Woofer frequentiebereik

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Woofer frequentiebereik

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207524
    tdc
      Lid sinds:
      17 August 2007

      Opstelling:
      caliber rally ca 4900
      hieruit kan ik 450wat (190wat rms) halen voor Woofer

      Woofer:
      Stealth Al-300b Subwoofer
      Max Wat/ RMS: 500/250
      Frequentiebereik: 20 – 1500Hz



      Dan was mijn vraag hoe de woofer omgaat met de frequenties, want je wilt natuurlijk de lage tonen naar de woofer toe. Moet er hiervoor een filter worden tussengezet of gaat dit automatisch. Want dit is een losse woofer, maar als ik naar woofers die al zitten ingebouwd in een kast, dan ligt het frequentieberik op 20-500 Hz.

      Ten tweede, is het ook veilig om deze subwoofer van 500/250 aan te sluiten op mijn versterker die 450/190 levert. Moet daar een grotere marge tussen of is dit goed.

      groet,

      Timo

      #17420074
      Vec Station
        Lid sinds:
        23 December 2007

        Je kan het op de meeste versterkers instellen, moet je even kijken of er een knopje LPF of crossover frequentie op de versterker zit, dan laat hij alleen lage tonen door.

        Het vermogen van je versterker is heel veilig voor deze woofer, persoonlijk zou ik er een wat zwaardere versterker aan zetten, van gewoon 250w Rms, dat mag de woofer gewoon hebben.

        #17420075
        Gupy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 June 2006

          Voordeel van een iets zwaardere versterker is dat hierdoor deze niet zo snel over z’n nek gaat.
          Juist door een lichte versterker krijg je dat het signaal gaat vervormen richting gelijkspanning…en dat is funest voor de woofer.

          #17420076
          groenetijger
            Lid sinds:
            13 December 2007

            Deze combinatie is opzich wel goed te doen als je tenminste niet de versterker helemaal vol open wil gaan gooien. Want dan ga je balanceren op de rand van de versterker, en als je de versterker over z’n nek haalt, dan sloop je daarmee je sub en met een beetje pech ook de versterker.

            Dus zolang je goed blijft luisteren tijdens het afstellen en bij vervorming de knop wat terugdraait is er weinig aan de hand.

            Het voordeel met een eventueel zwaardere versterker is dat de versterker niet op z’n tenen hoeft te lopen, en je houdt wat meer controle over de sub. Maargoed, het feit blijft dat de set zoals je hierboven beschrijft best leuk kan werken :)

            #17420077
            frenkie
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 January 2006

              wat ik raar vind is dat ik eerst een soundlab versterkertje had van 2×100 w
              die zat gebrugd op mijn jbl gtv sub (250w rms 1000w maxx) dus die kreeg dan 200 w
              en die moest ik voor de helfd dicht draaien anders ging de sub vervormen.
              en nu heb ik die zelfde sub aangesloten op een zwaardere versterker (eyebrid) mono blok van 1×350 w rms. en die kan ik verder dan de helfd open draaien en dan begint die pas te vervormen. :hmmz

              #17420078
              Mdv53
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 January 2005

                origineel gepost door frenkie
                wat ik raar vind is dat ik eerst een soundlab versterkertje had van 2×100 w
                die zat gebrugd op mijn jbl gtv sub (250w rms 1000w maxx) dus die kreeg dan 200 w
                en die moest ik voor de helfd dicht draaien anders ging de sub vervormen.
                en nu heb ik die zelfde sub aangesloten op een zwaardere versterker (eyebrid) mono blok van 1×350 w rms. en die kan ik verder dan de helfd open draaien en dan begint die pas te vervormen. :hmmz

                Vervormen heeft ook te maken met de ingangsgevoeligheid van je versterker. Stel je hebt een hu(radio) die 4 volt lijnuitgangen hebt.

                Je sluit deze aan op een versterker die een ingangsgevoeligheid heeft van 2 volt dan zal je de versterker dicht moeten houden. Als een andere versterker een ingangsgevoeligheid heeft van 6 volt dat kun je de versterker verder openzetten. Maar let wel een gain is geen volume knop!!

                #17420079
                groenetijger
                  Lid sinds:
                  13 December 2007

                  origineel gepost door Mdv53

                  origineel gepost door frenkie
                  wat ik raar vind is dat ik eerst een soundlab versterkertje had van 2×100 w
                  die zat gebrugd op mijn jbl gtv sub (250w rms 1000w maxx) dus die kreeg dan 200 w
                  en die moest ik voor de helfd dicht draaien anders ging de sub vervormen.
                  en nu heb ik die zelfde sub aangesloten op een zwaardere versterker (eyebrid) mono blok van 1×350 w rms. en die kan ik verder dan de helfd open draaien en dan begint die pas te vervormen. :hmmz

                  Vervormen heeft ook te maken met de ingangsgevoeligheid van je versterker. Stel je hebt een hu(radio) die 4 volt lijnuitgangen hebt.

                  Je sluit deze aan op een versterker die een ingangsgevoeligheid heeft van 2 volt dan zal je de versterker dicht moeten houden. Als een andere versterker een ingangsgevoeligheid heeft van 6 volt dat kun je de versterker verder openzetten. Maar let wel een gain is geen volume knop!!

                  Helemaal correct! En dat is hetgeen wat veel mensen niet weten ;)

                  De gain is alleen bedoeld om op een bepaald niveau z’n maximum vermogen te leveren, alleen op welk moment dat moet gebeuren kun je dus instellen met die knop.

                  #17420080
                  frenkie
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    30 January 2006

                    ok. dan zal het wel aan de ingangsgevoeligheid liggen.bedankt voor de uitleg:thumbup
                    tog eens opzoeken dan wat die eyebrid voor een ingangsgevoeligheid heeft.

                    #17420081
                    Mdv53
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 January 2005

                      volgens mij heeft de eyebrid tot 5volt. Oudere versterker hebben meestal tot 2 volt, omdat er in die tijd geen hu bestond met hoge voltage lijnuitgangen.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.