Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Wonderbolt – oil restrictor bout – **Ze zijn op!!**
- Dit onderwerp bevat 268 reacties, 40 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 juni 2018om 05:18 door Kaya007.
-
AuteurBerichten
-
22 april 2010 om 14:15 #17655449
wie moet ik dan inlichten voor het leveren van de verkeerde spullen ;)
22 april 2010 om 17:49 #17655450dan toch maar eentje via E-bay.uk bestellen?
kost wel 25 euries maar dat is zeker de goede en hij komt ook zeker aan :vertag22 april 2010 om 20:56 #17655451toch maar een groepsaankoop?
22 april 2010 om 20:57 #17655452toch maar een groepsaankoop?
24 april 2010 om 10:56 #17655453Sorry, voor de eerste onscherpe foto. Maar ze zijn gemaakt met mijn mobiele telefoon.
Ik heb wel iets zelf gemaakt:
Gaatje in het midden is 2mm
24 april 2010 om 14:56 #17655454Idd zo werkt ie hetzelfde.
Groet Marcel.
25 april 2010 om 08:51 #17655455wie o wie durft het te monteren…zeker een zelf gemaakte.
Bijna iedereen vindt de Z20let een slechte turbo. (zie alle reacties).
Het is wat mij betreft volledige onzin dat zo’n bout de oplossing zou zijn. Alsof GM dit niet zou weten en middels een simpele modificatie zou toepassen.
Ook de echte Opel tuner EDS heeft zo’n bout niet en gebruikt hem ook niet (voor zover ik weet).
wat mij betreft een broodje aap verhaal.
Ben echt heel benieuwd wie hem nu al gemonteerd heeft.
Tijgetje…zet jij hem in jouw nieuwe turbo???
Grtz,
Martijn
25 april 2010 om 10:29 #17655456Hoi Martijn,
Het antwoord op jouw vraag is ja. Ik ga zo’n bout in mijn turbo plaatsen of laten plaatsen als ik er zelf niet bij kom.
Wat ik wel moet zeggen is dat er bij een Garret GT series zo’n zelfde bout wordt bijgeleverd. Ook staan ze op Ebay te koop. Ook Kerni zegt dat het geen onzin is. Hij heeft dit eerder toegepast op 1 van zijn vec turbo conversies. Dus ik denk persoonlijk dat het niet slecht is.
Voor diegene die een turbo kit op willen bouwen: Ik heb nog een z20let turbo met restrictorbout en intercooler liggen. Met deze bout erin lekt de turbo niet meer. Dit omdat de druk nu minder is van de olie. Dit is ook getest door Ian Percival op het Vauxhall forum in de UK waar ik ook inmiddels member van ben geworden.
Ook heb ik zo juist Masterturbo aangeschreven middels een e-mail. Dit met diverse vragen. Uitslag post ik ook hier.
25 april 2010 om 14:37 #17655457GM (Vauxhall) heeft zelfs interesse en gaat binnenkort bij Percy (de uitvinder ervan) kijken.
Ik heb zelf bij Nissan’s ook dergelijke restrictors gezien en er is in de UK
door Percy veel getest om te kijken hoe of wat.
Ik heb de uitvoerige uitleg gelezen en moet zeggen dat ik de logica
erwel van kan begrijpen en het op dit moment een zelfgemaakte
restrictor er al in heb zitten.
Dit ondanks dat ik al een zogenaamde “verbeterde” LEH turbo erop heb zitten
maar op de duitse fora heb ik ook gelezen dat er al diverse zijn die ook weer zijn
gaan lekken , en al aan hun derde of zelfs vierde toe zijn.Groet Marcel.
26 april 2010 om 08:04 #17655458Ondanks dat ik het probleem begrijp en de oplossing ook ben ik toch een beetje huiverig hiervoor. Ik ben een noob wat turbo’s betreft maar heb toch de volgende vraag:
Is het mogelijk dat door het plaatsen van een dergelijke bout de turbo te weinig oliedruk krijgt waardoor de smering van de lagers niet voldoende meer is en je de turbo daarmee dus op een andere manier om zeep helpt (te weinig i.p.v. te veel oliedruk)?
26 april 2010 om 09:00 #17655459dat is nou bv wat ik ook bedoel!!!
Er wordt zo veel gemopperd op deze turbo en op opel. De oplossing zou dan zijn: zelf een bout (laten) maken op basis van gegevens van internet.
ik doe het in iedre geval niet, zeker als je nog garantie hebt lijkt het mij niet helemaal onverstandig.
Voor de rest zal de praktijk uit moeten wijzen of het effect heeft of niet en dit is niet te meten(helaas). De ene geeft de geest na 50.000 en de ander rijdt nog als een zonnetje na 150.000.
grtz,
martijn
26 april 2010 om 10:37 #17655460origineel gepost door Mark16v
Ondanks dat ik het probleem begrijp en de oplossing ook ben ik toch een beetje huiverig hiervoor. Ik ben een noob wat turbo’s betreft maar heb toch de volgende vraag:Is het mogelijk dat door het plaatsen van een dergelijke bout de turbo te weinig oliedruk krijgt waardoor de smering van de lagers niet voldoende meer is en je de turbo daarmee dus op een andere manier om zeep helpt (te weinig i.p.v. te veel oliedruk)?
Alles is mogelijk en kan verschillen per situatie en omstandigheden etc.
Ik vertrouw het verhaal van Percy’s en gezien de uitvalhoeveelheid hierop ben ik dan tot de modificatie overgegaan.
De oliepomp levert 90 tot 100 psi druk terwijl de turbo maar rond de 40 psi nodig heeft.
Wanneer deze tot die waarde is terug gebracht (via die restrictor) zijn de lekkage problemen over is gebleken tijdens testen.
Het kan zelfs zo zijn dat diverse mensen die turbo’s vervangen hebben dit hadden kunnen laten en alleen door die restrictor erin te zetten het probleem hadden kunnen verhelpen en zo veel geld hadden kunnen besparen.
Maarja de info is echter pas nu bekend nadat het probleem begon op te vallen , apart is wel dat Opel zelf net doet of z’n neus bloed en een “privateer” met zo’n oplossing moet komen.Groet Marcel.
groet Marcel.
26 april 2010 om 12:07 #17655461Vaak doen fabrikanten of hun neus bloed in zo’n gevallen. Had ik ook niet anders verwacht!
Feit is, dat opel met deze motor een blunder ( op zijn zachts gezegd ) gemaakt heeft. Hoe lekker de auto ook rijdt. Toen de eerste turbo’s gingen hadden ze eens moeten onderzoeken hoe dit zou kunnen, maar ja dit kost geld he en goedkoper is gewoon de eigenaren de schuld geven, en zeggen dat het aan het rijgedrag ligt.Nou de turbo’s van subaru bv houden vaak meer als 2 ton, heb je er bij opel al 3 versleten :(:D
Dat zegt gewoon genoeg.Maar voordat iemand anders beweerd, rij heel graag in mijn OPC en hoop dat ik dat nog een hele tijd zonder problemen kan doen.
Met ondertussen een compleet gereviseerde motor en nieuwe turbo!!!26 april 2010 om 13:47 #17655462Heb net met MasterTurbo gesproken, dit is de importeur van 3K Borgwarner oftewel het voormalige KKK.
Wij hebben allemaal een K04 type turbo erop zitten volgens hun en het feit waarom ze lekken dat zit volgens hem in de druk op het carter.
Hij had het over een carterventilatie filter dat vervangen moest worden, dit zodat de druk weg kon van het carter. De olie moet na de turbo vrij weg kunnen stromen en niet onder een druk.
De beste man is zelf Hoofd-Engineer bij MasterTurbo.
26 april 2010 om 15:55 #17655463Het carterventilatie filter? En dat zou waar moeten zitten?
26 april 2010 om 17:01 #17655464is dat niet de slang die van je carter terug je inlaat in gaat??heb dr bij mij een klein k&n-netje op zitten….. :hmmz
26 april 2010 om 17:04 #17655465Klopt volgens mij niet (met alle respect voor de turbomaster) een carterventilatie filter hebben deze motoren
niet eens.
De Z20let/leh heeft een zogehete gesloten carterventilatie (net als alle andere auto’s)
Dwz ; 1 slang loopt naar de gasklep waar vacuum of onder boost druk op staat , deze haalt
dus de gassen weg die langs je zuiger/zuigerveer lekken.
De andere gaat naar de aluminium cross-over waar alleen maar vacuum op staat en hier komen
gassen uit als je onder boost rijdt bij vacuum gaat verse lucht het carter in onder vacuum want in die andere slang zit nl. een terugslagventiel wat die gaat dicht zodat je boost houd.
Ik had zelf een extra K&N filter waaruit de gassen konden ontsnappen en niet weer m’n motor
ingingen , nu heb ik dit zelfs verandert in twee filters en tussen de overloop na het kleppendeksel heb ik een Vectra B style carterventilatiefilterdoos geplaats omdat dit ook veel in de UK werd gedaan , de afzuigslang met terugslagventiel heb ik verwijderd.
Ik ken wel uit het verleden dat als 1 vd slangen idd niet goed werkt of dichtzit je een hogere
oliedruk kan opwekken (1x bij een Ford V8 gezien) maar dit lijkt me bij deze motoren niet erg
waarschijnlijk .
Groet Marcel26 april 2010 om 18:16 #17655466OK, dan is het dit dus niet.
Hij had het ook vooral over de druk van de olie op het carter, dus als de olie weer terug gaat het carter in. Misschien iets van tegendruk ofzo.
Maar dat lijkt mij ook onlogisch. Ikzelf wil de stap wel wagen om die bout van Ian te monteren. Moet hem wel alleen eerst even krijgen via de post.
Weet niet hoe lang hij erover wilt gaan doen maar ik wordt nu al enigzins ongeduldig.
26 april 2010 om 18:19 #17655467gewaagd hoor. Net nu je alles nieuw hebt.
26 april 2010 om 18:57 #17655468Tijgertje@ ; Geduld is een schone zaak , maar zal toch niet zo lang duren vanuit de UK.
Daarom heb ik op de plek v/d retourslang daar dat carterventilatie filter maar
gemonteerd , het helpt ook tegen sludgevorming bij korte stukjes rijden
wordt vermeld.
Martijn@ ; Bij EDS zeggen ze gewoon :O is ie stuk , gewoon weer een nieuwe monteren.
Wat moet je daar dan weer van zeggen.
Luxe problemen misschien?
Groet Marcel.26 april 2010 om 18:59 #17655469Er zijn al jongens die er mee rijden, de spullen bij hun zijn toch ook niet stuk gegaan??
Kerni, bijvoorbeeld. Die heeft hem er al 4 jaar opzitten met zijn Vec turbo mod. En bij Garret wordt hij er standaard bijgeleverd.
26 april 2010 om 19:01 #17655470Tjah hier ben ik ook wel benieuwd naar.
Maar nog iets volgens de wetten van de natuur 7 bar is 7 bar
en als je het gaatje gaat verkleinen wordt de druk juist hoger.Net zoals het dicht knijpen van je tuinslang vloeistof kan je niet comprimeren dat lukt alleen met gas/lucht e.d.
Maar jah dat zijn de regels van de natuur heeft iemand het hier al eens nagemeten om te kijken of het wel klopt???
Greetzzzz
26 april 2010 om 19:12 #17655471carterventilatie filter ken ook in je kleppendeksel zitten, tref je wel bij meerdere autos.
is gewoon een soort staalwollen achtig filter, die raakt op ten duur gewoon vies/verstopt door oude olie resten of slecht onderhoud, en als dat filter niet goed open is bouwd die ook goed druk op in het carter!
26 april 2010 om 19:28 #17655472origineel gepost door zetos
Tjah hier ben ik ook wel benieuwd naar.Maar nog iets volgens de wetten van de natuur 7 bar is 7 bar
en als je het gaatje gaat verkleinen wordt de druk juist hoger.Net zoals het dicht knijpen van je tuinslang vloeistof kan je niet comprimeren dat lukt alleen met gas/lucht e.d.
Maar jah dat zijn de regels van de natuur heeft iemand het hier al eens nagemeten om te kijken of het wel klopt???
Greetzzzz
Klopt , tenminste dat deel v/d natuurwet tenminste.
Echter bij de Opel oliepomp zit het effe anders ; de pomp
wekt een druk op van 90 psi (LET) en die wordt via vertakkingen geleverd naar diverse punten (hoofdlagers/drijfstanglagers/nokkenas) en lekt daar dus weg.
Ook bij onze turbo komt deze (te hoge) druk , maar door een vernauwing erin aan tebrengen , forceer je de druk nu een andere weg te zoeken in dit geval naar je lagers en nokkenassen etc (wat zelfs beter is)
Hoewel ik de oliepomp van de LET zelf nog niet open heb gehad lijkt mij dit de logische gedachte erachter.
Groet Marcel.27 april 2010 om 06:10 #17655473Als het gaatje kleiner is dan zoekt het de weg van de minste weerstand en dat is het blok in of verdere route.
Dus het klinkt logisch dat als de turbo faalt door een te hoge druk, kun je dus het gaat verkleinen van de banjo bout.
En ja idd, als het gaatje kleiner wordt en het kan verders nergens anders heen dan wordt de druk groter. Maar hier is het een ander geval. En waarom levert Garret wel standaard die bout erbij en waarom doet Opel hem niet monteren. Het is een beetje een ontwerp fout. En een grove ook vindt ik.
Ook vindt ik het raar dat iedere dealer in NL gewoon de turbo vervangt en soms wel 3 keer bij dezelfde auto zonder verder te denken. En zelfs lekkende LEH turbo’s gewoon vervangt… Dus ook al heb je een nieuwe turbo, ja hij is iets sterker. Maar hij gaat wel kapot door de druk van de olie.
Kan je trouwens zonder problemen het uitlaat gedeelte verwijderen van de turbo? Of ben je dan de balans van as kwijt? Want het spruitstuk zit er natuurlijk aan vast, maar houdt deze ook meteen de as vast van de turbo?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.