Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › X16XE tunen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 augustus 2011 om 15:47 #17892341
Gewoon beginnen.
Makkelijkst is om te beginnen om de kat los te halen van het spruitstuk. Dat gaat zo lastig als het spruitstuk al los hangt.Je ziet vanzelf waar je in de knel komt…..
16 augustus 2011 om 16:01 #17892340Je ziet vanzelf waar je in de knel komt ;)
ja dat zal best haha.ik ga er vrijdagavond aan beginnen en het moet zondag af zijn, dus mag hopen dat ik dan nog niet nog altijd in de knel zit. ;)
Zit er trouwens merkbaar verschil tussen die merken?
Heb nu een nieuwe TA-Technix Spaghetti Spruitstuk besteld.Misschien dat iemand hier ervaringen mee heeft?;)
16 augustus 2011 om 20:21 #17892339@EdGSI wrote:
Je ziet vanzelf waar je in de knel komt ;)
ja dat zal best haha.ik ga er vrijdagavond aan beginnen en het moet zondag af zijn, dus mag hopen dat ik dan nog niet nog altijd in de knel zit. ;)
Zit er trouwens merkbaar verschil tussen die merken?
Heb nu een nieuwe TA-Technix Spaghetti Spruitstuk besteld.Misschien dat iemand hier ervaringen mee heeft?;)
Ik heb geen idee of dat een goeie is. Heb zelf alleen ervaring met Lexmaul en dat is echt top spul.
Je moet zo rekenen dat RVS niet (of nauwelijks) roest en hogere temperatuur aan kan, maar wel gevoeliger is voor temperatuurwisseling. Het kan eerder scheuren dan normaal staal.
Hoe dikker het materiaal, hoe beter bestand het is tegen scheuren. Maar zelfs dan is het geen garantie dat het niet scheurt.
Ik zou er persoonlijk een rol heatwrap (uitlaat tape, hitte band, of hoe men dat ook wil noemen) bij kopen en een set slang klemmen om het vast te zetten.
Daarmee isoleer je de pijpen tegen koude invloeden zodat er minder snel temperatuurverschil optreed.
Zeker aan de voorkant van je auto, waar het grootste temperatuurverschil kan optreden (lucht door de radiateur, opspattend water, en de grootste hitte in de pijp, dus groot verschil) zou ik wrappen.
Kost je maar een paar tientjes en verlengt de levensduur van je spruitstuk.16 augustus 2011 om 21:29 #17892337De enige goede spaghetti spruitstuk is een opmaat.
Daarmee haal je het meeste uit je motor.
Die heatwrap, wel zorgen dat alles goed droog is, en dat evt water wat erachter komt, ook weer weg kan….16 augustus 2011 om 21:33 #17892338Slangenklemmen om heatwrap wil wel, maar dan niet die slangenklemmen met plastic (blauw vaak) gebruiken. Dat plastic gaat smelten en dan gaan die dingen los.
Ik gebruik vlechtijzer, daarmee binden ze ijzerstaven vast voordat ze beton gaan gieten.
Dat er goed om binden en de boelopdraaien en platslaan. kan je je daar ook niet snel aan bezeren.
Heatwrap monteren voordat je je uitlaatspruitje monteerd.
Leuk klusje voor 2 personen, en daarna 2 dagen wat jeukerige armpjes. Maar dat gaat wle over.Ik heb mijn rol @ chargertech gehaald. Dat scheelt een hoop t.o.v de rest.
16 augustus 2011 om 22:15 #17892336@Fearless wrote:
Slangenklemmen om heatwrap wil wel, maar dan niet die slangenklemmen met plastic (blauw vaak) gebruiken. Dat plastic gaat smelten en dan gaan die dingen los.
Ik gebruik vlechtijzer, daarmee binden ze ijzerstaven vast voordat ze beton gaan gieten.
Dat er goed om binden en de boelopdraaien en platslaan. kan je je daar ook niet snel aan bezeren.
Heatwrap monteren voordat je je uitlaatspruitje monteerd.
Leuk klusje voor 2 personen, en daarna 2 dagen wat jeukerige armpjes. Maar dat gaat wle over.Ik heb mijn rol @ chargertech gehaald. Dat scheelt een hoop t.o.v de rest.
Ah jah, idd, geen plasticrommel idd. Smelt de bende weer los.
Binddraad kan ook, maar dat is bij mij geknapt ivm wegroesten.In je uppie lukt het ook wel trouwens. Is mij ook gelukt, maar je moet er wel even de handigheid in hebben.
Lange mouwen en handschoenen is ook wel een strak plan. Er zit vaak fiberglas in de wrap en wat steekt zo lekker in je huid waardoor je die jeuk krijgt.Oh, en niet schrikken als de wrap het eerste half uur stevig rookt. Het moet eerst goed “uitharden” zeg maar. Daar na rookt het nooit meer.
De wrap gaat ook vanzelf in vorm zitten wanneer het verhit is geweest. Als je het al met binddraad vast zet, en de draad knapt ooit eens, dan flappert het niet direct los rond oid, maar het risico is wel dat het ergens tussen komt, dus ik zou de klemmen er op doen.18 augustus 2011 om 11:59 #17892344wat x16xe linkjes:
http://www.corsatuningclub.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=37″ onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.corsatuningclub.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=46″ onclick=”window.open(this.href);return false;19 augustus 2011 om 20:18 #17892365Spaghetti erop gezet. En net een stuk gereden. Je merkt wel een beetje verschil maar niet echt dat je zegt wow :jerry
Hij trekt nu wel wat beter vanaf 3000rpm :)
Het lijkt wel alsof hij meer rammelt bij het spruitstuk/motor king: Misschien morgen nog eens de bouten een beetje aandraaien.
En zorgen dat tussen de kat & spruitstuk helemaal niks meer lekt. Er lekte een heel klein beetje lucht langs dus.Ik denk niet dat ik die powerbox erop ga zetten, dan moet ik hem steeds rond de 5500rpm knalle.
Lijkt me niet echt verstandig met dat blokje van me. Dat erg vettig was van de onderkant(Olie). Daarom verbruikt hij zoveel olie;)
Weet iemand misschien waardoor dat kan? Ik hoorde over onderdruk?(Foto’s in andere topic ‘x16xe ruikt raar na doortrappen’)Heeft het zin om de ecu nog te laten tunen ivm spaghetti ? En levert dit nog dan wat extra’s op?
Wat wordt er dan precies gedaan ? En wat zijn de voordelen / nadelen ervan?
En heeft het dan ook misschien zin om de open luchtfilter erop te zetten als de ecu getuned wordt?
Of levert dit helemaal niks op? Het geluid is niet sjiek dus daar zou ik het niet voor doen ;)’20 augustus 2011 om 17:19 #17892366iemand? :wtf
20 augustus 2011 om 20:48 #17892367Tja, ik rijdt standaard met een gewogen 1300kg zware combo-B X16XE met powerbox en lexmaul spagetti, en kan een Stadaard B GSI het lever zuur maken.
Mijne loopt t lekkerst met standaard filterbak met dieseldeksel (helemaal leeg).
Willem
23 augustus 2011 om 11:39 #17892368Chippen op een verder standaard motor heeft geen nut in mijn optiek.
Bouw / tune hem eerst helemaal en dan als laatste chippen.
Ik heb mijn heatwrap bij TX Autosport gekocht.
http://www.txautosport.co.uk/ceramic-exhaust-wrap-10m-x-51mm-x-3mm–ss-ties-256-p.asp” onclick=”window.open(this.href);return false;
Die levert er RVS tywraps bij.Ook hebben die een leuk universeel luchtfilter:
http://www.txautosport.co.uk/carbon-fibre-cold-air-induction-kit-94-p.asp” onclick=”window.open(this.href);return false;Als er voldoende mensen zijn wil ik wel een groupbuy bij hem opzetten, heb er al genoeg bestelt om iets te kunnen regelen ;)
9 november 2011 om 17:00 #17892370Afgelopen zaterdag een sprintje gehad. En wel vol vertrouwen dat ik hem eruit zou rijden.
Wordt ik gewoon 2x weggereden door een Honda Civic 1.5 (Niet de vti/vtec versie) 90pk.Hij had wel wat aangepast aan zen civic. Andere injectoren van een coupè en een katvervanger. Daarentegen heb ik een spaghetti spruitstuk + standaard 15pk meer.
Gisteren heb ik me dus ook maar een katvervanger besteld. Had gehoord dat je dit toch wel merkt.
Hoeveel pk winst pak je normaal met zon katvervanger op een x16xe i.c.m een spaghetti spruitstuk ?
Mijn spaghetti bestaat trouwens uit 2 delen. En hij lekt een beetje waar dat deel samen komt. Wat kan ik hieraan doen ? Dit aan elkaar lassen zodat het niet meer lekt?
Spaghetti hoeft er toch eigenlijk nooit meer af.9 november 2011 om 18:08 #17892371Volgens mij is een katvervanger op een x16xe niet zo boeiend. Scoor een powerbox, dat is echt leuk rijden!
9 november 2011 om 23:41 #17892372Spagetti + 15PK???? je verlegd alleen je powerband, en hooguit een lichte toename aan vermogen…
Katvervanger word pas interessant met spagettie spruitstuk, kort inlaat (bij voorkeur Mantzel powerbox), Geheel Freeflow uitlaat systeem…
Willem
10 november 2011 om 07:56 #17892373@wim-v6 wrote:
Spagetti + 15PK???? je verlegd alleen je powerband, en hooguit een lichte toename aan vermogen…
Katvervanger word pas interessant met spagettie spruitstuk, kort inlaat (bij voorkeur Mantzel powerbox), Geheel Freeflow uitlaat systeem…
Willem
15 PK meer dan die Civic bedoeltie denk ik ;)
Maar idd, katvervanger opzich doet vrij weinig. Met spaghetti en een groep-A catback systeem zou het wel een beetje verschil moeten maken.
Het beste blijft toch om een Mantzel Powerbox te plaatsen (of een variant, zoals die van Crooke, een Lexmaul RAM Induction systeem of een dBilas Dynamics inlaatsysteem.) in combinatie met je spaghetti. En dan eventueel nog custom laten chippen.10 november 2011 om 10:40 #17892374Als je veel vermogen uit een X16XE wil halen, kun je he beste een C16XE kop monteren deze heeft grotere inlaatpoorten dan hierop een powerbox en een spagettie spruitstuk. Vervolgens group A of N uitlaatsysteem. En huidige luchtfilter aanpassen zodat deze meer flow heeft en hier en inlegfilter van green, pipercross of k&n in. Verstelbaren nokkenastandwielen monteren en chippen op maat. Dit zou je tussen de 20 en 25 pk extra moeten opleveren.
10 november 2011 om 12:27 #17892375En dan ben ik 5000€ lichter haha :jerry
Eens kijken binnenkort voor zon powerbox.
Zag hier op het forum ene te koop 2de hands (325€ mantzel)
Maar zag gisteren op ebay zon lexmaul ram induction voor 395 (NIEUW)Iemand ervaringen met zon lexmaul ding?
10 november 2011 om 13:23 #1789237610 november 2011 om 13:37 #17892377@Haasje17 wrote:
Als je veel vermogen uit een X16XE wil halen, kun je he beste een C16XE kop monteren deze heeft grotere inlaatpoorten dan hierop een powerbox en een spagettie spruitstuk. Vervolgens group A of N uitlaatsysteem. En huidige luchtfilter aanpassen zodat deze meer flow heeft en hier en inlegfilter van green, pipercross of k&n in. Verstelbaren nokkenastandwielen monteren en chippen op maat. Dit zou je tussen de 20 en 25 pk extra moeten opleveren.
Is dat zo, heb bijde koppen naast elkaar gehad, en alles vergeleken..
Maar bij mij zat er geen Verschil in bijde Koppen.
zijn bijde ook (origineel) gecodeerd met codes C16XE / X16XE)
het inlaat van de C16XE heeft zelfs een kleinere doorlaat als dat van de X16XE..
Willem
10 november 2011 om 13:43 #17892378@wim-v6 wrote:
@Haasje17 wrote:
Als je veel vermogen uit een X16XE wil halen, kun je he beste een C16XE kop monteren deze heeft grotere inlaatpoorten dan hierop een powerbox en een spagettie spruitstuk. Vervolgens group A of N uitlaatsysteem. En huidige luchtfilter aanpassen zodat deze meer flow heeft en hier en inlegfilter van green, pipercross of k&n in. Verstelbaren nokkenastandwielen monteren en chippen op maat. Dit zou je tussen de 20 en 25 pk extra moeten opleveren.
Is dat zo, heb bijde koppen naast elkaar gehad, en alles vergeleken..
Maar bij mij zat er geen Verschil in bijde Koppen.
zijn bijde ook (origineel) gecodeerd met codes C16XE / X16XE)
het inlaat van de C16XE heeft zelfs een kleinere doorlaat als dat van de X16XE..
Willem
Dat kan kloppen, maar er zijn ook koppen die enkel gecodeerd zijnmet c16xe. Deze hebben grotere inlaatpoorten dan de X16XE/X14XE.
10 november 2011 om 13:48 #17892379daar gaat de fout al, de koppen van de C16XE zijn gelijk aan de X16XE.
en de koppen van de X14XE en X16XEL zijn gelijk aan elkaar..
dat is het enige verschil..
heb zowel verschillende C16XE koppen in handen gehad, zelfs welke in 1992 geproduceerd (toen bestond er nog geen X16XE / X16XEL / X14XE motor..
Dit onderzoek heb ik gedaan puur omdat toch de kop eraf moest, en ik op de sloop mooi kon vergelijken…
Jup, dus ook de enkel met opschrift C16XE vergeleken met mijn X16XE koppen
Willem
11 november 2011 om 12:35 #17892380Iemand ervaringen met zon lexmaul ding op een x16xe?
Of dan beter zo’n mantzel halen 2dehands ?Ik zag op Ebay ook zon lexmaul groep a uitlaat compleet voor 393€
Is dat veel geld of valt dat vies mee?11 november 2011 om 13:03 #17892381een mantzel is beter
omdat de lexmaul gebruik maakt van het originele inlaat traject11 november 2011 om 13:57 #17892382400 voor een komplete RVS (Edelstahl) Lexmaul is een nette prijs. :thumb
En dan qua inlaatspruitstuk, de Lexmaul Ramair is leuk maar levert niet het meeste vermogen op.
Daarvoor moet je een Dbilas Flowtec nemen.
Beste oplossing (prijstechnisch) is een tweede hands Mantzel Powerbox te nemen.12 november 2011 om 12:22 #17892369@trashmetal wrote:
een mantzel is beter
omdat de lexmaul gebruik maakt van het originele inlaat trajectMantzel verplaatst de gasklep naar de bijrijderskant idd, zodat de lange slang niet meer gebruikt hoeft te worden.
Lexmaul houd em op de originele plek waardoor het traject lang blijft en het effect minder wordt. Dat scheelt gekloot met draden verlengen enzo (o.a. gasklep sensor (electrisch) en gasklep verwarming) (koelwater slangen), maar is dus wel minder effectief.@EdGSI wrote:
Iemand ervaringen met zon lexmaul ding op een x16xe?
Of dan beter zo’n mantzel halen 2dehands ?Ik zag op Ebay ook zon lexmaul groep a uitlaat compleet voor 393€
Is dat veel geld of valt dat vies mee?Compleet? gebruikt neem ik aan?
Want nieuw heb je voor dat geld alleen een spaghetti in Groep N.Of is het misschien een complete Catback? Dat is geen complete uitlaat, maar een compleet systeem vanaf de katalysator naar achteren.
Wat trouwens ook niet gek is om te doen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.