Wat is de ideale bandenmaat voor 6j velgen?

Forumindex Forums Techniek Banden, remmen en onderstel Wat is de ideale bandenmaat voor 6j velgen?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18341082
    WouterVeld
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 May 2016

      Hallo allemaal,

      Ik rijd een Astra G met 6jx15 et49 velgen waarop 195/60 R15 banden liggen. Ze passen wel, maar ik heb begrepen dat vanwege veiligheid de band niet meer dan 30mm breder mag zijn dan de velg.

      Klopt dit of heeft het geen invloed op de veiligheid? Als ik het omreken, kom ik namelijk op een band van maximaal 182.4mm (dus 175mm) breed die op een 6j velg mag. Op internet kom ik ook andere lijsten tegen, dus ik hoop dat ik hier het goede antwoord kan vinden. Ik heb al een setje nieuwe zomerbanden 195/60 gekocht, maar moet ik dan eerst opzoek naar 7j velgen?

      Alvast heel erg bedankt!

      Mvg Wouter

      #18341084
      dockedmarc
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 August 2011

        ergens op de auto, meestal in de tankklep, staan de bandenspanningen en de maten van de banden die onder de auto mogen en horen.

        de meest gebruikte originele maat is 185/65/15, en zou 195/60/15 dus ook goed moeten zijn.
        er is mij niks bekend over de breedte van een band ten opzichte van de breedte van de velg.

        #18341099
        pjotter
        Deelnemer
          Lid sinds:
          21 November 2013

          [quote quote=18341082]Hallo allemaal,

          Ik rijd een Astra G met 6jx15 et49 velgen waarop 195/60 R15 banden liggen. Ze passen wel, maar ik heb begrepen dat vanwege veiligheid de band niet meer dan 30mm breder mag zijn dan de velg.

          Klopt dit of heeft het geen invloed op de veiligheid? Als ik het omreken, kom ik namelijk op een band van maximaal 182.4mm (dus 175mm) breed die op een 6j velg mag. Op internet kom ik ook andere lijsten tegen, dus ik hoop dat ik hier het goede antwoord kan vinden. Ik heb al een setje nieuwe zomerbanden 195/60 gekocht, maar moet ik dan eerst opzoek naar 7j velgen?
          geen probleem kun je gewoon monteren volgens tabel
          http://i.imgur.com/zBEsf77.jpg

          Alvast heel erg bedankt!

          Mvg Wouter

          [/quote]

          #18341135
          WouterVeld
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 May 2016

            Bedankt voor de reacties. Ik heb nergens nog kunnen vinden welke bandenmaat origineel op de Astra hoort. De bandenspanning staat wel in de tankdop.

            Het lijstje heb ik inderdaad ook gevonden, maar als je van die 30 mm breder uitgaat, klopt dat weer niet. Vandaar mijn vraag.

            Ik ga nog even verder zoeken.

            #18341153
            pjotter
            Deelnemer
              Lid sinds:
              21 November 2013

              [quote quote=18341135]Bedankt voor de reacties. Ik heb nergens nog kunnen vinden welke bandenmaat origineel op de Astra hoort. De bandenspanning staat wel in de tankdop.

              Het lijstje heb ik inderdaad ook gevonden, maar als je van die 30 mm breder uitgaat, klopt dat weer niet. Vandaar mijn vraag.

              in de tabel zie je het verschil tussen minimaal en maximaal is 30mm van elke velg dat is precies wat er wordt bedoelt
              bij een 6J velg is dit van 175mm tot 205mm vandaar dat 195mm geen probleem is daarom staat dit ook in de voorkeur maat
              wat betreft de velgen heeft dit te maken met de uitvoering astra meestal kun je standaard metalen velg en als optie grotere lichtmetalen velgen
              opel astra G

              [/quote]

              #18341175
              WouterVeld
              Deelnemer
                Lid sinds:
                19 May 2016

                Aha dat verklaart een hele hoop inderdaad
                haha. Dank je we! Ook voor de link ?

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.