winterbanden en velgen

Forumindex Forums Modellen Grandland X winterbanden en velgen

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #18360549
    nikey62
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 February 2018

      De winter komt er aan en ik rijd vaak in Duitsland. Ik heb nu zomerbanden onder mijn Grandland 1.2 turbo met 19 inch velgen en Continental 235/50 R19V. Wat doe ik in de winter?

      Lichtmetaal of staal? 19 inch of kleiner? En welke bandenmaat en/of -merk? Iemand ervaring en/of tips?

      Alvast bedankt!

      #18360553
      shotterke1963
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 March 2018

        Ik volg

        #18360559
        aapje1963
        Deelnemer
          Lid sinds:
          28 July 2006

          Je kan staal of lichtmetaal.

          Indien je vaak kettingen zou moeten… tha deze kunnen de Lichtmetaal beschadigen.

          Verder is een wat hogere band aan te bevelen en wat smaller voor winterbanden.

          Denk bij sneeuw hoe breder des te meer er door de band verwerkt moet worden.

          https://banden.autoweek.nl/banden-voor/opel/grandland-x/

           

          https://www.autobandenmarkt.nl/velgen-banden/opel/grandland-x-wielen.html

           

          Googel is je vriend…. en de dealer natuurlijk.

           

          #18360577
          quandor
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 November 2017

            Hangt er een beetje vanaf hoe diep je in Duitsland rijdt. Winterbanden in Nederland hebben voor 95% 0,0% effect. Enigste nut dat winderbanden in Nederland hebben is op dagen dat er sneeuw op de weg ligt en het aantal dagen dat dat het geval is, zijn op de vingers van één hand te tellen. Winterbanden zijn ons door de fabrikanten van banden ‘aangepraat’. Voor die 5 dagen in de winter dat ze nut hebben ga je toch geen honderden Euro’s uitgeven?

            Sterker nog, bij nattigheid en een temperatuur van +/- 2 tot 7 graden zijn winterbanden ‘gevaarlijker’ dan zomerbanden, ic. ze veroorzaken bij dat soort weeromstandigheden een langere remweg.

            #18360579
            aapje1963
            Deelnemer
              Lid sinds:
              28 July 2006

              [quote quote=18360577]Hangt er een beetje vanaf hoe diep je in Duitsland rijdt. Winterbanden in Nederland hebben voor 95% 0,0% effect. Enigste nut dat winderbanden in Nederland hebben is op dagen dat er sneeuw op de weg ligt en het aantal dagen dat dat het geval is, zijn op de vingers van één hand te tellen. Winterbanden zijn ons door de fabrikanten van banden ‘aangepraat’. Voor die 5 dagen in de winter dat ze nut hebben ga je toch geen honderden Euro’s uitgeven? Sterker nog, bij nattigheid en een temperatuur van +/- 2 tot 7 graden zijn winterbanden ‘gevaarlijker’ dan zomerbanden, ic. ze veroorzaken bij dat soort weeromstandigheden een langere remweg.[/quote]

               

              De vraagsteller zegt ik rijd veel in Duitsland… niet over het wel of niet nut hebben van winterbanden in Nederland of wat dan ook.

              In Duitsland is het verplicht je aan te passen aan de weersinvloeden.

               

               

              https://www.opreis.nl/winterbanden/

               

              #18360582
              nikey62
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 February 2018

                Inderdaad, ik ben het helemaal met Quandor eens, maar je moet je in Duitsland aanpassen aan de weersinvloeden.

                Als ik in winterse omstandigheden een ongeval zou krijgen en ik heb geen winterbanden kan het zijn, dat ik voor een deel aansprakelijk wordt gesteld voor de ontstane schade ook al is het ongeluk niet door mijn schuld ontstaan.

                Daarom ben je eigenlijk verplicht in Duitsland in de winter met winterbanden te rijden, je weet nooit wat voor weer het wordt.

                #18360607
                ibmd
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  26 July 2018

                  Staal gaat maar tot 16 inch. Ik heb standaard op mijn GLX 18 inch liggen, en heb gekozen voor 17 inch lichtmetaal met Continental 215/65 banden. Velgen heb ik gekozen via de website van dezent. Zij hebben een condigurator waarbij je auto afgebeeld wordt met de velgen. Heb je een idee hoe het eruit komt te zien.

                  https://www.dezent-wheels.com/3DKonfigurator/index.php?lcs=v86byqxns&lng=DE

                  Capture

                  #18360634
                  quandor
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    14 November 2017

                    @aapje1963, lees de eerste regel van mijn bericht nog eens. Als TS niet verder gaat dan Kleve, Goch of Weeze (waar het weer niet verschilt van dat in Nijmegen of Arnhem) is de investering in winterbanden m.i. een groot vraagteken. Rijdt TS regelmatig dieper Duitsland in, dan geen enkele twijfel, kopen die dingen.

                    Voor die 5 keer in de winter dat er in Kleve, Goch of Weeze sneeuw ligt, kan TS misschien wel een alternatief verzinnen. Kan die dat niet, dan gewoon kopen die winterbanden.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.