Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Welke olie ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 mei 2007 om 08:11 #17206194
Hey,
Sinds het laatste onderhoudje op onze Zafira (1.8, 2003 en 125pk) moet ik zeer dikwijls olie bijvullen. Kan het zijn dat ik volgende keer beter een andere olie gebruik (iets dikkere).
Ik gebruik momenteel vol synthetische 5W30 van Castrol (IIRC) en de auto heeft net 100.000km gelopen.
Ik kom bijna op 1liter per 1000km en dat is wel heeel veel.Alvast bedankt,
14 mei 2007 om 14:53 #1735184210W40 kan je beter nemen van castrol.
28 mei 2007 om 14:58 #173518431 liter per 1000km? das idd wel heel erg veel :o
weet je zeker dat je alles wel goed vast gedraaid hebt?28 mei 2007 om 17:37 #17351844Zou dit wel even nakijken, hier klopt geen bal van.
bij zo’n olieverbruik van mijn corsa (lekker gaar blok) geeft dat beste walmen uit de uitlaat :D
28 mei 2007 om 17:47 #17351845zo’n olie verbruik duid idd vaak op behoorlijke inwendige gebreken, dat zou voor een auto die net 1 ton op de klok heeft staan wel heel erg vroeg zijn.
12 juni 2007 om 05:50 #17351846Origineel gepost door Dirk
1 liter per 1000km? das idd wel heel erg veel :o
weet je zeker dat je alles wel goed vast gedraaid hebt?Hij lekt niet…. alvast niet op de grond ;)
Maar het is inderdaad abnormaal hoog: moet je rekenen, als ik op reis vertrek (richting Oostenrijk, Italië dus min. 1000km heen) dan neem ik best een 4liter olie mee….. Lijkt wel twee takt.15 juni 2007 om 18:22 #17351847nog steeds niet opgelost?
26 juni 2007 om 06:50 #17351848Ik heb een goede week terug olie en oliefilter vernieuwd (ondertussen heeft hij ook even binnen gestaan bij de schadehersteller voor een cosmetische opfrisbeurt) en ondertussen zijn er een goede 1000km mee gereden. Ik durf nog geen conclusies te trekken, want die 1000km was niet onze dagelijkse verkeer (met heel wat meer accelereer- en remwerk), maar een rit op en af naar Silverstone.
Maar het lijkt erop dat het probleem nu zo goed als opgelost is in die zin dat ik nog steeds geen olie heb moeten bijvullen.Momenteel gebruik ik een 10W40 olie van Shell en een additief (om olieverbruik te minderen) van Marly.
Ik hou jullie op de hoogte en hou ondertussen m’n vingers gekruist.
3 juli 2007 om 09:29 #17351849Het kruisen van de vingers blijkt te werken….. of is het wijzigen van olie + het additief :hmmz
Ondertussen zijn we meer dan 2 weken verder en het oliepeil staat mooi op 1 onderverdeling onder het maximum. Dit is weken/maanden geleden dat we 2 weken hebben kunnen rijden zonder enige olie toe te voegen (of althans zonder enige drastisch olieverbuik te kunnen constateren) !!
Ik begin de toekomst met deze auto weer rooskleurig :hmmz tegemoet te zien.
:thumbup :thumbup :thumbup
4 juli 2007 om 22:51 #17351850verwacht van zo’n additief geen wonderen…
verschil in olie is (relatief gezien) te klein om zo’n groot verschil te maken.
ik vermoed dat je toch echt ergens iets niet helemaal goed aangedraaid hebt, zeker omdat nu na het verversen van olie+filter het olie verbruik weer normaal is.10 juli 2007 om 10:50 #17351851Ondertussen zijn we 3000km verder en hebben we toch weer een melding gehad ivm. het checken van het oliepeil. Niet dat het dramatisch laag was gekomen (iets van een 1/2cm op de peilstok), maar ‘k heb toch weer bijgevuld met dezelfde olie.
Ik schat dus een 1/2 litertje op 3000km, wat ik nog altijd een stuk aanvaardbaarder vind.verwacht van zo’n additief geen wonderen…
I know, ‘t is zelfs geen additief van een professionele range, maar gewoon in de detailhandel te krijgen.
ik vermoed dat je toch echt ergens iets niet helemaal goed aangedraaid hebt, zeker omdat nu na het verversen van olie+filter het olie verbruik weer normaal is.
Heb ik nochtans geverifieerd. Nergens olie te bespeuren (niet op de grond, niet aan de motor/filter.
17 juli 2007 om 05:46 #17351852Hmmzzz, sinds kort weer een groter verbruik/verlies….. Zou het afhangen van het gebruik van de airco, want die gebruiken we de laatste week toch wel wat meer.
Op technisch vlak zie ik geen reden, maar ik zoek een oorzaak waarom ie nu weer meer verbruikt.28 juli 2007 om 21:11 #17351853Doe eens een compressietest… alhoewel dat ook niet alles zegt..
Kan best zijn dat je eens een setje nieuwe zuigerveren moet monteren.Hier laatst ook nog een 18XE gedemonteerd, de motor had volgens de compressietest nog “voldoende””, maar toen alles bloot lag, bleek de zuigerveerslotspeling veel te veel te zijn, dat maximaal staat opgegeven in het handboek…
Wat je wel kan doen is een olie die wat dikker is bij warme motor… 10w50 of 10w60 bijiv.
28 juli 2007 om 21:43 #17351854als ErikB is wie ik denk dat hij is, is die test niet nodig.
de ErikB die ik ken uit een scooter verleden was altijd heel precies en zuinig op zijn spulletjes dus lijkt me sterk dat ie z’n zafira naar de poeier gereden heeft ;)28 juli 2007 om 21:52 #17351855aha ok:D
9 oktober 2007 om 11:33 #17351856Een paar weken geleden tijdens het monteren van nieuwe remschijven toch maar eens de binnenkant van de wielkast gesloopt (euhm… zorgvuldig los geschroefd) en iets van olie en koelvloeistof lek gevonden.
Voor de koelvloeistof verdenk ik de waterpomp. Mooi want hij heeft net 120.000km dus mag ie weer een nieuwe distributieriem hebben en dan kan de waterpomp gelijk mee vervangen worden.
‘t Is dan afwachten waar de olie vandaan komt…. maar ik had de indruk dat de olie niet hoger dan de karter/onderblok-rand zat. Heeft er iemand een vermoedelijke verdachte ??
PS. ‘k Heb geen scooter verleden, maar behandel de mechaniek zoals het moet, met liefde :vertag :D
22 november 2007 om 20:10 #17351857carterpan niet gewoon? ff oliespoor volge:D
1 december 2007 om 23:38 #17351858oleispoortjes zijn helaas bijna nooit terug te leiden als het een minimaal lekje is.
erik b: ruik is aan je uitlaat met draaiende motor.
laat je motor even stationair draaien en laat een ander dan ga geven terwijl je weer ruikt aan de uitlaat.ruik je olie als die gene gasgeeft na tijdje stationair draaien dan zijn 99% zeker 1 of meer kleprubbers versleten of los, dit gebeurt vaker.
ook als de auto niet rookt kan dit het olieveerbruik verklaren.
groeten
21 februari 2008 om 11:33 #17351859ik heb ook een zafira gereden ,ik moest al na1000 km. 1 liter bijvullen naar verschillende opel garages gebeld en die zeiden dat een verbruik van 0.5 liter op 1000 km heel normaal is .ik vind het toch wat veel.:swear:hmmz:vertag:vertag
25 februari 2008 om 00:28 #17351860Heb je al een klein testje gedaan met betrekking tot Carterdruk opbouwen.
test: deel 1:
– Warme motor stationair laten draaien
– oliedop losdraaien en laten liggen
– wat doet de oliedop??* Hij blijft stil liggen: Weinig carterdruk
* Hij ligt te stuiteren: Veel carterdruktest: deel 2:
– Til nu de dop eens op
– komt er veel witte damp vanaf??* Ja: Veel Carterdruk
* Nee: weinig carterdrukCarterdruk:
Als er veelcarterdruk aanwezig is:
Dan Lekt er Compressie van de motor weg naar het oliecarter.
Dit duid meestal op versleten zuigerveren / zuigers / cilinderwand.
Weinig Carterdruk: en toch olieverbruik / geen lekkage
Dit zal in veel gevallen liggen aan versleten kleprubbertjes (ook wel klepsteel hoedjes genaamd)
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.