Ik zat eens te zoeken of er iets mogelijk zou kunnen zijn om de inlaat nokkenas timing variabel te maken op de C20XE, aangezien dit nogal wat winst op kan leveren. Nu zag ik dat Volvo pulleys gebruikt met 42 tanden, en ronde tandprofiel, wat sterk lijkt op de M2.5 pulleys qua profiel.
Dan staat er uiteraard nog de uitdaging hoe de oliedruk daar te krijgen is, maargoed, de nokkenas van de XE heeft oliedruk. De Volvo motor lijkt de timing aan te passen op basis van een solenoide die door de ECU wordt open of dicht gezet op basis van het toerental. Wellicht kan een extern oliekanaal die bij de XE voorzien van olie, en op de een of andere manier de boel bevestigd worden. Leek me interessant om dit idee eens verder uit te werken!
Hier wat plaatjes bij de praatjes:
[img]http://farm3.static.flickr.com/2179/2099374949_b5553ae874_o.jpg[/img]
[img]http://farm3.static.flickr.com/2066/2100153938_7da31b698f_o.jpg[/img]
[img]http://iainel.co.uk/images/forums/NovaWIP2b/047.JPG[/img]
[img]http://i160.photobucket.com/albums/t184/hudini_photo/volvo2_zpsd6535d2e.jpg[/img]