Wat vinden jullie van de pieten discussie?

Forumindex Forums Overige Slap Geouwehoer Wat vinden jullie van de pieten discussie?

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 88)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268592
    Haasje17
    Moderator
      Lid sinds:
      8 September 2009

      Ik ben van mening, dat ze gewoon zwart of zoals ze meestal zijn Bruin horen te zijn. Al dat gekleur en gedoe om slavernij doet enkel juist meer denken aan de slavernij.

      Wij zeggen toch ook niet dat niet naar mekka gebeden mag worden of dat een aantal zijn schoenen aan moet in de moskee?

      Ik vind dit gewoon ronduit belachelijk dat hier gehoor aan word gegeven. Dit is voor de kinderen ook voor een deel onbegrijpelijk.

      Ze zijn zwart omdat ze door de schoorsteen komen.

      Wat vinden jullie hier nu van?

      #18257165
      theunm
        Lid sinds:
        29 June 2004

        hele discussie is gewoon kansloos

        ok het is een commercieel kinderfeest.

        hoe ga je dit een ventje van 4 jaar uitleggen.

        er is een hele kleine minderheid van medelanders uit de west die hier problemen mee hebben.
        en zelf maken ze hun sinterklaas wit.

        #18257166
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          is al eens eerder behandeld

          en eigenlijk is het me de praat niet waard
          vind dat we als land best tollerant zijn
          wat betreft instroom van andere culturen

          maar ergens moet er wel een grens getrokken worden
          t moet toch niet zo zijn dat wij onz aan die andere culturen moeten aanpassen :sleeping :sleeping :sleeping :sleeping

          dus gewoon ZWARTE pieten rond sinterklaas

          en negerzoenen van buys in de GELE doos in de winkels ;)

          en dat heeft totaal niets met discriminatie te maken
          oh ja de jodenkoeken lust ik ook nog steeds king:

          #18257167
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970
            #18257168
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Ik had m gezocht maar kon hem niet vinden. Maar vind deze discussie wel een nieuwe start waard omdat we nu gewoonweg ook dus de stroopwafel piet gaan introduceren. En ik me echt af vraag waarom we zo tolerant zijn. Vraag me ook af hoe de belgen en duitsers er tegenover staan welke ook sinterklaas vieren.

              #18257169
              SimpleFace
                Lid sinds:
                14 July 2014

                Juist geen aandacht aan schenken. Dan waait het vanzelf over. Nederland zeikland :P volgens jaar is de kerstman aan de beurt en daarna de kabouters.

                #18257170
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  @Haasje17 wrote:

                  Ik had m gezocht maar kon hem niet vinden. Maar vind deze discussie wel een nieuwe start waard omdat we nu gewoonweg ook dus de stroopwafel piet gaan introduceren. En ik me echt af vraag waarom we zo tolerant zijn. Vraag me ook af hoe de belgen en duitsers er tegenover staan welke ook sinterklaas vieren.

                  gewoon gezocht op “zwarte piet”
                  dus heel moeilijk was t niet ;) :D :D

                  maar inderdaad ook wel benieuwd hoe de buurlanden hiermee omgaan
                  heb eerlijkgezecht geen idee of daar sinterklaas überhaupt wel gevierd wordt??

                  #18257171
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    Normaliter ben ik heel tollerant en vind ik dat we best kunnen leven in deze multiculturele samenleving. En iedereen moeten kunnen waarderen, maar nu vind ik toch echt dat het gewoonweg te ver gaat. Ramadan schaffen we ook nie af ofzo. Ik ben bijna zover dat ik denk jongens zo kan het niet langer.

                    #18257172
                    smileyspeedster
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      10 October 2010

                      Dat die Piet en de bijbehorende kinderliedjes wat gemoderniseerd wordt in stapjes zal me aan mijn reet roesten.
                      Het er echter grof doorheen drukken met protesten waar die kinderen aanwezig zijn, en het keihard betichten van het nederlandse volk van institutioneel racisme vanwege pietermans kan ik pis en pis link worden.

                      [youtube:1vrwjy0a]http://www.youtube.com/watch?v=J49azcGWmi0[/youtube:1vrwjy0a]

                      #18257173
                      djastra
                        Lid sinds:
                        10 October 2014

                        Bullshit!!! :thumbdown
                        Blanke vla mag toch ook…. ;)

                        #18257174
                        Haasje17
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          8 September 2009

                          Ja maar negerzoenen niet meer toch? Wat ik wel vreemd vind is dat bijna alles wat met negers temaken zou kunnen hebben weg moet en andere dingen mogen blijven.

                          #18257175
                          Anoniem
                            Lid sinds:
                            1 January 1970

                            Pure “bullshit”, net alsof dit het alles gaat oplossen….Komaan zeg, het is en blijft een feest voor kinderen en heeft niets te zien met enig racistisch gedrag of wat dan ook. Moeten we nu ineens al onze “kinderdingen” gaan negeren? Ik herinner me, van mijn kindertijd..dat we in de basisschool (tuurlijk een katholieke school in Belgistan, want er waren geen ander scholen toendertijd), een “missie spaarpotje” hadden staan…MOEST je wekelijks een bijdrage in steken en ja…dan knikte dat ” negertje” (ai ai, mag dat nog gezegd worden???), met zijn hoofdje als dank. Wat is de wereld veranderd, maar geen nood….we dragen nog veel meer financieel bij naar het donkere continent :(

                            Als alles al onder de noemer van “racisme” geclassificeerd gaat worden….moeten we wellicht binnenkort, zelf een klacht gaan neerleggen?????

                            #18257176
                            TedMechanic
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              9 January 2007

                              Hoe je het ook went of keert, je kunt er niet omheen dat er een racistisch slavernij achtig tintje aan zwarte Piet hangt. Als voorstanders van zwarte Piet beginnen over bidden naar Mekka en de ramadan en het suikerfeest, dan hebben ze de hele discussie niet begrepen. Het gaat niet over de aard van die feesten, maar het gaat om dit feest.

                              Misschien is het compleet langs je heen gegaan en heb je niet zo goed opgelet bij geschiedenis vroeger, maar Nederland heeft een behoorlijk schuldig verleden wat betreft slavernij en heeft een groot aandeel gehad aan de apartheid in Zuid Afrika (Het is niet voor niks een Nederlands woord dat wereldwijd bekend is). Als er dan een volksfeest is waarbij een rijke blanke man een hele groep zwarte knechten heeft, dan lijkt dat verdacht veel op slavernij. En ik weet niet hoe het met jullie zit, maar het is toch een behoorlijk vervelend idee als je als land nog steeds daarmee geconfronteerd wordt. Je moet het niet negeren dat Nederland daar een aandeel heeft gehad, maar je moet het ook zeker niet vieren door middel van een volksfeest. Dat iets een traditie is, betekent nog niet dat het op die manier ook goed te praten valt.

                              Maar nogmaals: Je komt in mijn ogen heel dom over als je begint over dat andere culturen binnen onze samenleving wel hun eigen feesten mogen hebben en dat Nederland het zelf niet “mag”. Dat is de hele discussie namelijk niet. Vrijheid van meningsuiting en vrijheid van Godsdienst staat gewoon omschreven in de grondwet, dus iedereen mag doen en laten wat wij wil.

                              Probeer gewoon eens kritisch te kijken naar hoe Sinterklaas overkomt op de rest van de wereld, ongeacht welke cultuur en huidskleur. Om even een vergelijking te maken, die misschien heel grof overkom, maar in mijn ogen hetzelfde kan zijn: Stel dat er in Duitsland een volksfeest is waarbij een man met een zwart klein snorretje geëerd wordt en een hele groep helpers bij zich heeft met een gele ster op hun jas…. Ja, die gebeurtenissen zijn wat minder lang geleden dan de slaverij in Nederland, maar zoveel verschil is er niet. Slavernij is niks om trots op te zijn en is al zeker niet iets om te vieren en op het moment dat wij een volksfeest hebben die andere landen daarmee asocieren, dan is het misschien wel een goed idee om eens wat veranderingen aan te brengen, vind je ook niet?

                              Mij is vroeger als kind geleerd dat zwarte Piet zwart was, door het roet in de schoorsteen. Dat is oorspronkelijk natuurlijk niet waar, maar het is een prima uitgangspunt om de huidige zwarte Piet te updaten. Als zwarte Piet zwart is door roet, dan krijgt die daar geen rode lippen en kroeshaar van, dus weg ermee en enkel aan paar zwarte vegen over zijn gezicht. Klaar, einde discussie. Iedereen blij. Of je doet gewoon helemaal iets nieuws. Schmink ‘m als clown ofzo, leuk, grappig, gezellig, lekker veel mogelijkheden.

                              Verwarring bij kinderen is er sowieso niet. Het zijn alleen volwassenen die moeilijk doen over veranderingen in het feest. Ik keek vroeger als kind zowel naar Sinterklaas op Nederlandse en Belgische tv en het is mij bijvoorbeeld nooit opgevallen dat het paard van Sinterklaas en andere naam heeft in België. Kinderen hebben zulke dingen niet door.

                              #18257177
                              HarryBarry
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                31 July 2010

                                ;)

                                #18257178
                                soepkiepe
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  10 August 2010

                                  @TedMechanic wrote:

                                  Hoe je het ook went of keert, je kunt er niet omheen dat er een racistisch slavernij achtig tintje aan zwarte Piet hangt. Als voorstanders van zwarte Piet beginnen over bidden naar Mekka en de ramadan en het suikerfeest, dan hebben ze de hele discussie niet begrepen. Het gaat niet over de aard van die feesten, maar het gaat om dit feest.

                                  Misschien is het compleet langs je heen gegaan en heb je niet zo goed opgelet bij geschiedenis vroeger, maar Nederland heeft een behoorlijk schuldig verleden wat betreft slavernij en heeft een groot aandeel gehad aan de apartheid in Zuid Afrika (Het is niet voor niks een Nederlands woord dat wereldwijd bekend is). Als er dan een volksfeest is waarbij een rijke blanke man een hele groep zwarte knechten heeft, dan lijkt dat verdacht veel op slavernij. En ik weet niet hoe het met jullie zit, maar het is toch een behoorlijk vervelend idee als je als land nog steeds daarmee geconfronteerd wordt. Je moet het niet negeren dat Nederland daar een aandeel heeft gehad, maar je moet het ook zeker niet vieren door middel van een volksfeest. Dat iets een traditie is, betekent nog niet dat het op die manier ook goed te praten valt.

                                  Maar nogmaals: Je komt in mijn ogen heel dom over als je begint over dat andere culturen binnen onze samenleving wel hun eigen feesten mogen hebben en dat Nederland het zelf niet “mag”. Dat is de hele discussie namelijk niet. Vrijheid van meningsuiting en vrijheid van Godsdienst staat gewoon omschreven in de grondwet, dus iedereen mag doen en laten wat wij wil.

                                  Probeer gewoon eens kritisch te kijken naar hoe Sinterklaas overkomt op de rest van de wereld, ongeacht welke cultuur en huidskleur. Om even een vergelijking te maken, die misschien heel grof overkom, maar in mijn ogen hetzelfde kan zijn: Stel dat er in Duitsland een volksfeest is waarbij een man met een zwart klein snorretje geëerd wordt en een hele groep helpers bij zich heeft met een gele ster op hun jas…. Ja, die gebeurtenissen zijn wat minder lang geleden dan de slaverij in Nederland, maar zoveel verschil is er niet. Slavernij is niks om trots op te zijn en is al zeker niet iets om te vieren en op het moment dat wij een volksfeest hebben die andere landen daarmee asocieren, dan is het misschien wel een goed idee om eens wat veranderingen aan te brengen, vind je ook niet?

                                  Mij is vroeger als kind geleerd dat zwarte Piet zwart was, door het roet in de schoorsteen. Dat is oorspronkelijk natuurlijk niet waar, maar het is een prima uitgangspunt om de huidige zwarte Piet te updaten. Als zwarte Piet zwart is door roet, dan krijgt die daar geen rode lippen en kroeshaar van, dus weg ermee en enkel aan paar zwarte vegen over zijn gezicht. Klaar, einde discussie. Iedereen blij. Of je doet gewoon helemaal iets nieuws. Schmink ‘m als clown ofzo, leuk, grappig, gezellig, lekker veel mogelijkheden.

                                  Verwarring bij kinderen is er sowieso niet. Het zijn alleen volwassenen die moeilijk doen over veranderingen in het feest. Ik keek vroeger als kind zowel naar Sinterklaas op Nederlandse en Belgische tv en het is mij bijvoorbeeld nooit opgevallen dat het paard van Sinterklaas en andere naam heeft in België. Kinderen hebben zulke dingen niet door.

                                  kinderen hebben zulke dingen niet door..
                                  heb je zelf kinder? nee zeker?

                                  de kids hier lopen al te vertellen dat de pieten nu ook wit, geel en met een geruit gezicht rond lopen.
                                  en dan krijg je de vraag waarom dat eigenlijk is..
                                  wil jij het ze ff uit leggen dat er een paar mensen hier in ons land als gast gekomen zijn en nu nederland naar hun hand willen zetten?

                                  o en dan ff het volgende..
                                  wat is de ware achtergrond van sinterklaas?
                                  volgens mij was dat toch echt iets dat hij tegen slavenij was.

                                  buiten dat, zoals je zelf ook al zegt, ze proberen wel onze traditie te slopen, maar wanneer er een aanpassing aan hun traditie komt moet je tradities ineens zo laten zoals ze zijn.. yeah right!!

                                  persoonlijk vind ik dat het meer zegt over de gene die deze hele discussie is begonnen dan over het feest zelf.
                                  en het allerbelangrijkste (alvast excuses voor mijn woord keuze) het is verdomme een kinderfeest!!!!
                                  laat het zoals het is, de kinderen zijn er de dupe van, want reken er maar op dat een kind heel goed ziet dat ZWARTE piet ineens WIT is (of geel zoals ook al voor gesteld word, kop hem er maar in chinezen ;) al zijn die gelukkig niet zo moeilijk)

                                  #18257179
                                  soepkiepe
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    10 August 2010

                                    #18257180
                                    Oenatje
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      30 June 2004

                                      ook een leukle

                                      vrijheid van godsdienst toch?

                                      ik geloof in sinterklaas
                                      dus
                                      sinterklaas is een godsdienst

                                      einde discussie

                                      of deze: http://www.powned.tv/overpowned/aankondiging_pownews/2014/10/straks_ebola_komt_er_aan.html” onclick=”window.open(this.href);return false;

                                      ik vind iig dat zwarte piet zwart moet zijn en niet bruin

                                      #18257181
                                      Haasje17
                                      Moderator
                                        Lid sinds:
                                        8 September 2009

                                        Ik zie sinterklaas kompleet los van slavernij en eerder als traditie.

                                        #18257182
                                        soepkiepe
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          10 August 2010

                                          tis best makkelijk..
                                          het is een kinderfeest, niet meer en niet minder ;)
                                          heb ook nog geen enkel kind horen klagen er over :thumb

                                          #18257183
                                          Anoniem
                                            Lid sinds:
                                            1 January 1970

                                            eindeloze en vooral zinloze discussie

                                            sommige mensen willen nu eenmaal hun zin hebben

                                            sinterklaas en zwarte piet heeft met de hele slavernij geen zak te maken

                                            om dat als excuus aan te voeren
                                            om nu een oerhollands feest / gebruik te veranderen slaat nergens op

                                            mischien komt dat wel doordat we veels te tolerant zijn

                                            als ik ergens op vakantie ga
                                            probeer ik me daar al verstaanbaar te maken
                                            en ik wil gewoon weer naar huis ;) :jerry

                                            als iemand hier wil komen wonen
                                            dan lijkt het mij heel normaal dat die persoon zich dan aanpast aan de gebruiken en taal van dit land

                                            ipv dit land precies zo te maken
                                            als het land dat ze ontvlucht zijn???????

                                            waarom daar dan weggaan ?????????????????????

                                            #18257184
                                            Haasje17
                                            Moderator
                                              Lid sinds:
                                              8 September 2009

                                              Nouja en bij ons is sinterklaas in nederland een feest met zwartepieten en bij de amerikanen is dat de kerstman met elfjes (kleine mensjes met spitse oren). Dus ja ik begrijp het gewoon niet ze vieren hetzelfde feest op een andere manier elders op de wereld. In plaats van schoenen vullen ze daar sokken. En in plaats van een paart en boot hebben ze een slee met herten. En zover ik weet word een zwarte piet veelal met piet aangesproken door sinterklaas.

                                              #18257185
                                              soepkiepe
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                10 August 2010

                                                Als al die mensen die zich nu zo gediscriminerend voelen door zwarte piet eens met hun allen wat proberen te doen aan de ebola oid doen ze wat nuttigs.. redden misschien mensen leven EN zveel dien dan nog wat goeds voor hun moederland. Daar had ik mij drukker om gemaakt :jerry :jerry

                                                #18257186
                                                TedMechanic
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  9 January 2007

                                                  @soepkiepe wrote:

                                                  kinderen hebben zulke dingen niet door..
                                                  heb je zelf kinder? nee zeker?

                                                  de kids hier lopen al te vertellen dat de pieten nu ook wit, geel en met een geruit gezicht rond lopen.
                                                  en dan krijg je de vraag waarom dat eigenlijk is..
                                                  wil jij het ze ff uit leggen dat er een paar mensen hier in ons land als gast gekomen zijn en nu nederland naar hun hand willen zetten?

                                                  o en dan ff het volgende..
                                                  wat is de ware achtergrond van sinterklaas?
                                                  volgens mij was dat toch echt iets dat hij tegen slavenij was.

                                                  buiten dat, zoals je zelf ook al zegt, ze proberen wel onze traditie te slopen, maar wanneer er een aanpassing aan hun traditie komt moet je tradities ineens zo laten zoals ze zijn.. yeah right!!

                                                  persoonlijk vind ik dat het meer zegt over de gene die deze hele discussie is begonnen dan over het feest zelf.
                                                  en het allerbelangrijkste (alvast excuses voor mijn woord keuze) het is verdomme een kinderfeest!!!!
                                                  laat het zoals het is, de kinderen zijn er de dupe van, want reken er maar op dat een kind heel goed ziet dat ZWARTE piet ineens WIT is (of geel zoals ook al voor gesteld word, kop hem er maar in chinezen ;) al zijn die gelukkig niet zo moeilijk)

                                                  Het klopt dat kinderen de dupe hiervan zijn, daar heb je 100% gelijk in, maar niet vanwege het veranderen van zwarte Piet zelf. Als je een beetje creatief bent kun je daar wel een verhaal aan knopen om het aan kinderen uit te leggen. Waar kinderen wel de dupe van zijn is überhaubt alle negatieve aandacht die er nu heerst over het feest, wat in mijn ogen compleet onnodig is.

                                                  En ja, de ware achtergrond van Sinterklaas doet er niet echt toe. Het gaat er niet altijd om wat de achtergrond is, maar des te meer om hoe het overkomt. Niet alleen voor de allochtonen binnen Nederland (want blijkbaar lijkt iedereen daarop gefocust), maar ook de rest van de wereld. Probeer op zijn minst eens na te denken hierover, in plaats van direct te roepen dat mensen zich niet zo aan moeten stellen.

                                                  Wat ik trouwens wel grappig vind, is dat men praat over “hun tradities”, het suikerfeest enzo. Maar dan vergeet je misschien dat het grootste deel van Afrika katholiek is en dat het niet vooral Islamitische landen zijn die tegen zwarte Piet zijn. Dat laat maar weer zien hoe kortzichtig het Nederlandse volk is.

                                                  #18257187
                                                  soepkiepe
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    10 August 2010

                                                    als we nu kortzichtig zijn of niet..
                                                    ik vind gewon, ze komen hier in nederland als gast, dus ze hebben hun ook als gastte gedragen
                                                    als ik een hotel boek in italie, en op het buffet staan alleen maar kaas soorten, dan ga ik me toch ook niet gediscriminerend voelen omdat ik een kaaskop ben?
                                                    die buitenlanders redden hier alles.
                                                    alles bij elkaar ben ik er gewoon goed flauw van.

                                                    voorbeeld.
                                                    hier in hoogeveen zit een gevangenis.
                                                    dat ding is gesloten vanwege bezuinigingen, 10 tallen mensen ontslagen.
                                                    nog geenmaand later word er verteld dat er 1000 asielzoekers in komen.
                                                    dus dat betekend dat de gevangenis verbouwd moet worden, daar is wel geld voor!
                                                    er werd ook niet overlegd, nee het werd bekend gemaakt toen bijwijze van spreken de 1e vluchtelingen daar op het vliegveld stapten.
                                                    bezuinigingen me reet, dat was al lang bekend.

                                                    bejaarden huizen verdwijnen om die reden ook..
                                                    de mensen die nederland gemaakt hebben moeten zich maar redden.
                                                    het begint gewoon een samenloop van omstandigheden te worden.

                                                    in oranje, een plekje in drenthe met 150 inwoners, worden ook zo ineens 400 vluchtelingen gedumpt.
                                                    die mensen lopen binnen een week al met een telefoon waarvan ik mag dromen!

                                                    laat nederland eerst maar eens voor nederland op komen en zorgen dat nederland financieel sterker word voordat ze hun geld in buitenland steken. ;)

                                                    maar ja, terug naar de pieten.

                                                    nu zeg je.. de ware achtergrond van sinterklaas doet er niet toe.
                                                    beetje vreemd, jij was toch ook echt de gene die over de geschiedenis begon, nu blijkt dat het hele sinterklaas feest dus niks met rasisme te maken heeft vind je ineens dat de geschiedenis er niet toe doet ;)
                                                    persoonlijk vind ik het al raar dat er nederlanders zijn die het er mee eens zijn wat ze nu proberen met zwarte piet.

                                                    nederland moet eens net als rusland wezen.
                                                    putin heeft rare fratsen, maar met het beleid van buitenlanders heeft hij een heel sterk punt.
                                                    zal straks de link ff zoeken, maar komt er op neer..
                                                    jij komt naar rusland, je past je aan aan ons, wij gaan geen regels veranderen voor jullie, jullie zijn welkom in rusland omdat je in je eigen land niet wezen kan.
                                                    rusland is er voor jullie, en niet andersom.

                                                    #18257188
                                                    Dolby
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      1 May 2008

                                                      Een woord belachelijk!

                                                      Dat Nederland zich laat om praten door mensen die hier als gast komen en daarna onze oer Hollandse tradities om zeep helpen. :???: Geen worden voor. :puke
                                                      Wij bemoeien ons toch ook niet over de gasten met hun eigen tradities of wel dan? Laat iedereen in hun waarde.

                                                      Ik vind dit gewoon ronduit belachelijk dat hier gehoor aan word gegeven. Dit is voor de kinderen ook voor een deel onbegrijpelijk.

                                                      We zijn hier weer de dupe van onze kinderen. :puke

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 88)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.