Vraag over versterker

Forumindex Forums Overige I.C.E. en navigatie Vraag over versterker

  • Dit onderwerp is leeg.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • #17229849
    Insanity
      Lid sinds:
      31 October 2010

      hallo hallo,

      Ik ga a.s. zondag een rockford fosgate P1 300W 150 RMS subwoofer ophalen. Maar wat voor versterker is nou verstandig om erbij te nemen. Ik snap er namelijk zelf geen hol van:wtf.
      2 of 4 kanaals? Ik snap het echt niet:D

      MVG

      Insanity

      #17778720
      kaneelschep
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 November 2004

        Hahahaha ga er eens over lezen dan!! :P
        een woofer met 1 coil heeft een plus en een min.. das dus 1 kanaal.. :)
        Met 4 kanalen kan je ook nog je achter of voor speakers aansluiten.

        ik kom even niet meer op die site.. iets met hifi in de url, daar werd alles prima uitgelegd en daarna kan je alles aansluiten.

        #17778721
        Sjautz
          Lid sinds:
          19 October 2009
          #17778722
          Roelof
            Lid sinds:
            30 June 2004

            12v hifi hebben we hier echt niet nodig.

            150w RMS is niet veel voor een woofer. Het mooiste is een monoblok die zo’n 200w RMS is of anders een 2-kanaals versterker met 2x 100w RMS die je in brug zet tot 1x 200w

            Als je ook speakers in je hoedenplank hebt zitten kan je beter in 1x uitkijken naar een 4x 100w of 4x 150w versterker. 2 kanalen voor je gewone speakers en 2 kanalen in brug voor je woofer.

            Heb je op je radio een subwoofer out kan je waarschijnlijk ook de overige kanalen filteren en hoef je geen rekening te houden met filters in de versterker. Moet je alles nog filteren moet je ook een versterker hebben met ingebouwde filters of nog een extra cross-over filter gebruiken.

            #17778723
            Vinci
            Deelnemer
              Lid sinds:
              3 August 2009

              Heb je de 8 inch, 10 inch of 12 inch er in zitten? Een grotere speaker is namelijk mechanisch wat hoger belastbaar. Je kunt zowieso altijd het beste de krachtigste versterker halen die je kunt betalen, want meer vermogen betekent ook dat je minder snel de vervormings grens zult bereiken. Alleen moet je dan wel oppassen voor langdurig hard aansturen van de woofer, want er kan over verhitting optreden na verloop van tijd. Maar dat hangt er dus erg van af of je zo’n liefhebber bent van het altijd op z’n hardst de boel over de kling te jagen of gewoon (wel lekker stevig, maar beheerst) van muziek wilt genieten.

              Dan is bij gebruik van een subwoofer het zeker aan te raden om de midden en hoge tonen speakers aan de onderkant te filteren, want ook al kunnen ze het hebben is een speaker die middentonen produceert veel zuiverder van weergave als hij geen bas hoeft weer te geven. Die heftige bewegingen die die speaker namelijk voor bas tonen moet doen vertroebelen namelijk de middentonen ernstig. Bovendien wordt de belastbaarheid er beter op.

              #17778724
              Insanity
                Lid sinds:
                31 October 2010

                [rquote=1822227&tid=138922&author=kaneelschep]Hahahaha ga er eens over lezen dan!! :P
                een woofer met 1 coil heeft een plus en een min.. das dus 1 kanaal.. :)
                Met 4 kanalen kan je ook nog je achter of voor speakers aansluiten.

                ik kom even niet meer op die site.. iets met hifi in de url, daar werd alles prima uitgelegd en daarna kan je alles aansluiten.

                [/rquote]

                Ik heb stukken gelezen over versterkers. Maar ik snapt er echt geen drol van haha:angel

                Voor de rest heb ik nu een versterker gevonden van Kenwood met 500W en 4 kanalen. Neem aan uit de reacties te lezen dat ik dan wel aardig goed moet zitten.

                Ik zal eens wat gaan lezen en doen op die internet site en als ik er dan nog niet uitkom laat ik m wel voor een leuk prijsje ergens inbouwen.

                In ieder geval bedankt voor alle reacties!

                Insanity

                #17778725
                kaneelschep
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  30 November 2004

                  Het gaat dan nog wel over hoeveel watt die versterker per kanaal op hoeveel ohm doet. Maar die Kenwood 4 kanaals is een leuk begin.
                  Gewoon beetje experimenteren met hoe hard je hem kan en wil zetten en dan bridge je die subwoofer nog eens over de 2 kanalen heen. Dan doet ie ruwweg 2X zoveel watt. maakt van 2 kanalen 1.
                  En dan komt er vast wel een beste boem uit.
                  Bedenk wel dat harder zetten niet altijd beter geluid verzorgt ;)

                  Versterker afstellen is altijd gewoon klooien en luisteren.

                  #17778726
                  Vinci
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    3 August 2009

                    Vergeet niet dat bruggen wel meer vermogen oplevert op een gelijkblijvende belasting (bijv. 4 ohm) maar dat gaat wel ten koste van de dempingsfactor. Dit is vooral voor lage tonen weergave een zeer nadelig effect.

                    Beter een versterker nemen in dat geval die ongebrugd al het gewenste vermogen kan leveren.

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.