Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Welke kenmerken voorzien kapot gaan M32 versnellingsbak ?
- Dit onderwerp bevat 224 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 21 augustus 2023om 18:51 door markfreddy.
-
AuteurBerichten
-
18 mei 2016 om 09:43 #18095116
@DeMeistah wrote:
@C130hercules wrote:
Twee weken geleden mijn versnellingsbak laten reviseren bij van Loon…werd helemaal simpel van dat gefluit als ik boven de 50 km/h reed…. Uiteindelijk bleken mijn lagers nog niet bijzonder slecht. Tevens gelijk maar m’n koppelingsplaten vervangen omdat de bak er toch uit was. Wat een rust nu weer in de auto. :angel
Service was prima. Binnen twee dagen was de auto weer klaar. Johan heeft nog even alles laten zien wat vervangen was, helemaal top!
Groet,
John
Wat heeft dit je ong gekost als ik vragen mag? En worden er dan onderdelen gebruikt die niet meer zo makkelijk slijten als de originele?
Hé,
Er zitten nu sterkere lagers op (dus geen GM lagers meer) die slijten niet tot nauwelijks. Bij de Opel dealert zetten ze er gewoon weer originele lagers op…dat wilde ik dus niet en de prijs was ook nog eens fors hoger.. Voor de versnellingsbakrevisie betaalde ik € 875,- incl. de- en montage. Auto moest daarna nog 3D uitgelijnd worden. Dit kostte € 75.
Groet,
John
18 mei 2016 om 18:56 #18095117@C130hercules wrote:
@DeMeistah wrote:
C130hercules wrote:Twee weken geleden mijn versnellingsbak laten reviseren bij van Loon…werd helemaal simpel van dat gefluit als ik boven de 50 km/h reed…. Uiteindelijk bleken mijn lagers nog niet bijzonder slecht. Tevens gelijk maar m’n koppelingsplaten vervangen omdat de bak er toch uit was. Wat een rust nu weer in de auto. :angelService was prima. Binnen twee dagen was de auto weer klaar. Johan heeft nog even alles laten zien wat vervangen was, helemaal top!
Groet,
John
Wat heeft dit je ong gekost als ik vragen mag? En worden er dan onderdelen gebruikt die niet meer zo makkelijk slijten als de originele?
Hé,
Er zitten nu sterkere lagers op (dus geen GM lagers meer) die slijten niet tot nauwelijks. Bij de Opel dealert zetten ze er gewoon weer originele lagers op…dat wilde ik dus niet en de prijs was ook nog eens fors hoger.. Voor de versnellingsbakrevisie betaalde ik € 875,- incl. de- en montage. Auto moest daarna nog 3D uitgelijnd worden. Dit kostte € 75.
Groet,
John
Dat is wel een nette prijs als het daarna niet meer terug kan komen. Ik denk dat de mijne nog lang meekan maar rondkijken en voorbereid zijn is geen slecht idee :D
1 juni 2016 om 06:58 #18095118Nou, m’n 2011 Astra J ST (1.4T) is ook naar de dealer, voor schadeherstel en een kleine beurt, maar ook voor het gefluit/gejank boven de 20 km/h in alle versnellingen (of vrij)… Ik ben benieuwd waar ze mee komen, maar als ik dit topic zo lees, en de filmpjes en verhalen op internet zo lees, zal ik ook wel aan de beurt zijn met m’n M32 bak. Doet Opel Nederland hier nog wat aan? Is er een coulance regeling (want natuurlijk heb ik geen garantie meer)? Of kan ik m’n heil inderdaad beter ergens anders gaan zoeken als mijn dealer niets voor me kan/wil doen? En vervangen ze nog steeds met inferieure lagers?
Overigens, bak schakelt verder goed, geen noemenswaardige problemen anders dan het gefluit.
6 juni 2016 om 19:56 #18095119M32 “puddingbak” eigenaar hier. Ik hoor (hah!) iedereen over de geluiden die snelheidsafhankelijk zijn. Hoewel onze Zafira slecht schakelt en vibreert (ook uit versnelling), maakt hij geen geluidjes. De vraag is of het wel de bak is die de geest geeft of eerder het vliegwiel en/of motorsteunen?
7 juni 2016 om 07:25 #18095120@ikweetvannix wrote:
Nou, m’n 2011 Astra J ST (1.4T) is ook naar de dealer, voor schadeherstel en een kleine beurt, maar ook voor het gefluit/gejank boven de 20 km/h in alle versnellingen (of vrij)… Ik ben benieuwd waar ze mee komen, maar als ik dit topic zo lees, en de filmpjes en verhalen op internet zo lees, zal ik ook wel aan de beurt zijn met m’n M32 bak. Doet Opel Nederland hier nog wat aan? Is er een coulance regeling (want natuurlijk heb ik geen garantie meer)? Of kan ik m’n heil inderdaad beter ergens anders gaan zoeken als mijn dealer niets voor me kan/wil doen? En vervangen ze nog steeds met inferieure lagers?
Overigens, bak schakelt verder goed, geen noemenswaardige problemen anders dan het gefluit.
Vandaag naar de dealer, bak wordt compleet gereviseerd, Opel betaald 40%… Komen wel betere lagers in, en dus niet de knoei die er nu in zit. Het moet maar, ik wil nog effe met die wagen doen :)
27 juni 2016 om 08:45 #18095121@miejas wrote:
M32 “puddingbak” eigenaar hier. Ik hoor (hah!) iedereen over de geluiden die snelheidsafhankelijk zijn. Hoewel onze Zafira slecht schakelt en vibreert (ook uit versnelling), maakt hij geen geluidjes. De vraag is of het wel de bak is die de geest geeft of eerder het vliegwiel en/of motorsteunen?
Nevermind. Het zingen is begonnen in 6e. Nog niet extreem hoorbaar, dus weet niet of reviseren al nodig is? Wat is het gevolg van uitstellen?
7 juli 2016 om 08:21 #18095122Hoi ik zou graag horen of iemand nog tips heeft bij het reviseren van mijn M32 bak van een Vectra 2.2 ?
Ook bij ons maak het geluid in 3 en 4 de versnelling.Moet er ook iets afgesteld worden of is het net als een gewoon lager, vervangen door een nieuwe en de boel weer dicht ?
En graag de tip welke olie er het best in kan, gewoon standaard of iets anders ?Dank u wel.
Gr Marcel20 februari 2017 om 11:20 #18339103AnoniemLid sinds:
1 January 1970Ook een vraagje over d eM32.
Onze meriva B, 1.4 turbo/140pk uit 2011, heeft dus ook de m32.
Het volgende geluid: bij het rijden in de 3, en gas los laten, zakt toerental van 2500 naar 1500.Tussen de 2100 en de 1900 toeren klinkt een geluid uit de bak(denk ik).
Alleen nog maar in de auto rijdend geconstateerd.
Bij stilstaan en gas geven hoor ik niets.
Ik zou het niet omschrijven als ratelen of fluiten.
Verder in geen enkele andere versnelling.
Koppeling intrappen en geluid is weg.
Het schakelen gaat soepel, soms even wat “houterig”, maar niet moeilijk.
De pook heeft niet of nauwelijks speling en beweegt ook niet.
Is dit ook naar de M32 bak toe te schrijven?1 mei 2017 om 09:13 #18342777AnoniemLid sinds:
1 January 1970Nog een aanvulling: het geluid in de 3e versnelling is er alleen bij koude motor en gas loslaten.
En alleen tussen de 2100 en de 1600 toeren.
Na een 30-60 minuten rijden is het geluid nauwelijks meer waarneembaar.
Beginnend probleem en laten checken of ???26 oktober 2018 om 16:26 #183614041800 euro lichter maar wel m’n versnellingsbak en dubbele vliegwiel weer in orde. Een hoop geld inderdaad maar de pijn werd toch wel wat verzacht bij het zien van de lagers die eruit kwamen.
astra j is uit 2011 en net 115000 gelopen.
26 oktober 2018 om 23:37 #18361413[quote quote=18095116] @demeistah wrote:
@c130hercules wrote:
Twee weken geleden mijn versnellingsbak laten reviseren bij van Loon…werd helemaal simpel van dat gefluit als ik boven de 50 km/h reed…. Uiteindelijk bleken mijn lagers nog niet bijzonder slecht. Tevens gelijk maar m’n koppelingsplaten vervangen omdat de bak er toch uit was. Wat een rust nu weer in de auto. :angel
Service was prima. Binnen twee dagen was de auto weer klaar. Johan heeft nog even alles laten zien wat vervangen was, helemaal top!
Groet,
John
Wat heeft dit je ong gekost als ik vragen mag? En worden er dan onderdelen gebruikt die niet meer zo makkelijk slijten als de originele?
Hé,
Er zitten nu sterkere lagers op (dus geen GM lagers meer) die slijten niet tot nauwelijks. Bij de Opel dealert zetten ze er gewoon weer originele lagers op…dat wilde ik dus niet en de prijs was ook nog eens fors hoger.. Voor de versnellingsbakrevisie betaalde ik € 875,- incl. de- en montage. Auto moest daarna nog 3D uitgelijnd worden. Dit kostte € 75.
Groet,
John[/quote]
GM bouwt de bak niet zelf, Getrag maakt de m32bak en niet alleen voor opel oa voor alfa en fiat gebruiken deze bak ook.
er zijn 2 leveranciers van de lagers SNR en Timken, lagers zijn het probleem ook niet, het grootste probleem is de smering waardoor de lagers het uiteindelijk begeven, de M32 bak wordt standaard met te weinig olie afgevuld.
Door een gebrek aan smering veroorzaakt door te weinig toevoer van olie lopen de lagers droog.
Vanaf 2012 heeft Getrag het huis van de M32 bak aangepast,grotere lagers toegpast en een extra olie kanalen aangebracht in het huis waardoor de lagers niet meer drooglopen
27 oktober 2018 om 10:15 #18361418Bij mijn astra j 2011 begon het met een gierend / schrapend geluid die snelheidsafhankelijk was en hoorbaar vanaf 40 km/h.
Ik Vond het bijna op het geluid van een kompressor geblazen motorblok.
Meer of minder geluid in verschillende versnellingen hoorde ik niet.
Geluid kwam van het de as die vanuit de differentie de versnellingsbak in gaat. Het lager hiervan was kapot. Ook bij het intrappen van de koppeling blijft deze meedraaien waardoor je de indruk van een kapot wiel of diflager kan krijgen.
22 januari 2021 om 09:17 #18405712Goedemorgen allen,
inmiddels is dit alweer een wat ouder topic en het laatste bericht alweer ruim 2 jaar oud. Ik heb het hele topic gelezen en ben veel wijzer geworden. Maar toch wil ik aansluitend nog een vraag stellen. Is het mogelijk om te achterhalen of de versnellingsbak gereviseerd is, als er niks over in het boekje staat? Ik heb een Astra 1.4T sport uit 2010 met 110k km, inmiddels alweer 2,5 jaar in bezit. Wij ervaren problemen met de koppeling, maar ik dacht als we daar toch al flink in gaan investeren dan wil ik meteen weten wat de staat van de m32 is.
alvast bedankt!
gr Robbert
22 januari 2021 om 14:49 #18405800Of een bak gereviseerd is kunnen we natuurlijk nooit zo zien op een forum.
Dat moet jezelf laten controleren.https://www.courtenaysport.co.uk/Gearbox-Rebuilds
Hier staat ook een verhaal over revisie van deze bak.
Met daarbij aanknopingspunten of je een oude of nieuwe versie van de bak cq. endcase hebt.22 januari 2021 om 15:05 #18405849Als je de geschiedenis weet van de auto misschien wel.
De bak van mijn auto is ook gereviseerd. Hierbij zijn zwaardere lagers gebruikt en de olie poorten ruimer gemaakt.Misschien zitten er merktekens op de bouten.
Zou het anders niet zo weten.
Succes ermee!!
22 januari 2021 om 23:02 #18405927Bedankt!
Ik zal de garages ook eens benaderen waar de auto ooit in onderhoud is geweest. Het boekje is aanwezig maar de toelichting bij de stempels is summier.
prettig weekend verder!23 januari 2021 om 08:40 #18406009Bak revisie wordt bijna niet meer gedaan door de garage zelf.
Best specifiek, en tijdrovende klus.
Zijn meerdere bedrijven helemaal gespecialiseerd op de m32 bak.
Maar al met al een kostbaar gebeuren.
Succes ermee
18 juli 2022 om 10:54 #18472656Even een oud topic afstoffen.. Er is al mega veel geschreven over de M32 bak, ook in mijn Astra J 1.4T zit er een en zit ondertussen op 173k. Geen historie terug te vinden over een revisie, ik ga nog op zoek naar eventuele markeringen op de bak of bouten.
Zit alleen nu met de volgende vra(a)g(en). Ik heb gelukkig geen gierende geluiden in welke versnelling dan ook. Alleen een soort licht schrapend geluid (soort sjik, sjik, sjik) bij het rijden als de koppeling niet ingetrapt is en snelheid loop iets op bij gasgeven. Als ik het goed heb gaat de fequentie weer omlaag als ik doorschakel, maar dat moet ik nog een keer goed testen met het raam open op een rustig stukje weg.
Nu komt mijn echte vraag… Ik merk dat het schakelen <span style=”text-decoration: underline;”>naar</span> 2 en <span style=”text-decoration: underline;”>naar</span> 3 soms iets minder soepel gaat en je “voelt” dat hij in de versnelling gaat. Terugschakelen van 4 naar 3 en 3 naar 2 voel je het niet. Minimaal verschil tussen koude en warme toestand (na bv een langere rit). Koppeling zit redelijk laag en pakt erg snel op, veel lager dan ik gewend ben van VAG of Ford. Trapt ook relatief stroef in, heb begrepen dat dat iets Opel eigen is en kan ik mee leven. Wat zou hieraan ten grondslag kunnen liggen? En beter nog, wat zou ik er aan kunnen doen?
Mijn idee is om te beginnen met olie verversen en kijken wat het oplevert. Schakelt ie weer beter, dan ben ik tevreden. Is het de koppeling die zijn einde nadert (geen historie of deze in de eerste 173k als eens vervangen is), dan moet volgens mij de bak er af en moet er sowieso nieuwe olie in (of heb ik dat mis?). Het “stroeve” koppelen zou te maken kunnen hebben met een vieze as en een druklager wat aan z’n einde begint te raken, iemand daar al ervaring mee?
Veel vragen, hopelijk een of meerdere antwoorden. Alvast bedankt voor de adviezen.
Groeten, Nick
18 juli 2022 om 11:07 #18472701Mijn vorige auto, een Astra J met dezelfde motor had ook zo’n geluidje. Dat kwam niet van de bak, maar van de compressor van de airco. Die zou ik ook even laten controleren op geluid. Ze kunnen bij een garage zo horen waar het vandaan komt.
Heb je de auto nieuw gekocht? Of 2e hands?18 juli 2022 om 14:12 #18472756Dat is een goeie, ga ik eens naar laten luisteren of het daar vandaan komt. Auto is 2e hands, ben de 3e eigenaar sinds een goeie week (zal me even opnieuw voorstellen in de desbetreffende sectie). Op zich maak ik me geen grote zorgen over de versnellingsbak, wil graag dat het betrouwbaar is en geen kosten/tijd ga maken die niet nodig zijn. Bedankt voor de tip @fisherman
Net even contact gehad met Opel om na te gaan welke olie ze adviseren. SP GEAR 1081 (75W) om precies te zijn. Nu adviseren ze Kroon als een specifiek merk, ga nog wel op onderzoek om te kijken wat andere merken adviseren om te kunnen vergelijken. Waarom adviseert de een 75W en de ander 75W80 om te gebruiken. Heb zelf nog 3l 75W90 van mijn vorige Ford staan (wat er uiteindelijk nooit in is gegaan) maar dat werd al door velen afgeraden omdat de 90 wellicht te veel afwijkt van wat geadviseerd wordt.
18 juli 2022 om 14:31 #18472792Bij mijn vorige auto is de bak 2 keer open geweest, maar olie is er nooit meer vervangen. Ik dacht dat olie vervangen voor de versnellingsbak alleen iets was voor automaten.
18 juli 2022 om 16:32 #18472840Ik was net bij de garage voor de APK van een van de andere auto’s en meteen een afspraak gemaakt voor het verversen van de airco en de remvloeistof van de Astra. Er is niet bekend wanneer dat vor het laatst gedaan is en heb er het liefst zo lang mogelijk plezier van. Daarnaast voelt de airco niet super koud meer aan en had wat moeite om dit weekend de boel fris te krijgen.
Toen ook gevraagd of het nut heeft om de bak olie te verversen en hij gaf aan in 80% van de gevallen het er wel beter op maakt. Je neemt de bron niet weg van een bak die mogelijk aan het slijten is maar het is wel onderhoud en je hebt er plezier van dat ie vaak weer een tijd heerlijk schakelt. Hij gaf aan het even aan te kijken en in het najaar wat te plannen en langskomen als het eerder nodig is. Hij gaat er komende donderdag een stukje mee rijden om het aan te voelen.
18 juli 2022 om 16:40 #18472874Hebben ze niet gelijk even geluisterd of het de magneetkoppeling van de airco compressor is die dat geluid maakt? Was echt maar een paar minuten werk geweest.
18 juli 2022 om 23:50 #18472949Was vandaag voor de Ford bij de garage en had de Astra niet bij me. Ben met de leenfiets heen en weer gereden om de auto weer op te halen. Zal het komende donderdag vragen of ze er naar willen luisteren. Hou jullie op de hoogte als ik meer weet.
21 augustus 2023 om 18:51 #18544123Hey mede opel-rijders!
Ik ben Martijn en heb zojuist een Corsa D GSi aangeschaft. Nu is het echter zo dat de auto mij op het eerste gezicht goed leek. Dat de pook wat wiebelde bij optrekken leek mij een kwestie van een rubber ergens in de motor/versnellingsbak steunen vervangen.
Nu heb ik voor het eerst wat langer gereden en merk ik een raar geluid bij het optrekken vanuit stilstand, een soort gierend geluid. Ook hoor ik de bak in de 2e versnelling én beweegt de pook in de 1, 3 en 5 met optrekken een goede centimeter.
Ik heb een jaar lang garantie op de auto gekregen, dus dit zou goed moeten gaan wat betreft de kosten die ik moet maken.
Maar na dit forum gelezen te hebben lijkt mij dit erg duidelijk een versleten M32 bak toch?
Ik hoor graag of jullie nog tips hebben, ik moet hem laten diagnostiseren bij een Bosch garage om het onder de garantie te houden. Enige tips met betrekking tot wat ik het bedrijf die de diagnose stelt kan meegeven ?
Ik wil liever niet dat ze straks komen met “nieuwe olie en klaar” en dat ik straks wegrijdt en hetzelfde riedeltje weer begint…
Hier een link naar een filmpje met het geluid: https://youtube.com/shorts/9JRnP_ATQrY?feature=share
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.