Vivaro koude start probleem

Forumindex Forums Modellen Vivaro, Movano, Arena, Combo (Bedrijfswagens) Vivaro koude start probleem

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #18347202
    Juanito
    Deelnemer
      Lid sinds:
      30 July 2017

      beste forumleden,

      Mijn naam is Juan en ik ben sinds vorig jaar in het bezit van een Vivaro 2.0 uit 2008
      De auto gekocht om af en toe bouwmateriaal en afval te vervoeren dus hij maakt bijna geen km en staat meestal stil.
      Veel op het forum gelezen maar ik kom er niet uit.

      Na aanschaf bleek de auto slecht te starten bij koud weer.
      Uitgelezen en code 380 gaf gloeibougieprobleem aan.
      Alle 4 laten vervangen bij lokale niet opel garage en probleem niet verholpen, storingscode wel weg.
      Relais doorgemeten en bleek goed maar voor de zekerheid toch een nieuwe gekocht, geen verschil.
      Toen bleek dat sommige vivaro’s 11v(zwarte ring) en andere 7v(witte ring) gloeibougies hebben.
      Volgens de opel dealer horen er in mijn auto zwarte ring maar deze zijn niet meer verkrijgbaar en worden vervangen
      door witte ring met sb2609 waarin staat dat je de ecu moet herprogrammeren. Volgens de opel dealer is dit bij mijn vivaro niet
      mogelijk en ook opel nedereland zegt dat dit niet kan. Advies, de originele opel bougies erin (witte ring). Mijn softwareversie is 94c en daarin zou
      volgens de dealer al moeten staan dat ze aangestuurd worden met 7volt. weer 4 nieuwe bougies erin maar zonder resultaat.
      Dearler vraagt, mag ik de auto eens analyseren want misschien is er wat anderes aan de hand. Prima. 5 uur verder aan diagnose maar zonder resultaat.
      Er was wel weer een gloeibougie kapot en deze is weer vervangen maar aangezien van deze ene bougie de weerstand net boven of rond de 0,6ohm ligt, geeft de auto toch een storing.

      Uiteindelijk heb ik alle bougies weer doorgemeten en degene die een storing gaf aan elke cylinder gekoppeld, de watertemp sensor eraf getrokken en bekeken of de bougies op elke cylinder werkt. Hij gloeit. maarde vraag is , gloeit hij voldoende.
      Vervolgens bij elke cylinder de spanning gemeten terwijl ik kon zien dat de bougie gloeide en hij piekt naar 12volt om vervolgens direct terug te zakken naar 4volt. Bosch belgie gesproken en volgens de technici van Bosch kun je met zowel een analoge als digitale multimeter dit niet meten. het zou met een digitale scope moeten. (ik zou niet weten waarom je met dergelijke hoge vermogens niet met een mm kan meten…)

      Vervolgens bedacht om zelf maar eens een opcom setje te kopen en dat gedaan op ali. Bestelde een 1.59 maar kreeg 1.65. Alles is uit te lezen behalve, ja hoor, mijn m9r 782 ecu. Terug geflasht naar 1,39 maar zonder resultaat. Uiteindelijk vauxhaul com opgestart ipv 201008 en deze ging de chip upgraden naar 1,45. daarna krijg ik de melding dat de test niet ok is en werkt er niets meer. Niet zo erg want ik had er toch al niets aan.

      Inmiddels 9 gloeibougies, 1 relais, 5 uur diagnose etc. etc. verder en nog zonder resultaat. Oh ja, en een nieuwe accu.
      Heb veel contact gehad met opel nederland maar daar heb je werkelijk helemaal niets aan. Die schuiven alles door naar de dealer en de dealer weer naar opel.

      M9r 782 vivaro 2008 softw 94c

      Heeft een van jullie misschien een idee?

      Dank en gt,

      Juan

      #18347217
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Verstuiver teveel retour lekkage??

        #18347220
        liviu2004
        Deelnemer
          Lid sinds:
          6 April 2014

          Opcom voor een renault vivaro? Neee.

          #18347222
          Juanito
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 July 2017

            De auto heeft 2 weken bij de dealer gestaan en er stond 5 uur diagnose op de factuur, welke ze overigens niet allemaal berekend hebben. Er kwam niets uit en neem aan dat ze naar de retour lekkage hebben gekeken maar ik zal het navragen.

            @liviu: ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Of helemaal niet zeg maar :scratch:

            #18347225
            liviu2004
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 April 2014

              Opcom is voor opels, uw auto is niet Opel maar renault (techniek en allees).

              #18347241
              Juanito
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 July 2017

                En geldt dat ook voor de dealer? Die werkt toch ook met op-com?
                Werkt renault clip dan wel?

                #18347260
                Opeltje17
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 January 2012

                  Jep de clip werkt ook, de dealer werkt gewoon met de tech2, heb zelf laatst met een renault trucks computer(NG10) sleutels ingeleerd bij een vivaro.

                  #18347384
                  vectra2004gts
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 August 2007

                    hoi

                    start hij slecht na lang stil staan ? of echt kou ? het wil namelijk ook wel dat de brandstof terug loopt bij het brandstoffilter zit een pompbalg
                    en daar zit een terugslagklep in en die wil wel stuk gaan en dat in combinatie met slechte tankbeluchting wil er ook wel voorzorgen dat hij slecht aanslaat .

                    #18347388
                    Juanito
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      30 July 2017

                      Heb een aantal keer de balg geprobeerd op te pompen maar hij was al vrij hard. Geen verschil gemerkt tussen lang en kort stilstaan bij hoge temperatuur.

                      Ben dus bang dat het alleen om kou gaat

                      Dank je

                      gt Juan

                      #18361961
                      Wouter6670
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        23 November 2018

                        Is de massa kabel niet versleten. Het is iets stom maar wordt veel over het hoofd gezien. Indien versleten kunnen er ook startproblemen zijn.

                        #18361964
                        Juanito
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 July 2017

                          Dag Wouter,

                          Heb nog een injector vervangen en startmotor daarna heb ik het opgegeven.

                          Laatste opel in mijn leven. Nog nooit van een bedrijf een slechtere service gehad dan van opel.

                          Zowel dealer als inporteur.

                           

                           

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.