Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › Waar op te letten bij aankoop van een Vectra B uit 2000??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 november 2013 om 08:16 #17262001
Hoi,
ik ga van het weekend bij een Vectra B2 station 1.8 16V uit 2000 kijken. Hij heeft 150.000 op de teller en ziet er op de foto’s smetteloos uit aan de binnen- en buitenkant. Ik heb er tot nu toe een goede indruk van maar weet uiteraard nog niet hoe hij er voor staat qua roest en motorisch. Kan een van jullie mij wat tips en trucs geven waar op te letten bij dit type? Ik las her en der op internet dat er roest zit “op de bekende plekjes”… Nou weet ik dat Opels nooit geheel roestvrij zijn met deze leeftijd, maar wat zijn de zwakke plekken bij dit model? En het blok, is dit een beetje robuust blok en qua onderhoud? Hij krijgt netjes een APK mee met 3 maanden garantie (weet niet wat precies de voorwaarden zijn), zal meteen vragen wanneer de riem is gedaan en wat er voor de rest allemaal aangepakt is de laatste jaren.
Ik ga zaterdag ochtend kijken, ik laat wel weten hoe het afgelopen is. Wilde in eerste instantie voor een Zafira of Astra station gaan, maar hier krijg je toch wel veel waar voor je geld, dat beetje extra wegenbelasting geloof ik dan wel…
Alvast bedankt voor de feedback!!
22 november 2013 om 12:51 #18193854Ik lees wel e.e.a. over de x18xe1 blokken dat die wel eens willen stotteren of inhouden. Is het dan uberhaubt wel slim om voor een 1.8 te gaan? Ik ben zelf redelijk handig maar wil aan een auto van 1700 euro geen kapitalen uitgeven. Ik snap dat je geen nieuwwaarde kan verwachten maar nu kan ik nog kiezen of weglopen en voor een andere gaan.
mocht iemand nog tips hebben, dan hoor ik ze graag…
Alvast bedankt!!
22 november 2013 om 13:24 #18193855Ik rijd nu al een tijdje een X18XE1 blokje, rijd prima, geen last van stotteren oid gehad. Vind het zelf een fijn blokje.. Kurk droog overal. Uiteraard ligt het ook aan de onderhoud, en hoe de vorige eigenaar er mee is omgegaan. Zelf persoonlijk vindt ik het een wat te lichte motor voor een vectra, vandaar dat ik bezig ben met een ombouw naar een 2.5 v6je..
22 november 2013 om 13:56 #18193856ik rij met volle tevredenheid in mijn X18XE1
Vermogen vind ik oke. ben vaak het snelste weg bij het stoplicht.
alleen met tussen acceleraties merk ik dat er minder power in het blok zit.
even vooruit denken en er is geen probleem.wel heb ik mijn carterventilatie aangepast (catchcan). en het gaatje in de gasklep opgeboord.
bekende x18xe1 kwalen zijn:
inzet filter, helaas word vaak het deksel van het filterhuis te vast gezet.
resultaat filterhuis verdraaid. en daardoor lekkage.afbrokkelende nokkenas sensor. Vervang door origineel.
gasklephuis vervuilt. schoon maken en op boren.
krukas poulie zit rubber in wil nog wel eens scheuren.
bobine gaat wel eens stuk. Gebruik NGK Bougies !
komt minder voor maar de lambda sensor wil nog wel eens kuren hebben.
thermostaat gaat ook nog wel eens. helaas beetje prijzig maar met goed zoeken te krijgen voor een redelijk bedrag
olie gebruik. Ligt een beetje aan de vorige eigenaar.
ik zelf had een niet zo lieve, mijn gebruikt 1l op de 3500 kmveel kwalen is met goed onderhoud te voorkomen. verder aardig betrouwbaar blok.
23 november 2013 om 20:12 #18193857Vandaag een Vectra bekeken maar twijfel nog of het hem gaat worden. Kwam niet lang daarna namelijk een Zafira 2.2 automaat tegen en die stond me net even meer aan. Probleem is dat die niet geheel vrij is van mankementen maar de prijs wel heel gunstig is, dus als ik de problemen zelf op kan lossen kan ik een hele leuke auto kopen voor niet al te veel geld… Iemand ervaring met een brandstofpomp vervangen…? De auto startte gewoon netjes, ik heb er alleen nog geen proefrit in gemaakt, dat hoop ik te kunnen als ik besluit tot overname. Hij staat bij een dealer maar ze willen hem eigenlijk direct doorsluizen naar de handel, daar is de prijs nu ook naar, wat er verder aan mankeert weten ze niet, dit is wat er geconstateerd is toen de vorige eigenaar besloten heeft hem in te ruilen (eerste eigenaar btw én volledig dealer onderhouden met stempels in het boekje…!). Ik ga nog even google afstruinen in de hoop wat meer te weten te komen over het model en de pomp.
25 november 2013 om 03:08 #18193858uuuuuh
ik zou dus NOOIT een auto kopen met mankementen.
wie weet wat er nog meer naar boven komt.als het makkelijk te verhelpen is, hadden ze het al lang zelf gedaan.
mijn advies is om die zaf te laten staan.
25 november 2013 om 06:48 #18193859@sw_reijnders wrote:
uuuuuh
ik zou dus NOOIT een auto kopen met mankementen.
wie weet wat er nog meer naar boven komt.als het makkelijk te verhelpen is, hadden ze het al lang zelf gedaan.
mijn advies is om die zaf te laten staan.
Beter een kopen waarvan men zegt dat wat mis is. Dan een kopen waarvan niks mis is, maar verzwegen is.
Meestal kun je dan beter een kopen waar een mankement aan is.25 november 2013 om 07:11 #18193860als de brandstofpomp van een 2.2 hetzelfde is als die van de overige benzine modellen (samen met de vlotter in de tank)
dan zou ik mn auto daar niet voor verkopen.tuurlijk heb je gelijk dat je anders ook stukken kunt hebben (daar is bij mij garantie voor)
maar ik ga echt het gezeik van een ander niet oplossen.25 november 2013 om 08:06 #18193861De mensen hebben deze auto ingeruild op een nieuwe en was een beetje samenloop van omstandigheden. Dit was de eerste keer dat ze er “problemen” mee hadden dus het vertrouwens was wat minder geworden. Ze wilden eigenlijk wat kleiner gaan rijden, 218000 is voor veel mensen al snel te veel op de teller en ze kregen er blijkbaar genoeg voor bij de dealer. Voor dit bedrag gaan ze elke kosten die ze er aan maken niet meer uit en dan gaat hij al snel naar de handel, daar is niets vreemd aan. Ik heb het boekje niet aandachtig bekeken maar zag dat deze tot de laatste 20000 ingevuld was bij dezelfde dealer, daar keek zelfs de verkoper van op. Hij gaf eerlijk aan wat er volgens hun mee aan de hand is en wilde me ook eerst geen aanbod doen. Als je bij een particulier koopt moet je de beste man maar op zijn blauwe ogen geloven en zou hem geen ongelijk geven als hij een leugentje om eigen bestwil doet (wie wil er nou niet graag van z’n auto af als die te koop staat…) en geen enkele auto is zonder problemen, hoe groot dan ook. Ik wacht even morgen af, dan kan ik via via de historie van de auto krijgen… Als ik dan nog enthousiast ben ga ik het serieus overwegen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.