Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › waterpomp zafira A monteren
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 augustus 2024om 22:24 door frank95.
-
AuteurBerichten
-
6 augustus 2024 om 19:52 #18554408
Hallo ik heb de volgende vraag over mijn Zafira A ,bouwjaar 2005 motor Z16XE
Mijn plan de distributieriem te vervangen loopt wat stroef!
De meeste merktekens voor de afstelling heb ik wel gevonden zoals bij:nokkenassen en BDP krukas.
Het probleem zit bij de koelwaterpomp. Ben onzorgvuldig geweest bij het demonteren van de pomp en ben de juiste positie voor de montage kwijt. Voor zover ik het bekeken heb zitten er geen merktekens op. De pomp is gemonteerd met drie bouten en kan op diverse posities gemonteerd worden , wie kan mij advies geven hierover.
Frank
6 augustus 2024 om 21:49 #18554416Heb je er een foto van?
Er zal geen merkteken op zitten omdat die gewoon mee draait met de riem als de motor loopt. Ik denk dat die er gewoon op kan op welke manier dan ook.
Succes ermee
7 augustus 2024 om 08:01 #18554418De Z16XE heeft een vaste montage voor de waterpomp. Dus kan maar op één manier, bij de oudere kon je de riem ook met de pomp stellen.
7 augustus 2024 om 13:18 #18554423Beste pieter_opel en Opeltje17
Hier de foto’s van de pomp .DE pomp wordt met drie bouten bevestigd. Kan op drie manieren in pomphuis gemonteerd worden zoals te zien is. Op 1 plek wordt hij gefixeerd tegen verdraaiing d.m.v. uitsparing in rand flens pomp . Zuigopening in pomphuis zit decentraal.
Volgens Haynes dient pomp op merktekens (zijn er niet) geplaatst te worden.
Graag jullie advies hierin.
Met vriendelijke groet,
Frank7 augustus 2024 om 15:51 #18554425Raar heb er in het verleden toch een heel aantal gedaan, toch altijd een merkteken aanwezig. Bij de oudere X16XEL is ie wel “merkloos”. En de oude 8v’s daar span je hen alleen met de pomp.
Dan de pomp zo draaien dat de riem mooi op spanning staat.
8 augustus 2024 om 10:33 #18554440Ik denk dat het blauwe skoepwiel aan de onderzijde komt te zitten.
Groeten
10 augustus 2024 om 22:24 #18554471Hoi, Opeltje 17 en pieter_opel
Ik was effe druk druk dus reageer nu pas!
Na wat logisch nadenken kwam er wel achter hoe de pomp te monteren , zoals pieter_opel al schreef , zuigopening in het pomphuis dient natuurlijk recht voor de waaier komen anders gaat er wat mis. Verder viel het mij op dat van de drie draad gaten voor bevestiging er eentje is die iets naar binnen zit. (zie het draadgat rechts boven ) De pomp dient in het huis verdraaid te worden tot dat de halfcirkelvormige uitsparing flens pomp ,voor komt bij het draadgat rechts boven. Deze bout fixeert dan de pomp op deze plaats , zuig opening in pomphuis komt nu exact voor waaier.
Ik heb nog wat vragen over de Zafira A met motor Z16XE binnenkort ,komt morgen of zo wel
groetjes,
Frank
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.