Z16se kachel en motortemperatuur probleem.

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Z16se kachel en motortemperatuur probleem.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18363901
    Ronny530
    Deelnemer
      Lid sinds:
      13 February 2019

      Hoi allen,

      Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat jullie me kunnen helpen.

      Sinds een paar weken rij ik in een Meriva 1.6 8v uit 2004 met hand bediende verwarming en die bevalt super goed maar er is toch iets mee aan de hand. Voor aflevering zijn distributieriem, waterpomp en de thermostaat vervangen maar nu komt de motor niet op temperatuur en wordt de kachel lauwwarm en dat is nu niet echt fijn. Het koelsysteem is ontlucht maar lost het probleem niet op. Als de motor stationair draait dan loopt de temperatuurmeter op tot om en nabij de 90 graden waarbij de kachel lauwwarm wordt. Zodra de thermostaat open gaat wordt de kachel koud totdat de thermostaat weer sluit en de kachel weer enigszins lauwwarm wordt. Wat me ook opvalt is dat zodra je gaat rijden de temperatuurmeter in no time terugzakt en tijdens het rijden ook zo blijft, Als je de motor voor korte tijd uitzet en daarna weer start loopt de temperatuurmeter tot zeg 80 graden op maar valt weer terug naar koud. Zou het zo kunnen zijn dat de thermostaat niet helemaal afsluit omdat het koelsysteem ook geen noemenswaardige druk opbouwt of is er toch iets anders want van koelvloeistof verlies is geen sprake.

      M.v.g.

      Ronald.

      #18365564
      Hugo Zwartbol
      Deelnemer
        Lid sinds:
        11 April 2019

        al verholpen ???

         

        #18365568
        Ronny530
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 February 2019

          Ik heb nog een liter koelvloeistof bij kunnen vullen en nu wordt de kachel wel iets warmer. Ik laat het maar voor wat het is want als de thermostaat opnieuw vervangen moet worden moet de distributieriem weer  gedemonteerd worden. De temperatuurmeter doet nog steeds vreemd maar dat is waarschijnlijk de sensor ansich.

          #18365634
          Hugo Zwartbol
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 April 2019

            net zo als je zelf zeg… dan moet alles er weer voor vandaag gebouwd worden…
            gewoon weer doen bij de volgende riem.
            dan ..als ik je mag aanraden.. ff de test doen met wat gekookt water op het fornuis.. en dan ombeeurte de thermosstaat er ff in hangen en kijken of deze open gaat..
            ik heb nu wel het vermoeden dat die van u te vroeg open gaat..

            ik heb hier het zelfde verhaal gehad… en heb enkel de thermostaat vervangen en het probleem is weg..
            daarnaast heb ik geen sludg meer in de motor ( olie en filters vervangen )
            maar liep tegen het zelfde probleem aan.

            ook is mij opgemerkt dat de meriva een lange weg nodig heeft om goed warm te worden.( op de kachel )
            gr suc6

            #18365639
            Ronny530
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 February 2019

              Het grappige is wel dat tijdens de rit de temperatuur meter niet juist aangeeft en na opnieuw starten van de motor wel de juiste temperatuur aangeeft. Lijkt me toch een sensor probleem.

               

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.