welke bandenmaat onder corsa sedan

Forumindex Forums Modellen Corsa welke bandenmaat onder corsa sedan

• Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    rick1972
    Deelnemer

Hallo iedereen,

Even een vraagje. Weten jullie toevallig welke bandenmaat er onder een corsa sedan past die niet is verlaagd? En wat past er nog onder als hij zo’n 6 cm is verlaagd?

Alvast bedankt.

Rick

Corsa_GSi
      Deelnemer

195-40-16 of 195-45-15, maar alles hangt van de velg af. hierin is de breedte en de et-waarde belangrijk.
        ook handig om te vermelden is of de wielkasten zijn uitgerold.

rick1972
        Deelnemer

wielkasten zijn niet uitgerold. heb nog een set cupvelgen van m’n vectra over. 205/45 17 inch

zou dat passen?

Jurgen
          Deelnemer

ligt aan de et waarde, maar wordt onverlaagt al krap en zal geen porum zijn denk ik.

McKaamos
            Deelnemer

17 inch onder een Corsa Sedan lijkt mij ook helemaal niks idd, Jurgen.

Standaard bandenmaat is een equivalent van 145/70/R13.
              Breder kan prima. 195 bijvoorbeeld, op een 6J brede velg.

Even een lijstje equivalente bandenmaten, wat rol omtrek betreft. Dat is namelijk raadzaam ivm tellerafwijking en het oplopen van boetes ;)
              14x6J = 195/45/R14
              15x6J = 195/40/R15
              16x6J = 195/35/R16 (grootste afwijking, geen maat binnen 1% afwijking te krijgen)
              17x6J = 195/25/R17

Groter als 16 inch zou ik absoluut niet gaan. De band wordt dan zo plat dat je geen comfort meer overhoud. Ga je dan ook nog verlagen, dan is het echt een stuiterbak en voelt het nog stugger als een kart.
              Daarbij zijn zulke grote wielen onder zo’n klein auto’tje in mijn ogen ook geen porum, maja, dat is persoonlijke smaak. In ieder geval is het slecht voor je rug en nieren (dus lendegordel dragen, zoals motorrijders, omdat je nieren anders kapot gaan)
              Daarbij zijn zulke platte banden ook nog eens hardstikke duur en loop je meer risico op velg rand schade door stoepjes.

205/45/R17 zou ik niet monteren, die zijn namelijk meer dan 15% groter dan je originele wielen. Je verliest al je trekkracht, verbruik schiet de lucht in (rijd je opeens 1op10 ipv 1op14) en je teller afwijking is zo groot dat je om de haverklap boetes te pakken hebt (100 op de teller is dan echt 116kmh)

Beste kan je de rol omtrek binnen 2% van je originele maat houden.
              Je teller wijkt altijd negatief af (meer aangeven dan hoe hard je eigenlijk gaat) dus liefst groter, maar maximaal 2%.

ET waarde zou ik ook niet al te veel mee afwijken. Standaard is ET49 op een A Corsa.
              Maak je die waarde kleiner, dan komt er een hefboom effect op je wiellager te staan waardoor de binnenring t.o.v. de buitenring wil gaan torderen.
              Daardoor slijt het lager harder, en vervangen is een kut klus. Liefst minder dan 10mm lagere ET waarde nemen.

crossagek

corsa sedan zou ik niet op 17 “zetten , staat als een vlag op een strontschip . 15” is wel max kwa mooi staan .

corsa sedan heeft ronde schermen wat al een voordeel is met bredere banden in combinatie met verlagen .

Ik heb nu 185-55-R15 op calibra velgen liggen , dus standaard ET 49 , maar rijd met spacers van 10 mm . Mijn auto is voor 10 cm verlaagd en achter 8 cm en bij mij loopt niks aan .

Nu moet ik zeggen dat ik voor niet veel ruimte meer over heb .

kiyamizio

@crossagek wrote:

corsa sedan zou ik niet op 17 “zetten , staat als een vlag op een strontschip . 15” is wel max kwa mooi staan .

corsa sedan heeft ronde schermen wat al een voordeel is met bredere banden in combinatie met verlagen .

Ik heb nu 185-55-R15 op calibra velgen liggen , dus standaard ET 49 , maar rijd met spacers van 10 mm . Mijn auto is voor 10 cm verlaagd en achter 8 cm en bij mij loopt niks aan .

past dit ook al je geen spacer heb met 195 45 15 calibra velgen bijna zelfde maat?

TedMechanic
                  Deelnemer

@kiyamizio wrote:

@crossagek wrote:

past dit ook al je geen spacer heb met 195 45 15 calibra velgen bijna zelfde maat?

Moet kunnen ja. Ik heb zelf Astra GSi velgen, da’s dezelfde maat. Met 195/45R15, zonder spacers en 6 mm verlaagd. Dat ziet er zo uit:

195/50R15 past ook, die had ik eerst.

Jurgen
                    Deelnemer

6mm verlaging is ook niet veel :jerry

Ted-Jan

17 inch past niet.

heb t zelf geprobeert maar zit al klem als je de krik laat zakken :???:

crossagek

zonder spacer moet dat wel passen . Ik had die spacers nodig ivm met mijn schroefset .

aangezien voor dus een cm naar buiten kwam heb ik achter ook een cm naar buiten gezet .

dit is dus 185-55-R15 op ET 49 ( eigenlijk ET 39 ivm spacer ) en 10 cm verlaging ;)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.