Hallo,
Een vriend van me heeft een Vivaro C 2.0 (90kw) uit 2019, sinds vorige week kookt hij ineens over in het reservoir, het duurt een hele tijd voordat de auto warm wordt en ineens schiet hij dan naar de 100 graden en begint het reservoir te borrelen. Er komt er geen witte rook uit de uitlaat en motor heeft ook geen vermogens verlies, ook gaat de motor lampje op het dashboard niet branden.
Ik dacht zelf dat de thermostaat dan wellicht defect zou zijn, dus die is al compleet vervangen, incl. de sensoren (complete unit), maar dat was het niet. Na het vervangen van het thermostaathuis zijn we een stukje gaan rijden, en toen ik onderweg het reservoir bij wilde vullen en de dop los draaide ,zakte de vloeistof eerst helemaal weg en kwam daarna gelijk weer naar boven en liep het reservoir bijna over, en begon ook gelijk weer te borrelen, terwijl de temperatuur ,voordat ik de dop los draaide ,pas rond de 70 graden was.
De fan sloeg ook niet aan, maar die vriend van me zei dat toen het de eerste keer gebeurde ,de fan wel draaide en ook door draaide nadat de motor was afgezet. Ook komt er maar een 3 liter koelvloeistof uit als ik de onderste slang van de radiator los haal, terwijl er 10 liter in zou moeten zitten.
Nu mijn vraag, ik kan namelijk online nergens iets van schema’s enz. vinden van de vivaro c.
– De dop op het reservoir ,zit hier een overdrukventiel op, zou deze defect kunnen zijn?
– Heeft er iemand een schema of kan me iemand vertellen welke pinnen van welke sensor op het thermostaathuis (er zitten 2 stekkers op, 1 met 2 pinnen,en 1 met 5 pinnen) ik zou kunnen doorverbinden (temperatuur sensor) zodat de fan denkt dat hij moet gaan lopen?
– Ik dacht eerst dat de radiator misschien verstopt zat maar ook deze loopt gewoon gelijk leeg als ik de slang los trek en de dop van het reservoir open draai.
Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
M.v.g.
Danny