vraag over vervangen radiateur

Forumindex Forums Modellen Omega vraag over vervangen radiateur

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17210496
    andrew2
      Lid sinds:
      22 September 2007

      Mede door de warme dagen deze week en het effect daarvan op de motortemperatuur, heb ik vandaag toch besloten om voordat we op vakantie gaan het koelsysteem een upgrade te geven met een nieuwe thermostaat en radiateur. En het zal Sjors deugd doen: Nur origanal Opel Teile!!

      De VOD in Rotterdam kon zowaar de onderdelen dezelfde dag nog leveren. Allereerst :thumbup:thumbup voor Eef en Huub, de magazijnbediende vond de prijs voor de radiateur ook wel een beetje erg extreem en heeft wat extra korting gegeven.

      Bij thuiskomst bleek, dat de nieuwe radiateur 2 extra aansluitingen (de rode pijlen) heeft, die (proefondervindelijk met erin blazen uitgezocht) wel onderling, maar niet met het watercircuit in verbinding staan. Tevens zie ik in de waterretouraansluiting (blauwe pijlen) in de oude radiateur niks en in de nieuwe radiateur een koperen buis. Mijn conclusie is: ik heb de radiateur van een Omega met automatische versnellingsbak gekregen. Het onderdeelnummer op de rekening is 6302007.

      Mijn vragen aan de kenners:
      1. Klopt mijn conclusie over de automaatbak?
      2. Bestaat er als vervangingsonderdeel wel een radiateur voor de handgeschakelde uitvoering, dit onderdeel is namelijk o.b.v. het chassisnummer geselecteerd? Zo ja, wat is daarvan dan het onderdeelnummer?
      3. Zou ik deze radiateur zonder problemen kunnen monteren, ik zal immers die oliekoeler niet gebruiken?

      Als ik deze radiateur niet kan gebruiken, dan zal ik maandagmorgen dus als de gesmeerde bliksem een andere moeten regelen, anders wordt het wel erg krap voor de vakantie.

      Even de plaatjes bij de praatjes:

      Groetjes,

      Andrew

      #17497582
      Omega2.2-16v
        Lid sinds:
        21 March 2007

        1: Ja dat klopt:)
        2: Het rare is dat in de EPC dezelfde onderdeelnummer en cat. nummer zijn voor de radiators voor handbak en automaat:hmmz
        3:Ik denk het wel,je kan de aansluitingen natuurlijk afdoppen maar beter is denk ik toch de originele voor de handbak.

        Het nummer op de rekening is het catalogus nummer,het onderdeelnummer staat ook op je radiator(Zie Foto):52463046

        De Idents voor de handbak en automaat zijn ook hetzelfde,misschien maandag toch maar effe vragen of ze die andere hebben.

        gr

        Danny

        #17497583
        Omega2.2-16v
          Lid sinds:
          21 March 2007

          Ik zie nu ook op de foto’s dat de onderdeelnummers verschillen tussen de oude en nieuwe,de letters die er boven staan is het ident.
          Kan je het nummer van de oude gebruiken voor de nieuwe:D

          Succes

          Danny

          #17497584
          manus
            Lid sinds:
            30 June 2004

            Je hebt idd een radiateur voor een omega automaat.
            Het koperen gedeelte wat je ziet zal onderdeel uit maken van de oliekoeler die er extra inzit voor de automaat.
            Je kunt deze zonder problemen monteren in je handgeschakelde omega dat maakt niks uit.
            In mijn handgeschakelde omega zit namelijk ook een automaat radiateur.

            Dit is wel mijn besceiden technische mening,als jij voor je gevoel liever een radiateur voor een handgeschakelde omega monteerd moet je dat doen anders ga je niet lekker op vakantie,

            grt Manus.

            #17497585
            andrew2
              Lid sinds:
              22 September 2007

              Bedankt voor het meedenken. Ik heb ook even met een bevriende automonteur gesproken, die zei dat het vrij normaal is dat bij originele vervangingsradiateruren de voorziening voor een automaat er meteen ook inzit. Ik heb dus besloten om deze radiateur te monteren.

              Nou lees ik hier op het forum regelmatig problemen over te warm wordende motoren, incluis mijn eigen perikelen :P Ik zou na gisteren iedereen de volgende tip willen geven: Maak de totale luchtdoorgang eens GOED schoon!!!

              Wat trof ik aan:
              Allereerst de achterste koelfan en radiareur verwijderd. Vervolgens heel voorzichtig de airco-condensor iets naar achteren gekanteld, zodat ook de voorste koelfan eruit gehaald kon worden. Achter die voorste fan had zich een complete composthoop verzameld :o:o Vervolgens vanaf de voorzijde met een stofzuiger de gehele condensor voorzichtig ontdaan van alle zichtbare vliegenlijken en andere troep. Dan denk je: “Zo dat is weer schoon”. Nou, vergeet het maar, want toen ik vanaf de achterkant van de condensor voorzichtig met perslucht ging blazen, toen kwam er toch een partij zand en stof uit de lamellen, dat wil je niet weten. Ik heb toen eerst met een zaklantaarn de koellamellen van de condensor doorgelicht en pakweg door eenderde kwam geen licht, dus daar gaat ook geen koellucht door!!

              Inmiddels zitten de nieuwe radiateur en thermostaat erin, moet nog wel even het vloeistofpeil controleren na een nachtje stilstaan.

              Groetjes,

              Andrew

              #17497586
              flevo
                Lid sinds:
                26 September 2007

                Opel maakte het een beetje ingewikkeld.
                Als de Omega automaat met trekhaak werd geleverd, dan zat er een radiateur in met bevestiging voor een aparte automaatkoeler, duur, bij de dealer 450 euri.
                En in de handel in Nederland niet te krijgen, de mijne komt uit Duitsland.
                Het frappante is dat de rad. met inwendige oliekoeler de goedkoopste was, waar ik dus niks mee kon.
                Dat vuil worden na de condensor gebeurt altijd, elk jaar schoonmaken.

                #17497587
                andrew2
                  Lid sinds:
                  22 September 2007

                  Inmiddels zit de nieuwe radiateur er zo’n 5.000 km in en het koelprobleem is totaal verdwenen, dat had ik jaren eerder moeten doen.

                  Gr.,

                  Andrew

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.