Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Vraagjes
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 juni 2012 om 18:45 #17249238
Alvast excuses als dit op een verkeerd forum onderdeel staat.
Ik heb dus net mijn rijbewijs gehaald en wil graag een eigen opel corsa hebben.
Mijn zus zelf heeft een tigra 1.8 en mijn moeder heeft een corsa D 1.4, ik heb al een paar maal in die auto’s gereden alleen vind ik die corsa wel erg traag en die tigra rijdt voor m’n gevoel erg lekker en vlot door.Zelf heb ik eigenlijk niet zoveel verstand van de verschillende versies van de corsatjes, b en c.
De ene heeft een i een x een gsi, nou is mijn vraag of iemand mij kan uitleggen wat het verschil is tussen deze uitvoeringen.Is er ook een corsa die een beetje overeen stemt met de tigra 1.8? Moet ik dan naar een gsi zoeken of zijn er nog andere opties?
Nou wil ik graag een opel corsa GSI, omdat ik gehoord heb dat die wel vlot door kunnen rijden, maar daar hebben de vorige eigenaren vast ook zo over gedacht. Mijn vraag is dus, hoe kom ik er achter of de vorige corsa die bereden is niet afgetrapt is?
Groetjes Jimmy
4 juni 2012 om 18:51 #18033192Corsa B’s heb je in
1.0 (12-klepper)… hebben 55 PK uit m’n hoofd
1.2i (8-klepper) heeft 45 PK
1.2 Sport (16-klepper) heeft ook PK’s (:P)
1.4i (8-klepper) heeft 60 PK
1.4 Sport (16 klepper?) heeft ook PK’s..
1.6i (16-klepper) heeft 101 PKGSi is ‘gewoon’ een snelle uitvoering. De rest zou ik niet naar kijken als je flink wil rijden ;)
Wat betreft de C moet je het dan ook minimaal doen met de 1.4 Sport uitvoering, die is 90PK uit m’n hoofd. Je hebt ook nog een GSi versie daarvan, maar die zie je niet zoveel…
Zou dus kijken naar een Corsa B GSI of een Corsa C 1.4Sport / C GSi. Anders is een Corsa B 1.4 Sport misschien ook wel leuk :)
Betreft auto-aankoop zou ik de zoekfunctie eens gebruiken op het forum; komen regelmatig vragen voorbij over ‘hoe weet ik dat het goed zit’? Een dealer-aankoop kun je altijd overwegen; je betaalt wat meer, maar je kunt dan vaak ook garantie bedingen!
Succes met je zoektocht!
4 juni 2012 om 18:57 #18033193Hey, welkom hier!
Allereerst gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs.Ten tweede, een Tigra 1.8? Volgens mij zijn die standaard nooit geleverd toch?
Van de Corsa GSi heb je er verschillende, namelijk de A, B, C en zelfs van de D is er een GSi-uitvoering.
Ik denk dat je over de Corsa B GSi praat, maar omdat ik het niet zeker weet, ff een algemene samenvatting waarop je kunt letten bij de aankoop:– blauwe walm uit de uitlaat: betekent dat de motor veel olie verbruikt. Vaak ligt dit aan de klepseals of zuigerveren en dit laten repareren kan een hoge kostenpost zijn, als de motor teveel olie gaat verbruiken. Echter, veel Opel-motoren hebben hier last van.
– Schades. Kijk ook goed onder het tapijt in de kofferbak en onder de motorkap of alles recht is en in dezelfde kleur van de auto is en of er geen rare lassen zitten.
– Lage kilometerstanden kun je gemakkelijk controleren, bijv. door de slijtage op het stuur, pedalen en de versnellingspook. Zie je hier duidelijke slijtage, dan is er veel met de auto gereden en klopt een lage kilometerstand dus niet.
– Maak een uitgebreide testrit, waarbij je ook een stukje snelweg pakt en test tijdens die testrit ook alle functies en knopjes die er zijn.Ik denk dat je hiermee een mooi beginnetje hebt, andere forumleden zullen me wel aanvullen, denk ik zo.
4 juni 2012 om 19:04 #18033194@RISL wrote:
Hey, welkom hier!
Allereerst gefeliciteerd met het behalen van je rijbewijs.Ten tweede, een Tigra 1.8? Volgens mij zijn die standaard nooit geleverd toch?
Van de Corsa GSi heb je er verschillende, namelijk de A, B, C en zelfs van de D is er een GSi-uitvoering.
Ik denk dat je over de Corsa B GSi praat, maar omdat ik het niet zeker weet, ff een algemene samenvatting waarop je kunt letten bij de aankoop:– blauwe walm uit de uitlaat: betekent dat de motor veel olie verbruikt. Vaak ligt dit aan de klepseals of zuigerveren en dit laten repareren kan een hoge kostenpost zijn, als de motor teveel olie gaat verbruiken. Echter, veel Opel-motoren hebben hier last van.
– Schades. Kijk ook goed onder het tapijt in de kofferbak en onder de motorkap of alles recht is en in dezelfde kleur van de auto is en of er geen rare lassen zitten.
– Lage kilometerstanden kun je gemakkelijk controleren, bijv. door de slijtage op het stuur, pedalen en de versnellingspook. Zie je hier duidelijke slijtage, dan is er veel met de auto gereden en klopt een lage kilometerstand dus niet.
– Maak een uitgebreide testrit, waarbij je ook een stukje snelweg pakt en test tijdens die testrit ook alle functies en knopjes die er zijn.Ik denk dat je hiermee een mooi beginnetje hebt, andere forumleden zullen me wel aanvullen, denk ik zo.
Bedankt voor je post.
1.8 staat op de achterkant van de auto.
Ik praat hier dan over een b of c, d is buiten mijn budget :(En omdat ik ergens gelezen heb dat die gsi nog al erg veel verbruiken en de kans groot is op een afgetrapte heb ik even een postjes gedaan of er geen alternatieven waren en de GSI echt de snelste uitvoering is. En of de b sneller is als de c etc. Ik wil graag lang met het autotjes doen na aankoop.
4 juni 2012 om 19:12 #18033195C GSi’s zie je niet zo heel vaak.
En B GSi’s zijn inderdaad goed te betalen, maar dat betekent ook dat het ‘petjesvolk’ ze heeft kunnen aftrappen inderdaad. De GSi’s waren destijds wel de snelste standaarduitvoeringen. Je ziet vrij regelmatig een C20XE (2.0-liter viercilinder) in een Corsa B liggen, die zijn uiteraard nog een stuk vlotter. En de motoren zijn een stuk robuuster, dus als je daarvan een goede vindt, zou ik je die willen aanraden.
En anders eens kijken naar een Astra F GSi. Die zijn niet zoveel duurder (zo niet goedkoper dan een Corsa C GSi). Je hebt dan een snellere wagen met meer ruimte en een specialer uiterlijk. Die hebben ook de robuuste C20XE.Rijd je zus soms een Tigra TwinTop? Die zijn wel met 1.8-motoren geleverd.
4 juni 2012 om 19:18 #18033196@RISL wrote:
C GSi’s zie je niet zo heel vaak.
En B GSi’s zijn inderdaad goed te betalen, maar dat betekent ook dat het ‘petjesvolk’ ze heeft kunnen aftrappen inderdaad. De GSi’s waren destijds wel de snelste standaarduitvoeringen. Je ziet vrij regelmatig een C20XE (2.0-liter viercilinder) in een Corsa B liggen, die zijn uiteraard nog een stuk vlotter. En de motoren zijn een stuk robuuster, dus als je daarvan een goede vindt, zou ik je die willen aanraden.
En anders eens kijken naar een Astra F GSi. Die zijn niet zoveel duurder (zo niet goedkoper dan een Corsa C GSi). Je hebt dan een snellere wagen met meer ruimte en een specialer uiterlijk. Die hebben ook de robuuste C20XE.Rijd je zus soms een Tigra TwinTop? Die zijn wel met 1.8-motoren geleverd.
Twintop ja, sorry.
Heb deze auto wel op het oog, zou dit wat zijn om mee te beginnen?
Lijkt me een redelijk vlot dingetje en ziet er voor mijn gevoel goed uit.
http://www.autowereld.nl/opel/corsa/1.8-16v-gsi-2939349/details.html” onclick=”window.open(this.href);return false;4 juni 2012 om 19:21 #18033197Net iets meer dan 8000 kilometer per jaar, dat is wel weinig….
Als de auto werkelijk is zoals hij daar staat, is het een koopje, vind ik, maar ik heb wel m’n twijfels of alles klopt.
4 juni 2012 om 19:26 #18033198@RISL wrote:
Net iets meer dan 8000 kilometer per jaar, dat is wel weinig….
Als de auto werkelijk is zoals hij daar staat, is het een koopje, vind ik, maar ik heb wel m’n twijfels of alles klopt.
Ik zit met hetzelfde probleem. Of er is iets mis of er is mazzel
4 juni 2012 om 19:29 #18033199Tja…daar kom je alleen achter door te gaan kijken.
Vergelijk ook een aantal dezelfde auto’s, alleen dan kom je achter plus- en minpunten van de exemplaren waarmee je een testritje maakt.4 juni 2012 om 20:58 #18033200@jeroenk wrote:
Corsa B’s heb je in
1.0 (12-klepper)… hebben 55 PK uit m’n hoofd
1.2i (8-klepper) heeft 45 PK
1.2 Sport (16-klepper) heeft ook PK’s (:P)
1.4i (8-klepper) heeft 60 PK
1.4 Sport (16 klepper?) heeft ook PK’s..
1.6i (16-klepper) heeft 101 PKGSi is ‘gewoon’ een snelle uitvoering. De rest zou ik niet naar kijken als je flink wil rijden ;)
Wat betreft de C moet je het dan ook minimaal doen met de 1.4 Sport uitvoering, die is 90PK uit m’n hoofd. Je hebt ook nog een GSi versie daarvan, maar die zie je niet zoveel…
Zou dus kijken naar een Corsa B GSI of een Corsa C 1.4Sport / C GSi. Anders is een Corsa B 1.4 Sport misschien ook wel leuk :)
Betreft auto-aankoop zou ik de zoekfunctie eens gebruiken op het forum; komen regelmatig vragen voorbij over ‘hoe weet ik dat het goed zit’? Een dealer-aankoop kun je altijd overwegen; je betaalt wat meer, maar je kunt dan vaak ook garantie bedingen!
Succes met je zoektocht!
corsa-A:
1.0 10S 45pk
1.2 12NC E12GV 45pk
1.2S 12ST 55pk
1.2S 12NV 52pk
1.2i C12NZ 45pk
1.3 13NB 60PK
1.3S 13SB 70pk
1.3i C13N 60pk
1.4S 14NV 72pk
1.4i C14NZ 60pk
1.4i HP C14SE 82pk
1.6i C16NZ 75pk
1.6i HP E16SE C16SEI C16SE 101pkCorsa-B:
1.0 12V X10XE 55pk
1.2i C12NZ X12SZ 45pk
1.2 16V X12XE 65pk
1.4i C14NZ X14SZ 60pk
1.4Si C14SE 82pk
1.4 16V X14XE 90pk
1.6 16V C16XE 109pk
1.6 16V X16XE 106pkCorsa-C:
1.0 12V Z10XE 58pk
1.0 12V Twinport Z10XEP 60pk
1.2 16V Z12XE 75pk
1.2 16V Twinport Z12XEP 80pk
1.4 16V Z14XE 90pk
1.4 16V Twinpport 90pk
1.6 Z16SE 85pk (Alleen Combo)
1.8 16V Z18XE 125pk4 juni 2012 om 23:55 #18033201@wim-v6 wrote:
@jeroenk wrote:
Corsa B’s heb je in
1.0 (12-klepper)… hebben 55 PK uit m’n hoofd
1.2i (8-klepper) heeft 45 PK
1.2 Sport (16-klepper) heeft ook PK’s (:P)
1.4i (8-klepper) heeft 60 PK
1.4 Sport (16 klepper?) heeft ook PK’s..
1.6i (16-klepper) heeft 101 PKGSi is ‘gewoon’ een snelle uitvoering. De rest zou ik niet naar kijken als je flink wil rijden ;)
Wat betreft de C moet je het dan ook minimaal doen met de 1.4 Sport uitvoering, die is 90PK uit m’n hoofd. Je hebt ook nog een GSi versie daarvan, maar die zie je niet zoveel…
Zou dus kijken naar een Corsa B GSI of een Corsa C 1.4Sport / C GSi. Anders is een Corsa B 1.4 Sport misschien ook wel leuk :)
Betreft auto-aankoop zou ik de zoekfunctie eens gebruiken op het forum; komen regelmatig vragen voorbij over ‘hoe weet ik dat het goed zit’? Een dealer-aankoop kun je altijd overwegen; je betaalt wat meer, maar je kunt dan vaak ook garantie bedingen!
Succes met je zoektocht!
corsa-A:
1.0 10S 45pk
1.2 12NC E12GV 45pk
1.2S 12ST 55pk
1.2S 12NV 52pk
1.2i C12NZ 45pk
1.3 13NB 60PK
1.3S 13SB 70pk
1.3i C13N 60pk
1.4S 14NV 72pk
1.4i C14NZ 60pk
1.4i HP C14SE 82pk
1.6i C16NZ 75pk
1.6i HP E16SE C16SEI C16SE 101pkCorsa-B:
1.0 12V X10XE 55pk
1.2i C12NZ X12SZ 45pk
1.2 16V X12XE 65pk
1.4i C14NZ X14SZ 60pk
1.4Si C14SE 82pk
1.4 16V X14XE 90pk
1.6 16V C16XE 109pk
1.6 16V X16XE 106pkCorsa-C:
1.0 12V Z10XE 58pk
1.0 12V Twinport Z10XEP 60pk
1.2 16V Z12XE 75pk
1.2 16V Twinport Z12XEP 80pk
1.4 16V Z14XE 90pk
1.4 16V Twinpport 90pk
1.6 Z16SE 85pk (Alleen Combo)
1.8 16V Z18XE 125pkhier aan te zien is dus eigenijk de GSI 1.8 de snelste versie om te nemen?
5 juni 2012 om 11:33 #18033202snelheid is niet alleen maar pk’s, gaat om de pk/gewichtsverhouding.
5 juni 2012 om 13:17 #18033203@*Jurgen* wrote:
snelheid is niet alleen maar pk’s, gaat om de pk/gewichtsverhouding.
Gelukkig weet ik dat al wel haha, maar ik zoek gewoon een autotje dat vlot van 0 naar 130 gaat.
5 juni 2012 om 13:45 #18033204* zal wim maar niet quoten, gezien de lange lijst….
Die heeft toch lijstjes, dat wil je niet weten :jerry (zouden z’n boodschappenlijstjes er ook zo uit zien? :P)
Heb je al een idee voor een budget voor je auto? / Maandelijkse kosten?Ik weet niet hoe ruim je bij kas zit maar zeker als beginnend bestuurder kunnen de kosten voor wegenbelasting, verzekering, brandstof en onderhoud natuurlijk redelijk oplopen. Is misschien ook de overweging waard om dit mee te nemen? Of je moet rijk zijn… Een snellere auto hoeft natuurlijk niet direct te leiden tot een hoger verbruik, maar zou wel een logisch gevolg zijn (omdat je toch graag benut wat er onder je rechtervoet zit)…
5 juni 2012 om 13:48 #18033205@jeroenk wrote:
* zal wim maar niet quoten, gezien de lange lijst….
Die heeft toch lijstjes, dat wil je niet weten :jerry (zouden z’n boodschappenlijstjes er ook zo uit zien? :P)
Heb je al een idee voor een budget voor je auto? / Maandelijkse kosten?Ik weet niet hoe ruim je bij kas zit maar zeker als beginnend bestuurder kunnen de kosten voor wegenbelasting, verzekering, brandstof en onderhoud natuurlijk redelijk oplopen. Is misschien ook de overweging waard om dit mee te nemen? Of je moet rijk zijn… Een snellere auto hoeft natuurlijk niet direct te leiden tot een hoger verbruik, maar zou wel een logisch gevolg zijn (omdat je toch graag benut wat er onder je rechtervoet zit)…
Ja dit is ook een van de redenen dat ik vroeg of er een alternatief was. Heb ongeveer 4000 te besteden aan de auto zelf. En het verdere budget heb ik ongeveer 250 vrij per maand.
5 juni 2012 om 13:55 #18033206@Sjimmm wrote:
@jeroenk wrote:
* zal wim maar niet quoten, gezien de lange lijst….
Die heeft toch lijstjes, dat wil je niet weten :jerry (zouden z’n boodschappenlijstjes er ook zo uit zien? :P)
Heb je al een idee voor een budget voor je auto? / Maandelijkse kosten?Ik weet niet hoe ruim je bij kas zit maar zeker als beginnend bestuurder kunnen de kosten voor wegenbelasting, verzekering, brandstof en onderhoud natuurlijk redelijk oplopen. Is misschien ook de overweging waard om dit mee te nemen? Of je moet rijk zijn… Een snellere auto hoeft natuurlijk niet direct te leiden tot een hoger verbruik, maar zou wel een logisch gevolg zijn (omdat je toch graag benut wat er onder je rechtervoet zit)…
Ja dit is ook een van de redenen dat ik vroeg of er een alternatief was. Heb ongeveer 4000 te besteden aan de auto zelf. En het verdere budget heb ik ongeveer 250 vrij per maand.
Daar moet wat mee te doen zijn ;) Heb je ook een idee van de kilometers die je ongeveer gaat maken? Zodra er van woon-werk verkeer niet echt sprake is is dit vaak wel onder de 15000km in het jaar…
Persoonlijk zou ik het budget voor je auto (ongeveer) in tweëen hakken. Van de eerste helft koop je een leuke auto, en van de tweede werk je het eventuele achterstallige onderhoud weg. De rest van dat geld kun je dan opzij zetten voor onverwachte problemen. Reken op het moment dat je zowel verzekering als wegenbelasting zelf moet betalen toch wel bijna €100,- in de maand als beginnend bestuurder met 0 schadevrije jaren. Dan heb je nog 150 euro te besteden aan brandstof / onderhoud. Wat geld achter de hand is altijd prettig (bij onvoorziene kosten).
5 juni 2012 om 13:56 #18033207Ik zit met hetzelfde probleem. Of er is iets mis of er is mazzel
Hij heeft 8 eigenaren gehad, laatste is een bedrijf die hem al 240 dagen heeft. Lijkt mij dat je hem voor deze prijs vrij snel kwijt zou moeten zijn dus ik zou goed opletten bij een testrit.
5 juni 2012 om 14:22 #18033208@jeroenk wrote:
@Sjimmm wrote:
@jeroenk wrote:
* zal wim maar niet quoten, gezien de lange lijst….
Die heeft toch lijstjes, dat wil je niet weten :jerry (zouden z’n boodschappenlijstjes er ook zo uit zien? :P)
Heb je al een idee voor een budget voor je auto? / Maandelijkse kosten?Ik weet niet hoe ruim je bij kas zit maar zeker als beginnend bestuurder kunnen de kosten voor wegenbelasting, verzekering, brandstof en onderhoud natuurlijk redelijk oplopen. Is misschien ook de overweging waard om dit mee te nemen? Of je moet rijk zijn… Een snellere auto hoeft natuurlijk niet direct te leiden tot een hoger verbruik, maar zou wel een logisch gevolg zijn (omdat je toch graag benut wat er onder je rechtervoet zit)…
Ja dit is ook een van de redenen dat ik vroeg of er een alternatief was. Heb ongeveer 4000 te besteden aan de auto zelf. En het verdere budget heb ik ongeveer 250 vrij per maand.
Daar moet wat mee te doen zijn ;) Heb je ook een idee van de kilometers die je ongeveer gaat maken? Zodra er van woon-werk verkeer niet echt sprake is is dit vaak wel onder de 15000km in het jaar…
Persoonlijk zou ik het budget voor je auto (ongeveer) in tweëen hakken. Van de eerste helft koop je een leuke auto, en van de tweede werk je het eventuele achterstallige onderhoud weg. De rest van dat geld kun je dan opzij zetten voor onverwachte problemen. Reken op het moment dat je zowel verzekering als wegenbelasting zelf moet betalen toch wel bijna €100,- in de maand als beginnend bestuurder met 0 schadevrije jaren. Dan heb je nog 150 euro te besteden aan brandstof / onderhoud. Wat geld achter de hand is altijd prettig (bij onvoorziene kosten).
Mijn ma kwam met het idee om de auto op haar naam te zetten? geen idee waarom. Ik zal ook niet veel met het wagentjes rijden. En qua onderhoud kan ik er zelf geen hout van, aangezien ik het wel graag wil kunnen etc. Een kennis van ons heeft een autoschadebedrijf wellicht kan die voor een leuk prijsje van alles aan de auto doen, maar dat weet ik niet. Ik ga binnenkort ook daar werken in de vakantie. En een GSI van 2 á 3 duizend euro.. waar vind ik een goeie.. Is het erg om een auto met 150.000 km te nemen, want ik zoek eigenlijk alleen maar onder de 100.000 km, omdat ik bang ben dat ik anders heel veel reparatie etc heb.
5 juni 2012 om 14:26 #18033209Auto op je moeders naam scheelt waarschijnlijk behoorlijk in de premie. Feit is wel dat als jij brokken maakt, de premie van alle auto’s die op je moeders naam staan omhoog schiet.
150.000km is nog niet verschrikkelijk hoog. Het is met name een kwestie hoe de auto bereden is en hoe het onderhoud in alle jaren hieraan is geweest. De tips van RISL zijn wel handig voor een indicatie (eerder in dit topic).
Verder zou ik je aanraden dat je altijd met iemand gaat kijken die verstand van zaken heeft. Als je het niet vertrouwt, niet doen. Als je op safe wil spelen moet je gewoon bij een dealer gaan kijken en daar afspraken mee maken. Houd er dan wel rekening mee dat je toch echt wel wat meer betaalt.
5 juni 2012 om 17:35 #18033210Bedankt in ieder geval voor alle reacties.
Er zit dus blijkbaar neit zo heel veel verschil in een 1.6 GSI of een 1.8 GSI, en qua prijs en zoekwerk verschild het wel redelijk wat. Wat nou als ik een 1.6 GSI zou kopen en hem chippen? Minder brandstof verbruik en even vlot neem ik aan?
gr
5 juni 2012 om 17:37 #18033211Chippen op een b gsi doet haast niks. Zonde van je geld of je moet meer aanpassen.
5 juni 2012 om 17:40 #18033212@joop1970 wrote:
Chippen op een b gsi doet haast niks. Zonde van je geld of je moet meer aanpassen.
Heeft chippen op een C GSI 1.8 wel nut dan? En wat zou er nog meer aangepast moeten worden dan? Sorry weinig verstand tot nog toe :(
5 juni 2012 om 18:23 #18033213@Sjimmm wrote:
@joop1970 wrote:
Chippen op een b gsi doet haast niks. Zonde van je geld of je moet meer aanpassen.
Heeft chippen op een C GSI 1.8 wel nut dan? En wat zou er nog meer aangepast moeten worden dan? Sorry weinig verstand tot nog toe :(
Chippen van een turbo loze motor heeft weinig zin.
Je haalt er vrij weinig uit.5 juni 2012 om 18:30 #18033214@arjontje wrote:
@Sjimmm wrote:
@joop1970 wrote:
Chippen op een b gsi doet haast niks. Zonde van je geld of je moet meer aanpassen.
Heeft chippen op een C GSI 1.8 wel nut dan? En wat zou er nog meer aangepast moeten worden dan? Sorry weinig verstand tot nog toe :(
Chippen van een turbo loze motor heeft weinig zin.
Je haalt er vrij weinig uit.Hmm, maar de meeste turbo motoren zijn toch diesels of niet?
5 juni 2012 om 19:52 #18033215Andersom, vrijwel iedere moderne diesel is een turbodiesel. Vroeger had je nog wel eens turboloze dieseltjes, maar die waren echt traag!
Tegenwoordig zie je op steeds meer benzinemotoren ook turbo’s. Op die manier haal je meer prestaties uit de motor, waar de motor op zich kleiner kan worden en het verbruik vermindert kan worden.Mijn Astra Coupé stond ook op naam van mijn pa, dat scheelde behoorlijk in de verzekering (zo’n €1000 per jaar). Dus als je ma dat wilt doen, zou ik er dankbaar gebruik van maken als ik jou was. Omdat het officieel niet helemaal correct is (want jij moet aangemerkt worden als hoofdbestuurder, waardoor je alsnog meer moet betalen), moet je het niet rondbazuinen, maar gewoon stilletjes genieten van de centen die je in je zak houdt ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.