Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Welke motor in Manta A
- Dit onderwerp bevat 13 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 24 juni 2022om 17:32 door A-manta1972.
-
AuteurBerichten
-
12 maart 2016 om 18:39 #17275785
Hallo allemaal,
Ik heb voor een paar weken geleden maar eens mijn A manta project weer onder het stof vandaan gehaald.
De auto heb ik inmiddels al 10 jaar in mijn bezit en er nog geen meter mee over de openbare weg gereden. king:Nu was ik een beetje aan het inventariseren en bedenken wat ik er allemaal mee ga doen.
Mijn plan: zo origineel mogelijk laten! (op wat “pimp” atributen na)Nu weet ik dat er een 1.9S in de manta lag. Echter staat op het type plaatje dat het een 1600 is geweest.
Omdat ik er toch geen strepentrekker van ga maken maakt me die paar pk tussen 1.9 en 1.6 niet zoveel uit.
Echter zou ik er zelf graag een 1600S in willen leggen om niet te ver terug te gaan :angel
Is er qua originaliteit wat bekend over wanneer er een 1600 of wanneer er een 1600S in gelegen heeft.
Staat er dan bijvoorbeeld op het typeplaatje dat het een 1600S is?Dit alles zo dat ik op mijn dooie gemakje internet in de gaten kan houden wanneer er iets geschikts langskomt.
Alvast bedankt.
12 maart 2016 om 19:07 #18313162Volgens mij is dat uit het Adrema schildje te herleiden.
12 maart 2016 om 19:31 #18313163Dat Adrema schildje heb ik niet, of is mij nog nooit opgevallen. Waar kan ik die vinden bij een Manta A?
14 maart 2016 om 15:59 #18313164Niemand????????????????
Die staat op de rechter chassisbalk, net voor de bout van de vooras.
Zit met popkenagels vast. ;) king:
Is van aluminium.Je vermelde wel dat op het type plaatje 1600 staat.
Dus je weet het wel. ;)Wat motor aangaat: zet er maar weer een 1900S in, heb je meer plezier dat met die 1600.
:kewlpics :thumb
14 maart 2016 om 16:40 #18313165Ik heb vroeger ook wel een 1600S gehad en dat reed ook prima.
Als je er geen racer van wil maken rijdt het prima, wel checken of de carburateur nog OK is.
e.e.a. zal ook afhangen van de overbrenging in de achteras die je hebt.
bij een 1600S hoorde meen ik een 3,67 overbrenging in de achteras, tegen een 3,44 voor een 1900S.
Dus inderdaad eens kijken wat er op het plaatje staat en evt zelf de omwentelingen van de achteras controleren.
Dit kun je doen door de wielen 1 maar rond te draaien en dan te tellen hoeveel omwentelingen de kardanas draait.Plaatje zit recht onder de carburateur op de chasisbalk
suc6
14 maart 2016 om 18:57 #18313166Dacht dat een Adrema-plaatje iets anders was dan je typeplaatje. Meer een plaatje waar de uitrusting en opties op staan.
Gaat mij erom of er op het typeplaatje verschil is tussen “manta 1600” en “manta 1600s”.Omdat ik originaliteit voor de Manta op zekere hoogte belangrijker vindt dan PK’s zou ik graag willen weten welke motor qua originaliteit nog kan king: .
Heb zelf ook een C-kadett met 2.0E en 5-bak verbouwd. Achteraf enigszins spijt dat ik hem niet origineel heb gelaten.
Vandaar dit plan met de Manta, verbouwde zijn er al genoeg :thumbupHierbij nog even een paar foto’s van hoe hij erbij stond toen ik hem kocht:
14 maart 2016 om 19:49 #18313167Leuk dat je na zo’n lange tijd gaat beginnen, veel plezier en succes gewenst!
Manta zag er 10 jaar geleden mooi blauw uit ;). Hoe staat hij er nu bij?Ik ben het met je eens dat origineel mooier is, Alhoewel ik nu een c20xe in een geheel originele b-ascona bouw …
Wil je een originele 1600, houd dan voor de s rekening met 75pk en 60 voor de n. Best weinig voor een auto met sportieve ambities.
Ik dacht (maar is ff geleden) dat een ‘n’ op het typeplaatje staat, ‘s’ niet.
N heeft ook de ‘kleine’ achteras, alhoewel die bij jouw Manta ook vervangen kan zijn.14 maart 2016 om 20:05 #18313168Bij het demonteren destijds kwam ik erachter dat de roestduivel zijn werk goed had gedaan! :(
Ondertussen heb ik er een tweede carrosserie bij om een en ander uit te wisselen
Ik heb alleen “Manta 1600” op het typeplaatje staan.
15 maart 2016 om 15:59 #18313169Het het zelf nooit begrepen dat men niet gelijk een 1900S kocht.
Mijn eerste Manta-A was ook een 1600S.
Zat toen te twijfelen tussen een Ascona-A SR met 1900S en de Manta-A 1600S.
Het is de Manta-A geworden met 1600S, omdat…………….die veeel mooier is. :thumb
Later een 1900S, wat een verschil, ook kwa verbruik oftewel was zuiniger dan die 1600S.
Dat vertellen meer mensen die dat hebben gedaan.
Als je zo koekeloert onder de motorkap als leek, zie je het verschil niet eens.
Ik zou er een 1900S inbouwen, al is deze origineel een 1600S.
Maar dat mijn keuze…Gewoon doen wat jij zelf wild. :thumb
:jerry :jerry :thumb
16 maart 2016 om 17:14 #18313170De voorkant is idd goed geroest, jammer! Hoe is de rest, dorpels, wielranden, kriksteunen en alle andere beruchte plekken?
Ik zou toch ook voor een grotere cih gaan, eventuele ombouw naar origineel is dan ook zo gepiept. Maar eerst de basis maar eens goed aanpakken :D .
Wat is je planning, kunnen we een nieuw project volgen hier?
16 maart 2016 om 18:26 #18313171De rest is meer van hetzelfde :angel
Ik heb er later een harde carrosserie bij gekocht.
Nadeel van die is dat er een zonnedak in heeft gezeten en dit is dicht gelast :sleeping.
Gevolg; een golfplaten dak :hmmz , daarbij zijn er vreemde verstevigingsstrippen onder het dak gelast zodat een originele hemel niet meer past. Daarom is het plan om het dak van de blauwe over te zetten op de andere carrosserie king:Qua planning heb ik niet echt iets in gedachten.
Het dak zal deze zomer overgelast worden omdat de 2 carrosserieën best wel in de weg beginnen te staan.
De kale carrosserie gaat dan in het spit. Dan kan ik beginnen met kaal maken van de bodem.
Vervolgens stralen en daarna strak maken en naar de spuiter. Dan langzaam aan opbouwen, blijft hobby he :thumb.
Op die manier heb je ook de tijd om vervanging voor kapotte en versleten onderdelen te zoeken.
De auto staat niet in de weg en ik heb hem ook niet perse nodig vandaar.Maar mochten er updates zijn zal ik dat in dit topic plaatsen :thumb
29 maart 2016 om 18:56 #1831317210 jaren project :afro
5 juni 2022 om 03:33 #18468131Oeioei ik hoop niet dat mijn project ook zo langzaam gaat.
laatste post is al 6 jaar geleden.
dus 10 jaar stil gestaan en niets aan gedaan toen dit topic starte en zijn nu alweer 6 jaar verder dus dat is al 16 jaar niets aan gedaan.24 juni 2022 om 17:32 #18470515Geen idee of dit project nog leeft, mijn ervaringen zijn dat ik op een gegeven moment de originaliteit maar heb opgegeven omwille van een betere/leukere auto. Ook ik begon de mijne met een 16S begin jaren 80. Daarna een 2.0 (geen vergelijk) , daarna een snel 2.2 blok (te nerveus) en nu een 3.0E. Wat ik achteraf gesproken, beter direct had kunnen doen. Dit is wat je (ik) wilt, het GT gevoel. Extreem soepel, relaxed, maar ook snel wanneer het leuk is (5 bak Getrag). Prachtig geluid. Nooit begrepen dat Opel dit nooit zelf gedaan heeft. De Capri had wel een 6 cilinder. Opel had de motoren in huis vam de Monza en Senator, eerder de Commodore. Zo eenvoudig in te bouwen voor een fabrikant. Achteraf wel wat meer werk natuurlijk.
Hoe dan ook, mijn 1972 Manta staat, 50 jaar na productie, in perfecte staat met een 3.0E blok en rijdt fantastisch.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.