Wat vinden jullie van de pieten discussie?

Forumindex Forums Overige Slap Geouwehoer Wat vinden jullie van de pieten discussie?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 88)
  • Auteur
    Berichten
  • #18257189
    TedMechanic
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 January 2007

      Wat betreft mensen die te gast zijn in een land en dus de gebruiken moeten accepteren, ben ik het helemaal mee eens. Maar daar gaat het verder niet eens om. Daarbij gaat het ook niet enkel om de allochtonen in Nederland of asielzoekerscentra.

      En ja, het gaat natuurlijk over geschiedenis, in dit geval de geschiedenis van Nederland. En die is niet rooskleurig wat slavernij betreft. De geschiedenis van Sinterklaas is een stuk waziger en niemand weet met 100% te zeggen waar zwarte Piet vandaan komt. Het is dat je nu een positief verhaal hebben gevonden om je punt te verdedigen. Maar er is nergens een bron te vinden die met zekerheid je verhaal bevestigt. Zet de rol van de Nederlanders daarnaast op het gebied van slavernij, daar is geen twijfel over mogelijk dat dat gebeurd is.

      Kijk eens kritisch naar waar je als land voor wilt staan. Wat laat je zien naar buiten toe. Nederland wil laten zien dat ze tolerant zijn en gastvrij. Dat is zo en dat moet ook zo. Als je dan als land geconfronteerd wordt met slavernij en het feit dat wij dat vieren, dan is dat heel negatief voor het land en zeker ook bijvoorbeeld de economie. Ongeacht of het waar is dat wij slavernij vieren. Als andere landen dat beeld van ons hebben, dan moet je dat veranderen en dus moet je sommige zaken aanpassen, zonder dat ze misschien terecht zijn. “Je bent schuldig tot het tegendeel bewezen is”. Als er een groep mensen neergestoken is en ze vinden in mijn huis een bebloed mes, dan ben ik voor de maatschappij al schuldig. Misschien blijkt er daarna dat iemand dat mes in mijn huis heeft gelegd, maar dan nog blijft mijn imago geschaad, zeker als er in de krant heeft gestaan dat er een mes is gevonden in het huis van Ted M. Zo werkt het bij dit onderwerp ook. Het gaat er niet om wat er waar is, maar het gaat erom welk beeld mensen van je hebben.

      Nu zal het niet zo’n vaard lopen dat landen gaan weigeren om te handelen met Nederland als gevolg van dit, maar toch zie ik het positief dat Nederland bereid is om wijzigingen aan te brengen.

      En je zegt dat je het raar vind dat er Nederlanders zijn die het hiermee eens zijn. Ik ben er NIET zo eentje, maar ik begrijp wel waar de discussie vandaan komt.

      Ik ben het vooral eens met een zwarte Piet met roetvegen, in mijn mening is dat nog steeds het beste compromis. Volgens mij worden kinderen al uitgelegd dat zwarte Piet zwart is door de schoorsteen, dus dan is het verschil een stuk minder groot en kinderen zullen de overgang waarschijnlijk niet eens merken. Maargoed, daarvoor is het nu al lang te laat natuurlijk.

      #18257190
      soepkiepe
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 August 2010

        ik vind het gewoon belachelijk dat er een link gelegd word naar slavenij.
        dat is iets wat de mensen zelf bedacht hebben, er is nooit 1 mens geweest die het ging vergelijken met slavenij.
        dat doen de buitenlanders zelf, en dat is waarom ik er best kwaad om kan worden.
        vooral al omdat het sowieso een kinderfeest is, kijk eens hoe veel buitenlandse kinder er bij staan die ook gewoon pepernoten en ander strooigoed krijgt.
        zwarte piet maakt geen onderscheid tussen de kinderen, dus al weer iets waardoor het niet aan discriminatie gekoppeld kan wrden vind ik.
        maar ja, laten we het leuk houden, jij hebt jou mening, jou mening is een beetje anders dan mijne, ik werd in mijn vorige bericht ook redelijk vel, lijkt me niet de bedoeling dat wij er hier onderling een strijd van gaan maken.
        uiteindelijk hebben wij als burger toch al niks meer in te brengen en doet de regering wat ze zelf willen en luisteren niet meer naar de normale mens.

        mijn punt is gewoon..
        het sinterklaas feest heeft nog nooit iets gehad met discriminatie of slavenij, dat hebben de “buitenlanders” zelf in de wereld geroepen.
        en dat hun dan in mijn ogen zo kinderachtig zijn om een KINDER feest/traditie te willen veranderen in een land wat eigenlijk niet eens hun moederland is vind ik triest.
        het grootste deel nog omdat het een feest voor de kinder is.

        zoals ik het laatst zo mooi las..
        wie onze tradities niet eert is ons land niet weerd!

        #18257191
        soepkiepe
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 August 2010

          o wil er nog 1 ding over kwijt..
          lees dit plaatje maar eens en denk daar eens over na haha :jerry

          #18257192
          TedMechanic
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 January 2007

            Overigens ben ik het daar volledig mee eens hoor, dat Zwarte Piet nooit iets te maken heeft gehad met racisme of slavernij en dat er sowieso altijd allerlei culturen meedoen met het feest. Dat moet ook absoluut zo blijven.

            Maar dan nog is het niet 1 persoon die zich beledigd voelt. Een vriendin van mij is oorspronkelijk Engelse, jaja ook een buitenlander. Ze kende verder de gebruiken niet enzo en ze was compleet geschokt dat er een witte man was met zwarte helpers. Ze kenden de traditie niet, ze kende de geschiedenis niet, zelf is ze ook blank. En dat is jaaaren geleden, nog voordat er sprake was van deze discussie. Vooral heb ik daar mijn visie ook op gebaseerd en niet zozeer op de situatie nu.

            Je hebt gelijk dat er 1 iemand is die openlijk erover begon, maar het is dus niet perse het geval dat er maar 1 iemand is die zich ongemakkelijk voelt over de situatie.

            #18257193
            2slow
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 October 2006

              Het is eigenlijk zaak voor een kleine evolutie, zwarte piet blijft bij naam en vorm zwarte piet. Maar wat mij betreft een blanke en of ook andere huidskleuren met zwarte vegen om het gezicht (van roet uiteraard). Extra rode lippen en ringen in de oren mogen van mij vervallen. En dan is wat mij betreft de discussie over. Dan vind ik dat we als samenleving en land niks meer hoeven in te leveren. En ja zwarte piet mag zwarte piet blijven heten van mij. Anders kunnen we ook gaan afschaven:

              Zwarte pieten (kaart spel)
              ”het” zwarte schaap
              Zwarte katten
              Zwart gat
              Witte wieven
              etc.

              #18257194
              Oenatje
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                als de zeurpieten nou hierover zouden klagen zou ik zeggen: ja, je hebt gelijk

                https://www.google.nl/search?q=afbeeldingen+gouden+koets&biw=1302&bih=594&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=McI_VM_ZLcO_ygPXsoHwAw&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ#imgdii=_” onclick=”window.open(this.href);return false;

                verder ben ik er eigenlijk wel klaar mee me deze discussie, ieder jaar weer hetzelfde ,

                zwarte piet blijft, zoniet dan zijn er altijd wel van die mensen die dan expres als zwarte piet gaan. verbieden kan niet

                #18257195
                jethro
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 February 2008

                  @TedMechanic wrote:

                  Wat betreft mensen die te gast zijn in een land en dus de gebruiken moeten accepteren, ben ik het helemaal mee eens. Maar daar gaat het verder niet eens om. Daarbij gaat het ook niet enkel om de allochtonen in Nederland of asielzoekerscentra.

                  En ja, het gaat natuurlijk over geschiedenis, in dit geval de geschiedenis van Nederland. En die is niet rooskleurig wat slavernij betreft. De geschiedenis van Sinterklaas is een stuk waziger en niemand weet met 100% te zeggen waar zwarte Piet vandaan komt. Het is dat je nu een positief verhaal hebben gevonden om je punt te verdedigen. Maar er is nergens een bron te vinden die met zekerheid je verhaal bevestigt. Zet de rol van de Nederlanders daarnaast op het gebied van slavernij, daar is geen twijfel over mogelijk dat dat gebeurd is.

                  Kijk eens kritisch naar waar je als land voor wilt staan. Wat laat je zien naar buiten toe. Nederland wil laten zien dat ze tolerant zijn en gastvrij. Dat is zo en dat moet ook zo. Als je dan als land geconfronteerd wordt met slavernij en het feit dat wij dat vieren, dan is dat heel negatief voor het land en zeker ook bijvoorbeeld de economie. Ongeacht of het waar is dat wij slavernij vieren. Als andere landen dat beeld van ons hebben, dan moet je dat veranderen en dus moet je sommige zaken aanpassen, zonder dat ze misschien terecht zijn. “Je bent schuldig tot het tegendeel bewezen is”. Als er een groep mensen neergestoken is en ze vinden in mijn huis een bebloed mes, dan ben ik voor de maatschappij al schuldig. Misschien blijkt er daarna dat iemand dat mes in mijn huis heeft gelegd, maar dan nog blijft mijn imago geschaad, zeker als er in de krant heeft gestaan dat er een mes is gevonden in het huis van Ted M. Zo werkt het bij dit onderwerp ook. Het gaat er niet om wat er waar is, maar het gaat erom welk beeld mensen van je hebben.

                  Nu zal het niet zo’n vaard lopen dat landen gaan weigeren om te handelen met Nederland als gevolg van dit, maar toch zie ik het positief dat Nederland bereid is om wijzigingen aan te brengen.

                  En je zegt dat je het raar vind dat er Nederlanders zijn die het hiermee eens zijn. Ik ben er NIET zo eentje, maar ik begrijp wel waar de discussie vandaan komt.

                  Ik ben het vooral eens met een zwarte Piet met roetvegen, in mijn mening is dat nog steeds het beste compromis. Volgens mij worden kinderen al uitgelegd dat zwarte Piet zwart is door de schoorsteen, dus dan is het verschil een stuk minder groot en kinderen zullen de overgang waarschijnlijk niet eens merken. Maargoed, daarvoor is het nu al lang te laat natuurlijk.

                  De arabieren zijn begonnen met negers uit Afrika te halen en te verkopen waar dan ook.
                  Ook de negers van diverse stammen deden mee met die handel.
                  En over welk jaartal spreken wij??
                  Nou?

                  Je moet niet met je moderne ogen naar het verleden kijken!! :vertag

                  Wat dat gezeur aangaat over zwarte piet, 98% is voor!!
                  Maar 2% is tegen……………………………..
                  En er komen meerdere acties in het land om zwarte piet te behouden!! :thumbup :thumbup :thumbup :thumbup

                  #18257196
                  asconahobbyist
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 June 2008

                    Hoe halen volwassenen het in hun botte kop zich druk te maken om een KINDERfeest.
                    Er is nog geen KIND geweest die het idee had dat de zwarte piet de donkere slaaf van een blanke zou zijn.
                    Overigens,Sinterklaas is een kerel met een lange baard in een jurk,hier in Amsterdam barst het van de mannen met lange baarden in een jurk,hoe lang zal het duren voor we die discussie gaan krijgen??
                    Ik zeg,handen af van ons oerhollandse kinderfeest waar kinderen al vele generaties naar uitkijken en mensen die er wat tegen hebben,lekker opkrassen of hier wegblijven!

                    #18257197
                    GTS Vectra
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 July 2011

                      #18257198
                      sleutel13
                        Lid sinds:
                        16 March 2014

                        Wat een gejank om niets eigenlijk. Bedoel hoe de fuck leg je de link tussen sinterklaas en t slavernij verleden. Ga lekker ergens anders butthurt zitten doen.

                        #18257199
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          Tja vind de hele discussie weggegooid belastingeld..

                          verstuurd door ZWARTE!!!!-piet via zijn SAMSUNG Tam-Tam

                          #18257200
                          turbo.d
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            24 June 2013

                            Ga iemand anders “de zwarte piet toespelen”

                            #18257201
                            TedMechanic
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              9 January 2007

                              Discussieren heeft geen zin als je niet bereid bent om te begrijpen wat het standpunt is van de tegenpartij.

                              Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is het uitleggen van het standpunt, maar dat zal mij blijkbaar volgens sommigen al gelijk anti-Nederland maken.Het heeft geen zin om iets in dit topic neer te zetten. Er is geen vraag naar opheldering van de discussie, er is alleen vraag naar het volgende en als dat is wat je wilt horen. Prima.

                              Hier komt die:
                              Die buitenlanders moeten eens van ons feest afblijven!!! Ik zeg: Stuur alle Turken terug naar Marokko!!!!!111 :swear

                              #18257202
                              soepkiepe
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                10 August 2010

                                turken terug naae marokko :jerry :jerry
                                teveel tv gekeken zeker haha.

                                #18257203
                                SimpleFace
                                  Lid sinds:
                                  14 July 2014

                                  Cynisch bedoelt denk ik zo ;)

                                  #18257204
                                  Anoniem
                                    Lid sinds:
                                    1 January 1970

                                    @soepkiepe wrote:

                                    als we nu kortzichtig zijn of niet..
                                    ik vind gewon, ze komen hier in nederland als gast, dus ze hebben hun ook als gastte gedragen
                                    als ik een hotel boek in italie, en op het buffet staan alleen maar kaas soorten, dan ga ik me toch ook niet gediscriminerend voelen omdat ik een kaaskop ben?
                                    die buitenlanders redden hier alles.
                                    alles bij elkaar ben ik er gewoon goed flauw van.

                                    voorbeeld.
                                    hier in hoogeveen zit een gevangenis.
                                    dat ding is gesloten vanwege bezuinigingen, 10 tallen mensen ontslagen.
                                    nog geenmaand later word er verteld dat er 1000 asielzoekers in komen.
                                    dus dat betekend dat de gevangenis verbouwd moet worden, daar is wel geld voor!
                                    er werd ook niet overlegd, nee het werd bekend gemaakt toen bijwijze van spreken de 1e vluchtelingen daar op het vliegveld stapten.
                                    bezuinigingen me reet, dat was al lang bekend.

                                    bejaarden huizen verdwijnen om die reden ook..
                                    de mensen die nederland gemaakt hebben moeten zich maar redden.
                                    het begint gewoon een samenloop van omstandigheden te worden.

                                    in oranje, een plekje in drenthe met 150 inwoners, worden ook zo ineens 400 vluchtelingen gedumpt.
                                    die mensen lopen binnen een week al met een telefoon waarvan ik mag dromen!

                                    :shock: t zijn er geen 400 maar 1400 met als voordeel dat er mensen bij speeltad zijn ontslagen doordat dat niet meer financieel goed draaide
                                    die nu wel weer werk heben in de opvang van deze vluchtelingen ;)

                                    laat nederland eerst maar eens voor nederland op komen en zorgen dat nederland financieel sterker word voordat ze hun geld in buitenland steken. ;)

                                    maar ja, terug naar de pieten.

                                    nu zeg je.. de ware achtergrond van sinterklaas doet er niet toe.
                                    beetje vreemd, jij was toch ook echt de gene die over de geschiedenis begon, nu blijkt dat het hele sinterklaas feest dus niks met rasisme te maken heeft vind je ineens dat de geschiedenis er niet toe doet ;)
                                    dit viel mij inderdaad ook op dat ted eerst mauwt over de geschiedenis dat het allemaal van de slavernij komt nu dat bewezen niet zo is
                                    maakt het opeens niets meer uit?????? dit type mensen willen volgens mij zeuren sorry ted maar je laat je wel heel gemakkelijk in de kaart kijken…..

                                    persoonlijk vind ik het al raar dat er nederlanders zijn die het er mee eens zijn wat ze nu proberen met zwarte piet.

                                    nederland moet eens net als rusland wezen.
                                    putin heeft rare fratsen, maar met het beleid van buitenlanders heeft hij een heel sterk punt.
                                    zal straks de link ff zoeken, maar komt er op neer..
                                    jij komt naar rusland, je past je aan aan ons, wij gaan geen regels veranderen voor jullie, jullie zijn welkom in rusland omdat je in je eigen land niet wezen kan.
                                    rusland is er voor jullie, en niet andersom.

                                    #18257205
                                    Anoniem
                                      Lid sinds:
                                      1 January 1970

                                      @TedMechanic wrote:

                                      Discussieren heeft geen zin als je niet bereid bent om te begrijpen wat het standpunt is van de tegenpartij.

                                      Het enige wat ik tot nu toe heb gedaan is het uitleggen van het standpunt, maar dat zal mij blijkbaar volgens sommigen al gelijk anti-Nederland maken.Het heeft geen zin om iets in dit topic neer te zetten. Er is geen vraag naar opheldering van de discussie, er is alleen vraag naar het volgende en als dat is wat je wilt horen. Prima.

                                      Hier komt die:
                                      Die buitenlanders moeten eens van ons feest afblijven!!! Ik zeg: Stuur alle Turken terug naar Marokko!!!!!111 :swear

                                      turken zijn geen probleem
                                      dat is een handels volk wat hun eigen centen verdient
                                      dus geen uitkering nodig zijn

                                      en niet klagen over sinterklaas en
                                      niet zo,n :afro kleur piet nodig zijn

                                      #18257206
                                      TedMechanic
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        9 January 2007

                                        Het is niet bewezen dat zwarte Piet niks met slavernij te maken heeft. Er is een theorie dat het niet zo is.

                                        Het enige wat je overal leest zijn speculaties (speculaasies :D) over het ontstaan van zwarte Piet. Er is geen bewijs. Dat er ergens een positief bericht staat, maakt dat het niet gelijk de waarheid.

                                        Met je laatste reactie mis je overigens mijn punt volledig, maar dat geeft verder niet.

                                        #18257207
                                        Anoniem
                                          Lid sinds:
                                          1 January 1970

                                          mooi dat het niets geeft ;)

                                          begreep inderdaad niet dat de turken opeens waar dan ook naar toe gestuurd moesten worden :shock: ;) :D :D

                                          ik houd er trouwen mee op in dit topic
                                          heb m,n mening wel duidelijk gemaakt denk ik ;)

                                          voor de rest wil ik er geen tijd meer aan besteden :puke

                                          #18257208
                                          soepkiepe
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            10 August 2010

                                            weet je zeker dat het er 1400 waren?
                                            wat ik weet is dat er nu eerst 400 zaten en dat er nog meer zouden komen.
                                            ook is het al na 1 week zo ver dat de 1e 100 al over geplaatst zijn omdat ze zich niet gedragen kunnen.
                                            ik wens ze dan ook veel succes met de volgende lading die er nog komt.

                                            hier in hoogeveen worden er 1000 in een lege gevangenis gedrukt.
                                            k weet niet, misschien ben ik bevooroordeeld dan, maar voel me er niet geruster op om het zo te zeggen.
                                            er zijn al eerder asielzoekers hier geweest, was ook geen succes.

                                            maar net zoals in heel nederland, we hebben er toch niks over te zeggen, het is allemaal al rond voor dat we er van weten ;)
                                            maar ja, we dwalen nu af van zwarte piet naar asielzoekers, lijkt me niet de bedoeling.

                                            las op facebook een stukje dat ze het ook niet eens zijn met gekleurde pieten, dit omdat dan nog sinterklaas de leiding heeft over pieten..
                                            al met al, zelfs werkgever word straks als discriminerend gezien.

                                            heb het al eens ergens eerder gezegd, doe mij de chinezen maar, hoor je niet snel klagen, en maken nog donders lekker eten ook haha

                                            #18257209
                                            2000
                                            Moderator
                                              Lid sinds:
                                              30 June 2004

                                              Ik vind de hele discussie belachelijk. Het hele KINDER feest staat los van de slavernij. “Ons” verleden v.w.b. de slavernij is verre van fraai, da’s zeker. Dit is ook iets waarvan ik vind dat daar (bewust?) weinig aandacht aan geschonken wordt in Nederland.

                                              De pieten zijn zwart door het roet van de schoorstenen, heeft niets met huidskleur te maken. De sint zelf komt uit Turkije, waar heb je het eigenlijk over :shock:
                                              Maar de huidige discussie kan ik echt niet bij, snap het echt niet. En wat ik al helemaal achterlijk vind is dat ze nog recht hebben om te protesteren ook!!!
                                              Van mij mogen ze de demonstranten helemaal lens slaan, en eerlijk gezegd hoop ik dat het uit de hand loopt, kijken of de (ongelofelijke laffe) politiek er dan ook zo achteloos mee om gaat!
                                              Nogmaals, we hebben het hier over een KINDER feest. De mensen die er moeite mee hebben snappen niets van de Nederlandse cultuur, hebben daar blijkbaar ook de moeite niet voor gedaan, en zullen dat waarschijnlijk ook niet doen. (waarschijnlijk houden ze wel geheel vrijwillig elke maand hun hand op :fy1 ) Heb je moeite met dit Nederlandse deel van onze cultuur dan heb je duidelijk voor het verkeerde land gekozen en is er in mijn ogen maar één oplossing……DOEI!!!!!

                                              (wordt al kwaad als ik dit hier neerzet, stelletje%&$&%*&*&)

                                              #18257210
                                              smileyspeedster
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                10 October 2010

                                                [youtube:zi28zsux]http://www.youtube.com/watch?v=YFlVUV9uGO0[/youtube:zi28zsux]

                                                #18257211
                                                primera
                                                  Lid sinds:
                                                  15 September 2014

                                                  Moet zeggen de mensen die de zwarte piet linken aan slaven en dergelijke dingen. De echte racisten zijn. Want wijzelf zien geen slaaf. Maar een goede en lollige vriend.

                                                  In België blijven ze lekker zwart. En snappen al die ophef niet!
                                                  Eigenlijk moeten jullie zeggen, ons cultuur snappen jullie het niet ga dan terug waar je vandaan komt.

                                                  En negers zijn bruin en zwarte piet is zwart. Dus hoezo discriminatie?

                                                  #18257212
                                                  2000
                                                  Moderator
                                                    Lid sinds:
                                                    30 June 2004

                                                    De link naar de slavernij is er in mijn beleving ook niet, want er zit 800 jaar tussen :wtf

                                                    #18257213
                                                    remutr
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      7 August 2012

                                                      Hou zwarte piet nu gewoon zwart zoals het al 200 jaar is, net als met de liedjes kom op die moeten nu in eens veranderd worden of de kinderen weten wat er gezongen word, nee die zijn alleen blij dat de sint en zwarte piet komen met snoepgoed en cadeautjes.

                                                      Waarom moet je dat nu weer veranderen?

                                                      En buiten dat onze allochtone medemens woont hier al 40 jaar en nooit was er een probleem met zwarte piet, waarom nu wel? Ze denken onderhand echt dat wij hier te gast zijn en niet hun, maar goed dat is weer iets anders

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 88)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.