Verwarming werkt alleen op hoogste stand

Forumindex Forums Modellen Insignia Verwarming werkt alleen op hoogste stand

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18471137
    Dave82
    Deelnemer
      Lid sinds:
      2 June 2022

      Hallo,

      Ik heb een opel insignia uit 2009 (a18xer). Me verwarming blaast op alle standen alleen koude lucht. Behalve op stand hi dan word het wel warm in de auto. Kan dit misschien een kachelweerstand zijn?

      Wie heeft dit eerder mee gemaakt? me thermostaat is vorige week al vervangen en heeft niks geholpen

      #18471383
      Insigniauser
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 November 2014

        De kachelweerstand heeft niets te maken met het al dan niet warm worden van je kachel, alleen met de blaaskracht van de ventilator. Als de weerstand kapot is blaast de ventilator alleen op de hoogste stand.

        Het niet warm (voldoende) worden van de kachel kan meerdere oorzaken hebben, maar afgaande op je verhaal vermoed ik dat er of lucht in het kachelelement zit (heb ik bij mijn eigen Insignia gehad vanwege reparatie door een lek in de oliekoeler), of de kachelkraan niet (goed) werkt (=elektronisch) of een ander mechanisch defect (waterpomp?). Ik ga er vanuit dat je koelmiddel niveau in je expansievat op peil is. Waarom is de thermostaat vervangen? Bleef je motortemperatuur niet stabiel of te laag/ hoog? Want het al dan niet warm worden van de kachel wordt niet geregeld door de thermostaat.

        Er zijn wat handelingen die je zelf kunt doen om e.e.a. uit te sluiten:

        Je kan aan de kachelslangen controleren of deze warm worden door te voelen als de motor op temperatuur begint te komen. Deze kun je vinden waar ze door het schutbord je interieur ingaan. Als deze warm worden dan is er flow. Zo niet dan kan dit lucht zijn die er eerst uit moet (ga rijden met de kachel op “HI” en de roosters naar buiten gericht door open ramen). Werkt dit niet dat is of is het kachelelement verstopt of de electronische kraan defect.

        De kleppen kun je controleren door, met de auto op contact (motor draait niet), de knoppen van de regeling van de uitstroom (3 stuks) waar uitstroom is en temperatuur te bedienen (ventilator en andere geluidsbronnen uitschakelen). Als je de stelmotoren kunt horen mag je er vanuit gaan dat de kleppen en stelmotoren werken, zo niet dan kunnen deze defect zijn.

        Indien de stelmotoren lijken te werken kun je proberen de lucht eruit te “forceren” door met de kachel op de “HI” stand te gaan rijden. Zorg dat het niveau in je expansievat op peil is en extra koelmiddel bij je hebt. Rij rond met je ramen open en dashbordroosters naar buiten gericht. Maak een rit van ten minste 1 uur en controleer of het niveau in je expansievat niet te ver daalt. Vul zo nodig bij. Wanneer je merkt dat de tempeatuur uit de uitstroomopeningen goed warm is zou je de lucht in principe uit je kachelelement moeten hebben gekregen.

        Controleer (bij afgekoelde motor) nogmaals het niveau van het expansievat en hopelijk is je probleem verholpen. Eventueel geregeld blijven herhalen als je merkt dat het minder wordt. Anders de dealer bezoeken als het niet verbetert, want dan is er meer aan de hand.

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.