Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Welke nokkenas en klepveren zijn dit?
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 oktober 2019om 20:22 door Tomton.
-
AuteurBerichten
-
8 augustus 2019 om 17:07 #18367906
Hallo allemaal,
Ik ben e.e.a. aan het controleren aan mijn 20E blok met mechanische klepstoters. De afstelling lijkt niet optimaal, want ik mis wat vermogen, zeker als deze warm is.
De stoters en tuimelaars zien er normaal uit, dus van de week even de kleppen opnieuw stellen op 0.30 mm.
Kan iemand zien wat voor nokkenas erin zit?
Ook ben ik benieuwd welke klepveren er zijn ingebouwd (inlaat = roze/wit, uitlaat = roze/rood/geel).
Alvast dank voor de hulp!
Achterkant nokkenas (foto is al gespiegeld):
Ook achterkant nokkenas (foto al gespiegeld):
8 augustus 2019 om 21:46 #18367916aan de kleur code van de klepveren kun je zo niet zeggen wat ze zijn als heb verzwaarde veren zijn moet je dat met een druk meter achterhalen hoe zwaar ze zijn en de nokken as is lastig te zien wat voor een het is misschien kun je via Google achterhalen wat voor een het is
9 augustus 2019 om 14:56 #18367921Google geprobeerd, maar niet gelukt. De vorige eigenaar had het uitbesteed… Ik probeer nog wat foto’s te maken van andere plekken op de nokkenas.
Is anyway een speling van 0.30 mm de juiste?
9 augustus 2019 om 21:54 #18367929je moet proberen er achter te komen welke van tuner deze nokkenas is maar dat zal moeilijk worden er waren meerdere tuners die met nummers werkte of ff bij bekende nokkenas leveranciers infomeren ik noem ff kent cams schrick enem in zweden zo zijn er wel meer ook zijn er een aantal opel tuner niet meer dan word het niet makkelijker van
11 augustus 2019 om 13:32 #18367941Ik heb toch nog even met de vorige eigenaar kunnen schakelen. Hij zegt een complete kop met grotere kleppen te hebben aangeschaft bij Risse Motorsport in Duitsland. Ik heb door enkele gaten nog wat foto’s genomen van een logo, een “HH” en een “1” (?) op de nokkenas. Morgen ook eens proberen contact op te nemen met Risse zelf.
27 augustus 2019 om 21:37 #18368335De complete kop (bewerkt, en met grotere kleppen) komt volgens de vorige eigenaar van Risse Motorsport in Duitsland. Dus ik probeer met hun te communiceren. Volgens mij staat op de achterkant van de nokkenas “25C” en “db”.
Weet iemand wat het dan is?
28 augustus 2019 om 21:42 #18368370als het risse nokkenas is moet het op de site terug te vinden zijn volgens mij
29 augustus 2019 om 12:39 #18368388Ik heb inmiddels van Risse Motorsports een terugkoppeling:
It seems that this engine was built in the 90ies. At least we have some information on the camshaft:
– 292° duration
– 108° spread
– 11.6 max. lift
– 3.0 lift at TDC
– 0.25/0.25 mm clearance
– 38/74 inlet timing
– 74/38 outlet timingActie 1: van ‘t weekend even de klepspeling controleren en stellen op 0.25 mm…
30 augustus 2019 om 18:40 #18368408van een beetje verkeerde klepspeling gaat hij echt niet beter of slechter lopen hoor
zal wel iets anders zijn zitten alle nokken nog op de as?
30 augustus 2019 om 21:18 #18368411zijn alle stoters nog vlak van onder deze willen nog wel eens hol slijten
2 september 2019 om 13:20 #18368473Ik heb zaterdag aan de afstelling gedraaid. Over het algemeen was er bijna geen speling, en zat alles te strak, met name cilinder 4.
Mijn conclusie is dat we alles met een expert goed moeten nakijken en optimaliseren/afstellen. Waarschijnlijk (en hopelijk) is alles mechanisch prima in orde.Als de motor erg warm word, loopt ie niet meer goed. Ik weet dat er binnenin de luchtmeter en de regelunit/computer van de L-Jetronic aanpassingen zijn gedaan, dus het zal nog best wel een klus worden om alles eruit te halen over het hele temperatuur/luchtdruk/luchtvochtigheids-gebied.
30 september 2019 om 17:14 #18368968Had je ook gelijk kunnen vragen hoe de ontsteking af te stellen.
Compressie meten, cilinderlektest, ontsteking afstellen, kleppen afstellen bij warme motor.
En hoe lijkt het met de 4-gas test?
Bougie kleur?
Daar aan kun je al veel zien.
Bougiekabelset nog goed?
Luchtfilter nog open?
1 oktober 2019 om 16:51 #18368993Ik heb inmiddels ook een andere LuchtMassaMeter gemonteerd, en mijn probleem is weg!
De auto trekt nu als een tierelier (boven 4.000rpm) en ik denk dat een fijn-afstelling eventueel nog een beetje kan helpen.Er zit een contactpunt-loze verdeler in met centrifugaalvervroeging, en geen slangetje op de vacuüm aansluiting.
Ik moet er nog achter komen hoe dat exact af te stellen met de nokkenas (bepaalde hoek bij 3.500 rpm?).Ik weet niet of er een verstelbaar nokkenastandwiel in zit. Maar wellicht staat dit al helemaal goed (?)
4 oktober 2019 om 20:22 #18369062Ik heb inmiddels achterhaald dat het de volgende nokkenas is:
dbilas-shop.com/sportnockenwellenKlepspeling moet naar 0,30mm, dus we kunnen weer aan de bak!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.