Wonderbolt – oil restrictor bout – **Ze zijn op!!**

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Wonderbolt – oil restrictor bout – **Ze zijn op!!**

25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 269)
  • Auteur
    Berichten
  • #17655499
    zetos
      Lid sinds:
      4 January 2009

      Whehehe ok ff het volgende.

      Als je in de aanvoerlijding in je turbo kijk jah volg je het nog:P
      Dan ziej je dat het gaatje na je lager/oliebakje ook maar ong +/- 2 mm is dus heeft een banjo met een 2 mm gat wel nut???

      Aangezien het gaatje al kleiner is lijkt het mij niet echt veel nut te hebben om er een bout boven te zetten van 2,3 cm met een 2 mm gaatje erin.

      Greetzzz

      #17655500
      OPCdriver
        Lid sinds:
        1 August 2009

        Volgens Percy is de doorgang 3 mm.

        Groet Marcel.

        #17655501
        zetos
          Lid sinds:
          4 January 2009

          origineel gepost door OPCdriver
          Volgens Percy is de doorgang 3 mm.

          Groet Marcel.

          Ohw daar heb ik dan overheen gelezen. sorry:o

          #17655502
          tijgetje57
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2004

            Ik kan ze na laten maken op mijn werk, dien alleen even een tekening aan te leveren van de bout.

            Moet de materiaalkosten + productie betalen.

            Ze komen dan op een prijsje van 15 euro per stuk incl verzendkosten in een envelop. Ook zal ik kijken of ik die koperen ringetjes erbij kan doen.

            Ik denk dat ik er 15 laat maken. Dus de eerste 15 die reageren in deze thread die hebben er eentje.

            1.
            2.
            3.
            4.

            Vul je naam in en doe mij jouw adres via de U2U.

            #17655503
            Mark16v
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 February 2005

              1. Mark16v
              2.
              3.
              4.

              Voor die 15 wil ik er wel 1 hebben, kan altijd nog besluiten om hem te monteren of niet. Doe je er ook de koperen ringetjes bij?

              #17655504
              MyzterOpel
                Lid sinds:
                7 July 2008

                1. Mark16v
                2. MyzterOpel
                3.
                4.

                Wanneer denk je ze te hebben?

                Gegevens staan op U2U! alvast bedankt!!:wors

                #17655505
                tijgetje57
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 July 2004

                  ik hoop ze toch zeker wel volgende week te hebben. Diegene die besteld hebben krijgen op volgorde aangeleverd.

                  Bij een update is dat ook weer hier te lezen. ;-) Doe mijn uiterste best om het zo snel mogelijk allemaal te hebben.

                  #17655506
                  zetos
                    Lid sinds:
                    4 January 2009

                    En tog ben ik het er niet mee eens ik weet niet waar percy die waardes vandaan heeft maar in het lagerhuis van de turbo dus waar de as ligt is bijna geen olie druk.

                    Aangezien er een gaatje in zit van 3mm onder je banjobout zit is het olie huis opervlakte in mm³ grooter dan de 3mm³ van het gaatje dus na het gaatje valt de druk weg en loopt het via de dikkere olie retour leiding terug je karter in.
                    Met andere woorden de olie voert totaal geen druk uit op je lagers.

                    Maar jah wie ben ik maar vond het wel ff nuttig om het te melden.

                    #17655507
                    tijgetje57
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 July 2004

                      de druk van olie hoort niet gereduceerd te worden in de turbo zelf heb ik begrepen van een revisie bedrijf. Weer eentje meer info. Daarom levert Garret er ook een bout bij met een zelfs nog kleiner gaatje dan dat wij nu willen toepassen.

                      De olie dien je gematigd aan te voeren volgens de waarden van de fabrikant. En niet volgens dezelfde waarden als intern van de motor zelf. Deze zit inderdaad op 6,5 bar.

                      En tja de turbo is universeel maar het blok waaraan deze wordt vastgezet niet. Daarom kan het handig zijn om een aanpassing te maken. En daarom het gaatje ook 3 mm…..

                      Jouw wantrouwen in deze theorie kan ik op zich wel volgen. Maar het gaatje van 3mm is de boosdoener, deze had kleiner moeten zijn om aan de waarden te voldoen die de fabrikant opgegeven heeft 2 – 4 bar max. Dus daarom deze oplossing.

                      #17655508
                      zetos
                        Lid sinds:
                        4 January 2009

                        Ahaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhh.

                        Ok op die manier eigelijk zou je het gewoon zelf moeten meten ofzo maar jah de druk die op je slang staat komt niet in de turbo vanwege oppervlakte verschil.

                        Ben ook wezen speuren en als je zegt dat je olie in je inlaat/uitlaat zijde heb is het laatste wat gezegt wordt te hoge turbo druk ze geven eerder andere dingen de schuld waaronder vuil in olie te hoge carter druk wat ik zelf ook al een paar gehad heb is dat de slang eraf klapte dat is wat er regelmatig gezegt word.

                        Maar aangezien jij zelf ook op onderzoek ben gegaan bij een revisie bedrijf zou het moeten klopen zeg maar.

                        Wat een gedoe zeg pfffff

                        #17655509
                        zetos
                          Lid sinds:
                          4 January 2009

                          Olielekkage van de turbine kan het gevolg zijn van:
                          Gas/lucht lekkage.
                          Gas/lucht restrictie.
                          Verstopte carterventilatie (carterontluchting).
                          Verstopte afvoer van de turbocharger.
                          Overmatig stationair draaien.
                          Motor Blow By
                          Beschadigde turbocharger.

                          Oorzaken:

                          Gas en luchtlekkage:

                          Door het verlies van gas of lucht gaat het rendement van de turbocharger omlaag wat weer effect heeft op het rendement van de motor. Een verlies aan lucht kan de oorzaak van roken zijn, wegens teveel brandstof in verhouding tot de hoeveelheid lucht. Soms lost het verwisselen van de turbocharger het geluidsprobleem op, hoewel er aan de afgenomen turbo geen enkele afwijking is gevonden. Dit komt omdat bij het verwisselen de verbindingen opnieuw gas/luchtdicht zijn gemaakt en alleen hierdoor is het probleem opgelost. De oorzaak is dus meestal dat niet alle slangen nog goed vastzitten of dat de uitlaatpakking tussen turbo en pijp is doorgeslagen.

                          Luchtrestrictie:

                          Luchtrestrictie geeft een tekort aan verbrandingslucht. Een ander gevolg is de kans op onderdruk in het compressordeel van de turbocharger wat dan tot gevolg heeft dat olie aangezogen kan worden uit het lagerhuis. Als de restrictie ernstig is kan de motor zelfs oververhit geraken. Luchtrestrictie ontstaat bijna altijd door een vuil luchtfilter.

                          Verstopte olieafvoer:

                          Een verstopte olieafvoer of drukverhoging in het carter door bijvoorbeeld een verstopte carterventilatie is er de oorzaak van dat er geen olieafvoer uit de turbocharger meer plaatsvindt. Er ontstaat een drukopbouw in de olieafloop en het resultaat zal zijn dat de olie een andere uitweg zoekt, aan de compressorzijde en turbinezijde van de turbo, of langst de zuigerveren of de inlaatklep in de motor. Gevolg: een blauw rokende motor en een hoog olieverbruik.

                          Beschadigde turbocharger:

                          Tenslotte hebben we de mogelijkheid van een beschadigde turbocharger. Beschadigingen treden meestal op in de lagers zodat het turbine en/of compressorwiel tegen het huis kunnen schuren. De turbocharger kan beschadigd geraken door volgende oorzaken :
                          Olietekort. Wanneer de aanvoer van olie wordt onderbroken voor langere tijd beschadigt dit de lagers.
                          Dit olietekort ontstaat heel vaak na bijvoorbeeld een oliefilterwisseling.
                          Wegens een slechte of geheel niet werkende oliepomp.
                          Wegens een verstopte olietoevoerleiding.
                          Olievertraging. Hieronder wordt verstaan dat de olieaanvoer slechts voor een zeer korte tijd wordt onderbroken. De lagers worden niet direct beschadigd maar over een langere periode ontstaat schade aan de lagers. De oorzaak van vertraagde olieaanvoer is heel vaak een verkeerde startprocedure.
                          Vuil in de lagers. Dit vuil is vaak afkomstig van een kapot of vervuild oliefilter. De lagers worden gegroefd en vroeg of laat worden de lagers onherstelbaar beschadigd. Aluminium lagers waar het vuil zich op vasthecht met alle nadelige gevolgen.
                          Rotor onbalans. Als de rotor in onbalans is treden er krachten op die de oorzaak kunnen zijn van bijvoorbeeld lagerbeschadigingen.
                          Vuil of voorwerp in compressor of turbinewiel. Als een voorwerp tegen de compressor of turbinewiel komt veroorzaakt dit een beschadiging aan de turbinebladen, met als resultaat onbalans van de rotor en aanlopen van turbine of compressorbladen. Als vuil of stof (zand) aan de compressorzijde binnentreedt geeft dit erosieverschijnselen aan het compressorwiel wat tot beschadiging kan leiden. Dit benadrukt nogmaals het belang van een schoon en goed gemonteerd luchtfilter.
                          Vuil in de olie. De turbineas is door vuil in de olie diep ingegroefd en onherstelbaar beschadigd.
                          Oververhitting. Wanneer de turbo wordt blootgesteld aan extreem hoge uitlaatgassentemperatuur kan een gescheurd turbinehuis het gevolg zijn evenals beschadiging aan het lager aan de turbinezijde. Oververhitting kan ook ontstaan wanneer een motor na eerst vol belast te zijn geweest meteen gestopt wordt zonder de kans te krijgen om af te koelen. De hitte van het turbinehuis en turbinewiel trekt door de as en het huis zonder dat de warmte door de olie wordt afgevoerd, de aanwezige oliefilm wordt zo heet dat olie-carbonisatie (olieverkoling) optreedt. De resulterende koolstofdeeltjes zijn zo hard en scherp dat de lagers beschadigd kunnen worden. Normaal gesproken niet in een keer, maar als dit regelmatig gebeurt worden de lagers ernstig beschadigd.
                          Verkeerde onderdelen. Dit gebeurt zelden of nooit, temeer daar dit al bij het inlopen van de motor opgemerkt zou zijn.

                          Kijk dit is wat ik tegen kwam zeg maar xD

                          #17655510
                          tijgetje57
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 July 2004

                            ja, dit verhaal ken ik. komt ook bij een revisiebedrijf vandaan.

                            Maar als jij jouw oliefilter vult met olie en hem dan pas monteert en de bobine galerij los haalt oftewel ff stekker eruit en je draait dan een paar keer het contact is de olie al in de turbo. Heb ik van een monteur en tuner. Dan komt er helemaal geen slijtage aan die lagers.

                            Gooi je niet je filter vol dan hoest hij in ene je filter vol en krijgt hij bij de turbo misschien olie te kort, juist dan krijg je gelazer op langeren termijn. Oliewissel doe ik eigenlijk al jaren zelf. Dan bespaar je de monteur uren en kun je natuurlijk iets betere olie kopen dan het standaard prutje.

                            #17655511
                            DEEF
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              26 May 2007
                              #17655512
                              OPCdriver
                                Lid sinds:
                                1 August 2009

                                Kon niet lang duren natuurlijk.

                                #17655513
                                DEEF
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  26 May 2007

                                  als percy oppe tijd octrooi had aangevraagd was ie binnen geweest :P

                                  #17655514
                                  tijgetje57
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 July 2004

                                    euh duh, Regal UK werkt samen met EDS.

                                    Daarom verkopen ze ook dezelfde spullen.

                                    Ik heb gisteren tekeningen ingediend en het model. Alles doorgesproken.

                                    Ik wordt gebeld bij onduidelijkheden en dergelijke.

                                    Maar het wil wel wat zeggen dat EDS dit nu verkoopt!!

                                    #17655515
                                    zetos
                                      Lid sinds:
                                      4 January 2009

                                      Jah zag hem ook op de site van eds!!!:o

                                      Ik ben om en geloof alles haha ho0w sorry voor me twijfels jongens.

                                      #17655516
                                      martijn b.
                                        Lid sinds:
                                        17 May 2009

                                        als eds om is dan ben ik ook om!!!!

                                        maar is die bout nu zelf te plaatsen ???

                                        1. Mark16v
                                        2. MyzterOpel
                                        3. Martijn b.
                                        4.

                                        #17655517
                                        tijgetje57
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          7 July 2004

                                          ja, is zelf te plaatsen.

                                          Kost je in het ergste geval 30 minuten. Maar met een beetje vet tussen de ringetjes zodat het ff blijft zitten is het zo gepiept.

                                          #17655518
                                          martijn b.
                                            Lid sinds:
                                            17 May 2009

                                            zitten de ringetjes erbij…ja toch??

                                            je hebt u2u!!!!!!

                                            #17655519
                                            tijgetje57
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              7 July 2004

                                              ik doe mijn best om alles zo compleet mogelijk te leveren.

                                              Momenteel de volgende leden komen in aanmerking voor een bout:

                                              1. Mark16v
                                              2. MyzterOpel
                                              3. Martijn b.
                                              4.

                                              Als ik de bouten heb, laat ik pas weten waar het geld naar toe mag. anders heeft iedereen straks betaald en gaat er onverhoopt iets de mist in. En dan kan ik alles weer ongedaan gaan maken. Volgende week weet ik zo en zo meer.

                                              #17655520
                                              patman
                                                Lid sinds:
                                                21 October 2004

                                                Ik heb er al een paar duizend kilometer opztitten met deze bout icm leh turbo en phase 1… en ben nog 0 problemen tegengekomen.

                                                Ikzelf dacht in eerste instantie dus ook: kleiner gaatje… dan krijg je toch hogere druk, maar dit blijkt dus echt niet zo te zijn.

                                                Ik geloof wel in die olierestrictor en het zou me nog geen zak interesseren als ik 100 euro voor die bout moest betalen.

                                                #17655521
                                                Mike16v
                                                  Lid sinds:
                                                  1 July 2004

                                                  Zet mij ook maar op de lijst…

                                                  voor die 15 euro kun je niet tobben toch . ;)

                                                  #17655522
                                                  Baas J.
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    19 May 2008

                                                    hehe volgens mij heb ik toch iets moois onder de aandacht gebracht hier :D

                                                    #17655523
                                                    zetos
                                                      Lid sinds:
                                                      4 January 2009

                                                      Ik ga ook mee.

                                                      Zet mij ook maar op lijst.

                                                      Was bij EDS van vind 30 euro een beetje te veel van het goede haha.

                                                      1. Mark16v
                                                      2. MyzterOpel
                                                      3. Martijn b.
                                                      4. Zetos

                                                    25 berichten aan het bekijken - 76 tot 100 (van in totaal 269)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.