Forumindex › Forums › Modellen › Omega › waterpomp Y32SE ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 juni 2008 om 08:38 #17207201
Hallo, sinds kort heb ik bij me Y32SE een gierende geluid. Als de motor stationair draait, en als je dan ietsjes gas geeft hoor je een gierend/zeurend geluid, dat mee gaat op de motortoeren.
Het gekke is dat het alleen is bij warme motor..
Zelf heb ik het idee dat het evt. de waterpomp zou kunnen zijn.. Eergister naar de garage gereden nadat ik van me werk kwam. ‘s middags hoorde ik dat geluid al weer, dus dacht leg het daar voor.. Nou, of de duivel ermee speelt, bij de garage aangekomen hoorde je dat geluid dus gewoon niet (meer) op moment dat ik de kap open trok. :fy1 Ik balen, want dan sta je toch een soort van voor l.u.l. laat maar zeggen, alsof je e.o.a. zeikerd ben.
Heeft iemand hier ervaring(en) mee toevallig of herkent dit ?? (dat geluid dan)
Bedankt alvast voor enige tips/hulp.Grt.
Jeroen.18 juni 2008 om 11:13 #17413580Ik ken een geval toen was het de Dynamo (bij een Y26SE)
Greetzzz, Sjors
18 juni 2008 om 17:26 #17413581Ja, dat zou dus ook nog kunnen Sjors.. Dat zei Willem ook al.
Er zit nu een heel zielig licht klinkend giertje door me mooie motor geluid heen. Eigenlijk alleen bij warme motor, maar het lijkt erger te worden.:thumbdown De dynamo die erop zit is van een C25XE orgineel.
Me Y32SE is een nieuwe motor, en diegene waar ik ‘m van gekocht heb zei dat ik het niet preventief hoefde te vervangen die waterpomp.. Lijkt me ook best stug dat die nu de brui geeft. Blok is uit 2003. Maar ja, het kan altijd. Opel en waterpompen heeft een aantal jaren niet goed uit gepakt samen…Bedankt voor het meedenken iig Sjors ! :thumbup
grtz. Jeroen.
18 juni 2008 om 17:33 #17413582Ik heb het bij mijn vorige 2.5v6 een keer gehad, zo’n vervelend geluid…
Toen was het de spanrol van de multieriem:vertag
Kan het dus ook nog zijn, maar daar lijkt hij me nog wat te jong voor….Maar de waterpomp is van 2003, hoeveel km’s heeft die pomp dan al gemaakt??
Groetjes,
Niels
18 juni 2008 om 17:37 #17413583Ja dat zou ook nog kunnen Niels, want de spanrollen van de multieriem zijn nog van me oude C25XE, omdat op het blok van de Y32SE niks zat. Alleen een vliegwiel nog en een distririem, andere aanbouwen delen niet..
Het blok is uit 2003 idd. en had 0 km. gelopen (nieuw uit fabriekskrat) wel test kilometers uiteraard. Heb er nu zo’n 3.700 á 4.000 km. mee weggereden al..
grtz. Jeroen.
18 juni 2008 om 17:47 #17413584Heb je dat blok in Duitsland gekocht Jeroen van ene Andreas ?
Greetzzz, Sjors
18 juni 2008 om 18:22 #17413585Nope Blokkie komt bij OMC vandaan in maasluis dacht ik
Willem
18 juni 2008 om 18:49 #17413586origineel gepost door Jerremy
Ja dat zou ook nog kunnen Niels, want de spanrollen van de multieriem zijn nog van me oude C25XE, omdat op het blok van de Y32SE niks zat. Alleen een vliegwiel nog en een distririem, andere aanbouwen delen niet..Het blok is uit 2003 idd. en had 0 km. gelopen (nieuw uit fabriekskrat) wel test kilometers uiteraard. Heb er nu zo’n 3.700 á 4.000 km. mee weggereden al..
grtz. Jeroen.
nou mijn vader heeft een 2,2 en daar was na 5000 km ook al de waterpomp kaduk. is niet de zelfde pomp maar het kan altijd.
18 juni 2008 om 20:51 #17413587Ja, idd Aronjte. Ik sluit ook niet geheel uit dat het de W.pomp kan zijn.
Heb n.l. bij me vorige Astra F X20XEV dit ook al is gehad. 2x zelfs Kennelijk zijn die type waterpompen wat brak/zwak. Die ging schrapend geluid maken bij stationair draaien (ander geluid als wat ik nu heb trouwens, maar dat zou kunnen omdat bij de V6-en de w.pomp over de multie loopt en bij de 4 cilinder motoren op de distrie, misschien andere krachten wat een anders (geluids)effect veroorzaakt). Bij me Astra ging ‘ie na vervangen te zijn bij de dealer binnen 40.000 km. / 2 jaar wéér herrie maken.
Slecht hoor.Grtz. Jeroen.
18 juni 2008 om 21:02 #17413588Sjors, nee niet in duitsland gehaald. Gewoon in NL bij motoren rev. & occasie bedrijf. Heb er ook garantie op. 12 maanden.
Het was trouwens ook een Cadillac Y32SE. Oorspronkelijk in o.a. de CTS gelevered. Dus heb nog een mooi Cadillac inlaatje op de schoorsteen mantel staan :D en nog wat andere specifice Y32SE delen als spruitstukken,
bobine bruggen, twee-massa vliegwiel (handgeschakeld, vandaar dat ik zeg Cadillac, omdat de Omega B Y32SE in NL iig. nooit met een handbak is geleverd. De Cadillac daarintegen wél…)Maar uiteindelijk werden al die blokken (C25XE t/m Y32SE) geproduceerd in de GM/Opel fabriek in Port Ellesmere, in de U.K. (wat ik ooit is ergens gelzen heb)
Grtz. Jeroen.
16 april 2010 om 09:08 #17413589@Jerremy,
Sorry voor het opwekken van een oud topic.
(Ik heb je ook nog een U2U gestuurd)Ik heb precies hetzelfde “zielige, zeurende fluit/gier geluidje” door het motorgeluid van m’n Astra Z16XE heen.
Ook zoals jij beschrijft; alleen wanneer de motor warm is.Heb jij de oorzaak destijds nog gevonden?
Groet,
Lex.16 april 2010 om 17:20 #17413590een Z16XE klinkt zowiezo al hoog gierend van zichzelf, evenals de Z18XE.
dit hebben ze overgenomen van hun oudere zusjes, de X14XE en X16XE(L), en verterkt.
maar een gierend geluid kan inderdaad vanalles zijn..
haal de multiriem eens los en luister of het weg is.
Willem
16 april 2010 om 17:42 #17413591origineel gepost door wim-v6
..haal de multiriem eens los en luister of het weg is.Ok, dat ga ik proberen.
Dat zou dan betekenen dat het de dynamo, riemspanner, riem of aircopomp is.
Mocht dat zo zijn, hoe kan het dan dat het gegier pas begint wanneer de motor flink warm/heet is?
(omdat de dynamo ook warm wordt? dus lagers misschien??)Heb vorige week net distributie riem + waterpomp + spanrol laten vervangen, dus dat kan het niet zijn.
groet,
Lex.16 april 2010 om 17:47 #17413592jupz, Spanrol lager word ook warm tijdens gebruik, Dynamo word warm. enz.
16 april 2010 om 18:09 #17413593origineel gepost door wim-v6
jupz, Spanrol lager word ook warm tijdens gebruik, Dynamo word warm. enz.Ok!
Ik hoop dat het idd daar iets mee te maken heeft en niet ergens uit het motorblok komt.Bedankt!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.