Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › X16XE tunen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 augustus 2011 om 13:01 #17238874
Hey
Ik wil mijn corsa b gsi een beetje sneller maken :jerry
Ik dacht aan een spaghetti spruitstuk en aan een powerbox?
Merk je dan echt verschil of valt het allemaal wel mee?
Een kennis zegt dat je het spaghetti spruitstuk wel degelijk merkt. Maar dat kan toch niet zon groot verschil zijn volgens mij.
En trekt hij dan ook beter laag in de toeren? Of heeft dit alleen maar effect als je hoog in de toeren rijdt?Heeft het uberhaupt wel zin om dit te doen met een blok dat al 175000km gelopen heeft?
Ik ben op dit gebied best een beginner. Dus sorry voor de domme vragen haha :jerry
13 augustus 2011 om 14:01 #17892346EdGSI,
Bij deze van harte welkom op het forum.
Ik wil je vragen om een voorsteltopic te maken, daarin kun je ook gelijk je vragen in het kort stellen.
Het is altijd fijn om te weten met wie je te maken hebt ;)19,20 en 21 augustus is de OPN Meeting te Sevenum ;)
13 augustus 2011 om 14:33 #17892347Had dat al gedaan voordat ik dit topic postte ;)
Had graag willen komen naar de meeting maar ga maandag naar centerparcs dus moet een beetje zuinig zijn met het geld deze maand haha :jerry
13 augustus 2011 om 16:41 #17892348Een spagettie merk je wel degelijk. Loopt de motor veel fijner op. je merkt dat de motor beter doortrekt dan anders.
Een powerbox is ook leuk speelgoed, boven de 4000 toeren doet ie dan heel hard dootrekken. Vooral met snelwegsprintjes erg leuk13 augustus 2011 om 17:33 #17892349Gas d’r op en dan de koppeling los werkt anders ook erg leuk voor de stoplichtsprintjes :P
Anyway, sowieso is een uitlaat het begin van je tuning. Wat er in gaat (benzine/lucht mengsel) moet er in verbrande vorm ook weer uit kunnen.
Eigenlijk is dat het allereerste ding wat je moet aanpakken.
Minstens een Groep-N pijp van voor naar achter en een spaghetti spruitstuk aan het blok. Katvervanger er tussen of anders een sportkat (stukkie duurder, maar wel APK proof).
Of je er nou wel of niet iets van merkt, dat je gewoon stap 1. Mooie basis om verder te werken.Verder natuurlijk van je motor af slopen wat je niet nodig hebt. Standaard heeft een X16XE een EGR klep en een Secundaire Luchtinjectie Pomp.
Die kunnen beide zonder problemen er uit getrokken en afgedopt worden. Scheelt gewicht en vermogen.Heb je dat gedaan, dan kan je verder gaan aan andere dingen, zoals powerbox, chippen, hoge compresie zuigers en snelle nokkenassen.
Wat kilometerstand betreft: Screw that. Als het blok goed is kan je er aan prutsen.
Probleem is vaak dat GSitjes (waar vaak een X16XE in zit) gewoon afgetrapt worden. Die zal je dus echt even goed moeten controleren. Hoeveel olie het blok verbruikt is vaak al een hele mooie indicatie. Zuiptie? Ga dat dan eerst maar eens aanpakken. Issie daar na goed, dan ga je tunen.
Mijn Cali (C20NE blok) heeft inmiddels de 2 ton gehad, maar is nog zo fris als een hoentje. Verbruikt geen drup olie, heeft al z’n power nog, etc.13 augustus 2011 om 17:38 #17892350Gaat hij dan ook harder qua topsnelheid ? of valt dat wel mee?
Hij tikt nu net niet de 200 aan. En hij trekt nou al best redelijk van de 145 tot 185 in de 5 :)Maakt het niet uit dat het blok al 175000 gelopen heeft?
En moet de ECU dan ook anders afgesteld worden ? of is dit niet nodig?
Zo ja , hoe en waar kan dat ?;)
@McKaamos
Hij verbruikt aardig wat olie ! een liter olie op 1200 km ongeveer. Ik las wel eens op fora dat dit schijnbaar vrij normaal was bij opel (corsa gsi). Maar dat is dus schijnbaar niet normaal volgens jou :PWaar kan dat aan liggen dan? Heb niet zoveel verstand van sleutelen haha
13 augustus 2011 om 17:46 #17892351Ik zou er een c20ne in leggen bij weinig geld
bij genoeg geld een c20xe
bij teveel geld een c20let en helemaal los gaan :D LOL13 augustus 2011 om 18:35 #17892352Njah ik ben niet zo technisch dus ik zie mezelf nog geen ander blok erin bouwen. En om het te laten doen ergens ben je ook aardig wat geld kwijt volgens mij.
Dus dat zie ik nog niet gebeuren king: Of er moet een grote financiele meevaller zijn maar die zijn er niet vaak haha
13 augustus 2011 om 20:11 #17892353@EdGSI wrote:
Gaat hij dan ook harder qua topsnelheid ? of valt dat wel mee?
Hij tikt nu net niet de 200 aan. En hij trekt nou al best redelijk van de 145 tot 185 in de 5 :)Maakt het niet uit dat het blok al 175000 gelopen heeft?
En moet de ECU dan ook anders afgesteld worden ? of is dit niet nodig?
Zo ja , hoe en waar kan dat ?;)
@McKaamos
Hij verbruikt aardig wat olie ! een liter olie op 1200 km ongeveer. Ik las wel eens op fora dat dit schijnbaar vrij normaal was bij opel (corsa gsi). Maar dat is dus schijnbaar niet normaal volgens jou :PWaar kan dat aan liggen dan? Heb niet zoveel verstand van sleutelen haha
Bij 200 hangtie waarschijnlijk in de toerenbegrenzer, of nie?
Dat ligt aan je toerenbegrenzer en de ratio van je versnellingsbak.
Hogere top haal je er dus waarschijnlijk niet uit, maar wel hoe snel je bij die top komt. En laten we eerlijk zijn, hoe je er komt is leuker dan het er daadwerklijk zijn. ;)
De kick in je rug van het acceleren is fijner dan gewoon een hoge snelheid hebben en aanhouden.
Maja, wil je een hogere top, tegen het inleveren van de kick, dan kan je er een andere versnellingsbak achter hangen. Een F13WR bijvoorbeeld. Je hebt nu een F13CR (Close Ratio) en de WR (Wide Ratio) geeft je dus een hogere top. Verder plug-n-play passend, dus das verder geen probleem.Dat het blok al een aardige KM stand heeft is niet echt interessant, zolang hij maar goed is.
ECU aanpassen (oftewel Chippen) is altijd aan te raden wanneer je performance modificaties doet. Dan haal je alles uit je aanpassingen. Doe je het niet, dan laat je wat vermogen onbenut.
En chippen bij modificaties doe je nooit bi bedrijven als Ziptuning. Die pakken gewoon een voorgeprogrammeerd setje van een DVD, proppen het in een chip en leveren je auto weer af.
Altijd netjes custom laten mappen op een rollenbank.Wat olie verbruik betreft wordt er idd vaak gezegd dat het “normaal” is voor die blokken. Eigenlijk is het niet normaal, maar het wordt geaccepteerd. Soort tollerantiebeleid, omdat het blok er niet zozeer minder om loopt.
Het is echter wel een indicatie dat er ergens toch wel iets mis is en dat kan je op termijn je blok gaan kosten. Als je dan meer performance er uit gaat persen, is het risico goed aanwezig dat je die termijn korter aan het maken bent.Kortgezegd moet het blok dus eigenlijk eens open. Laat vooral de kop van het blok eens afpersen, speling op de klepstelen controleren, hydraulische klepstoters reinigen/vervangen, alle rubbers in de kop wisselen voor nieuwe (incl keerringen).
Dat kost je een smak duiten als je het niet zelf kan, maar dan gaat je blok wel weer een hele tijd mee.@trashmetal wrote:
Ik zou er een c20ne in leggen bij weinig geld
bij genoeg geld een c20xe
bij teveel geld een c20let en helemaal los gaan :D LOLMet een C20NE ga je er maar 5 PK op vooruit hoor ;) Tenzij je die gaat tunen natuurlijk, maar er zit netzogoed rek in de performance van een X16XE.
Als je al ombouwt, minstens een C20XE.
13 augustus 2011 om 20:51 #17892354idd volgens fabrieksspecificatie maar 5pk, toch als ik moet kiezen tussen de x16xe of de c20ne
heb een vectra gehad met 380000 op de klok, ruim ongereviseerd
blok starte altijd binnen 3 slagen :D carrosserie was alleen bagger
achteraf spijt dat ik het er niet heb uit gehaald :???:
Misschien dat ik eens een 20SEH ga proberen te bemachtigen :wubGr Mario
13 augustus 2011 om 21:55 #17892355Das ook wel weer zo ja. C20NE’s (en andere 8kleppers van die tijd) zijn niet kapot te krijgen :) Verschrikkelijk sterke blokken, en lekker veel koppel onderin zodat je niet heel hard in toeren hoeft te draaien om te accelereren
14 augustus 2011 om 10:03 #17892356Ja dat vind ik nu het mindere aan die X16XE van me. Altijd maar boven de 4000rpm om een beetje van de plaats af te komen.
En als je dit constant doet haal je net 400km met een 45liter tank. :shock:Laat die andere versnellingsbak dan maar zitten. Heb ook geen duizenden euro’s te spenderen. king: En als ik jou zo hoor ben ik dadelijk 3500€ euro kwijt haha.
Ik zal eerst eens iemand laten kijken waar dat van dat oliezuipen aan ligt. Zal ik dat eerst eens verhelpen:)
En dan eens kijken voor spaghetti & powerbox, en daarna gelijk laten chippen neem ik aan?;)Hopen dat hij dan wat sneller aan de 100 zit;) Haal het nu net in 9,7 seconden
Bedankt voor de info :thumbup
14 augustus 2011 om 10:21 #17892357Kleine tip, zorg er voor dat je VOOR het remappen van de ECU alle motormodificaties hebt gedaan
zo haal je het meeste vermogen uit je setup
want als je dat bijvoorbeeld als eerste zou doen
word je ECU geoptimaliseerd voor de dan geldende configuratieEn zoals eerder gezegd op rollenbank is het beste ;)
Gr. Mario
14 augustus 2011 om 10:53 #17892358@EdGSI wrote:
Ja dat vind ik nu het mindere aan die X16XE van me. Altijd maar boven de 4000rpm om een beetje van de plaats af te komen.
En als je dit constant doet haal je net 400km met een 45liter tank. :shock:Laat die andere versnellingsbak dan maar zitten. Heb ook geen duizenden euro’s te spenderen. king: En als ik jou zo hoor ben ik dadelijk 3500€ euro kwijt haha.
Ik zal eerst eens iemand laten kijken waar dat van dat oliezuipen aan ligt. Zal ik dat eerst eens verhelpen:)
En dan eens kijken voor spaghetti & powerbox, en daarna gelijk laten chippen neem ik aan?;)Hopen dat hij dan wat sneller aan de 100 zit;) Haal het nu net in 9,7 seconden
Bedankt voor de info :thumbup
Oliezuipen:
– controleer eens of je veel Carterdruk hebt, meestal wel, dan zal je onderblok gaar wezen, dat is meestal het probleem bij deze torretjes.
– mijn X16XE doet dat ook ivm gaar onderblok 3e cilinder is zich aan het opvreten, als de olie bij mij onder min staat loopt ie zelfs rot door onvoldoende dichting op de 3e cilinder, waardoor een te lage compressie ontstaat.Verbruik:
– Mijn combo zit ongeveer op de 1 op 10 met ongechipte X16XE met mantzel box en lexmaul 4>1 spagetti
Accelratie:
– met een powerbox haal je het toerental om echt goed weg te komen nog verder omhoog, dat word bij mij weer wat terug gehaald door de spagetti
– 0-100 met een +/- 1300kg zware windvanger (Combo) met deze setup is 9,5 seconden
Willem
14 augustus 2011 om 11:05 #17892359@EdGSI wrote:
Ja dat vind ik nu het mindere aan die X16XE van me. Altijd maar boven de 4000rpm om een beetje van de plaats af te komen.
En als je dit constant doet haal je net 400km met een 45liter tank. :shock:Ik wou dat ik het redden kon :jerry
14 augustus 2011 om 17:09 #17892360@Wim
Hoe kan ik die carterdruk dan controleren ? Waarmee ? :jerry
Ben niet zon techneut haha :angel14 augustus 2011 om 21:42 #17892361oliedop los bij warme draaiende motor, en kijken of ie dampt en/of druk geeft.
Willem
15 augustus 2011 om 05:53 #17892362@Fearless wrote:
@EdGSI wrote:
Ja dat vind ik nu het mindere aan die X16XE van me. Altijd maar boven de 4000rpm om een beetje van de plaats af te komen.
En als je dit constant doet haal je net 400km met een 45liter tank. :shock:Ik wou dat ik het redden kon :jerry
Haha :P Jij hebt het over je trackslet?
Hoeveel zuipt die?Wat verbruik betreft ga je er met een C20NE trouwens niet echt op vooruit. Ik haal een gemiddelde van 1op10 met een redelijk normale rijstijl. Das wel met een veel zwaardere auto er aan, maar toch he…
15 augustus 2011 om 10:35 #17892363Jep de trackslet, wat ie precies doet op een tank weet ik niet precies. Ga het ook niet proberen, want weet toch wel dat ik me doodschrik :jerry
de groene gsi krijgt een std seh voorin, lekker veel power onderin en toch wel zuiniger als mn tracksletje
15 augustus 2011 om 10:48 #17892364130 pk 180nm, heerlijk blokje
heb het in gedachte voor mn astra
dan niet helemaal origineel…. :D16 augustus 2011 om 10:44 #17892334Ga me vrijdag een spaghetti spruitstuk halen.
Is dit een beetje te doen dat erop zetten van het spaghetti spruitstuk?
Of is dit echt kutwerk?
En zijn er bepaalde dingen die losgehaald moeten worden?Iemand misschien ergens een how-to? :jerry
16 augustus 2011 om 10:47 #17892335Bouten en moeren goed inspuiten met kruipolie/wd40/roestoplosser.
TIjdje laten staan, dan willen de bouten en moeren wel los.Is op zich wle te doen hoor.
BInnenkort ook nog een powerbox er op?
16 augustus 2011 om 13:10 #17892345Kan ik hem van boven erop zetten ? ja he?
En moet de uitlaat ook eraf?
Heb dit nog nooit gedaan hahaEn moet de koelvloeistof shizzle ook eraf? Of iets anders ?
Of gaat dit allemaal zonder dingen eraf te halen bij de X16XE?16 augustus 2011 om 15:35 #17892343Hoe je hem erop kan zetten hangt er vanaf, sommige spaghetti’s zijn er in 2 delen andere zijn 1 deel.
Gewoon de huidige losbouten en de andere met nieuwe bouten en pakkingen weer monteren.
Koelvloeistofsysteem kom je niet eens in de buurt….
16 augustus 2011 om 15:45 #17892342gewoon lekker bouten :jerry
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.