x16sz start nauwelijks, fout 21

Forumindex Forums Modellen Astra x16sz start nauwelijks, fout 21

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267805
    gose91
    Deelnemer
      Lid sinds:
      13 November 2013

      Bij het begin beginnen:

      Vorige week vrijdag heb ik een blindpakking bij mijn EGR gezet. Motor liep gelijk als een tiet zo lekker.

      Gisteren had ik zonder verdere aankondiging een stationair toerental van 2.000 tpm. Gelijk de pakkingen van de EGR herordend, netjes gelegd en weer dichtgezet. Gelijk weer helemaal :thumb

      Vanochtend liep ik nietsvermoedend naar mijn limosine, maar het enige wat in eerste instantie goed werkte was de startmotor. Ineens sloeg ie wel aan, gelijk motorstoring, uitgelezen: code 00021: gaskleppositiesensor spanning te hoog. Het is te merken dat er echt iets mis is, want tussen de versnellingen in beukt de motor zich heen en weer in zn steunen. Stationair is en blijft 1.200 tpm
      Waar begin ik met lostrekken, controleren, vervangen? Alle suggesties welkom. En Carlo of Wim, als u dit leest en vanavond tijd heeft… :wors

      #18250530
      gose91
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 November 2013

        Sorry voor mijn botte vraagstelling, het moest even snel want ik was al te laat op mn werk.

        Inmiddels heb ik hem uitgebreider uit kunnen lezen en het blijkt dat de gasklepsensor continu 93% aangeeft. Begrijpelijk is dat de ECU dit niet kan rijmen met een gesloten gasklep. Als ik het gas bedien, gaat de waarde langzaam naar de 100 toe.

        Als ik de sensoraansluiting lostrek, start de motor blij en tevreden. Als ik dan gas geef, komt er wel een gasklepsignaal binnen in de ECU (wat ik een beetje raar vind). Stationair staat deze rond 6-8 te schommelen. Het getal lijkt bij gas geven met het toerental mee te lopen.

        Kijk ik hier tegen een kabelbreuk aan? Of is de sensor gewoon stuk en zijn de waardes bij losgetrokken stekker normaal?

        Alvast bedankt voor het meedenken!

        #18250531
        gose91
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 November 2013

          Niemand een idee?

          Ik ga maar beginnen met het proberen van een andere gasklepsensor. Weet iemand dan wel van welke motortypes ik de sensor kan uitwisselen? Denk zelf x14sz, x16sz en x16szr. Misschien nog anderen?

          #18250532
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Ik zou ook denken gasklep positie sensor stuk of draadbreuk.

            #18250533
            gose91
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 November 2013

              Vandaag is ie bij een zekere hobbyhut in de 3B-hoek langsgeweest. Conclusie: alles stuk. Valse lucht rond de EGR, inderdaad sensor kapot en een schmutziche stappenmotor. Nu draait alles weer als een zonnetje, alleen even een juiste type EGR blindpakking scoren.

              #18250534
              gose91
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 November 2013

                O ja, voor de geïnteresseerden. Die waardes die ik kreeg als de stekker van de sensor af lag zijn zogenoemde vervangingswaardes. De ECU schijnt dan zelf een beetje aan te nemen hoe ver de gasklep open staat en pakt dan die waarde.
                Je kan er mee blijven rijden, maar het rijdt niet prettig in ieder geval

                #18250535
                ZakhooiTM
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 November 2013

                  Klopt zijn soort van fail-safe waarden, is ter voorkoming dat als er een sensor ontploft terwijl je rijd dat je auto niet 3 keer over de kop gaat en dan in de fik vliegt (even heul overdreven)
                  Plus dat je ECU nog redelijk kan bepalen aan de hand van de MAP sensor hoever je gas open staat volgens mij.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.