Waar zit de afvoer Condenswater Airco

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Waar zit de afvoer Condenswater Airco

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #18345268
    Erik Harkema
    Deelnemer
      Lid sinds:
      29 June 2017

      Wie kan me helpen?

      Ik ben op zoek naar de condenswaterafvoer van de Airco (van mijn Zafira uit 2004). De mat aan de linkerzijde van de auto wordt nat. Vorig jaar is bij Autotemp de afvoer doorgeblazen, maar ik wil het graag zelf doen. Mede omdat de afvoer nu al weer verstopt zit.

      Ergens iets rechts van het midden tegen het schutbord heb ik een rubber slangetje gevonden met een samengeknepen uiteinde (beetje een + vorm als opening) Dit zit boven het subframe (?) net iets rechts van het midden ongeveer boven de uitlaat. Is dit de afvoer?

      Zo ja, hoe krijg ik deze schoon.
      Zo nee, waar zit de afvoer dan wel :-)

      Ik hoop dat iemand me kan helpen.

      #18345301
      Dolby
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 May 2008

        Dat zou ik ook wel een willen weten. Heb die slang bij mijn Zafira A ook niet niet gevonden namelijk. Heb zelf ook nog nooit een plas water onder mijn auto gehad. Maar dat zal mogelijk komen omdat ik de airco altijd 5 minuten voor dat ik op mijn eind bestemming aankom uit zet.

        #18345313
        Erik Harkema
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 June 2017

          Ik kan op internet n auitgebreid googelen ook niets vinden wat betreft de exacte locatie van die afvoer. Het is een goed bewaard geheim :-) Ik hoop dat iemand me kan helpen anders moet ik er weer mee naar de garage. Niet dat ik het ze niet gun, maar je bent de auto vaak halve dagen kwijt voor iets wat vaak maar kort duurt om te fixen.

          #18345541
          Erik Harkema
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 June 2017

            Het is me gelukt! Verslagje en foto’s volgen. Als je weet waar alles zit en hoe je het schoon moet krijgen valt het allemaal best mee :-)

            #18345552
            Dolby
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 May 2008

              Ik ben erg benieuwd naar de foto’s. Wil nu ook wel eens zien waar de afvoer slang zit.

              #18345559
              Erik Harkema
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 June 2017

                Net Links van het midden tegen het schutbord zit een rubber slangetje met een haakse bocht en een samengeknepen uiteinde (beetje een + vorm als opening). Dit zit boven het subframe (?) ongeveer boven de uitlaat.


                Als de slang van onderen verstopt is helpt het om daar even aan te friemelen of er iets in te steken zodat het weer kan gaan stromen. Het zou volgens velen ook kunnen helpen om hier in te blazen, of door te spoelen. Dat laatste lijkt me geen goed idee omdat dat water in de auto terecht komt als het inderdaad de verstopping verhelpt. Als dit afdoende is moet je wel alsnog je luchtfilter vervangen omdat dat erg nat zal zijn.

                Bij mij werkte blazen en zo niet en ben ik dus verder gegaan.

                Het luchtfilter en de warmtewisselaar (?) zit in een plastic behuizing waar de afvoer onderuit komt. Deze kun je bereiken door het handschoenvak uit te bouwen, De ventilatiepijp los te halen en dat metalen stuk waar de pijp en de onderkant van het handschoenenvak aan vast zit weg te schroeven. Het plastic afdekstuk onder het kastje moet ook even weg.

                Aan de box waar oa het luchtfilter inzit hangt een kabelboom. Deze moet je even loskoppelen. Zit anders in de weg.

                Daarna haal je de clips los om het luchtfilter te vervangen en daarna de schroeven om bij de rest te komen. Het afdekplaatje verwijder je vervolgens zonder moeite in zijn geheel.

                Luchtfilter eruit:

                Bij de decathlon verkopen ze een reinigingsset voor een camelbak (drinkzak) Deze bleek er goed bruikbaar om de afvoer van binnenuit door te prikken en te reinigen:

                Uiteinde rond buigen en dan voorzichtig langs de rechteronderkant steken richting de afvoer. Als je goed steekt kun je ‘m er voorzichtig in friemelen en dan een paar keer op en neer en dan is het als het goed is weer schoon en loopt het water wat er nog staat weg.

                Op de foto is te zien dat de auto aan de onderkant al het water er uit piest wat hij eerder niet kwijt kon :-)

                Nieuw filter er in, alles weer terugbouwen en dan de mat droog zien te krijgen.

                Bij mij zit het chassisnummer achter een plastic klepje voor de rechter stoel. Als je de auto met twee wielen op de stoep zet, loopt daar al het water heen. Met een waterstofzuiger loopt al het water daar zo heen. Heb je die niet dan haal je ff een mayo-emmer bij de patatboer, boort er een gat in voor de stofzuigerslang van je gewone stofzuiger en een voor een tuinslang. Vervolgens nog een stuk of 3 a 4 gaten van 15mm of meer kleinere gaten om te voorkomen dat de emmer in elkaar vouwt door het vacuum. Stofzuiger aan en de tuinslang gebruik je om het water in de emmer te slobberen. Als je het goed doet komt er weinig tot geen water in je stofzuiger. Ik heb denk ik een liter of 10 uit de mat gehaald tot nu toe.

                #18345563
                Erik Harkema
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  29 June 2017

                  Als het lukt plaats ik nog wel ff een plaatje van mijn “waterztofzuiger”

                  #18436746
                  Stephan Dijkstra
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    14 September 2021

                    Hallo,

                    Zou iemand mijn kunnen vertellen wat het kan zijn , ik heb telkens een plasje water links onder de Auto ( Vectra C 2006 )

                    ik hoop dat iemand uitsluitsel kan geven

                    gr,

                    Stephan

                    #18441887
                    DuLuHome
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 April 2021

                      Weet iemand waar ik het slangetje in de motor ruimte van het B type kan vinden ?

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.