Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Wat is er aan de hand met mijn Astra
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 juli 2013 om 19:50 #17259504
Ik begin hem een beetje te knijpen…mijn Astra heeft voor t eerst in 10 jaar een serieus probleem…
Het betreft een Astra G van 1998, 310.000km inmiddels, met een x16xel blok.
Kort na het starten loopt de wagen (of het lijkt erop) op 3 cilinders. Dat verdwijnt na een poosje…maar de eerste paar minuten bokt de auto als je vermogen vraagt/optrekt. Rijd je constant dan rijdt hij gewoon netjes. Na pakweg 5 a 10 minuutjes is de klacht weg.
Wat ik tot nu toe gedaan heb is de bobinebrug/dis-module vervangen gelijk de bougies, daarmee leek het verholpen want hij reed weer lekker…tot gisteren de temperatuur ineens behoorlijk opliep. Dus wagen nagekeken, conclussie, koelvloeistof was bijna op…2 liter bijgevuld :shock: maar toen startte hij bijzonder beroerd weer. Het 3 cilinderprobleem was weer terug, en hij bokte ook weer….zelfde patroon na een paar minuten was het weg en reed de auto gewoon…temperatuur was wel weer goed, maar dat is logisch lijkt me omdat er weer kvs in zit.
Nu begint er in mijn hoofd van alles te af te spelen wat het zo kunnen zijn en ik verdenk de koppakking…echter een ding kan ik niet rijmen…hij rookt niet, logischerwijs zou ik dat geval witte rook moeten waarnemen. Wat ik ook vreemd vind is dat het koelsysteem gewoon op druk blijft, maar ik snap net te weinig van gesloten systemen omdat te verklaren….
De wagen heeft één ander probleem, hij zweet olie bij het kleppendeksel, ik heb een nieuwe pakking daarvoor klaarliggen maar kan dit toevalligerwijs deze klachten veroorzaken?? Volgens lopen alle koelkanalen los van het kleppendeksel…
Wie kan mij helpen? Wat zou het kunnen zijn? Moet ik mij zorgen maken??
25 juli 2013 om 20:02 #18162068Je weet zeker dat hij niet uitwendig lekt?
Wat ik zou doen is hem laten afpersen bij de garage, en eventueel een cilinder lek test uitlaten voeren.
Kan best de koppakking zijn maar laten we geen overhaaste conclusies trekken.
En je kleppen deksel pakking kan met verdwijnen van koelvloeistof niks te maken hebben tenzij er koelvloeistof bij de olie zit.
25 juli 2013 om 20:14 #18162069Zeker niet, er ligt geen vloeistof onder de wagen in ieder geval. Het blok is een beetje vettig door het zweten dus het is moeilijk te zien, maar 2 liter zou moeten opvallen lijkt me. Het leek mij ook niet aan die kleppendekselpakking an sich liggen maar ik denk ik vermeld het er voor de volledigheid bij.
Ik ben ook van plan hem weg te brengen, om in ieder geval na te laten kijken.
Ben gewoon beetje bezorgt, ben nog al verknocht aan het gekke ding, deels betaalt met een erfenis destijds en heel veel meegemaakt ermee, dus er zit, heel fout t is maar blik, ook een stukje emotionele waarde aan vast en omdat ik hem al zo lang heb en mensen roepen dat t tijd word voor een nieuwe wil ik JUIST blijven rijden ;)
25 juli 2013 om 20:16 #18162070ten 1e hoeft een auto niet perse meer te gaan roken hoor.
zoals jij het omschrijft neigt het wel naar een lekke koppakking, water op de cilinder waardoor hij bokt en op 3 poten loopt, na ene poosje is dat water weg, dan rijd ie normaal.
zo compressie test zou dus geen overbodige luxe zijn.26 juli 2013 om 07:29 #18162071Ik zou idd ook eens een koppakking test laten doen, en het systeem laten afpersen
26 juli 2013 om 07:38 #18162072Slecht starten op 3 cilinders lopen en koelvloeistof verbruik duid meestal op lekke koppakking en dan lekt die koelvloeistof in een of meerdere cilinders. Waneer de koelvloeistof weer uit de cilinder is loopt die weer normaal. Maar bij afzetten zal de cilinder weer vollopen en daarna dus weer op drie poten lopen met starten.
Ofwel je koppakking is vermoedelijk lek.
26 juli 2013 om 07:48 #18162073Klopt ja dat was mijn beredenering ook. Had gehoopt dat ik er langs zat maar ben er bang voor. Vanmorgen overigens probleemloos starten rijden en niet warm worden. ..maar de garage mag t zeggen.
26 juli 2013 om 17:50 #18162074Wel koud afpersen dan, dan doet je probleem voor..
26 juli 2013 om 19:12 #18162075easy jobbie hoor met een 16xel
27 juli 2013 om 10:02 #18162076Komt goed Wim, zet de auto er zondag neer, woon 250 meter van de garage af ;)
Is het afpersen makkelijk of de koppakking vervangen?
Zit namelijk ernstig te dubben of ik er wel mee doorga stel dat t qua prijs al te gek word, want ik ben afhankelijk van deze auto en dan kan ik dat geld mss beter bij een jongere leggen.
27 juli 2013 om 10:11 #18162077koppakking vervangen, kun je het zelf?
27 juli 2013 om 10:22 #18162078Ja en nee, jah ooit welleens gedaan, en nee geen tijd voor. Als het bij de kadett of een van de motoren was geweest had ik het gedaan want das niet zo erg als ie ff niet rijdt maar de astra ben ik afhankelijk van dus liever de garage laten doen die dat vaker hebben gedaan en dan is het risico ook niet geheel voor mij he ;) wel duurder dat besef ik me ook.
13 augustus 2013 om 21:57 #18162079Even het verhaal in zijn totaliteit, ze konden aanvankelijk niks vinden echter uiteindelijk een aditief toegevoegd aan de koelvloeistof die reageert op co², en daaruit bleek dat er dus uitlaatgassen in het koelsysteem kwam, dus een lek.
Koppakking afgelopen vrijdag vervangen, evenals kleppendekselpakking en thermostaathuisje, nog wat los spul. Nieuwe olie en koelvloeistof erin. Er was een duidelijke doorslag te zien tussen de 2e cilinder en een koelkanaal, dus de hele rommel niet voor niks losgehaalt.
Resultaat, rijdt als nieuw!! Bij de garage stonden ze ervan te kijken dat hij zo mooi liep ondanks de km stand. Inmiddels de eerste 400km erop zitten en kan zeggen operatie geslaagd.
14 augustus 2013 om 03:25 #18162080AnoniemLid sinds:
1 January 1970Gave berichten! Hoop dat je er nog 2 ton op schuift!
14 augustus 2013 om 04:57 #18162081hartstikke mooi dat het weer klaar is.
Tis toch altijd schrikken als de koppakking lek is :(Rik ;)
14 augustus 2013 om 06:55 #18162082Mooi voor je dat het opgelost is :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.