Voor schokbrekerveer

  • Dit onderwerp is leeg.
14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • #17246437
    champo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 May 2006

      Dag heren,

      Vandaag reed ik over de snelweg, ineens hoorde ik zeer harde klap en ben maar naar de kant gereden. Op de vluchtstrook rook ik al een rubberlucht en ik merkte dat de voorkant linksvoor wel heel erg laag was… Dus dat was een snelle analyse, namelijk een gebroken veer :( . ANWB gebeld en doorgegeven dat ik stil stond met een gebroken veer… Na 1.5 uur wachten kwam de beste man en vond dat hij niets voor mij kon beteken en vervolgde zijn weg weer. Dit waarschijnlijk ook omdat mijn mams wel lid is, maar ik niet terwijl ik haar chauffeur. Verder nooit problemen mee gehad en ben altijd geholpen, maar ook niet altijd met het juiste resultaat. Zo dat ben ik ook weer kwijt……….
      Ondertussen had ik ook al mijn stiefpa gebeld en die is ons op komen halen en heb thuis even wat gereedschap gepakt, weer terug naar de auto en heb nog een stukje van de veer gezaagd en deze weer in zijn schotel gedraaid. De auto rijdt nu gewoon goed en merk er eigenlijk niets van. Toch wil ik die veer vervangen!! Nu kwam ik erachter dat als je die dikke moer bovenop wilt losdraaien, dan draait de as van de demper gewoon mee en gaat deze dus niet los. Ook niet als ik er druk achter zetten door de arm op te krikken. Gaat die moer wel los als ik er de luchtsleuten erop zet? Zo niet: Hoe houd ik deze tegen?
      Veerspanners heb ik, en ik voorzie voor de rest geen problemen eigenlijk. Als iemand nog haken ziet, zou ik die ook graag zien.

      Groet
      Eric

      #17990889
      rekordherm
        Lid sinds:
        28 August 2005

        ik zie niet wat voor auto je rijdt. maar de schokdemper gaat los met wat kruip olie en een luchthammer

        #17990890
        champo
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 May 2006

          Sorry, het is een Monza en ik had het over de moer onder de motorkap. Zit er onderin er ook nog een? Nog niet naar gekeken namelijk.

          #17990888
          fluks
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 October 2005

            meestal kun je op de bovenkant van de schokdemper een sluetel zetten zodat je de pen van de demper kan blokkeren

            #17990891
            champo
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 May 2006

              Ik zag inderdaad een vierkante kop. Alleen kom je daar niet bij als je een dopsleutel gebruikt en ik heb geen ringsleutel die in dat gat gaat. Als het niet met de luchtsleutel lukt, dan moet ik daar maar iets op verzinnen.
              Anders kan ik ook de hele schokbreker eruit halen en die as bovenin in de bankschroef zetten met een paar alu en houten plaatjes. Alleen dat vind ik eigenlijk een nogal lompe oplossing.

              #17990892
              Sebbe GSI
                Lid sinds:
                26 July 2008

                Ik gebruik gewoon altijd een slag moer sleutel om die moer los te krijgen lukt altijd en gaat het makelijkste.

                Groeten bas.

                #17990893
                champo
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  19 May 2006

                  Oké, goed om te weten :D. Morgen even een veer of veren halen en dan aan de gang.

                  #17990894
                  Goofy44
                    Lid sinds:
                    7 June 2011

                    Maar wilde je je veerpoot onder de auto laten zitten ???? dat lijkt mij nou niet de makelijkste oplossing dus er onder uit en in de bankschroef zou wel kunnen dij gebrek aan beter

                    #17990895
                    champo
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      19 May 2006

                      Vandaag even lopen prutsen. Auto omhoog, wiel eraf, klauw eraf…. Stuurstang…. Moer los gedraaid tot deze bovenaan het schroefdraad zat. Daarna de krik onder de veerpoot gezet en hem iets opgekrikt zodat deze op de krik steunt en toen vond ik eigenlijk dat de stuurstang bevestiging los zou komen als ik er een tik op zou geven. Helaas. Ook even ingespoten met krimp spray en iets harder geslagen. Geen beweging in te krijgen. Toen zag ik dat de bevestiging van de stabilisator stang ook al gebroken was en de moer die de veerpoot ook vasthoudt, wilde ook al niet los.
                      Aangezien ik mijn rug ook nog verdraaide met de poging om die moer los te draaien, ik koud werd en kramp kreeg van het zitten, heb ik het maar opgegeven :swear :swear :swear . Bij brommers en motoren, lukt zo’n beetje alles, maar het lijkt erop dat auto’s iets tegen mij hebben. Dus daarom breng ik hem maar weg naar de betere buurtgarage :( .

                      FAAL!!

                      #17990896
                      champo
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        19 May 2006

                        Vandaag mijzelf maar weer even kwaad gemaakt en toch maar weer aan de gang. De veerpoot is inmiddels los en nu kom ik bij het volgende: Bovenop zit een soort plaat en het lijkt of er inbusboutje inzitten waar je nooit meer een inbussleutel in zult krijgen.
                        Of vergis ik mij?

                        http://www.4takt.net/download/file.php?id=106&mode=view” onclick=”window.open(this.href);return false;

                        #17990897
                        Geerte
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 May 2008

                          De gehele plaat moet je met een grote pijpentang los draaien.

                          #17990898
                          manta dre
                            Lid sinds:
                            12 June 2008

                            als ik het zo op de foto bekijk heb je de veer er al vanaf

                            of wil je ook de schokbreker vervangen?

                            #17990899
                            champo
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              19 May 2006

                              Schokbrekers had ik ook al gelijk maar meegenomen. AL voelt de schokbreker die erin zat nog redelijk, maar op een punt lijkt hij wel wat speling te hebben. Misschien omdat hij altijd op dat punt zit en dat de zuiger daar wat speling heeft gekregen???

                              Het is trouwens gelukt om die plaat eraf te halen :D. BEDANKT!!!

                              #17990900
                              Geerte
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                11 May 2008

                                @champo wrote:

                                Schokbrekers had ik ook al gelijk maar meegenomen. AL voelt de schokbreker die erin zat nog redelijk, maar op een punt lijkt hij wel wat speling te hebben. Misschien omdat hij altijd op dat punt zit en dat de zuiger daar wat speling heeft gekregen???

                                Het is trouwens gelukt om die plaat eraf te halen :D. BEDANKT!!!

                                :thumbup

                              14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.