Wat vinden jullie van de pieten discussie?

Forumindex Forums Overige Slap Geouwehoer Wat vinden jullie van de pieten discussie?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 88)
  • Auteur
    Berichten
  • #18257214
    TedMechanic
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 January 2007

      @remutr wrote:

      Hou zwarte piet nu gewoon zwart zoals het al 200 jaar is, net als met de liedjes kom op die moeten nu in eens veranderd worden of de kinderen weten wat er gezongen word, nee die zijn alleen blij dat de sint en zwarte piet komen met snoepgoed en cadeautjes.

      Waarom moet je dat nu weer veranderen?

      Ik denk dat het sowieso wel een goed idee om wat liedjes aan te passen denk ik. Welk kind heeft er nu enig idee wat kaatseballen zijn? :P Je moet ze ook weer niet TE hip maken door iPads erin te vernoemen enzo, maar een beetje met de tijd meegaan kan geen kwaad.

      En ik denk dat de liedjes voor kinderen minstens zo belangrijk zijn als het feit dat ze cadeaus krijgen. Het lijkt me toch handig als ze weten wat ze zingen ;)

      #18257215
      soepkiepe
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 August 2010

        dan inderdaad op die manier.
        maar niet vanwege de discussie die er nu is.

        let maar op, duurt nog een paar jaar, dan hebben de “buitenlanders” hier van alles te zeggen en wij die echte nederlanders zijn kunnen doen wat hun willen.

        #18257216
        Kadett1.2
        Deelnemer
          Lid sinds:
          2 May 2011

          Een woord:

          Onzin.

          #18257217
          Marcel28
          Deelnemer
            Lid sinds:
            10 April 2007

            Deze zwarte pieten discussie verdient wat mijn betreft geen aandacht.
            Het gaat hier om een kinderfeest, en laten we dat vooral zo houden!

            #18257218
            dennisnmgn88
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 February 2012

              Al was die een dag zwart…. wat zwart is moet zwart blijven ;).
              Even zonder gekkigheid. Het probleem is dat alle tegenhangers nu al hun doel (deels) bereikt hebben. Dat is het bespreken van het feest en de zogenaamde link naar slavernij. Als je niet belangrijk bent, moet je iets zoeken om jezelf belangrijk te mogen voelen. Sommige kiezen ervoor om iets te gaan uitvinden, andere vinden het nodig om op bestaande dingen te gaan zeiken. Zo kan je een hele bevolkingsgroep achter je, maar ook tegen je krijgen.
              Precies hetzelfde gebeurd er hier. We hebben een (heel klein) groep(je) wat tegen is, maar een ruime meerderheid die voor is.
              Volgens mij is het vanaf dat punt al klaar toch? We leven in een democratisch land, waarbij een meerderheid heeft aangegeven de zwarte pieten te laten voor wat ze zijn.

              De rest die daar tegen is, heeft of niet hard genoeg de best gedaan om de tegenpartij te overtuigen, of zal inderdaad een punt hebben aangereikt wat totaal niet belangrijk/relevant is. Wat hiervan de reden is, is niet meer belangrijk. De meerderheid heeft gesproken, klaar en einde discussie.

              Dit is al jaren aan de gang, maar word de laatste jaren steeds erger. Ik snap dan ook niet dat deze mensen deze discussie weer telkens zover laten opraken. Er is meerdere malen gezegt dat het feest blijft zoals het blijft. Als je er na al die jaren nog niet achter bent, dan flikker je maar gewoon op. Zoek een ander land, of ga terug naar je eigen land. Mij interesseert het niet waar je vandaan komt, als je zeikt over zwarte piet heb je hier niks te zoeken. Dit is een NEDERLANDSE traditie die elke ECHTE Nederlander zal zien als FEESTDAG en geen discriminatie dag!

              Blijf de tegenhangers vooral publiek geven! Dan duurt het nog een jaartje of 2 voor dat ze inderdaad helemaal een andere kleur hebben.
              Triest, zielig, en natuurlijk 100% Nederlands om zo makkelijk met je eten te laten spelen.

              #18257219
              gose91
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 November 2013

                Ik kan alle standpunten snappen, maar kinderen vragen bij alles wat ze horen tien keer “Waarom?” En als eerlijke ouder moet je ze dan op hun derde of zesde gaan uitleggen wat slavernij is. En dat vind ik het kwalijke aan deze discussie, want je verpest het voor ze op het moment dat ze er nog blij in geloven.
                Laat ze het op de middelbare leren bij geschiedenis, maar zo worden ze naar mijn mening best vroeg geconfronteerd met toch een best moeilijk onderwerp

                #18257220
                Arjen
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 June 2004

                  Helemaal niet over praten met kinderen. Ik denk wél langzaam afbouwen. Dan valt het de kindertjes niet zo op en de mensen die zich ergeren aan Zwarte Piet zijn dan ook tevreden. Gewoon in 5 jaar tijd bijvoorbeeld overgaan naar een witte piet of iets wat er op lijkt. Sjimmie van “Sjors en Sjimmie” heeft ook een metamorfose moeten ondergaan. Niet onredelijk vind ik. Deze smylie kan ook niet meer trouwens; :afro ;-)

                  https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSd2i1crzJw_NoFFLE2NNrznU-2VRqtSsxS5YJTi-XAuSLVGz4nWQ” onclick=”window.open(this.href);return false;

                  https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRp45zJsf_3MvwRgNT8VCubUi1mYN9pweFeVn_yZ667h_ojKGRI” onclick=”window.open(this.href);return false;

                  #18257221
                  soepkiepe
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    10 August 2010

                    haha serieus?
                    jij vind dus dat de traditie ook maar veranderd moet worden naar witte pieten?
                    de traditie IS al deels veranderd.
                    hoeveel pieten zie je nu nog lopen met die grote gouden oor ringen (best knap btw dat zo “slaaf” zulke oor ringen kan betalen)
                    waar is die knal rode lippenstift gebleven?

                    #18257222
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      zelfs al zou er helemaal niets aan de kleur van de pieten veranderen
                      dan nog hebben de tegenstanders van een zwartgekleurde sinterklaas assistent

                      hun doel bereikt……………….. :argue
                      het is nu zo “hot” in de media dat de kindertjes al niet meer weten
                      wat nu klopt en wat niet………

                      kwalijke zaak

                      was zelfs al ergens in t nieuws dat er 1 of ander journalist
                      moeders naar hun mening vroegen over de pieten discussie
                      die hun kinderen uit shool haalden :argue

                      hoe stom kun je zijn :puke :puke :puke :puke :puke

                      het is net als een grote pot witte verf
                      als je daar 1 drup zwart in laat vallen zal het nooit weer wit worden ;) :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry :jerry

                      #18257223
                      Arjen
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Nee, precies. Als de geest 1 maal uit de fles is, krijg je hem nooit meer terug. Daarom ben ik voor geleidelijk aan afbouwen. Kinderen zullen het niet merken. Ze zien sowieso al niet dat de Sint de buurman is met een nep baard, dus waar gaat het over. :jerry :jerry :jerry

                        #18257224
                        soepkiepe
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          10 August 2010

                          ja of de geest terug drukken en de dop er weer op.
                          met andere woorden, zwarte piet blijft.. einde discussie, wat die buitenlanders ook proberen, geen discussie mogelijk, klaar einde verhaal.
                          ze accepteren de tradities maar gewoon, laat ze verdomme blij wezen dat ze in ons land mogen wezen, als een kleine tegen prestatie kunnen ze onze tradities gewoon accepteren, als ze denken er last van hebben rotten ze maar op naar hun eigen land, kiezen of delen lijkt me.
                          sorry, kan me er best over op winden.
                          binnenkort bedenken ze ook nog wel wat waardoor er niet meer op houten klompen gelopen mag worden of dat de tulpen velden maar moeten verdwijnen voor een moskee of zo.

                          iets met een vinger geven en een hand nemen of zo ;)

                          #18257225
                          Arjen
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            30 June 2004

                            Wat het met buitenlanders te maken heeft is mij niet helemaal duidelijk. Als je in Nederland woont ben je volgens mij Nederlander. Beetje trieste reactie. Dus ik stop er mee. :(

                            #18257226
                            soepkiepe
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 August 2010

                              ja precies, je vat de koe bij de horens, laten ze zich dan ook als nederlanders gedragen ;)

                              #18257227
                              Arjen
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                30 June 2004

                                Jammer dat je het niet begrijpt. :(

                                #18257228
                                soepkiepe
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  10 August 2010

                                  nja, denk niet dat het zo zeer met begrijpen te maken heeft.
                                  jij denkt er anders over dan mij, ik begrijp best wel wat je bedoeld, zeker dat deel met die fles klopt.
                                  ik ben het er alleen niet mee eens om er dan in zekere zin aan toe te geven.
                                  ik vind dat hun gewoon onze tradities moeten moeten accepteren.

                                  #18257229
                                  Arjen
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    30 June 2004

                                    Het is gewoon een ontwikkeling die goed is. Zie mijn voorbeeld van Sjors en Sjimmie. die tekenaar begreep het 40 jaar geleden al! Wat een ander hier op het forum zei dat ze al geen dikke rode lippen ziet en grote gouden oorbellen bevestigt dat ook nog eens. De liedjes zullen ook aangepast worden. “Ook al ben je zwart als roet, maar ik meen het toch goed” kan natuurlijk niet meer. En de kinderen maakt het echt helemaal niets uit. Je ziet wel eens hele slechte Sinterklazen, zelfs met Drents accent. Ze zien het niet eens. Dus niet abrupt stoppen maar geleidelijk, dan is iedereen tevreden. Mar ik had als kind al een hekel aan die onzin, dus ik ben niet helemaal objectief. Op mijn vroegere werk moest het ook zo nodig. Collega`s verkleed als Sint en Piet. En met een raar stemmetje leuk zijn……… maar niet heus.

                                    #18257230
                                    TedMechanic
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      9 January 2007

                                      @soepkiepe wrote:

                                      binnenkort bedenken ze ook nog wel wat waardoor er niet meer op houten klompen gelopen mag worden of dat de tulpen velden maar moeten verdwijnen voor een moskee of zo.

                                      Ik heb nog nooit in mijn leven klompen aan gehad (en ik kom nog wel uit Zeeland!), dus die mogen ze best verbieden en tulpen komen uit Turkije en niet uit Nederland ;) Overigens zijn tulpen geen traditie, maar handel ;) Ze zetten die bloemen niet op die velden omdat ze er zo mooi staan daar.

                                      @soepkiepe wrote:

                                      ja precies, je vat de koe bij de horens, laten ze zich dan ook als nederlanders gedragen ;)

                                      Het feit dat “die buitenlanders” hier wonen (en dan bedoel ik met donkere huidskleur), is natuurlijk voor het grootste deel wel onze eigen schuld, omdat wij zo nodig wilden koloniseren in Suriname en de Antillen. Vergeet niet dat wij daar precies hetzelfde hebben gedaan, op veel grotere schaal. We zijn daar gekomen om de boel te veroveren en te verNederlandsen. Nederland heeft daar behoorlijk de machtige klootzak uitgehangen, maar de mensen die daar wonen hadden vooral daar moeten blijven en hadden niet naar Nederland mogen komen. Maar verder was er natuurlijk niks racistisch aan jouw reactie.

                                      #18257231
                                      Arjen
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        30 June 2004

                                        Waarom mochten ze niet komen dan? Suriname was toen gewoon een stuk Nederland en het waren gewoon Nederlanders met een Nederlands paspoort. En volgens mij mag je gewoon vrij reizen in je eigen land. Je moet wel weten waar je het over hebt natuurlijk. :???:

                                        #18257232
                                        Haasje17
                                        Moderator
                                          Lid sinds:
                                          8 September 2009

                                          Wat ik vreemd vind is dat ook niemand het heeft over sint nicolaas, welke eignelijk zwarte slaven bevrijde.

                                          #18257233
                                          soepkiepe
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            10 August 2010

                                            nja, maar buiten dat.
                                            die “buitenlanders” zien alles als dicriminatie.
                                            negerzoen mag ook al niet meer.
                                            nou is het niet zo zeer buitenlands gerelateerd, maar jodenkoek mag ook niet meer.
                                            laat het wat het is.
                                            als ik in africa ben voel ik me toch ook niet gelijk gediscrimineerd wanneer ik iets zie wat met wit te maken heeft?

                                            #18257234
                                            TedMechanic
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              9 January 2007

                                              @Arjen wrote:

                                              Waarom mochten ze niet komen dan? Suriname was toen gewoon een stuk Nederland en het waren gewoon Nederlanders met een Nederlands paspoort. En volgens mij mag je gewoon vrij reizen in je eigen land. Je moet wel weten waar je het over hebt natuurlijk. :???:

                                              HO even! Dat zeg ik niet (of bedoel ik niet). Met mijn zin “die mensen hadden vooral daar moeten blijven”, dat is niet mijn mening, maar de mening die ik hier lees. Met mijn vorige bericht probeer ik duidelijk te maken hoe belachelijk (en vooral egoistisch) die mening is.

                                              #18257235
                                              TedMechanic
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                9 January 2007

                                                @soepkiepe wrote:

                                                als ik in africa ben voel ik me toch ook niet gelijk gediscrimineerd wanneer ik iets zie wat met wit te maken heeft?

                                                Nee, maar de witte bevolking is nou eenmaal altijd de gene geweest die de macht had. En als je macht hebt, voel je je nu eenmaal minder snel gediscrimineerd. En nog steeds. Er sterven in Afrika veel meer mensen door hongersnood dan ebola. Maar aangezien rijke blanke mensen niet dood kunnen gaan aan honger, wordt daar minder aandacht aan besteed in de westerse media.

                                                Maar goed, we kunnen Zuid Afrika er ook nog wel even bij halen. Waar Nederlanders gingen wonen en zich keurig aanpasten aan de cultuur daar.

                                                #18257236
                                                Haasje17
                                                Moderator
                                                  Lid sinds:
                                                  8 September 2009

                                                  Het maakt niet uit blank, zwart enzovoort ik vind dat mensen veel te snel dingen assosieren met discriminatie. En dat dat dan rede voor verandering is. Negerzoen en jodenkoek zijn ook nooit bedoeld als discriminatie, maar toch associeert men het daarmee.

                                                  En ik vind ook dat dit met dus zoiets als sinterklaas gewoonweg niet klopt. Mij maakt het niks uit als er hier buitenlanders komen wonen ook niet als ze niet meedoen aan onze tradities. Maar laat het voor wat het is. Moskee, Kerk het maakt geen ene reet uit. Maar ik zie tegenwoordig heel veel buitenlanders, zowel getint als niet getint het meteen gooien op discriminatie.

                                                  Bijvoorbeeld op wegmisbruikers krijg je jullie moeten altijd ons hebben als reactie als ze een Turkse of Marokkaanse jongen aanhouden.
                                                  En dan denk ik dus dat het probleem dus eerder bij de tegenpartij ligt. Ofwel als straks de zwarte piet oranje paars of wat dan ook is vinden ze wel weer wat anders.

                                                  En hierdoor gaat nederland dus kapot, niet door discriminatie, maar door alles wat vanuit de anderenkant zo gezien word. En helemaal nooit zo bedoeld is.

                                                  #18257237
                                                  soepkiepe
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    10 August 2010

                                                    @TedMechanic wrote:

                                                    @soepkiepe wrote:

                                                    als ik in africa ben voel ik me toch ook niet gelijk gediscrimineerd wanneer ik iets zie wat met wit te maken heeft?

                                                    Nee, maar de witte bevolking is nou eenmaal altijd de gene geweest die de macht had. En als je macht hebt, voel je je nu eenmaal minder snel gediscrimineerd. En nog steeds. Er sterven in Afrika veel meer mensen door hongersnood dan ebola. Maar aangezien rijke blanke mensen niet dood kunnen gaan aan honger, wordt daar minder aandacht aan besteed in de westerse media.

                                                    Maar goed, we kunnen Zuid Afrika er ook nog wel even bij halen. Waar Nederlanders gingen wonen en zich keurig aanpasten aan de cultuur daar.

                                                    en nu proberen de “buitenlanders” de rollen om te draaien dus??
                                                    door nu de macht te pakken? beginnende met zwarte pieten als discriminatie te zien?
                                                    dit is nog maar het topje van de ijsberg.
                                                    kijk eens hoeveel reacties je voorbij ziet komen van twitter of facebook of welke social media dan ook dat er daar “buitenlanders” zeggen dat ze nederland uiteindelijk toch wel overnemen.
                                                    stom genoeg zijn er geen nederlanders die tegen zoiets aangifte doen.
                                                    onthoud wat ik gezegd heb, je geeft ze een vinger, ze nemen je hele hand,indien mogelijk zelfs beide handen.
                                                    als je ze nu hun zin geeft met dit komt er over een tijdje wel weer wat anders waar ze op hun manier last van hebben.

                                                    heb verder ook niet echt een hekel aan buitenlanders al zal het misschien zo over komen, maar heb wel mijn mening er over ;)

                                                    #18257238
                                                    Haasje17
                                                    Moderator
                                                      Lid sinds:
                                                      8 September 2009

                                                      Weet je waar ik me aan t ergere ben, tegenwoordig op de tv maken ze er een kermis van en zeker nog ongeloofwaardiger.

                                                      En waarom ineens nu klagen als het al honderde jaren zo gaat en nog niet eens bij de zwarte medemens was opgekomen dat dit met discriminatie had. En sinds een twee jaar ineens wel? Omdat er een Amerikaan over is gevallen.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 88)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.