-c14nz
                                      Lid sinds:
                                      5 June 2009

                                      Het oude blok wordt onderzocht door de zelfde monteur, hij was zelf ook erg benieuwd naar de mankementen. Hier zaten zelf geen kosten aan verbonden.

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.